Matkailuauton hankinta tarvis neuvoja!

Kimmo Mattsson 28.02.2024 12:00

Ollaan hankkimassa matkailuautoa noin 35000€ budjetissa
Nyt löytynyt muutama malli.2007 ja uudempia.
Niissä Fiat 2.3 ja ajettu noin 170-200 tuhatta km mitäs mieltä
olette te joilla kyseisestä moottorista kokemuksia?





Veli-Pekka Merikallio 28.02.2024 13:31

https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/matkailuauton-hankinta/

Viestihaulla saattaa joskus löytää oikeaa asiaakin!

Ari Kuusisto 28.02.2024 17:46

Tässä melko varmalla koneella sisäänajettu ja olkealla automaatilla.
Tällä ajaa vielä 5-10 kertaisesti.
Vetokoukku pyörätelineelle tai kärrylle/saunalle. Jos tilaa tarvitsee nukkujille,paikkoja on kuudelle
silti 3500kg rekisteröity ?Kuvista päätellen siisti.
Takatalliin saattaa saada mahtumaan kalliimmat sähköpyörät säältä suojaan.
Ilmastointi asuinosassa ja Alde lämmitys, mitä muuta karavaanari voi toivoa.
No vähän pienempää kulutusta alkovilla ajaessa ehkä.
Katolla kaiteita mihin saa paneeleita kiinni,jos ei ole muuta käyttöä.
LMC:tä pidetään koriltaan kohtuu hyvänä.
Tunnettu caravan liike myy, voi olettaa asiallisuutta pitkän linjan myyjiltä.
https://www.nettikaravaani.com/lmc/liberty/1621144

Martti Pulkki 28.02.2024 18:19

Moikka.
Pohdi miten tulet autoa käyttämään, eli sisätilaratkaisut, ulkopuoiset säilytystilat, lämmitys järjestelmä, auton koko, varusteet jne. Näillä koneilla kyllä ajaa, jos hyvin on huollettu.
Jos tarvitset neuvoa katso yhteystietoja matkailuautoilijat.fi

Toivo Koistinen 28.02.2024 18:39

Koneessa on tärkeä sen huoltohistoria. Siihen kannattaa tutustua hyvin, hihnojen vaihto tiheys, öljyhuolto, koneelle, ja laatikolle, kenen tekemät, ja onko korjaamon leimat.
Tulee mejän vanhus mielen. Vaika siihen on öljyt vaihettu 10 000 välein, ja asiat huoltokirjassa, mutta kun olen itse tehnyt, niin siinäpä jos möisin, olenko luotettava, vai kirjotellu näyttääkseen miten hyvin pidetty.
Kannattaa myös päästä katsomaan katolle, missä kunnossa, samoin alusta.
Tp

Petteri Haverinen 28.02.2024 19:48

Tolla 35 k€ budjetilla saisi kyllä puolet vähemmän ajetun matkailuauton Saksasta.
Talvivarusteet siihen voi lisätä täällä, mut ilmankin hyvin pärjää…

Timo Haapanen 28.02.2024 20:18

Fiatin 2,3 kone on osottautunut hyväksi moottoriksi. Palstalla ei ole ollut, eikä korviin kuulunut minkäänlaista tyyppivikaa eikä kalliita remontteja.

Sisäratkaisut edellä kannattaa mennä, ei vetotavan, ei vaihteiston, ei merkin. Jos autolla ajetaan n. 10 000 km vuodessa kuluu ajoon n. 150 tuntia.
Tämä 150 tuntia on asumisessa vaivaiset 6,5 vuorokautta. Kumpaan kannattaa panostaa, hyvään asumiseen vai johonkin auton merkityksettömään tekniseen pikkuseikkaan.

Arin vinkkaama mersu on takavedon vuoksi 100 kg. painavampi kuin etuvetoinen vastaava, tällä on merkitystä. Missään nimessä esimerkin autolla ei voi kuljettaa laillisesti kuutta henkilöä. Auto on painava.


Poikittainen parivuode on erittäin hankala, sitä alkuun luulee että sillä pärjää, mutta se toisen yli könyäminen on jokaisella sen kokeneella alkanut jurppimaan.
muokattu: 28.2.2024 20:25
Toivo Koistinen 28.02.2024 21:14

Parivuode johon pääse kumpikin omaltapuolen, kuten kotona, tai sitten erillisvuoteet käytävän kahtapuolta.
Mutta nämä asiat ovat jokaisen oma harkinta, kuten aikanaan saneli matkailuauton saneerannut kaveri, kun teki perälle poikittaisvuoteen.
Ei sieltä yölä lähetä kymmeniä kertoja könyään, eli ne kerrat sitä mekin pärjätään, ja pärjäsivät.
Meilläkin aikanaan oli alkovi vuokralla, ja sinne ylös piti kiivetä, ja toisen yli. Hyvin sitä pärjäiltiin, tosin etuna se, Kuten puoliso, että ukolla ei kerkii pää osua tyynyyn, kun se jo kuorsaa, ja kääntää ensikerran kylykee, kun on aika nousta.
Siittä tietää, että se on hengissä, kun korinaa sun muuta kuuluu jommasta kummasta päästä.
Jos ei kokemusta matkakapineista, niin kannattaa vuokrata, niin saa kuvaa millasta se on.
Tp

Ville Säynäjäkangas 29.02.2024 09:30
Kimmo Mattsson

Ollaan hankkimassa matkailuautoa noin 35000€ budjetissa
Nyt löytynyt muutama malli.2007 ja uudempia.
Niissä Fiat 2.3 ja ajettu noin 170-200 tuhatta km mitäs mieltä
olette te joilla kyseisestä moottorista kokemuksia?





35000€ on aika paljon rahaa. Ainakin omasta mielestäni.
Sillä rahalla ei saa kuitenkaan huoletonta ajoa auringonlaskuun matkailuauton muodossa. Tuossa maksetaan asuntokopista yli 30000€ ja varsinainen auton arvo on muutama tuhat euroa.

20 vuotta vanhaan ja 200tkm ajettuun Fiatiin pitää suhtautua, kuten 60-luvun itäblokin autoihin. Niillä on mahdollista liikkua paikasta toiseen, mutta hellästi huolehtien ja varovasti käyttäen. Autoasentajan ammattitaidosta ei ole haittaa. Ajoasento on Ladasta tuttu etunoja, koska ohjauspyörä on liian kaukana ihmisen fysiologialle.

No nämä on näitä inhorealistin höpinöitä, mutta jos nämä hyväksyy ja ymmärtää, niin ei sitten tule niitä alkuhuuman jälkeisiä pettymyksiä. En siis moiti valintaa, mutta haluan että ymmärretään, mitä ollaan ostamassa.

Toivo Koistinen 29.02.2024 11:40

35 000 on paljon rahaa, mutta toisaalta verrattuna nykyhintoihin vähän, kun puhutaan uusista 100 000 öörin kulkimista.
Nuo uusien järjettömät hinnat on nostaneet käytetyjen hintoja lujasti. Paljonko tuon hinnan käytetty makso 20 vuotta sitten uutena
Toisaalta voi aatella, että 35 000 vuokraa lujasti autoa, tai kun kotosalla on henkilöauto, niin vaunua.
Tp

Lauri Niittynen 29.02.2024 11:49

Omaan -13-vuotiseen tuli juuri 150 tkm täyteen ja on kuin uusi. Reilu puolet omaa ajoa. Ainoa ongelma on ollut kytkimen työsylinteri, tyyppivika osui omalle kohdalle. Ja hihnanvaihto vähän väliä, syksyllä Italia-Motor vaihtoi autoon sen kolmannen hihnan.

Petteri Haverinen 29.02.2024 12:20

Muutama vaihtoehto;
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=380434646&utm_source=com.apple.UIKit.activity.CopyToPasteboard&utm_medium=ios

Toinen:
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=385855301&utm_source=com.apple.UIKit.activity.CopyToPasteboard&utm_medium=ios

Yksi lisää;
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=351394496&utm_source=com.apple.UIKit.activity.CopyToPasteboard&utm_medium=ios

Petteri Haverinen 29.02.2024 18:34

Varsin paljon porukat reissaa Keski-ja Etelä Euroopassa 1990-luvun matkavehkeillä tyytyväisen oloisena. Apulaitteet/vesipumppu päivitetty välillä ja kovaa ajoa.
Meillä Suomessa tuntuu olevan monille ne ”kuoret” tärkein asia tässä harrastuksessa…

Kari M Niemelä 01.03.2024 19:38
Ville Säynäjäkangas

35000€ on aika paljon rahaa. Ainakin omasta mielestäni.
Sillä rahalla ei saa kuitenkaan huoletonta ajoa auringonlaskuun matkailuauton muodossa. Tuossa maksetaan asuntokopista yli 30000€ ja varsinainen auton arvo on muutama tuhat euroa.

20 vuotta vanhaan ja 200tkm ajettuun Fiatiin pitää suhtautua, kuten 60-luvun itäblokin autoihin. Niillä on mahdollista liikkua paikasta toiseen, mutta hellästi huolehtien ja varovasti käyttäen. Autoasentajan ammattitaidosta ei ole haittaa. Ajoasento on Ladasta tuttu etunoja, koska ohjauspyörä on liian kaukana ihmisen fysiologialle.

No nämä on näitä inhorealistin höpinöitä, mutta jos nämä hyväksyy ja ymmärtää, niin ei sitten tule niitä alkuhuuman jälkeisiä pettymyksiä. En siis moiti valintaa, mutta haluan että ymmärretään, mitä ollaan ostamassa.

2012 Fiat 2,3 240 000 km ilman mitään ongelmia kun vain huoltaa auton säännöllisesti niin varma kulkipeli ollut ainakin meille, kaukana itäblokin autoista kuten ym. kirjoittaja totesi, taitaa ajella johtotähdellä kun noin kriittisesti suhtautuu Fiiattiin


Suurin virhe on ostaa matkailuauto ja käyttää sitä kesällä 2-3 kk ja seisottaa loppuaika, asunto/veturi kärsii enenmmän kun jatkuvavassa käytössä oleva, ei kannata sijoittaa edes 10 000 € autoon jos sen paikka on tallissa suuremman osan vuotta
muokattu: 1.3.2024 19:48
Eero Bruun 01.03.2024 20:26

Lehmäkin kaipaa keväällä laitumelle :) Pitkän talven jälkeen. Hyvä on autolla talvellakin ajella niin ei paikalleen jähmety. Siksi kitkat alle. Ennen kun join vielä maitoa, ostin vapaan lehmän maitoa. Pääseepä lehmät edes jaloittelemaan ilman riimua kaulassa ajattelin.

Toivo Koistinen 02.03.2024 08:15

Kummelissahan valtion virkamies Jaakko Parantainen saneli. Auto tykkää kun se saa liikkua, se tulee surulliseksi jos se jätetään seisomaan.
Tämä on totta. Meillä ajettiin talvella oikeastan kaksi kolme reissua Kaamos, ja kevät reissut. Mutta lämmitin koneen vähintäin kerran kuussa, ja ajelin pihalla rinkiä jonkun aikaa, jotta laakerit, kone, ja laatikko saivat voitelua.
Aina oli puhetta, ja mielessä, että kun puolenkymmentä reissua ajele, niin kyllä vuokraus on paras vaihtoehto.
Tai vaunu, kun auto on
Tp

Ville Säynäjäkangas 02.03.2024 09:45
Kari M Niemelä

2012 Fiat 2,3 240 000 km ilman mitään ongelmia kun vain huoltaa auton säännöllisesti niin varma kulkipeli ollut ainakin meille, kaukana itäblokin autoista kuten ym. kirjoittaja totesi, taitaa ajella johtotähdellä kun noin kriittisesti suhtautuu Fiiattiin

Enhän minä kriittisesti suhtaudu Fiatiin vaan realistisesti.
En maalaile liian ruusuisia mielikuvia parhaan statusarvonsa ja suurimman osan uushankintahinnasta menettäneille mersuillekaan, vaikka sellaisella ajelenkin.

Toivo Koistinen 02.03.2024 10:47

Eniten merkistä riipumatta kaipaisin niihin varaosia kaikkeen tekniikkaan. Auto on kone, ja jos osia saa, ja on hyvä korjaamo, niin sehän kestää ihmiseniän.
Semmosta merkkiähän ei ole, eikä tule, etteikö siihen voi jokin vika tulla, mutta entivanhaan autoon voitiin tehdä, ja tehtiin, koska se oli auto, ei status symboli mootori, vaihteistoremonti, ja taas matka jatkui.
Nykyajattelulla, kun joissain merkeisä ei edes öljypohjassa ole proppua, että voi laskea moottoriöljyt, ja vaihtaa ne
Ajatus on, että ajetaan vuos pari, ja paaliin.
Niinhän se kodinkoneilakin. Taannon mielen alle kymenvuotias pesukone heitti pyörittämästä rumpua, nin ohje oli. romuksi, ja uusi
Meillä on tiskikone, joka on ainakin 20 vuotias, ja pelaa, mutta kuten vuosia siten kun loppuun 30 vuotias hella meni vaihtoon, niin myyjä kun nostettin se pois, ja uusi tilalle, kuultuaan sen iän tuumasi.
Voin antaa kirjallisen takuun, että tämä uusi ei kestä niin kauaa.
Tp

Markku Hämäläinen 02.03.2024 17:43

Kimmo kyselee vain moottorista.
Yhtä tärkeä, tai itseasiassa tärkeämpi on miettiä sisustusratkaisua, alkaen siitä, montako henkeä majoittuu.
Onko yksi, puolison kanssa vaiko lapsikatraan kanssa liikenteessä.
Voin sanoa yli 40 vuoden matkailuautokokemuksella sisäratkaisun olevan tärkein asia auton valinnassa, väheksymättä alustaa.
Aina ei paista aurinko ja autossa voi joutua olemaan joskus useammankin päivän sisällä, silloin on tärkeää, että jokaisella on oma nurkkaus.
Jos pitää istus kuin sillit suolassa tai hiljaa rinnakkain, kun muuten ei sovi istumaan, on sotatila lähes varma ja saattaa olla ensimmäinen matkailuautoreissu samalla se viimeinenkin.

Toivo Koistinen 02.03.2024 19:30

Onhan se tärkeä, mutta sen sisustusmallin aloittaja ratkonee sitten kun päättää, kannattaako, ja mikä merki, ja kone.
On tosin hyvä antaa sisustusneuvojakin kokeneemmat
Sisustuksesta sekin, että tahtoo vain olla nuo matka-autot kovin samanlaisia pohjaratkaisultaan, kuten on tullut sanotua bulkkituotteita.
Ei taida olla mahollista aidosti haluamaansa saada muutakun peltikuoreen itse suunnittelema, ja Turkkuseen se suunnitelma pakun kanssa.
Mutta siinä on se, että se on peltikuori.
Tp

Ville Säynäjäkangas 02.03.2024 21:02

Kyllä kai ne Turussa pullakorinkin sisustaa?

Toivo Koistinen 03.03.2024 06:05

Varmaan, muta siihen en osaa enempää. Osaahan varmaan, koska 90 luvulla eräs tuttava purki 80 luvun hobbyn, eli niitä ensimmäisiä puoli-indekroituja, korin sisustan osin ulkopintaa myöden, kun oli kosteusvaurio,
Sitten sisusti sen omalla mallilla. Tuli hyvä. mekin vuokrasimma sitä, ennekun ostimma oman.
Tp

Jari Tietäväinen 03.03.2024 10:08

Tämä menee kyllä jo aika pahasti sivuun aloittajan aiheesta eli Fiatin koneesta, mutta en malta olla kommentoimatta tätä sisustuksen merkitystä. Onhan se tottakai viihtyvyyden ja toimivuuden kannalta erittäin merkittävä asia, mutta aika paljon oiotaan asioita, jos sanotaan että se on se kaikkein tärkein asia. Kyse on kuitenkin aina kompromissista tilojen ja liikkuvuuden suhteen, ja miten paljon kumpaakin painotetaan riippuu täysin omista intresseistä.

Missä liikutaan, ollaanko alueilla vai puskissa, miten hankalassa maastossa pitää pystyä liikkumaan, miten ahtaisiin paikkoihin pitää päästä ja pysäköidä, liikutaanko talvella ja missä... nämä ovat tärkeitä kysymyksiä myöskin ja vaikuttavat ulkomittoihin, peräylitykseen ja vetotapaan. Ei autoa voi pelkästään tilojen perusteella valita, etenkään jos itsellä on intressissa muutakin kuin kesäkeleillä hyvillä teillä liikkuminen ja alueilla yöpyminen.

Kärjistäen voi sanoa, että linja-autoon rakennetussa matkamökissä on erittäin mukava asua, mutta ei sillä pääse oikein minnekään. Sitten taas johonkin nelivetoiseen pieneen pakuun rakennetulla retkiautolla pääsee vaikka mihin, mutta ei siellä sitten mahdu asumaan. Useimmilla se optimi on jossain tuolla välillä, mutta missä kohtaa, se riippuu omista tarpeista. Rahakin tietysti vaikuttaa, mitä sen tässä nyt sujuvasti unohdan kokonaan...

Toivo Koistinen 03.03.2024 10:35

Nimenomaan, ja se oma tarve. Olen monasti sanonu, että jos aloittelija aikoo laittaa, niin kannattaa muutamaa vuokrata, niin saa käsitystä milaisessa aikoo retkeillä
Muistelen aina kun tavatiin vuosia sitten pariskunta jolla oli 5,5 metrinen fiatin alustainen matka-auto, ja se tyytyväisyys.
Kertoilivat, että tällä mennään marjamettään, ja tässä mahtuu tavarat, ja me asumaan, ja yöpyileen. Ei tarvita isompaa.
Oliko sitten heidän ainoa auto, kuten paljon eläkelläisillä on, kun kaupungissa on parkkitilaa vähemmän.
sopu sijaa antaa, ja onhan päiviä, ettei niin isoa ole, eikä tule, että siihen kaksi mahtuu.
Rahasta senverta, että uusien hinnanthan on älyttömiä, niinkun tahtoo kaikesa elämässä hintataso olla.
Se pane nuoria miettimään, kuten meilläkin, vaikka se ero, että meille riittää, kuhan laaatikkoon seliää omillaan,. Nuorillahan on toivottavasti tulevaisuus edessäpäin.
Tp

Ville Säynäjäkangas 03.03.2024 10:52

Olen just samaa mieltä, että sisustusratkaisuja korostetaan matkailuautoissa liikaa. Omasta mielestäni nukkuminen on erittäin tärkeää. Kunnon kokoiset sängyt sekä hyvä ja miellyttävä ajokokemus olisi itselleni tärkeimmät kriteerit. Valtavat sohvaryhmät ja kristallikaapit eivät merkkaa mitään.

Autolla pitää pystyä myös pysäköimään. Helpon matkailun idea hieman kärsii, jos ei mahdu parkkiruutuun edes välttävästi. 6 metriä pituutta on vaivattomuuden maksimimitta.

Mutta, kaikillahan on omat painopisteensä. Kuka pitää mitäkin tärkeänä?

Timo Haapanen 03.03.2024 11:20
Jari Tietäväinen

Tämä menee kyllä jo aika pahasti sivuun aloittajan aiheesta eli Fiatin koneesta, mutta en malta olla kommentoimatta tätä sisustuksen merkitystä. Onhan se tottakai viihtyvyyden ja toimivuuden kannalta erittäin merkittävä asia, mutta aika paljon oiotaan asioita, jos sanotaan että se on se kaikkein tärkein asia. Kyse on kuitenkin aina kompromissista tilojen ja liikkuvuuden suhteen, ja miten paljon kumpaakin painotetaan riippuu täysin omista intresseistä.

Missä liikutaan, ollaanko alueilla vai puskissa, miten hankalassa maastossa pitää pystyä liikkumaan, miten ahtaisiin paikkoihin pitää päästä ja pysäköidä, liikutaanko talvella ja missä... nämä ovat tärkeitä kysymyksiä myöskin ja vaikuttavat ulkomittoihin, peräylitykseen ja vetotapaan. Ei autoa voi pelkästään tilojen perusteella valita, etenkään jos itsellä on intressissa muutakin kuin kesäkeleillä hyvillä teillä liikkuminen ja alueilla yöpyminen.

Kärjistäen voi sanoa, että linja-autoon rakennetussa matkamökissä on erittäin mukava asua, mutta ei sillä pääse oikein minnekään. Sitten taas johonkin nelivetoiseen pieneen pakuun rakennetulla retkiautolla pääsee vaikka mihin, mutta ei siellä sitten mahdu asumaan. Useimmilla se optimi on jossain tuolla välillä, mutta missä kohtaa, se riippuu omista tarpeista. Rahakin tietysti vaikuttaa, mitä sen tässä nyt sujuvasti unohdan kokonaan...

Niin pieni kuin mahdollista niin että vuoteet ovat ensiluokkaiset, suihku erillinen, ei vessan yhteydessä. Korkea jääkaappi. Nämä kun saa sopimaan niin yhtään isompi ei tarvitse olla.

Toivo Koistinen 03.03.2024 12:30

Myös sekin, montako henkeä kulkee sillä. On tullut sitäkin, että kahdelle henkilölle ei ole ollut autoa, ellei tee, tai teetä, nimenomaan peltikuorta.
Siinä on mitat sikäli, 6,20m pitkä, että mahtui ruutuun. meillä oli sikäli lähes täydellinen, että matalat erillisvuoteet, ja ainoana se turhapenkki, koska meitä olivain aina kaksi.
Tosin se kavensi käytävää vain 15cm, että sikäli, Mutta kuitenkin, turhaa, mikä turhaa.
Ruokailu sujui erittäin hyvin, että toiselle oli kuskin penkin edessä se pöytä, jota lyhensin, että sen äärestä pääsi hyvin ruuan hakuun, ja sitten minulla vänkärin penkin eteen nousi pieni pöytätaso sen hella pesuallaskaapin päästä.
Ruuan haku hellalta sujui hyvin, koska siinä ei ollu toisen tiellä kumpikaan.
Mootorin, ja vaihteiston kanssa pärjää, kun niitä voi korjata, kun löytyy ammattitaitoinen korjaamo. samoin alustan, kuten laakerit, ripustukset, jasemmoset
Tp


Tuntuu hieman hassulta, jos ostaa sadalla tonnilla auton, ja jos vika tule takuajan jäläkin, ei saisi varaosia korjuuseen, niin sillon ollaan pahasti metässä
muokattu: 3.3.2024 12:32
Jari Tietäväinen 03.03.2024 15:25
Timo Haapanen

Niin pieni kuin mahdollista niin että vuoteet ovat ensiluokkaiset, suihku erillinen, ei vessan yhteydessä. Korkea jääkaappi. Nämä kun saa sopimaan niin yhtään isompi ei tarvitse olla.

Pitkälti samaa mieltä olen. Erillissuihkua en kuitenkaan pidä välttämättömänä. Kun olen (aivan liian) iso mies, niin pienessä kokoluokassa erilliset vessa ja suihku ahdistaa. Pahimmoillaan pöntöllä ei ole jalkatilaa, hartiatilaa eikä kyynärtilaa tarpeeksi. Ja suihku niin pieni, että ei sovi peseymään. Jos erilliset vessa ja suihku on kunnon kokoiset, auto kasvaa aika lailla.

Itselleni nuo ovat samassa, kääntöseinäratkaisuna missä lavuaari ja koko peiliseinä kääntyy pöntön päälle ja tila muuttuu suihkukaapiksi. Muunto kestää 5 sekuntia. Sekä vessana että suihkuna tilaa on ruhtinaallisesti isollekin miehelle, mutta kokonaisuus on kuitenkin pienempi kuin erilliset vessa ja suihku, eikä auto kasva tarpeettomasti. Haittapuolelle tulee sitten se, että lattia pitää aina suihkun jälkeen pyyhkäistä kuivaksi.

Tämä on yksi esimerkki siitä, että nämä on aina kompromisseja ja on mahdotonta sanoa että joku ratkaisu olisi kaikille käyttäjille aina parempi kuin joku toinen. Tarpeet vaihtelee.

Omiin tarpeisiini auton pitää olla mahdollisimman pieni ja tarpeeksi suuri. Selkeää, eikö?

Erkki Vesterinen 03.03.2024 16:43

Ehottomasti erillisvuoteella tai saarekevuoteella . silloin varmasti muutkin mukavuudet huomioitu.

Eero Bruun 03.03.2024 19:01

Olipa pitkä Hymeri Kuopion Juustoportin liikenneaseman parkkipaikalla pari tuntia sitten, kun siellä ajelin. Teli takana ja pituutta varmaankin yli kymmenen metriä? Enpä ole ennen nähnyt niin pitkää. Mietiskelin millainen pohjaratkaisu.

Toivo Koistinen 03.03.2024 19:13

Peltikuoret pääosin parivuoteella, joka on 6 m autoissa pitkittäin, mutta se on korkealla, jotta on tavaratilaa.
Nihin kiikutaan sitten jalkapäästä. https://www.nettikaravaani.com/eura-mobil/premiumlaatua-ja-tyylia/1627111
No bravian mersu on siinä poikkeus, siinä on hyvät askelmat pedille, mutta hinta. https://www.nettikaravaani.com/bravia/swan-699/1624216
Alle 6m autoisa se peti on pokettain, ja sinne menään toisen yli. .https://www.nettikaravaani.com/weinsberg/carabus-540-mq-special/1626628
Meillä kun oli kahtapuolta matalat, niin tavaratila oli pienimutta meille riittävä, koska meillä retket ei kestäneet kun viikon kaksi, ja jos olis pidempiä, niin kouku, ja kuomukärri perään.
Tosin voin kertoa, että sitä tavaraa oli meelkoseen mukana niissä kaapeisa, ja komerossa.
Perinteisisä sitten taas kun alkaa olla 7m, ja yli mitta on sitten toisin...https://www.nettikaravaani.com/carthago/tourer-t-143/1622082
Tp

Jouni Ratilainen 03.03.2024 20:05

Kerrompa tässä omia kokemuksia matkailuautostamme. Vaihdoimme vaunun autoon jokunen vuosi sitten. Koska persaukisella ei ole ikinä mahdollisuutta uuteen oli ainoa vaihtoehto käytetty. Autoksi valikoitui integroitu Hymer 564. vm 2003, mittarilukema ostettaessa n.60000 km. Ducato Maxi alustalle 2.8 jtd moottorilla. Kokonaismassa 4000 kg. Alusta on siitä erikoinen että siinä on vanhan mallin kojetaulu/mittaristo mutta uudemman mallin vaihteisto/tekniikka. Siinä on tehtaalla tehty taakse pyörätuoliluisk ja ovi joka on normaalia leveämpi. Istumapaikkoja 6 makuupaikkoja 4. Auton pituus on noin.6,5m. ilman takaboksia jonka saa kiinni tukevasti ulosvedettävään skootteritelineeseen.( kantavuus 300kg.). Olemme matkailleet sillä nyt 12000 km. Mukana on koira jonka häkki kulkee hyvin takaosastossa missä on myös erilliset wc ja suihku. Käytämme ohjaamon päällä olevaa vuodetta. On vielä sovittu mutta eihän se ole liian iso eikä ole vielä häirinnyt jos jompi kumpi käy yöllä vessassa.
Mutta tälläinen sopii meille, mutta ei välttämättä toisille. Jokainen hankkii sellaisen mikä sopii hänelle ja hänen budjetille.
Anteeksi meni reilusti yli aloittajan aiheesta.

Kimmo Mattsson 05.03.2024 14:26

Kiitoksia,kaikista mielipiteistä on ollut mielenkiintoista lukea.
Olen nytt lähtemässä katsomaan Eura Mobil 652 VM 2005
Sisällä säilytetty ajettu 60000 elikkä sellainen mikä liikkunnut vähän mutta pohjaratkaisu miellyttää
Moottori on 2,3 fiat jtd, katsotaan miten käy

Timo Haapanen 05.03.2024 15:53

Vaikuttaa hyvältä, kilsat ovat vasta alussa ja Eura on aivan OK auto.

Markku Hämäläinen 05.03.2024 17:36
Kimmo Mattsson

Kiitoksia,kaikista mielipiteistä on ollut mielenkiintoista lukea.
Olen nytt lähtemässä katsomaan Eura Mobil 652 VM 2005
Sisällä säilytetty ajettu 60000 elikkä sellainen mikä liikkunnut vähän mutta pohjaratkaisu miellyttää
Moottori on 2,3 fiat jtd, katsotaan miten käy

Jos päädyt tuohon ja siinä ei ole valmiina vakionopeussäädintä, sen asennus on helppo.
Tuolta ohjeet
https://drive.google.com/file/d/1XvmkSdWgxWmFLfXg5bahjArDhygKwmJB/view?usp=drivesdk

Kimmo Mattsson 07.03.2024 10:06

Tuli tehtyä kaupat ja pohjaratkaisu oli se joka ratkaisi ja että oli ollut tosi hyvällä pidolla.
ja mitä parasta budjetista jäi aika paljon käyttämättä.
Nytt odotellaan että tulee luovutushuollosta niin pääsee reissuun.

Jouni Ratilainen 07.03.2024 11:55

Onnittelut kaupasta. Nyt vaIn tutustumaan autoon ja sen ominaisuuksiin. Ainakin minulla on mennyt jokunen aika kun olen tutustunut omiin laitteisiin ja niiden ominaisuuksiin.
Onnea.

Toivo Koistinen 07.03.2024 16:02

Hyvä, ja oikeen mukavia reissuja. Toivottavasti maailma rauhoittuu, ja elämä jatkuu hyvänä.
Tp

Petteri Haverinen 07.03.2024 17:08

Onnea ostoksesta!
Mitä tuo ”luovutushuolto” oikein sisältää??

Kimmo Mattsson 08.03.2024 09:41
Petteri Haverinen

Onnea ostoksesta!
Mitä tuo ”luovutushuolto” oikein sisältää??

Kyselit mitä luovutushuollon sisällöstä.
Ne käy läpi kaikki laitteet, teettää kosteusmittauksen
ja moottorin vuosihuolto jne.

Kimmo Mattsson 08.03.2024 09:41
Petteri Haverinen

Onnea ostoksesta!
Mitä tuo ”luovutushuolto” oikein sisältää??

Kyselit mitä luovutushuollon sisällöstä.
Ne käy läpi kaikki laitteet, teettää kosteusmittauksen
ja moottorin vuosihuolto jne.

Petteri Haverinen 08.03.2024 11:53

Kyllä itse haluaisin ennen ostamista nähdä tuoreen kosteusmittauspaperin…

Timo Haapanen 08.03.2024 13:00

Mun mielestäni joka vaanari voisi ostaa mittarin. Ei joku paperi kerro mitään, tietysti jos on itse vierellä kun mitataan niin homma toimii.

Ei ole iso investointi tälläinen
https://www.sisailmaverkkokauppa.fi/rakennusten-tutkiminen/gann-hydromette-compact-b-pintakosteusmittari/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAi6uvBhADEiwAWiyRdjPfbvSpkseofj2G_k8orTEVQ3PmsL4EQk2_o2nHTV3Ov-0Jr7aG4xoCyOMQAvD_BwE

Markku Hämäläinen 08.03.2024 15:34

Minulla on tuo, se pärjäsi myös jossakin testissä. Ehkä absuluuttiset arvot onat mitä vain, mutta kyllä sillä löytää kosteat kohdat.
https://www.biltema.fi/tyokalut/mittavalineet/mittalaitteet/kosteusmittarit/kosteusmittari-2000034777

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.