Matkailuautot

Näytä keskustelu listana Näytä keskustelu puuna

Re: Päivävalot

20.2.2012 klo 19:35:34
HALMEENMÄKI JUHANI
Eipä ne ole nuo huomiovalot se ongelma, vaan kuljettajat. Se kun on vieläkin kuski, joka määrää mitä valoja autossa on päällä! Nuo kuskit todennäköisesti ajoi ennen kokonaan ilman valoja...

Re: Re: Päivävalot

20.2.2012 klo 19:40:45
VALTONEN MARTTI
Silti mun on pakko tähän väliin pistää: että mitäs minä sanoin !

-----
Käyttäjän lisäys viestiin 20.2.2012 klo 19:41:32
Jussi varmasti muistaa taannoiset keskustelut aiheesta.

Re: Re: Re: Päivävalot

20.2.2012 klo 19:52:24
HALMEENMÄKI JUHANI
Ja omat huomiovalot on kytketty niin, että yhdellä viiden sekunnin liittimen paikan vaihdolla talvella kytkeytyy päälle ajovalot, kesällä taasen huomiovalot. Se "toinen toiminta" joudutaan sitten tekemään valokytkimellä, tarpeen mukaan.

Eikä tuo humariongelma kauaa kestä, luepas uudesta lehdestä Avensiksen koeajo!

Re: Re: Re: Re: Päivävalot

22.2.2012 klo 17:25:32
VÄLIAHDE JUSSI
Elikkä katsastusmiies oli oikeassa kun hylkäsi minun ajoni inssiajossa sen takia
kun ajoin valotpällä. Tänäänkin monet vastaan tulevat räpsyttelivät valojaan.
Ne pysyy samuksissa,aina pimeään saakka sen jälkeen pysyy valot sisällä ja
ulkona.

Re: Päivävalot

22.2.2012 klo 18:39:19
RIIHELÄ ESA
Ehkäpä valomuoti taas muuttuu joskus?

Minun nuoruudessani oli sitä komeampaa, mitä enemmän auton keulassa ja perässä oli valoja. Kaikki asennettiin, mitä laki salli, ja joskus vähän enemmänkin. Ja ne laitettiin kaikki päälle aina, vaikkei silloiset laturit aina edes pystyneet tuottamaan niin paljon virtaa. Kotona sitten voi ladata akun täyteen.

Nyt on sitä tyylikkäämpää, mitä vähemmän ja himmeämpiä valoja autossa on. Ja niitä ohjataan automatiikalla, ettei yksikään ledi vahingossakaan jää palamaan liikaa. Säästö on sitä luokkaa, ettei sitä huomaa kukkarossa eikä ilmanlaadussa, joten pelkästä muodista on pääasiassa kysymys.

Re: Re: Päivävalot

22.2.2012 klo 18:44:08
VALTONEN MARTTI
Tismalleen niin !

Re: Päivävalot

23.2.2012 klo 14:27:04
NYYSSÖNEN KAJ
Ei ole koskaa sallittua ajaa huonolla kelillä huomio- tai päivävaloilla. Lumipyryssä on aina ajettava takasumuvalo vähintään päällä + Ajovalot tietty

Takavaloista pyryssä on sumuvalo ainoa joka tekee lumeen reijän, vilkut ajovalot ja jarruvalot eivät silloin näy taaksepäin.
Eteenpäin ainoastaan ajovalot sulatta reijän lumeen (halogeenilamppu)

10 tuntia aurinkoa no keli problem Algarvessakaj

Re: Re: Päivävalot

23.2.2012 klo 16:50:15
HAAPANEN TIMO
No nyt oli lehdestä luettu takasumuvalon käytöstä.
Aamulla paloi lähes kaikilla jotka ajoivat niin hiljaa että heidät ohitin. Kukaan ei sammuttanut kun lähestyin.
Vettä oli ilmassa mutta edellä menevän parkitkin näkyivät kilometrin päähän, eivät vaan tulleet sitä huomanneeksi.

@timppa

Re: Re: Päivävalot

9.3.2012 klo 18:21:50
VIERIKKO ERKKI
Kävelen paljon tuolla tienvarsilla (kevyenliiketeen väylillä) ja tulee seurattua liikkeellä olevia. Suurpiirteisen arvioni mukaan noin joka viides ajaa vääränlaisilla tai ilman valoja. Kyllä noita ongelmakuskeja riittää. Itse pyrin käyttämään ja käyttäytymään liikenteessä tieliikennelain määräämissä puitteissa.
Hyvää kevään alkua kaikille Karavaanareille.

Re: Re: Re: Päivävalot

9.3.2012 klo 18:34:59
HELLE RAUNO
Osaisko joku kertoa miksi takavalot eivät voi palaa yhdessä houmiovalojen kanssa.

On se vaan kummaa . . .

9.3.2012 klo 20:23:42
TERVO JARI
On se vaan kummaa, ei osata peiliin katsoa eikä jo autokoulussa opetettuja oppeja noudattaa . . .

Taka sumuvaloja tarvii silloin kun vastaantulleen auton valot häipyy heti peilistä lumipyryyn jos sittenkään, vettä ei ole vielä satanut niin rankasti että olisi ollut tarvetta takasumuvaloille sadekelillä, ehdassa sumussa pitää vaan ajaa niin hitaasti kuin näkyvyys antaa myöden, ei saa luottaa että edellä menevä auto menee, se voi olla ajoradalla pysähtyneenä, syystä tai toisesta.

Ja sen takasumuvalon voi laittaa poispäältä sitten kun "tarve" on ohi . . .

Etusumuvaloja keskimäärin Suomen olosuhteissa tarvii käyttää yhden kerran vuodessa. Etusumuvalojen käyttö kun on aiheellista silloin kun puolivalot aiheuttaa niin paljon "hajavaloo" että ei näe etteensä, kun sumuvalojen tarve tulee, silloin ajonopeus on n. 30 km/h, sumuvalojen näyttöalue kun on n. 25m siinä sumussa.

Periaatteessa etu eikä takasumuvaloja tarvita, tarvitaan vain tarkkaavaista ajotapaa, otetaan vaan todelliset olosuhteet huomioon, aina ei ole kesä ja valoisaa . . .

"Järkikäteen" liikenteessä, kaikki eteläsuomen isot kolarisumat ja se Kuopijon iso kolarisuma olisivat jääneet tapahtumatta jos ihmiset olisivat ajaneet keliolosuhteiden mukaan, mut ku ei oo kauhal annettu, ei sill sit vaatiikkaa . . .

Re: On se vaan kummaa . . .

9.3.2012 klo 21:03:58
AHOLA ESA
Jari, näin on.

Ammattikuskit pitävät kuulemma sumuvalot moottoritielläkin päällä
hämärän ja pimeän aikaan, jotta näkee hyvin valkoisen sulkuviivan.

En ole uskaltanut kysyä, että onko kyseessä oikea vai vasen sulkuviiva...

Re: On se vaan kummaa . . .

9.3.2012 klo 22:07:48
MÄKELÄ MIKA
Tuli mieleen kysellä että miksi jotkut polttavat autonsa etusumuvaloja valaistulla tieosuudella taajamissa ja kaupungilla? Aika yleistäkin kun ajelen paljon pimeän aikaan talvella.

Re: Re: On se vaan kummaa . . .

10.3.2012 klo 16:53:25
SUOMI SEPPO
Takasumuvalojen kytkimessä pitäisi olla pakollisena sellainen ominaisuus, mikä jopa joissakin autoissa on. Kun auton moottori sammutetaan niin samalla takasumuvalot sammuvat ja eivätkä syty ennenkuin ne uudelleen laitetaan päälle kytkimestä. Näin ne eivät pala koko seuraavan viikon, pimeässä ajettaessa, vaikkei olisikaan sumua tms.
@seppo

Re: Re: Re: On se vaan kummaa . . .

10.3.2012 klo 18:07:12
WILHELMSSON LEIF
On ainaskin mun Fiiussa sillälailla kun sammutaan moottorin niiin sekä etu jaa taka sumuvalot ssammuu ja on napista sytytettävä uudelleen jos tarve.
2009 mallinen.

Re: Re: Re: On se vaan kummaa . . .

10.3.2012 klo 18:08:19
VALTONEN MARTTI
Omassa vetoautosani on Sepon mainitsemaa vastaava systeemi eli kun ajovalot kytketään pois kytkeytyy myös takasumuvalo toiminnsta ja täytyy seuraavan kerran taas erikseen kytkeä. Honda CRV

Re: Re: Re: Re: Päivävalot

11.3.2012 klo 08:10:37
KARELL HANNU
Takavalot voi / saa palaa huomio- tai päiväajovalojen kanssa. Laki ei sitä vaadi Suomessakaan, joten uudemmissa autoissa ne ei yleensä pala. Jälkiasenteisissa ne voi jättää palamaan, miten vaan saa ne kytkettyä.

Niitä kummallisia lamppumaanikoita riittää.....

11.3.2012 klo 08:20:13
HAARAKANGAS ALLAN
On se vaan metka ilmiö, että mitä enemmän ajoneuvon keulilla on lisälamppuja niin sitä varmemmin päällä ei ole mitään valoja.....

Ovatko ne tyypit n.s. valosaitureita, joiden kuningasajatuksena on: "Kyllä valoja löytyy mutta niitä näytetään vasta pimeässä!"

Vai olisko niitä peloiteltu pienenä? Pimeällä....?

Allu vaari

Re: Re: Re: Re: Re: Päivävalot

11.3.2012 klo 12:53:24
HELLE RAUNO
Taisi olla vuosi sitten keväällä, kun kyselin asiaa turkulaiselta katsastusasemalta. Tulkinta oli silloin että eivät saa palaa. En keksi mitään järkevää syytä, miksi esim normaalit parkkivalot eivät voisi palaa yhdessä huomiovalojen kanssa.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Päivävalot

11.3.2012 klo 13:31:28
HÄMÄLÄINEN MARKKU
"En keksi mitään järkevää syytä, miksi esim normaalit parkkivalot eivät voisi palaa yhdessä huomiovalojen kanssa."
Ei siihen mitään syytä olekkaan.


http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/1284/uusiin_ajoneuvoihin_tulossa_enemman_valaisimia

Huomiovalaisimien yhteydessä saa palaa seuraava valoryhmä: takavalot, rekisterikilven valo, etuvalot (parkit).

Tuolla lisää
https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=77761236

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/tarvikkeet/?x26558=78969402

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Päivävalot

11.3.2012 klo 19:49:45
HALMEENMÄKI JUHANI
Tuon "parkittomuuden" piti muuttua uusissa autoissa pakolliseksi juuri näihin aikoihin, mutta jo huomiovalojen olemassaolonkin pakollisuus on siirtynyt. En nyt tähän hätään löytänyt uusinta tietoa.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Päivävalot

11.3.2012 klo 20:24:43
NYYSSÖNEN KAJ
Miunä kytkin tämän unohtamisen estämiseki päivävalot=RL siten että mittarivalot eivät pala niiden kanssa - - - jos mittarivaloja tarvitaan tarvitaa takuulla ajovaloja.

Simpeli keino helpottamaan muistamista

Juhani, jos tuota laki . . . .

11.3.2012 klo 20:41:26
TERVO JARI
Juhani, jos tuota lakipuolta tunnet/tiedät/mistä etsiä, kuisen käy näiden autojen joissa on perä pimee päivällä illalla se "punottaa", automatiikka hoitaa sen.

Täytyykö niissä muuttaa valojen ohjausta niin että perä "punottaa" päivälläkin ?

Tosin se lienee vain ohjelman päivitys ? Muutama minuutti tietokoneen perässä . . .

Itellä VW Touranissa on valoautomatiikka, hämärässä valot syttyy automaattisesti, päivällä vain edessä huomiovalot, hämärään tunneliin/talon varjoon kun ajaa vaihtuu huomiovalot ajovaloiksi automaattisesti, automaattista . . .

Re: Juhani, jos tuota laki . . . .

12.3.2012 klo 18:11:35
HALMEENMÄKI JUHANI
Softallahan nuo ohjelmoidaan sellaisiksi kuin halutaan tai vaaditaan. Esim Citikalla laitetaan huomiovalot maahantuonnissa toimiviksi, saman konsernin Pösöllä taasen "normaaliajovalot" jollei asiakas toisin halua. Eikä jo rekisteröityjä enää tarvitse muutella, uusissa asia on kyllä hoidettu kun ajat auton kaupasta ulos. Se mikä on syytä varmistaa on kumpi oletusarvo: huomiovalot vai normaalit. Ja kuten totesimme molemmat, seuraavaksi automatiikka hoitaa valoisuuden mukaan vaihdon normaaliajovaloille kun ulkona ei ole kirkas päivänvalo. Ja onpa sitä muutakin fiksua automatiikkaa, Audeissa huomiovalo-ledit himmenee parkeiksi kun laitetaan vilkku päälle. Ja siis vilkun puolella. Näkyypi vilkutus selkeämmin.

Re: Re: Juhani, jos tuota laki . . . .

12.3.2012 klo 18:35:17
KEMPPAINEN OLAVI
Tässäpä hyvä aasinsilta vielä ottaa kantaa Audien takavilkkuihin ja peruutusvaloihin. Miksihän ne on pienennetty pikkusormen kokoisiksi viiruiksi; kyllä parkeissa on kokoa ja näköä!?

Re: Re: Re: Juhani, jos tuota laki . . . .

12.3.2012 klo 20:49:46
HALMEENMÄKI JUHANI
Peruutusvalojen surkeus on yleismaailmallista, eikä edes uusi asia. Valitettavasti autotehtaiden mielestä pakin varoitusvalo riittää, vaikka ihan samalla vaivalla niistä saisi hyvätkin. Tai olisihan se muotoiluhaitta tai lisäkulu tehdä ne kelvoiksi. Kulu siinä mielessä, että tekniikka saada pienestä hyvä teho on olemassa.

Re: Re: Re: Re: Juhani, jos tuota laki . . . .

17.3.2012 klo 19:55:31
KÄNSÄLÄ JUHA
Matkailuautossahan joutuu laittamaan toisen peruutusvalon , kun se alkuperäinen on kuljenttajan kannalta väärällä puolen .

Mainitkoon että -99 vm Avensissa oli hyvät peruutusvalot - molemmilla puolella symmetrisesti , tosi oli kans kahdet takasumuvalot . :D

Uudessa on vain toisella puolella, heti huomaa ettei näe paljon mitään .

Outo on tuo sumuvalo kytkentä , kytkeäksen takasumuvalo joutuu kytkeä etusumuvalotkin - onko kaikissa uusissa autoissa näin sumuvalot toimivat ?

Re: Re: Re: Re: Re: Juhani, jos tuota laki . . . .

18.3.2012 klo 00:40:26
PARTANEN JARI
mää muista et vanhas pösös jajjuvalo vaatoises pual

Re: Re: Re: Re: Re: Juhani, jos tuota laki . . . .

18.3.2012 klo 20:39:24
HALMEENMÄKI JUHANI
Yleensä jotuu tosiaan ensin kytkemään päälle sumarit eteen ja vasta sitten pystyy kytkemään päälle taakse. On tosiaan hölmö tapa.

Ja jos asennatte lisäperuutusvaloja niin älkää tehkö hirmuisen monimutkaisesti. Niitä kun saa olla korkeitaan kaksi, ja niiden tulee olla symmetrisesti. Ei siis niin, että toinen on takavalaisimessa oleva alkuperäinen ja toinen on helmaan ruuvattu lisävalaisin. Harvoin noista reputetaan, mutta jos se kerran tapahtuu, niin ettei tule hirmuisen isoa urakkaa poistella. Järkeä, tuskin...