Lumen poisto asuntoauton katolta

HENTTONEN PEKKA 31.01.2010 15:49

Kuinka tarpeellista on lumen poisto asuntoauton katolta näin lumisena talvena? Voivatko rakenteet vaurioitua lumen painosta? Tarkoitus ei ole autolla ajella. Kerrostalon pihaan ei voi katosta viritellä.

TERVO JARI 31.01.2010 16:06

tärkee, jos se ei toimi voip ruveta paikat kostuun ja sitä myären homehtuun.

Jos katolla palijo lunta on ilimanvaihto aukot tukossa, siitä se "oravanpyörä" lähteeki käyntiin . . .

Jos vaivautuu käytteleen hakuria, löytyy asiasta palijo tietoo . . .

Tuossa yksi esimerkki haku asuntoauto-osiolta hakusanana : talvisäilytys:

http://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=Search&Order=-submit_date&N=100&q=talvis%C3%A4ilytys&nickMid=

Eikus ratkiriemukkaita lukuhetkiä . . .

Tv:

Jari

JANHONEN MATTI 31.01.2010 16:40

Kyllä se lunta on syytä katolta aika-ajoin syytä poistaa jos sitä ihan mahdottomasti kertyy. Ihan kaikkeahan sitä ei kannata vielä tähän aikaan poistaa, riittää kun ohentaa.

Vaikka lumukuorma onkin staattista kuormaa ja jakautuu tasaisesti niin eihän se yletön lumikuorma hyvää tee katon rakenteille ja ilmanvaihdolle (Jari sen jo tuossa totesikin). Sentti lunta neliömetrillä = litra vettä. Jos katon pinta-ala on vaikkapa 14 m2 ja katolla on kauttaaltaan sentti lunta, niin katon lumikuorma on 14 kg. Jos niitä lumisenttejä on vaikkapa 30 niin siitähän sen voi laskea, mikä paino katolla on. Märkä lumi painaa vielä tätäkin enemmän.

HENTTONEN PEKKA 31.01.2010 19:10

Ok! Kiitos vastauksista! Enpä arvannut hakea tuolla sanalla.

TOHKA PETRI 01.02.2010 07:52

JANHONEN MATTI: "Sentti lunta neliömetrillä = litra vettä."

Saattaapi ollakin, sattumalta.... mutta oikeesti pitää suhteuttaa lumikerroksen paksuus ja massa veden tiheyteen -> sentistä pakkaslunta neliömetrillä ei saada yhtä paljon vettä kuin räntälumesta...

... no eniveii... kannattaa putsata katto... ;-)

JANHONEN MATTI 01.02.2010 11:45

Täällä ei näköjään kannata mitään "nyrkkisääntöjä" käyttää. Onhan se totta, että lumen vesiarvo ei ole suorassa suhteessa lumikerroksen paksuuteen. Lumen tiivistymisen vaikutus painoon kannattaa kuitenkin huomioida, etenkin kevättalvesta.

Matkailuauto on siitä pirullinen kapistus, että katolle satanut lumi voi kevättalvesta olla osin jäänä ja osin tiivistyneenä lumena. Viimevuosien lauhat talvet saivat aikaan juuri tämäntyyyppisen ilmiön ainakin täällä keskisessä Suomessa. Näissä lämpötilan vaihtelutilanteisssa syntyy myös tulevat vuotokohdat luukujen tiivisteisiin, saumoihin jne kun saumoihin tunkeutunut vesi jäätyessään laajenee ja pikkuhiljaa "ratkoo" saumoja auki.

Mutta annetaan ajan kulua. Jos lumetulo jatkuu tätä menoa - etenkin Etelä-Suomessa - niin tuossa maalis-huhtikuussa saatte lukea lehdistä paljonko sen ja sen romahtaneen hallin katolla oleva lumimäärä painoi kg/m2.

KEMPPAINEN OLAVI 01.02.2010 15:02

Vaan kun lumenpoisto ei ole kovinkaan helppoa. Katolla on kattoikkunaa, -luukkua, liesituulettimen ja lämmittimen putkea, antennia ym. Ja kattokaiteet! Miksikähän niitäkin asennetaan vaunuihin? Lumen työntö/vetäminen sivuille vaikeutuu huomattavasti. Eikä ne myöskään ajoneuvojen hintaa laske, päinvastoin!

LEHTINEN PERTTI 02.02.2010 19:23

Niin kauan kuin tasaiset pakkaset jatkuu ei kosteusongelma ole merkittävä, kaikki on kuitenkin jäässä. Vaunun katto kestää käsittämättömän lumimäärän, mutta märkä lumi painaakin käsittämättömiä määriä. Tällä hetkellä paksukaan, yhden metrin, lumi ei paina paljoa.

Sitten kun keväaurinko alkaa sulattamaan paikkoja ja päivällä auto tai vaunu lämpiää sisältä ja yöllä jäätyy, on syytä vähentää lunta katolta niin että ilma pääsee kiertämään sisällä. Samasta syystä kannattaa huolehtia ettei vaunun alusta ole täysin tukossa lumesta.

Jos vaunussa asutaan talvella on vaunun alustan tuulettumisen estäminen jopa hengenvaarallista.

VÄLIAHDE JUSSI 02.02.2010 21:36

Mulla on taakka teline + laudat ja suksipoksi sekä luukut ovat vielä poksin alla. Lumet ja jäät pois lautojen päältä,ilma kiertää varmasti. Noin 10-15cm väli katon ja telineen välissä.

TOHKA PETRI 06.02.2010 08:07

JANHONEN MATTI: "Täällä ei näköjään kannata mitään "nyrkkisääntöjä" käyttää."

... sori joo, mutku tuo pikkunen pilkunviilaaja hyppää välillä olalle ni ei voi mitään... meissä kaikissa asuu sellainen liten ingenjör ;-)

... karkaa se asia joskus muiltakin näpeistä, kuten tuolla "Veivivetoinen nokkapyörä"-ketjussakin on nähtävissä...

... olin vastauksista ymmärtävinäni, että ruattalainen insinööri on keksinyt vähän autoa muistuttavan nokkapyörän, jota volvoksikin haukkuvat... ;-)

... joskus vaunussa tarvittaisiin nokkapyörän lisäksi pari muutakin pyörää, mutta kyllähän tämäkin volvolla hoituu -> http://www.youtube.com/watch?v=P0ml9aj8-gw

LEPPÄAHO PENTTI 08.02.2010 12:41

Siinä vaiheessa kun paksu lumikerros alkaa sulaa katolla, lumen alle saattaa muodostua lätäkkö kattoluukun tuntumaan. Riippuen rakenteesta vettä saattaa valua katon tiivisteiden välistä rakenteisiin ja sisään kun lumimassat painavat kattoa ja ehkä hivenen raottavat rakenteita, vaikka näin ei tietysti saisi tapahtua. Isoa rakoa vesi ei tarvitse valuakseen ajan kanssa, jos vesi tulvii katolla lumimassan sisällä.

AHONEN AULIS 08.02.2010 14:53

Tänään poistin lumia autotallin katolta,oli noin 50cm paksua kohtuu tiukkaa tavaraa.Samalla tein punnituksen paljonko se lumi painaa per/neliö.Leikkasin lumesta 25x25cm palasen jonka sitten vaakasin,oli noin 9kg per kokkare.Neliömetrille tuli painoa 16x9=144kg ja lumenpaksuushan oli 50sm pakkaslunta.Kun keli muuttuu suojalle ja sataa märkää lunta tai jopa vettä niin paino kasvaa merkittävästi.Terv:AA.

PURSIHEIMO TOPI 08.02.2010 17:06

Jos autosi katon pinta-ala olisi esim 2,5m X 6,0m, tulisi kattokuormaa noin 2 tonnia. Siitä tulisi jo renkaallekin kuormitusta vajaa 1400kg, jos auton massa on noin 3500 kg.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.