hupiakku ei lataannu ajaessa

MÄKELÄ KIMMO 07.09.2009 15:52

olisi tälläinen fiat ducato 2.8jtd adriatik -04 ja ongelmana on että hupiakku ei lataa ajaessa verkkovirralla lataantuu. Eli jokin häiriö on laturin ja hupiakun välillä kysymys kuuluukin että onko siellä jokin sulake jossain päin konehuonetta kun ei ohjekirjasta selviä.

SMULOVITZ LEEVI 07.09.2009 18:48

minulla on Adriatik mersun alustalla 2004. Sama ongelma, latasi milloin latasi. Kyllästyin javedin 6 millisen kaapelin auton plus navalta hupiakun plus napaan, jo alkoi jännitettä löytyä hupiakustakin. Vuodenpäivät ollut. Kun asunto-osa on verkkovirrassa en käynnistä autoa ennen verkkovirran irroitusta, koska en tiedä miten reagoi,jos lataus tapahtuisi kahdesta suunnasta yhtäaikaa.

MUKARI TIMO 07.09.2009 19:41

Minulla vastaavassa tilanteessa oli sulake palanut sielta apukuskin penkin alla olevasta hupiakun kyljesta. Sulakkeisiin paasee kasikxi helposti vetamalla se etupuolella oleva suojmuovilevy auki.

HAAPANEN TIMO 07.09.2009 20:14

Leeville vastaan. Sulla menee koko starttausvirta myös hupiakulle sen kuusimillisen kautta. Pidemmässä starttauksessa siitä johdosta löytyy savu. Laita katkaisija siihen johtoon, ja sulakkeet molempiin päihin akkujen viereen. @timppa

LAUKKANEN MAURI 07.09.2009 20:22

Löytyykö tuolta ohjeita;http://www.citycaravan.fi/kayttoohjeita.htm

MANNINEN RISTO 08.09.2009 05:58

Minulla oli sama vika kun akku meni täysin tyhjäksi. Verkkovirralla latasin aivan täyteen, ja jopa alkoi pelittämään.

KOSKINEN OLLI 08.09.2009 09:23

Akut on tuolloin kytketty rinnankytkentään. Sähkövirta tarvitsee myös paluujohdon, eli miinuksen. Mitenkähän paksu johto siellä on, saattaa miinus-johdin savuta aikaisemmin...

...Akkujohtoja kytkettäessä on tiedettävä mitä tekee.

...Akkuvirrasta ei saa sähköiskua, siksi niitä kytkentöjä saa tehdä kuka vaan toisin kun verkkosähköasennuksia, mutta on muistettava, että palonvaara on akkujohdoissa moninverroin suurempi kuin verkkovirtajohdoissa.

...Menee hieman asian sivuun, mutta akkuja en suosittelisi kytkettäväksi rinnankytkentään. Minulla oli aikanaan kaksi asunto-osan hupiakkua rinnankytkennässä, en pitänyt hyvänä sitä, laiton veneistä tutun 1-(1+2)-2 vaihtokytkimen jolla voi valita haluamansa akun käyttöön.

EEROLA TEEMU 08.09.2009 18:02

Ollin kanssa tysin samaa mieltä tuosta "aiheen sivusta". Hupiakkuja ei todellakaan kannata kytkeä rinnakkain. Syitä on useita; mm: akkujen pitäisi olla ihan samanlaiset ja -ikäiset ennenkuin toimivat rinnakkain optimaalisesti. Kun akut on aina erossa toisistaan, niin silloin voivat olla täysin erikokoisia, laatuisia ja kuntoisia. Kahden rinakkaisen akun yhtäaikaiseen lataamiseen eivät laturien tehot yleensä riitä. Myös akkujen purkaminen yksitellen on "terveellisempää", koska silloin ei pääse edes vahingossa molemmat tyhjenemään yhtäaikaa.

Olen järjestänyt akkujen vuorottelun sekä latauksessa että purkautumisessa yksinkertaisella Hellan tai vast. "päävirtakytkimellä". Molemmilla akuilla on oma "naaaraspuoli" kytkintä, mutta käytän vain yhtä avainta tilanteen mukaan. Näin ei koskaan pääse edes vahingossa töpeksimään ja kytkemään akkuja rinnan. Molemmissa hupiakuissa (100 ja 120 Ah) on oma 50 A laatta- mallinen pääsulake ( ns. diesel- sulake).

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.