Laturi (latausgeneraattori) mykkä?

Antero Virkkala 13.04.2024 11:35

Sunlight vm. 2020, 160hv. Multijet 2.2 / Ecoflow + Euro 6 + älylaturi jarrutusenergian talteenotolla. Olen alkuvuodesta asentanut litiumakun, konfiguroinut boosterin (WA121545) litiumprofiiliin ja asentanut hupiakulle uuden maasähkölaturin. Näiden muutosten jälkeen olen koekäyttänyt auton (pihalla seisomassa), jolloin sekä startti- että hupiakku latautuivat asiallisilla virroilla (hupiakku 45A, starttiakun virtaa en päässyt mittaamaan, mutta napajännite nousi nopeasti yli 14 voltin).

Eilen palautin irrotetut penkit ja alustat paikoilleen. Käynnistin moottorin. Hupiakku ei latautunut lainkaan ja starttiakun jännite pysyi 12,4 voltissa.

Tänään videoin akkujännitteen käynnistyksen aikana. Ennen virran kytkemistä 12,79V. Virrat päällä, ennen käynnistystä: 12,2V, käynnistettäessä minimissään 10,89V, käynnistyksen jälkeen 12,65V, tämän jälkeen vaihtelee satunnaisesti muutaman sadasosavoltin, mutta ei mainittavasti nouse tai laske.

Boosterin toimintavalot (Bulk, Absorb, Float, Error) ovat kaikki pimeinä, niin kuin ne ovat moottori sammutettuna. Boosterin Set- eli konfigurointinappulalla saa palamaan 2 LED:iä, jotka kertovat että akkutyyppi = litium. Eli boosteri ei ole ainakaan kokonaan pimeänä.

Joissakin YT-videoissa näkyy konetilan sulakekotelo, jossa on esim. 150A sulake suojaamassa laturia. Tällaista en löytänyt, eikä käsikirjan mukaankaan sellaista näytä olevan. Starttiakun plusnavan liitinryppäässä on yksi 500A sulake, joka tuntuu ehjältä, koska sen yli ei ole minkäänlaista jännitettä moottorin käydessäkään. (Sama pätee kaikkiin akkutilasta löytyviin sulakkeisiin.)

Tiivistettynä: moottorin käyminen ei hetkeksikään nosta starttiakun napajännitettä. Ilmeisesti laturilta ei tule myöskään D+ signaalia, koska silloin boosteri lataisi hupiakkua tyhjentämällä starttiakkua. Ehdotuksia? Miten tutkitaan lisää?


Mikähän aivopieru minulle tuli kun kirjoitin "Multijet 2.2 / Ecoflow"? Tarkoitus oli kirjoittaa Multijet 2.2 / AdBlue, mutta laatikossa kevättä odottava Ecoflow sotki ajatukseni.
muokattu: 16.4.2024 10:05
Ville Säynäjäkangas 13.04.2024 11:43

Pitäis mitata ensin käynnissä ollessa laturin B+ navasta, eli paksun kaapelin navasta jännite. Toimiiko laturi ollenkaan? Ja pitää huomioida myös akun jännite, kun käsittääkseni jarrutusenrgiaälylaturi ei lataa akkua, mikäli akun varaus on 80% yläpuolella.


Agm akussa 80% raja on luokkaa 12,7v ja lyijyakussa 12,5v. Eli akun lepojänniteen ollessa 12,4v ollaan varmasti 80% rajan alapuolella.
muokattu: 13.4.2024 11:47
Antero Virkkala 13.04.2024 20:23

Kiitos vastauksesta, mutta taidan jättää laturin B+ navan etsimisen minua notkeammille. Kun katselin YouTubesta laturin huoltovinkkejä, jo laturin löytäminen näytti haasteelliselta. Varsinkin kun on integroitu auto, jossa "konepelti" on semmoinen uuninluukun kokoinen. Joku tubettaja näytti, miten laturiin (ja hihnaan) pääsee käsiksi alakautta. Toivoin, että sillä B+ navan paksulla kaapelilla olisi toinen pää esim. konetilan sulakepesässä, mutta ei näyttänyt olevan.

Mitä tulee jarrutusenergiaa talteen ottavaan älylaturiin, niin se todella lataa starttiakun vain 80-prosenttisesti täyteen. Toimii varmaan hyvin henkilö- tai pakettiautossa. Mutta hupiakkua ei jätetä vain 80%:n lataukseen. Sen vuoksi tällaisella laturilla varustetut matkailuautot varustetaan usein booster-laturilla, joka lataa hupiakun "täyteen" (valitun akkutyypin profiilin mukaisesti). Boosteri ottaa virtaa starttiakusta, jos D+ on päällä. Moottorin latausgeneraattori huomaa starttiakun tyhjenemisen ja tarpeen vaatiessa lataa sen 80%:n lataukseen. Boosteri ei siis tarvitse jatkuvasti virtaa latausgeneraattorilta, mutta D+:n täytyy olla päällä, jotta hupiakku latautuisi.

Huomasin muuten, että kun autossa on virta päällä, mutta moottori ei vielä käy, mittaritaulussa palaa akun varoitusvalo, mutta se sammuu kun moottori käy. Kumpi mahtaa sammuttaa tuon akkusymbolin, laturilta tuleva virta vaiko D+? Ja mistähän D+:n pääsee parhaiten mittaamaan?

Lauri Niittynen 14.04.2024 08:51

Varmaankin yritit aktivoida laturin sytyttämällä ajovalot ja muulla kuormituksella? Jossain autossa ajovalot aiheuttavat jo suoraan ecolatauksen ohituksen ja ainakin tippuva jännite vaikuttaa.

Ville Säynäjäkangas 14.04.2024 10:05

Perinteisessä kytkennässä merkkivalo on D+ ja B+ napojen välissä. Eli nuiden napojen jännite-ero sytyttää merkkivalon. Mutta näistä äly(ttömistä)autoista ei ikinä voi olla varma.

Markus Hyry 14.04.2024 11:21

Moi, ohessa keskustelua edellisistä keskusteluista, luulen saman komponenttivian olevan syynä? Ko. komponentti on kerrottiin olevan akun päällä, eli kaiketi miinusnavassa?

Kopioitu toisesta keskustelusta:
Tästä uusien Fiat akkuongelmasta pitkästi juttua toisessakin keskusteluletkassa. Meillä vastaava 160hv:n vm.20 korilla peltikuorinen malli. Akku hyytyi 1.5v auton oston jälkeen, myyjäliike perusteli, ettei korvaa koska ko. auto voinut seistä jonkun tovin ennen korivarustelua ja tällöin akku jo tyhjentynyt kertaalleen ja kuluva osa. Ei muuta kun uutta akkua kehiin. Uuden akun oston jälkeen, vielä ihmettelin latausjännitteen alhaisuutta (11.8-12.7v), kävi takuu tarkistuksessa ja löytyi viallinen komponentti, joka liittyy lataukseen. Komponentti vaihdettiin ja nyt toiminut lataus niin hyvin kuin tuolla "äly"-latausjärjestelmä voi toimia. Tuo komponentti ongelma heillä tiedossa. Eli kannattaa seurata starttiakun latausjännitettä silloin tällöin, minulla ns. tupakansytytin mallin jännitemittari käytössä. Starttiakku ja hupiakku erillään toisistaan, ei vaikuta toinen toiseen.

Antero Virkkala 14.04.2024 17:12

Kiitos kommenteista. Tässä vähän lisätietoa:

A. Ajovalot palavat "normaalisti".
B. D+ signaali tulee (mitattu EBL:n Block 1:n nastasta 2).
C. Edelleen säilyy tilanne, jossa starttiakun jännite ei moottorin käydessä mainittavasti nouse eikä laske. Aiemmin sanomani, että "Boosteri ei tarvitse jatkuvasti virtaa latausgeneraattorilta, mutta D+:n täytyy olla päällä, jotta hupiakku latautuisi" on kotoisin Motorhomefun.co.uk -sivustolta, mutta ei ainakaan tässä tapauksessa näytä pitävän paikkaansa, koska D+ on päällä mutta boosteri ei lataa hupiakkua.

Mitä pitäisi ajatella siitä, että 20 min käytön jälkeen (enimmäkseen tyhjäkäyntiä) starttiakun jännite ei nouse eikä laske (satunnaisia sadasosavoltin heilahteluita lukuun ottamatta)?

Olen kypsä viemään auton laturin tarkastukseen/vaihtoon, mutta minne (pääkaupunkiseudulla)? Hedin Automotive osti Deltan liiketoiminnat, mutta Fiat-huolto näkyy toimivan vasta Oulussa ja Lappeenrannassa. Toisaalta laturin tutkiminen lienee ammattilaiselle sen verran peruskauraa, ettei tarvinne olla valtuutettu merkkikorjaamo.

Lauri Niittynen 14.04.2024 19:58

Ilmeisesti Smart Alternator toimii, kun se pitää 80 prosentin jännitettä yllä. Yritä saada etuakkua tyhjemmäksi ja kokeile latautuuko se takaisin tuohon samaan jännitteeseen moottorin laturilla.

Petteri Haverinen 14.04.2024 21:50

Kannattaisiko palata askeleen verran taakse päin? Muutit hupiakun latausta, niin olisiko se kuitenkin ollut yhteydessä ajoakun lataukseen?

Antero Virkkala 15.04.2024 21:30

No nyt toimii. Se, miksi eilen ei toiminut ja tänään toimii, on opettavainen tarina, ainakin minulle. Oheisen kuvan otin 21.2., kun litiumakku ja latausjärjestelmän muutokset olivat sähköisesti valmiita ja testattuja. Jäljellä oli lähinnä sähköjohtojen siistiminen, mutta odotin rauhassa kevättä ennen kuin ryhdyin liiaksi vääntelemään paksuja muovivaippaisia johtoja. No, kevät tuli, siistin penkin alta ulos pyrkivät johdot ja kokosin penkit kääntöalustoineen. Viimeisenä vaiheena asensin penkkien alla, takana olevat ritilät. Kuten kuvasta näkyy, olin ripustanut maasähkölaturin neljän ruuvin varaan, mutta en lukinnut laturia muttereilla, koska sellaisten paikalleen saaminen ahtaassa ja hämärässä tilassa on hankalaa. Lukitsin laturin johdonpätkällä. Penkin takapuolelle tuleva ritilä ei sopinutkaan paikalleen, koska ritilän alareunassa oleva lippa törmäsi laturia paikallaan pitävään johtoon. Käänsin sitten tuon johdon vaakasuoraan, niin se ei enää estänyt ritilän asentamista paikalleen. Mutta kun penkki kääntöalustoineen oli paikallaan, maasähkölaturi tukki näkymän penkin alle lähes täysin, ja jouduin kääntämään tuon sinisen johdon ihan käsikopelolla. Maasähkölaturin takana näkyy booster-laturi ja siinä kermanvärinen muoviliitin, johon tulee yksi violetti-valkoinen johto. Se on tietenkin D+ johto boosterille. Sinistä johtoa siirtäessäni olin ilmeisesti tuupannut D+ johdon puoliksi irti, niin että D+ ei päässyt boosterille asti. Helppo korjata, sitten kun näin mitä pitää korjata.

Se (minulle) opettavainen osa liittyi Petterin viestiin, jossa ehdotettiin muutosten peruuttamista. Olin aluksi sitä mieltä, että viimeisimmän testin jälkeen en ollut koskenut sähköliitoksiin vaan pelkästään tehnyt mekaanista siistimistä ja penkkien kokoamista. Mutta sitten ajattelin, etten ala näillä natsoilla vastaan väittämään vaan lähdin peruuttamaan kohti viimeisintä toimivaa tilaa. Kiitokset muillekin kommenteista.

Liitetiedostot

20240221_145630.jpg
Petteri Haverinen 16.04.2024 10:05

Hyvä jos oli apua. Olet varmasti minua ainakin tuhat amppeeria parempia sähköasioissa, mut joskus olen itsenikin havainnut, että kun palaa tilanteeseen missä kaikki toimi, saattaa löytää tekemänsä virheen…

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.