Tietoa ja tilastoja

Tietoa ja tilastoja

Matkailuajoneuvojen määritelmät

Matkailuauto

Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:
1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa
2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista
3) keittomahdollisuus (kiinteä hella tms)
4) säilytystiloja (vaatekaappeja tms)

Kohdissa 3) ja 4) sulkeissa oleva teksti on selvennystä, ei laissa olevaa tekstiä.

JOS matkailuauto täyttää lisäksi seuraavat ehdot, se on tällä hetkellä autoverosta vapaa:
1) Omamassa on vähintään 1 875 kiloa ja auton sisäkorkeus on vähintään 1,90 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta (ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998).

Lisätietoa ajoneuvojen verotuksesta löydät Trafin sivuilta.

Retkeilyauto

Retkeilyauto-käsitettä laki ja asetus eivät tunne.  Retkeilyautolla tarkoitetaan pienehköjä pakettiautomallisia autoja, joissa on matkailuun liittyviä varusteita. Ne ovat henkilöautoja, jos ne eivät ole "tavarankuljetukseen tarkoitettuja autoja" eli pakettiautoja. Henkilöautossa voi olla retkeilyyn liittyviä varusteita, vaikka siinä ei ole kaikkia matkailuauton edellyttämiä varusteita. Auto on siis verollinen henkilöauto.

Matkailuperävaunu

Matkailuperävaunulla tarkoitetaan ISO standardin 3833-77 kohdan 3.2.1.3 mukaista tieliikennekäyttöön suunniteltua ja matkailukäyttöön soveltuvaa perävaunua. Käytännössä standardi sisältää samat varustevaatimukset kuin edellä on kerrottu matkailuautosta.

Matkailuvaunulla tarkoitetaan matkailuperävaunua.

Matkailukori

Matkailukori ei ole käsitteenä laissa eikä asetuksessa. Käytännössä ja myös AKEn (Ajoneuvohallintokeskus) lausunnoissa sillä tarkoitetaan "laatikkoa" joka on sisustukseltaan matkailuautoa/perävaunua vastaava ja joka kiinnitetään hihnoilla tai muulla luotettavalla tavalla avolavaisen pakettiauton lavalle ja joka mahdollisesti ulottuu myös ohjaamonkin yläpuolelle.

Vuonna 1993 ja sen jälkeen matkailukorien asentaminen loppui käytännössä kokonaan, koska silloin AKE katsoi avolavaisen pakettiauton rakenteen muuttuneen sellaiseksi, että se ei enää täyttänyt pakettiauton verovapaus- (tai veroalennus-) ehtoja. Matkailukorin kiinnittäminen pakettiautoon johti siis (henkilö)autoveron maksuunpanoon.

Lisätietoa: 
Liikenteen turvallisuusvirasto www.trafi.fi
Liikenne- ja viestintäministeriö www.lvm.fi

Kuva: Matkailuajoneuvojen määrän kehitys vuosina 1979-2015

Matkailuajoneuvojen ensirekisteröintitilastot, Matkailuajoneuvotuojat ry

Matkailuauto Wikipediassa

Matkailuvaunu Wikipediassa