Ducaton lehtijousien ehostus...

JUVONEN ERKKI 10.07.2007 09:42

Mikä on se Eteläpohjalaanen paja, jossa saa Ducaton taka-lehtijouset ehostettua. vm 91.

BRAITHWAITE WILLIAM 10.07.2007 19:35
Tervehdys!

En tiedä eteläpohjalaisen takomon nimeä, mutta jos satut liikkumaan Helsingin suunnalla, niin hyvä takomo on: Vallilan takomo Punkka Arinatie 5 Pitäjänmäki Helsinki p. 09-5617880. Minun Ducato/dethleffs vm -89 jossa perä laahasi tosi alhaalla. Vein auton tuolle Punkalle ja siellä jouset valssattiin ja laitettiin yksi lisäjousi. Auto tuli tosi hyvään ryhtiin ja olin työhön tyytyväinen. Hintaa en muista, mutta ei ollut kova. Asiasta toiseen: jos autossasi on vanha pakettiauton nokka, niin sen etulokasuojien kaaret ovat ruostuneet läpi? Jos eivät ole, niin laita peltiin pieni reikä ja ruiskuta sisään kotelonsuoja-ainetta. Minun autoni oli pelleiltään täysin virhrrttömät, kunnes kyseisiin kaarien kohtiin tuli ruostepilkkuja. Vähän myöhemmin oli pelti ruostunut n. 20 cm matkalta sisältäpäin läpi asti. Lokasuojassa on kaksi peltiä päällekkäin ja sisällä on ontto tila. vesi kondensoituu sinne sisälle ja aikaa myöden ruostuu läpi. Myöhemmin tarkastellessani muitakin vanhoja vm.88-94 Ducatoja olivat monet ruostuneet juuri samasta kohdasta läpi. Ehjiäkin toki vielä löytyy ja monelle olen suositellut lokasuojien kaarien ruostesojausta sisältä, joka ainakin pitkittää em. vanhempien Ducatojen ongelmaa. T: William.

HALMEENMÄKI JUHANI 10.07.2007 21:12

Ja Kaarinassa on myös, taisi olla Vuola nimeltään.

JUVONEN ERKKI 11.07.2007 11:25

Kiitos William, muistutuksesta ! Tämä lokasuojien kotesuoja-aine-käsittely on ollut mielessä monasti. Tunnen rakenteen, 3 peltiä. Olen kunnostanut yhden Fiat 131:n korin. Mietin vaan missä himskutissa teetätän sen, ku pitäis tietää Ducaton rakenne, mihin ne kaks reikää puolellensa poraan. En ehtinyt kirjoittaa tätä ees valmiiksi ku piti soittaa sellaisen pitkän putken omistajalle, et mitä tehrään. Kattotaan, jos löydettäis reijille oikeat paikat. Joo, asun Äänekoskella ja sen takia kyselin tonne Etelä-pohjan- maan puolelle, niitä jousia ja samalla kävisin eka kerran Tuurissa.

Eki

Mika Sälevä 20.03.2024 19:21

Terve
Viime kesänä tuli hankittua Citikan Pössl 600 summit plus. Vuosimallia 21. Vähän oli mittarin mukaan ajettu mutta alusta asti kiinnitin huomiota routakatkosten yms aiheuttamiin jysähtelyihin. Vänkäripuoli takana oli vastinkumen, uretaanitötterön varassa. Tai siis tuo tötterö lähes puolittain painuneena vaikka auto oli tyhjänä. Liikkeessä huollon pomo ei edes vaivautunut tilannetta katsomaan. Tuumasi, että ne kuuluu olla niin. Niin ne ovat uusissakin autoissa.
No nyt olen ajatellut kuitenkin lehtijouset vaihtaa. Tarjotaan (yhteensä 38mm) kahden lehden pakettia ja toinen vaihtoehto on 44mm yhteispaksuus 2 lehdellä. 6mm eroa, mitenhän vaikuttaa? Meneeköhän paksummalla paketilla jo turhan kovaksi?
Ilmajousia mietin ensin, mutta tubessa tuli sellaisiakin kokemuksia vastaan, että päätin pysyä lehtien uusimisessa. Myös lisäkierrejousi lehtien kaveriksi oli suunnitelmissa mutta sekin on nyt jäänyt pois laskuista.
Perä ei kuulemma tuolla 44mm paketilla(muotonsa vuoksi) paljoa nouse eli ymmärsin, että sen ei pitäisi auton nokkaa paljoa laskea.

Rengaspaineita pudotin viime syksynä, kun kyllästyin joka uran aiheuttamaan jysähdykseen. Se auttoi jonkin verran. Misukat, olikohan camper tai joku sellainen, renkaiden malli.

Onko kokemuksia? ja varsinkin tuosta tuhdimmasta vaihtoehdosta.
Kiitos jo etukäteen mielipiteistä, tiedoista ja kokemuksista.
Mika


No nyt tämä meni väärän otsakkeen alle, kun ei ole kyse Ducatosta... mites tästä saisi oman otsakkeensa?
muokattu: 20.3.2024 19:23
Virve Pitkäranta 20.03.2024 19:49

Seinäjoen jousi, on vastaus alkuperäiseen kysymykseen.
Jukka P.


Oho, olipa vanha alotus, mutta vastaus on silti sama.
muokattu: 20.3.2024 19:52
Timo Haapanen 20.03.2024 20:07

Jos toinen puoli on alempana siellä on jotain vikaa. Todella outoa jos lyhytperäinen peltikuorianen makaa jousen päällä.
Uretaanijousen ja lehden välissä pitäisi olla nelisen senttiä väliä. Se ei ole vastinkumi vaan jousituksen osa, lehden pitääkin osua siihen kuopissa.

Markku Hämäläinen 20.03.2024 22:18
Timo Haapanen

Jos toinen puoli on alempana siellä on jotain vikaa. Todella outoa jos lyhytperäinen peltikuorianen makaa jousen päällä.
Uretaanijousen ja lehden välissä pitäisi olla nelisen senttiä väliä. Se ei ole vastinkumi vaan jousituksen osa, lehden pitääkin osua siihen kuopissa.

Lehtijousi voi olla myös poikki.
Itsellä katkesi muutama vuosi sitten sen havaitsi nimenomaan toisen puolen makaamisesta uretaani jousen varassa.
Olimme käymässä Vähäkyrössä hakemassa autoon lisä astinlautoja.
Hain Seinäjoelta uuden jousen, mutta antoivat kaksilehtisen jousen norran, joka oli liian löysä.
Vallilan takomo vaihtoi uuden, eikä veloittanut kuin työn, sanoivat selvittelevänsä asian seinäjokelaisten kanssa.

Mika Sälevä 21.03.2024 08:34

Markku
Huomenta. Kuinka vahvoja lehdet ovat?

Kai Lahti 21.03.2024 09:42

Terve Mika
Suosittelen kokemuksesta Ilmapusseja kompuralla taka-akselille. Meidän autoon asennettiin toissa keväänä Vallilan Takomossa sellaiset. Loppui ylimääräiset huojunnat ja tuli vakaampi ajaa sivutuulessa. Parasta on, että voit säätää "kovuuden" kuorman mukaan.

Markku Hämäläinen 21.03.2024 14:12
Mika Sälevä

Markku
Huomenta. Kuinka vahvoja lehdet ovat?

En ole mitannut paksuutta
Tuossa Hymerissä on alustana 2006 Ducato 2.3 jtd ja siinä on alkuaankin vain yksi lehti.
Edellisessä autossa oli asennettu lisälehdet, mutta kyllä nekin kuoleutui.
Asensin siihen lisäilmajouset ne toimivat hyvin.
Nykyinen on lyhyellä perän ylityksellä joten se ei kaipaa lisäjousia.


Ei kun alusta on 2005, vaikka se on rekisteröity keväällä 2006
muokattu: 21.3.2024 14:14
Mika Sälevä 21.03.2024 15:22

Terve
Youtubessa kerrottua: runkopalkissa, molemminpuolin murtumaa, koska ilmajousi aiheuttaa niin pistemmäisen kuormituksen.

Mutta tuotahan ei tapahdu jos niitä ei täytä ihan koviksi.

Kovalla kuormalla olivat olleet liikenteessä. Eivät ehkä olisi huomanneet, jollei samanlaisella autolla ja jousituksella varustettu autoilija B tullut kyselemään Kroatiassa hitsaajaa. Kun oli selvinnyt mistä kyse, oli kertoja kontannut oman autonsa alle ja sieltä oli myös löytynyt alkavat murtumat.

Pysyttelen nyt alkuun noissa lehtijousissa. Ne jakavat painoa kuitenkin 4 kohtaan rungossa. Ja ovat rautaa. Ilmajouset ovat varmasti hyvät mutta ensin katson toisen kesän miltä uusi harrastus maistuu.

Timo Haapanen 21.03.2024 15:45

En ole tuollaisesta kuullut. Tietysti jos lehdet ovat aivan loppu ja koko kuorma on ilmasäkeissä on rasitus kova.

Tässä on uretaanijousen toiminta, kyllä painetta tulee runkoon näilläkin. Niin uretaanijouset kuin ilmasäkitkin ovat tarkoitettu yhteistoimintaan.

https://www.youtube.com/watch?v=j2BZtAzTnDY

Markku Hämäläinen 21.03.2024 17:37

Tietysti palkitkin lahoavat, eli ruostuvat jos ruoste-estoa ei ole tehty.
En ole kuullut ongelmista terveissä autoissa.
Itsellä oli pitkälti yli kymmenen vuotta ilman ongelmaa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.