Laittaisitteko autonne talveksi seisomaan kesädieselit tankissa?

Esa Vanninen 08.10.2023 05:44

Talvidieseliä ei taida olla vielä saatavana varsinkaan täällä Etelä-Suomessa, laittaisitteko auton seisomaan talveksi kesädieselit tankissa.
Vien auto talveksi talliin joka periaateessa lämmin
(lämpöeristetty kuiva varasto), jota ei kuitenkaan lämmitetä).
Muistaakseni tuolla kesälaadulla pärjää -20 asteeseen, mutta mikäli tulee arktinen talvi jäsähtääkö diesel putkistoon ja suodattimeen..?

Kirjoittaja
Esa Vanninen
Viesti

Toivo Koistinen 08.10.2023 08:17

Minä olen jättänyt seisomaan lähes tankki tyhjänä, ja kun saa talvista, niin olen sitten astioilla hakenut, ja täyttäny tankin.
Tuon sotahulluuden, ja koronan aikoihin on mulla kuten nytkin kotosalla keväällistä talviainetta 60l astioihin varannut, ja sitten syksyllä täyttänyt kun seisontaan. Samalla sitten vaihtannu pa suotimen, ja käytelly, että talvinen on järjestelmässä.
Niinja kun on kaksi vebastoa, nin niitä kunnolla käyttänny, jotta ovat sitten saaneet hörpätä talvista.
Joskus niinkin, että kun on saannu talvista huoltamoilla, ja pakkanen alle 20 niin olen ajellu sysreissua, ja tankannu sitten talvisella, ja kotiutuessa, astiasta täyttänny tankin talvista.
Mutta aina talvisela seisomaan, niin kaamosreisssut, ja jokakuiset käyttelyt sujuivat hyvin.
Tp

Antero Virkkala 08.10.2023 09:26

Kahdessa purjeveneessä (15+15v) olen pitänyt kesädieselit tankissa, enkä ole koskaan nähnyt telakalla kenenkään roudaavan talvilaatua tankkiin. Sama Webaston kanssa. Ei käynnisty pakkasella, mutta keväällä kun leivo lentää Suomeen, niin dieselöljy solahtaa Webastoon. Vene-lehti haastatteli kerran kahta asiantuntijaa (toinen Nesteeltä, toinen muistaakseni VTT:ltä) siitä, onko parempi pitää tankki tyhjänä vai täytenä talven yli. Ei saatu vastausta. Tyhjässä tankissa on enemmän ilmaa ja siksi mahdollisesti kerää enemmän kondenssivettä. Toisaalta dieslöjy on hygroskooppista (imee kosteutta ilmasta) ja mitä enemmän sitä on tankissa, sitä enemmän kosteutta voi tulla tätä kautta.

Toivo Koistinen 08.10.2023 10:25

Tuo on totta kaikki, mutta kun minulla on tapana käytellä autoa liki joka kuukausi, jotta konen voitelu, samoin laatikon pysyy kunnossa, ja laakerit sa liikuntaa, niin siksi talvinen.
Johan kummelissakin asiantuntija saneli. Auto tulee surulliseksi, jos se joutuu vain makaamaa aina paikallaan, sillä se tykkää kun se saa liikkua, ja tulee iloiseksi.
Toisaalta täällä pohjosempana talvilaadun saanti on syksyllä helppoa, ja taas kevällä jos ajelee, niin saattaa olla pakkasta.
Muuten sekin, että vebastoa suositellaan käytettäväksi kuumaksi kuukausittain.
Tp


Unohtui,että olen aina pitänyt auton tankin täynnä talvisin, samoin traktorin, eikä ole ollut koskaan ongelmaa
muokattu: 8.10.2023 10:27
Timo Haapanen 08.10.2023 13:19

Itsellä viimeiset 10 vuotta on tankissa sitä mitä Saksasta joulukuun alussa saa. Seuraava käynnistys on ollut huhtikuun alussa eikä mitään ongelmia ole ollut. Aiemmin seisokki oli n. 6 kk.

Kyllä se kesälaatu palautuu näistä meidän puolen vuoden seisokeista.

Ville Säynäjäkangas 08.10.2023 16:55

Mikäli auto seisoo koko pakkaskauden, niin eihän sillä polttoaineen jähmepisteellä ole mitään väliä. Mutta mikäli sillä haluaa lähteä reissuun helmikuun alussa liikkeelle, niin silloin olisi syytä hommata talvilaatua.

Timo Haapanen 08.10.2023 17:33

Kyllä joku ohje kieltää säilyttämästä kesätavaraa pakkasessa, se kuulemma puuroutuu eikä palaudu. Puolessa vuodessa ei ole mulla puuroutunut.

Toivo Koistinen 08.10.2023 18:27

Eikös etelässäkin jo marraskuulla saa talvista laatua. Täällä lokakuussa, ja olen sen kansa pärjäillyt, koska ruskaretki oli aikanaan sillon tehty, ja astioilla sen tankkaillut.
Mutta semmosta se.
Tp

Eero Bruun 08.10.2023 18:49

Tankin olisi minun käsityksen mukaan hyvä olla täynnä ettei pääse ruostumaan. Ainakin veljen moottoripyörässä oli sellainen ruostumisongelma. Ei ole tarkempaa tietoa asiasta. Nyt on aika tyhjä Rapidossa. Tankkaan, kun talvilaatua saa.

Virve Pitkäranta 08.10.2023 22:08

Ittellä kun sattuu olemaan säiliö kotona niin Kesälaadulla olen Rangerilla koko talven päästelly.
Matkikses on myös kesälaatu ja aina on hörähtäny jos on talvella joutunu siirteleen.
No jos ny sitte sattuu oikeen kovat pakkaset luokka -30 niin ajellaan muijan bensavehkeellä.
Se löpö kyllä sulaa ku lämpö vähä nousee.
Jukka P.

Esa Vanninen 09.10.2023 21:47

Kiitos kaikille vastauksista.
Uskon että marraskuussa saa talvilaatua, mutta se on vasta marraskuussa, vähän ylimääräistä projektia on ottaa auto uudelleen käyttöön talvi varastoinnista.
Minulla oli talvella 1985 uusi Mitsibishi Lancer 1,8 diesel, kun arktinen talvi yllätti, eikä arktista diesel laatua ollut heti saatavilla Savonlinnassakaan pakkanen monesti - 35 jopa - 40 astetta aamuisin, meinasi eräänä aamuna minunkin uusi Lanser hyytyä, onnistuin kuitenkin nilkuttamaan vaivaisen Lancerin Mitsun huoltoon, sain heti palvelua, huoltomies pyysi minua katsomaan Lancerin polttoinesuodatinta, kun oli ottanut kannen auki, suodatin näytti siltä, että joku olis kaatanut löylykauhallisen sulatettua steariinia suodattimen päälle. Mikäli tuo kesälaatu jäsähtää samalla lailla suodattimeen ja putkistoon, mikälì pakkanen laskee - 5 asteen polttoaineen jähmettymispisteen alle, epäilin itse jos kesälaatua tankissa jossa jähmettymispiste -20 astetta saattaisi tuon Ducaton 130 Multijet 2,3 suodatin olla 25 - 30 pakkasella saman näkoinen kun Lancerin suodatin talvilaadulla 37 asteen pakkasessa, epäilin ettei tuo paraffiini sulaisi kesälläkään. Olen pitänyt aina talvi-/seisontakauden tankin täynnä ja aina talvilaatua, harmi kun talvilaatu tulee tänne etelään niin myöhään.
Pitää ottaa Ducato vielä liikenteeseen ja tehdä sitten tankkausreissu kun talvilaalaatua saa, nähtäväksi jää pitääkö tankkaureissua varten vaihtaa talvirenkaatkin, kun olin vähän suinnitellut, etten vaihda talvirenkaita tuevana talvena.

Timo Haapanen 09.10.2023 22:33

Jos moottori ei käy, ei suodattimessa ole virtausta. Parafiinia vai mitä lie nykyään on ei suodattimen max 1/2 litrassa ole nimeksikään. On aivan eri asia jos autolla ajetaan ja koko ajan jähmeä tavara lisääntyy suodattimessa.

Itse työaikana tapasin ajella edullisemmalla kesälaadulla aina jos pakkasta oli alle 20°. Se oli helppoa koska kilsoja tuli satoja joka päivä ja talvilaatua pääsi aina tankkaamaan jos näytti tarpeelliselta.

Toivo Koistinen 10.10.2023 06:23

Henkilöauto kerran aivan alusa kun auto oli aika uusi, kun oli kesäinen, ja piti mennä Rovaniemeen, olikin pakkasta reilusti yli 20 alko käynti juonitteleen, niin pysäytin, sammutin, ja annoin olla.
Koska suodin on koneen yläosassa koneen suojakannen alla, se lämpisi siinä, ja alkoi taas pelaamaan.
Rovaniemessä oli jo onneksi talvilaatu, niin tankkasin, ja tankkiin mahtui pari kymmentä yli jotain, niin alkoi pelaamaan taas, ja sitärataa sitten.
En muista vaihoinko suotimen, vai jatkoinko sitten vaan tankaten talvista, mutta vaihan suotimen joka syksy kuten varmaan suurin osa tiisselimiehistä.
Kai sekin, että säät muuttuneet, että ei kovia syys pakkasia enää ole, ja kerkii talvinen tulla hyvin huoltamoille
Tapa on sitten, että kun alkaa olla tankissa suurin osa talvista, niin vaihan suotimen, koska jokavuosi niin teen, ja on pelannut paitsi se yksi kerta
Niin siittähän se riippuu.Jos autoa ei koko talvena käytä, pärjää kesälaadulla hyvin ympäri vuoden, koska eihän se polttoaine liiku.
Jokainen päättää itse pitääkö, koneen hyvinvoinnin takia käytellä, vai ei talviseisonnan aikana.
Tp

Timo Haapanen 10.10.2023 08:43

Ducatoissa on huoltoväli 45 000 km. Jos vaanari ajaa alle 10 000 vuodessa on turhista turhin homma vaihtaa polttoainesuodatin joka vuosi. Itse olen nykyiseen autoon vaihtanut n. 60 000 kohdalla vuonna 2019 ja nyt tänä syksynä 125 000 kohdalla.

Seppo Mikkonen 10.10.2023 09:36

Jos kesätavara pääsee puuroutumaan pahasti, palautuminen voi vaatia + 20 C tai yli. Koska pahin puuro tulee pohjalle, sekoittaminen auttaisi jos pääsisi hämmentämään tankissa.

Puuroutuminen ei sinänsä pilaa polttoainetta.

Bensan paneminen sekaan ei juurikaan auta vaan bensa voi rikkoa ruiskutuslaitteet tai moottorin (voitelevuus ja setaaniluku puutteellisia).

Keski-Euroopan käytännön tyyliset pikkupurkkilisaineet eivät auta: Kesädieselin ja kunnollisen talvidieselin ero Suomessa on kiehumisalue, joka on jo öljynjalostamolla säädetty olemaan kesälaadulla noin 180 - 360 C ja talvilaadulla noin 180 - 320 C. Ne puuroutuvat osat ovat 320 - 360 C välillä, eikä niitä saa pois jälkikäteen millään konstilla vaan ne on saatava sulamaan.

Toivo Koistinen 10.10.2023 09:45

Totta tuo, ja hyvin pärjäät. Minulle on moni sanonut, että minkä ihmeen takia sinä vaihtelet turhaan.
Sitikkavanhuksessa on öljyn vaihtoväli 20 000, tai kaksi vuotta, mutta olen vaihtannu 10 000 välein, elikkä 11 kertaa liikaa, ja näihin asti se on kustannellu olisko 50 tietämiin keskimäärin, vaikea sanoa, koska se on eläny markka-aikaa.
Mutta noinin kustannus, kun itte olen tehny niin liikaa 500 ööriä, samoin jokavuos pa suodin, ilmansuodin, , eli jos raakasti, niin tonni se liika 20 vuuen aikana, eli 50 vuosi. Tietysti se säästöö, että kaiken itte olen täällä tehny, johon tietysti kaikilla ei mahollisuus.
Mutta olen sitäkin, että kun en viinaa ottannu yli 20 vuoteen, niin olisko sitten asia miinuksella, ja maksaahan se mielenrauhakin, kun ostaissa aateltiin, että tuo on viimmenen auto, ja on, mikäli ei kolaroi.
Tosin noita samoja on ollu myynnissä, yli 300-400 000 ajettuja, eli olisko samassa kunnossa, ja varmaankin, jos ihan sen ohjeen mukaan niin sen saman kestää, eli mejän iän.
Nämähän on näitä elämän valintoja.
Nykyajatusha on autopuolella taloskasvun jumalan palvonnassa, että autoa pidetään muutama vuos, paaliin, ja uuusi tilalle, kun ei kuulemma kaikissa edes moottoriöljy proppua ole, mistä ne saa laskea, eikä öljytikkua.
Onko totta vai huhua, en tiijä
Tp

Harri Halinen 10.10.2023 10:26

Tankin ollessa täynnä lämpötilojen vaihtelusta johtuva kondensoituminen on vähäisempää ilmatilasta johtuen.

Jari Kortesalmi 10.10.2023 11:22

Suodattimessa on selvä parafiini raja talvella, kesä diesel ei yli - 20° pakkasessa läpi enää tule ehkä tyhjäkäyntiä käy. Ajoon lähtiessä virtaus kasvaa(jäätää) ei riitä enää polttoaineen saanti,lämpimästä lähdettäessä tilanne eri. Kesä laatu voi hyvin olla tankissa talven jollei autoa tarvitse.

Jari Lipiäinen 23.10.2023 14:14

Jos ei silloin ole kuin kesälaatua tarjolla kun auto menee seisontaan, niin eipä siitä mitään haittaa ole jos autoa ei käytetä pakkasilla (ainakaan kovemmilla). Itse ainakin pyrin huolehtimaan että tankissa on mielummin aina yli puolitankkia ainetta, jotta ei kondensoituisi vettä. Mutta jos on tiedossa että tulee lähettyä reissuun talvella, niin silloin vältän tankkaamasta paljon kesälaatua tankkiin syksyllä..

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.