Dethleffs 2012 hupi akku ei latsudu ajossa

Jukka Lahti 06.04.2024 15:52

Näyttää, että hupiakku ei lataudu kun auto käynnissä. Mittasin jännitteen hupi akulta kun auto käynnissä-> 12,44v. Autossa EBL 99, missähän vika?
Käynnistys akulle tulee koneen ollessa käynnissä reilu 14 v
Sulakkeet näyttää olevan ehjät tuossa EBL:ssä.

Onko kellään tietoa missä ongelma piilee tai onko jotain mikä vielä kannattaisi tarkistaa?

Antero Virkkala 06.04.2024 16:21

Hupiakun ajon aikaiseen latautumiseen tarvitaan 1) että moottorin latausgeneraattorilta tulee D+ (moottori käynnissä) -signaali EBL:lle, jossa D+ saa latausreleen vetämään, ja 2) että starttiakulta kulkee virta tämän latausreleen kautta hupiakulle. Jääkaapin sähkönsyöttö (ajon aikana) on hyvin samanlainen, mutta latausreleen tilalla on jääkaappirele. Ainakin EBL31:ssä nämä releet ovat eri releitä. On kuulemma yleistä, että vanhemmiten latausreleen kärjet hapettuvat. Nyt, jos on niin että jääkaappi toimii sähköllä ajon aikana mutta hupiakku ei lataudu, on latausrele vahvasti epäilyksen alainen.

Antero Virkkala 06.04.2024 17:22

Kannattaa tarkistaa EBL:n sulakkeiden lisäksi myös startti- ja hupiakun päävirtapiirien sulakkeet. Meillä edellinen on starttiakun montussa (kuva 1) ja jälkimmäinen hupiakun edessä (kuva 2).

Petteri Haverinen 06.04.2024 18:30
Jukka Lahti

Näyttää, että hupiakku ei lataudu kun auto käynnissä. Mittasin jännitteen hupi akulta kun auto käynnissä-> 12,44v. Autossa EBL 99, missähän vika?
Käynnistys akulle tulee koneen ollessa käynnissä reilu 14 v
Sulakkeet näyttää olevan ehjät tuossa EBL:ssä.

Onko kellään tietoa missä ongelma piilee tai onko jotain mikä vielä kannattaisi tarkistaa?

Tuskin tyhjäkäynnillä lataa…

Ritva Suomalainen 06.04.2024 19:02

Mittaappa polk 2:sesta EBL ästä kolmas johto ylhäältä laskettuna alaspäin siihen pitää tulla noin 14V kun auto on käynnissä ja kun auto ei ole käynnissä on 0V , samassa johto linjassa on 2A sulake ,
t.Rauno

Jukka Lahti 06.04.2024 20:51

Kiitokset Anterolle vinkeistä, nyt on helppo kun ymmärtää miten tuon pitäis toimia, nuo sulakkeet näyttää olevan ehjät eli täytyy jatkaa tutkimuksia…

-Jukka-

Jukka Lahti 07.04.2024 18:07
Ritva Suomalainen

Mittaappa polk 2:sesta EBL ästä kolmas johto ylhäältä laskettuna alaspäin siihen pitää tulla noin 14V kun auto on käynnissä ja kun auto ei ole käynnissä on 0V , samassa johto linjassa on 2A sulake ,
t.Rauno

Terve Rauno,

Mittasin nyt tuon blok 2:n kolmos nastasta ja sinne tulee jännite kun auto kaynnissä. Avasin tuon EBL:n ja siellä jännite näyttää tulevan vielä tuonne blok liittimen taakse, mutta tuolla päässä mistä lähtee piuha releelle (punaisella nuolella merkiitty kuvaan) joka ohjaa käynnistys akun jännitteen tuonne hupiakulle, niin sinne ei enään tuo jännite tule. Katsoin tuon ohjain boksin kytkentäkaavioita ja siinä näyttää olen ainostaan pari diodia tuossa kytkennässä jossa toinen sarjassa ja toinen kytkettynä maata vasten. Onkohan tuo sarja diodi se jonka merkkasin tuohon kuvaan keltaisella nuolella ja tuo diodo maata vasten tuo sinisellä nuolella merkattu? En vielä alkanut tuot apurkamaan kun ajattelin, että kyselen ensin olenko oikeilla jäljillä?

Oletuksena on, että ehkä tuo sarja diodi olisi rikki tai molemmat? Jos näin niin onko tiedossa mitkä on noiden diodien tyypit niin voisin sitten ne tarvittaessa hommata jostakin ja vaihtaa.

Eli olenkohan tässä jäljillä vai "hukkateillä" ja jos tulee vielä jotakin muita ideoita niin ne otetaan mielellään vastaan :-).

-Jukka-

Liitetiedostot

kuva.jpeg
Ritva Suomalainen 07.04.2024 19:07

Mikä EBL sinun matka autossa on ? onkos ebl101 vai joku muu

Jukka Lahti 07.04.2024 19:35
Ritva Suomalainen

Mikä EBL sinun matka autossa on ? onkos ebl101 vai joku muu

EBL 99

Antero Virkkala 07.04.2024 19:50

Keltaisella nuolella merkitsemäsi komponentti näyttää tosiaan aivan perusdiodilta. Koska linjassa on 2A sulake, ei diodin virtakestonkaan tarvitse olla tätä suurempi. Sitä en pysty näkemään, mikä komponentti on sinisen nuolen kohdalla. D+ johdon sarjassa oleva diodi ilmeisesti suojaa linjaa väärän napaisuuden jännitteiltä tai D+:n päälle/poiskytkennän aiheuttamilta jännitepiikeiltä. Maata vasten oleva, estosuuntainen diodi on kytketty lataus- ja jääkaappireleiden rinnalle purkamaan releiden käämeihin varastoitunut energia. Jos D+ näkyy Block 2:n 3-nastassa mutta ei releellä, niin vian syy voi olla, että D+ johdossa sarjassa oleva diodi on poikki. Maata vasten oleva diodi ei pysty tällaista vikaa aiheuttamaan. Jos nimittäin diodi olisi oikosulussa, D+ ei voisi näkyä edes Block 2:n 3-nastassa.

Kun kerran ainakin keltaisen nuolen kohdalla olevaan diodiin pääsee noin hyvin käsiksi, niin voisit ohmimittarilla tutkia, tuntuuko diodi olevan kunnossa. Ohmimittarin miinusjohto diodin viivalla osoitettuun päähän ja plusjohto toiseen päähän, niin diodi on päästösuunnassa ja toisin päin estosuunnassa. Tai voit yrittää tarkemmin seurata, missä asti D+ näkyy kun moottori käy. Diodin anodilla? Katodilla? Diodien tyypit eivät ole mitenkään kriittisiä. Kuvassa näkyvä diodi lienee yhden ampeerin diodi. Mitä jännitekestoon tulee, niin vaikea sanoa kuinka suuria jännitepiikkejä esiintyy, mutta ei maksa paljoa vaikka laitat 400 voltin diodeja.

Jukka Lahti 07.04.2024 20:13
Antero Virkkala

Keltaisella nuolella merkitsemäsi komponentti näyttää tosiaan aivan perusdiodilta. Koska linjassa on 2A sulake, ei diodin virtakestonkaan tarvitse olla tätä suurempi. Sitä en pysty näkemään, mikä komponentti on sinisen nuolen kohdalla. D+ johdon sarjassa oleva diodi ilmeisesti suojaa linjaa väärän napaisuuden jännitteiltä tai D+:n päälle/poiskytkennän aiheuttamilta jännitepiikeiltä. Maata vasten oleva, estosuuntainen diodi on kytketty lataus- ja jääkaappireleiden rinnalle purkamaan releiden käämeihin varastoitunut energia. Jos D+ näkyy Block 2:n 3-nastassa mutta ei releellä, niin vian syy voi olla, että D+ johdossa sarjassa oleva diodi on poikki. Maata vasten oleva diodi ei pysty tällaista vikaa aiheuttamaan. Jos nimittäin diodi olisi oikosulussa, D+ ei voisi näkyä edes Block 2:n 3-nastassa.

Kun kerran ainakin keltaisen nuolen kohdalla olevaan diodiin pääsee noin hyvin käsiksi, niin voisit ohmimittarilla tutkia, tuntuuko diodi olevan kunnossa. Ohmimittarin miinusjohto diodin viivalla osoitettuun päähän ja plusjohto toiseen päähän, niin diodi on päästösuunnassa ja toisin päin estosuunnassa. Tai voit yrittää tarkemmin seurata, missä asti D+ näkyy kun moottori käy. Diodin anodilla? Katodilla? Diodien tyypit eivät ole mitenkään kriittisiä. Kuvassa näkyvä diodi lienee yhden ampeerin diodi. Mitä jännitekestoon tulee, niin vaikea sanoa kuinka suuria jännitepiikkejä esiintyy, mutta ei maksa paljoa vaikka laitat 400 voltin diodeja.

Kiitos, täytyypä mitata, mitä luokkaa tuo ehjän diodin resistanssi on? Ja voin mitata myös tuon jännitteen mihin asti se menee josko se jää tuon sarja diodin anodille mutta ei näy katodilla niin silloinhan taitaa olla diodin vaihdon paikka…

Antero Virkkala 07.04.2024 22:12

Voi olla mielekkäämpää seurata, mihin asti jännite etenee. Diodilla ei ole selvää resistanssia, siinä mielessä kuin vastuksella (tai johdolla) on. Resistanssi on jänniteen ja virran suhde. Päästösuuntainen diodi aiheuttaa noin 0,6 - 0,7 voltin jännitehäviön, mutta sen jälkeen päästää virran läpi ilman enempää jännitehäviötä. Jos ohmimittari mittaa esim. 1 mA virralla, jännite(häviö) diodin yli on n. 700 mV ja jännite/virta = 700 mV/mA ja ohmimittari näyttää 700 ohmia. Mutta jos mittausvirta on 10 mA, niin jännite/virta = 700 mV/10 mA ja ohmimittari näyttää 70 ohmia. Mutta ohmimittarilla voidaan silti todeta, että ehjälle päästösuuntaiselle diodille mittari näyttää jotain, joka ei ole oikosulku eikä katkos. Estosuuntainen diodi näyttää mittarille katkokselta.


Ja vielä: piirissä olevan diodin mittaamista ohmimittarilla vaikeuttaa sekin, että jos ohmimittarin johdot kytketään diodin napoihin, niin virta voi kulkea mittajohdosta toiseen kahta tietä: diodin kautta tai sitten EBL:n ulkopuolelta. D+ johdon kanssa sarjassa olevan diodin anodi menee D+ signaaliin ja toinen kolmen rinnankytketyn relekäämin kautta maahan. Mutta emme tiedä, pääseekö virta kulkemaan latausgeneraattorissa D+ annosta jonkun resistanssin kautta maahan. Jos haluat varmistaa, että mittaat vain diodia, niin voit mittauksen ajaksi irrottaa Block 2 -liittimen (johon D+ tulee latausgeneraattorilta) sekä Block 1 -liittimen (josta D+ jatkaa muille laitteille).
muokattu: 7.4.2024 22:24
Ritva Suomalainen 08.04.2024 08:32

Jos ei löydy vikaa mistä johtuu se lataus auton käydessä niin minulla on kunnostettuja ebl 99 jä soittele jos on tarvis , voin myöskin antaa kokeiltavaksi laturin niin selviää onko vika laturissa vai jossain muualla
T.Rauno


jäi puo no pois 0405414228
muokattu: 8.4.2024 08:33
Jukka Lahti 10.04.2024 22:38

No niin, nyt on vika selvinnyt ja korjattu. Tuo sarjassa oleva diodihan sieltä oli sanonut työsopimuksen irti, joten vaihdon se niin nyt taas lataus toimii hupiakulle, heitin tuohon 1N4007 niin aikalailla pitäis tuon riittää. 14 voltilla tuon kolmen releen käämien rinnakais resistanssi on tuolla 28ohmin kietteillä, joten taitaa olla tuo virta jossakin 500mA tietämillä niin pitäis tuolla homma pelittää.

Kiitokset vinkeistä ja tuosta D+ tiedosta kun ei ole tämä automaailma tuttu, vinkeillä päästiin jäljille ja loput sitten tuon EBL99 skeman avulla niin päästiin hyvään lopputulokseen.

Mukavaa kevättä kaikille!

-Jukka-

Liitetiedostot

img_1083.png
Seppo Lokasaari 11.04.2024 10:01

Meillä taitaa olla latausongelma toisinpäin, eli vaikutta siltä, että akut eivät lataannu sähkössä kiinni ollessa.
Kun sähköt ovat kiinni autossa, niin paneelin mittarit näyttää täyttä, mutta kun sähköt irrotetaan, niin hetkessä putoaa 12,5V.
Ajon aikana näyttää lataantuvan?
EBL99, joka viimevuonna vaihdettiin kunnostettuun.

Jukka Lahti 11.04.2024 16:22

purkaakohan joku akkua jos akku jännitteet tippuvat nopeasti? Palaako ohjaintalussa 230v valo kun on kiinni 230V?

Seppo Lokasaari 11.04.2024 18:35

Reititin ja tv:n antenni on akun perässä koko ajan, mutta enpä muuta hoksaa?

Antero Virkkala 11.04.2024 19:17

Jukka, onpa hienoa että vika löytyi ja sait sen korjattua. Mikähän tuon vian oli aiheuttanut? Oliko viallinen diodi ehjän näköinen? Siis oliko esim. tyyppimerkki luettavissa? Jos oli ehjän näköinen, niin syy ei ollut pitkäaikainen maksimivirran ylitys. Jäljelle jäisi lyhytaikainen massiivinen virtamaksimin ylitys tai estosuuntaisen jännitteen ylitys. Mutta mikä tällaisen saisi aikaan nyt, kun autolla on ikää 12 vuotta? Timo H on varoittanut, että EBL saattaa särkyä, jos maasähköön kytketyssä autossa käynnistetään moottori. Tai mahdollisesti käynnistetään ja sammutetaan. Käämeissä (esim. latausgeneraattorin tai releiden käämeissä) kulkeva virta synnyttää magneettikentän. Virran muutos (lähinnä äkillinen katkaisu) muuttaa tuota magneettikenttää niin, että magneettikentän muutos indusoi käämiin jännitteen muutoksen, joka pyrkii vastustamaan tapahtunutta virran muutosta. Suomeksi sanottuna, jos releen virta katkaistaan, käämiin syntyy jännite jonka suunta on vastakkainen sille, joka vallitsi ennen virran katkaisua. Sen vuoksi EBL:ssä on relekäämien rinnalla (normaalisti) estosuuntainen diodi, jonka kautta relevirran katkaisusta syntyvä jännite pääsee purkautumaan. Estosuuntainen diodi onkin tässä tapauksessa myötäsuuntainen. Tutkitko Jukka, onko tuo releiden rinnalla oleva diodi ehjä? Jos sinulle mahdollisesti kävi niin, että käynnistit ja sammutit moottorin maasähköön kytketyssä autossa, niin tämä voisi olla helposti selittävä tekijä.

Antero Virkkala 11.04.2024 19:30

Seppo, lisätietoja tarvittaisiin:

A. Minkälainen sähkösysteemi, onko peruskamaa eli lyijyakku hupiakkuna, ei booster-laturia?
B. Minkälainen jännitemittari? Onko vain 4-portainen LED-sarja (esim. Schaudt LT-100) vai oikea mittari?
C. Mitä tarkoittaa, että hupiakun jännite putoaa "hetkessä"? Siiskö aivan sekunneissa?
D. Mitä tapahtuu sen jälkeen, kun hupiakun jännite on pudonnut 12,5 volttiin? Pysyykö hupiakku sen jälkeen 12,5 voltissa?

Syy siihen, että tällaisia kyselen, on että en ymmärrä, mikä voisi nopeasti purkaa hupiakun 12,5 volttiin mutta ei sitten sen pitemmälle. Siis mikä muu kuin toinen akku. Olisiko mahdollisesti vian syynä kiinni juuttunut latausrele? Pääsetkö mittaamaan, onkok akkujen plus-napojen välillä jännite-eroa vai ovatko ne aina samassa jännitteessä?

Seppo Lokasaari 11.04.2024 19:46

Ollaan reissussa nyt, että ei paljon pysty asiaa edistämään, mutta viimevuonna hankittiin 2kpl 95ah akkuja hupipuolelle.
Vartan akkuja, mutta palaanpa asiaan, kun alkaa kirkastumaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.