Polttoaine vuoto

Pasi Peippo 18.04.2024 19:44

Onko miten yleistä tuo polttoaine suodattimen tulviminen Ducatoissa. Syksyllä kaikki oli ok, talvella kun ajoin hallista auton ulos jäi auton alle rasvainen läiskä, auton ollessa noin vartin tyhjäkäynnillä. Huomasin läiskä myöhemmin ja ihmettelin mikä jälki se oli. Nyt kun vaihdoin kesärenkaat ja pakitin auton ulos ni hallin lattialla oli iso lammikko dieseliä ja vana jäi lattialle pakittaessa. Tulvi reilusti suodattimen kannen välistä.... Sammuttelin ja starttailin muutaman kerran ni vähän vuoti. Tänää avasin kannen ja laitoin vaseliinia tiivisteeseen ja kierteeseen->vuoto loppui....
Mikä tuon tulvan aiheuttaa? Kymmenen vuotta sitten oli sama homma kun pitkän tauon jälkeen talvella käynnistin. Silloinkin huoltamolla vaseliinilla korjattiin.
-Pasi

Reijo Pesonen 18.04.2024 21:56

Mikä moottori ja mikä vuosimalli?
Tv. Rp


Kyselen vaan siksi, kun meillä on ollut Fiatteja sieltä vuosimallista 1980 aina tuohon 2022 malliin asti. Niissä on ollut useamman mallisia suodattimia mutta missään en ole havainnut vuotoja. Tv. Rp
muokattu: 18.4.2024 22:04
Markku Hämäläinen 18.04.2024 22:27

Tarvikesuodattimissa on ollut tiivisteessä ongelmia, liian kova tms.

Pasi Peippo 19.04.2024 06:06

-08 malli, 2,3 kone
Ihme juttu. 10 v meni samalla autolla ongelmitta. Joka syksy huollossa pa.suodin vaihdettu koska talvellakin liikutaan. Tosin nyt eka talvi ku ei ollu auto liikenteessä yhtään.
Suodin ei nyt ainakaan ollut WC paperin mallinen. Liekkö sit tarvike missä tiiviste huono...Samalla huoltamolla huollettu viime vuodet

Reijo Pesonen 19.04.2024 09:35

Jos on kysymyksessä ns. sisävaihto suodatin, niin aikoinaan kun niitä vaihdoin, oli niissä tärkeää tuo tiiviste renkaan huolellinen asennus ja voitelu ennen asennusta. Suodatin merkeissä tai siinä onko suodatin ns. tarvike, ei liene väliä, koska saattaa olla että sen ns. alkuperäisenkin suodattimen tekee sama tehdas josta tulee niitä alkuperäisiäkin. Voi olla myös, että Suomessa merkkihuollotkin käyttävät eri valmistajien osia.
Tv. Rp

Pasi Peippo 19.04.2024 13:59

Sehän tässä ihmetyttää kun syksyllä viimeks oltu liikenteessä ni ei vuotoa ollut.
Sama oli silloin edellisellä kerralla.
Kuivuuko rasvat pois vai mitä seisoessa tapahtuu että alkaa vuotaa.

Tubesta löytyy kyllä pätkä missä vuoto alkanut reissussa tankkauksen jälkeen ja auton sammuttamisen jälkeen loppunut. Kunnes taas alkoi tulvia matkan edetessä...

Heimo Turunen 19.04.2024 16:40

Vika ei ole suodatinpatruunassa vaan suodinkotelossa. Sen kiristysrengas tulee kiristää oikeaan momenttiin jottei tiiviste pyri ulos Ikävä kyllä joissain suodattimissa mukana tuleva tiivisterengas on liian ohut ja tiivistä ei tule. Normalisti pysyy tiivinä koko vaihtovälin. Minulla on suodattinen caihto tehty työkalu, teline johon suodatinkotelo sopiija kiinnitysrenkaan avain.

Arto Friman 20.04.2024 12:14

Ja nuo kotelot kun on muovia niin liikakiristyksellä ne halkeavat. Jos ei heti asennuksen jäjkeen niin myöhemmin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.