painojuttuja speluoin

KYTÖMÄKI RAUNO 19.06.2010 17:27

Pitkään liikuttuani asuntoautolla olen aikeissa palata vaunuun, vaihdoin vaunun autoon v-95 silloin oli alla LMC 545 painoi muistaakseni n.1200kg veturina saab 900i, joka painoi tonnin luokkaa yhdistelmä oli laillinen.

Nyt alla on Kia ceed sw jolla saisi vetää 1200kg vaikka auto painaa 1320kg mielessä olis hobby 495 kun siinä on nuo erilliset sängyt jotka kiinostaa vanhaa paria. Tänä päivänä noin lyhyt vaunu painaa 1240kg ja kokonaispaino 1400kg. Kysymys kuuluu saako tuota vetää ollenkaan ko. autolla. Toinen kysymys voiko aisapanon vähentää vetopainosta onko joku laskukaava?

Vai pitäiskö ahtautua pienempään vaunuun? Kiia en vaihda pois

HALMEENMÄKI JUHANI 20.06.2010 14:50

Tavallaan saat vähentää aisapainon pois, koska se auton suhteen ratkaiseva massa on se joka punnitaan vaunun pyöristä. Eli kun vaunu on kiinni autossa ja lastattuna. Ja jos vaunu tosiaan painaa 1240 kg ilman lastia niin eipä siihen saa lastata oikein mitään jotta yhdistelmä olisi laillinen. Sitä varmaan hait että teoriassa OK kun aisapaino otetaan pois, mutta käytännössä tuskin.

ANTTILA MARKKU 20.06.2010 21:11

Just ja just taitaa katsastusvarusteissa oleva vaunu pysyä valmistajan antamissa kytkentä massa arvoissa.Siihen että autolle annetaan max kytkentämassa on varmasti valmistajalla painavat syyt.Kyllä se auto varmasti kestää suuremmankin kytkentämassan muttei enää toimi kuten valmistaja on tarkoittanut.Se näkyy siinäkin jos ylität reilusti suurimman vetokoukun painon alkaa perä laahaamaan maata jne.Kyllä niihin anettuihin arvoihin löytyy perustellut syyt.Riippuu käytöstä mutta harkitsisin kokonaismassaltaan kevyempää vaihtoehtoa.

RAUTIAINEN KARI 21.06.2010 10:15

Jos autolla saa vetää 1200kg, ja vaunun otteessa lukee 1240 niin ei käy. Kokonaispaino 1400 on tietty vielä selvempi tapaus.

Käytännössä et pääse mitenkään tuolla yhdistelmällä luvalliseen vetopainoon.

LAAKSO MARKKU 23.06.2010 21:45

Kuten tuossa toisessa keskustelussa kommentoin: Vaunun vedossa määräävänä tekijänä on auton maksimi vetopaino. Vedettävän vaunun paino mitataan vaunun akselipainosta vetohetkellä. Se ei saa ylittää auton vetopainoa eikä vaunun kokonaismassaa. Tärkeintä on katsoa mikä on vaunun omamassa. Jos se on lähellä maksimimassaa niin vaunua ei saa paljon kuormata. Lyhyesti sanottuna vaunun akselipaino ei saa ylittää auton maksimi vetokykyä. Siihen ei vaikuta auton omapaino. Jos poliisilla ei ole vaakaa mukana niin sitten voi tosiaan tulla matka vaa'alle. Tuo on kyllä hieman tulkinnan varainen asia. En tiedä.

VALTONEN MARTTI 23.06.2010 22:30

Eli,esimerkkitapauksessa pysyen jos vaunun papereissa lukee omapaino 1700 kg ja autolla saa vetää 1700 kg,ja poliisi toteaa vaunun täysin kuormaamattomaksi niin matka saa jatkua,eikö näin ollaksemme nyt ihan pikkutarkkoja?

VALTONEN MARTTI 23.06.2010 22:34

Sorry, meni edellinen väärään osioon, piti vastata tuonne "aloittelijan painokysymyksiin"

KOIVISTO KARI 23.06.2010 22:37

Ei onnistu, suurin sallittu kytkentämassa ilmoitetaan ja sitä EI saa ylittää, mikäli esim vaunun kokonaismassa on 1701 kg sitä ei enään saa vetää jos autolle annetaan suurimmaksi massaksi 1700 kg. Laki on hyvin yksiselitteinen. Papereissa vaunun kokonaispainon on oltava sama tai pienempi, kuin auton rekisteriotteessa annettu suurin sallittu massa. Vaunun tai peräkärryn oman painon saa unohtaa tässä tapauksessa. Aina kannattaa katsoa kokonaispainoa.

KOIVISTO KARI 23.06.2010 22:37

niinpäs kävi täälläkin

LAAKSO MARKKU 23.06.2010 22:57

Siis hetkinen! Rekisteriotteen painoilla ei ole muuta merkitystä kuin vetoauton perävaunun suurimmalla kytkentämassalla. Jos siis vetoautolla saa vetää maks. 1700kg niin se vedettävän vaunun kokonaismassa mitataan akselista vaa'alla. Vaunun rekisteriotteen kokonaismassalla ei ole muuta merkitystä kuin se että sitä ei saa ylittää. Ajokortin luokkaan vaikuttaa taas vetoauton kokonaismassa + vaunun kokonaismassa. Selitinkö asian vieläkin vaikeasti?

JANHONEN MATTI 23.06.2010 23:45

Menee puurot ja vellit sekaisin jos sotketaan tekniset massat ja todelliset kokonaismassat. Ajokortin ajo-oikeus määräytyy teknisten massojen mukaan = rekisterikirjaan merkittyjen massojen mukaan.

Massat taas määräytyy auton valmistajan ilmoittaman suurimman kytkentämassan (tekninen) ja perävaunun (todellisen) kokonaismassan mukaan. Tästä seuraa, että perävaunun mahdollinen kokonaismassan ylitys on todettava punnitsemalla. Ei muuten voi sakottaa kun laissa on sana TODELLINEN. Ellei näin olisi monilla henkilöautoilla ei saisi siirtää edes tyhjää auton- tai veneen kuljetustraileria.

LAAKSO MARKKU 23.06.2010 23:54

Oot aivan oikeassa. Näitä kahta massaa ei saa sekoittaa vaikka ne monelle ovat vaikeita ymmärtää.

HALMEENMÄKI JUHANI 27.06.2010 23:34

Mitäköhän tuo Rauzi (ja jokunen muu) nyt kahdessa aiheessa päästää ihan soopaa massoista? Ne paperille kirjatut massat nyt vaan on mennyttä aikaa kun katsotaan mitä autolla (ei kortilla) saa vetää. Tuolta http://www.karavaanarit.fi/karavaanimatkailu/karavaanarin_sanasto/ ja kohta Kokonaispaino eli -massa; kytkentämassa, omamassa niin löytyy oikeaa tietoa. Se on sitten ihan toinen juttu ettei noin tiukalle kannata laskea muuta kuin tilapäisesti, kun tuppaa veto-ominaisuudet yleensä loppumaan kesken.

RAUTIAINEN KARI 28.06.2010 12:13

Jätä nyt Halmeenmäki se matematiikka omaan arvoonsa. Aloittajan yhdistelmä ei mene millään luvallisiin painoihin. Tiedät yhtä hyvin kuin minäkin että 1240 omapainoinen vaunu ei kevene millään 1240 kiloiseksi. Eikä sen kytkentämassaksi saa mitenkään tuota 1200 kiloa. Vaikka laittas aisapainoksi 100 kiloa.

Voit toki suositella Kia kuskille tuota koska et ole seuraamuksista vastuussa.

LAHTI ANTTI 28.06.2010 12:49

"Kytkentämassa ei saa ylittää autolle tai vetokoukulle sallittua suurinta vetokykyä".

Kyllä mä olen Rautzin kanssa samaa mieltä, että jos auton valmistaja sallii suurimman kytkentämassan määräksi 1200kg, niin juuri ja juuri voi tyhjän vaunun, jonka omamassa on 1240kg saada perään.

Mutta mitään tavaroita sinne ei voi mukaan ottaa ja sittenkin sen vedettävyys alkaa olla rajamailla. Tuskin ajo-ominaisuudeltaan enää turvallinen. Ja mitä järkeä on tyhjää vaunua vetää perässään?

Lähetetäänkö tavarat matkahuollon kautta tiettyyn osoitteeseen, mihin itse ollaan menossa?

HALMEENMÄKI JUHANI 28.06.2010 20:50

Ensimmäinen vastaus tässä topikissa oli omani:

" Ja jos vaunu tosiaan painaa 1240 kg ilman lastia niin eipä siihen saa lastata oikein mitään jotta yhdistelmä olisi laillinen. Sitä varmaan hait että teoriassa OK kun aisapaino otetaan pois, mutta käytännössä tuskin. "

Eli samalla linjalla jo alusta asti kuin Lahtikin tuossa yllä. Ei tavaroita mukaan, kyseenalainen vedettävyys jne. Mutta perusteluina ei saa silti esittää virheellistä potaskaa.

RAUTIAINEN KARI 28.06.2010 21:25

Eikä antaa kuvaa että tosta saisi laillisen kokoonpanon. Tiedät ihan hyvin ettei toi onnistu. Sovitaan että sulla on kasvot tallella, matemaattisesti.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.