Truma Combi D

KAAKKOLAHTI ANITA 12.12.2010 10:01

Kysymys kuuluu: Onko kokemuksia Truman Combi 6 D (Diesel) lämmittimestä. On muutamissa autoissa.Nyt tieto olis valttia ??? Kesto, toimivuus kiinnostaa..

LUHANKO PEKKA 14.12.2010 21:06

Minulla ei ole tietoa siitä, kuinka kauan tätä kyseistä lämmitintä on asuntoauton lämmittimenä käytetty.Oma käsitykseni on ,ettei kovin kauan!Isellänikin tämä on ensimmäinen, vaikka olen ollu caravaanarina parikymmentä vuotta.( neljä vaunua ja nyt neljäs auto.)Lupasin antaa kyseisestä lämittimestä parempaa tietoa keväällä,mutta kun eikukaan anna Anitalle mitään palautetta,ajattelin että voisihan sitä pientä väliaika tarinaa kertoa ,jos siitä olis jotain apua!Aluksi on huomioitava ,että auto on pieni, Burstner 569 jossa kyseinen lämmitin on.Heti on sanottava ettei minulla ole muuta kuin positiivistä kerrottavaa!Auto lämpiää nopeasti, tänäkin aamuna-18c lämmitin päällä puolitoista tuntia lämpö sisällä +20C Katkaisiassa 5 asentoa se on ollut koko ajan kakkosella.Tämän auton lämmitintä olen pitänyt aina päällä kun olen ajellut,ja jättänut aina päälle,kun olen poistunut .On mukava tulla lämpoiseen autoon.Enkä minä ole huomannut polttoaineen kulutuksesa mitään erikoista, keskikulutus on olut n.9,6lt Eikä tämä ole kovin herkkä polttoaineellekkaan ,kun ensimmäisillä pakkasilla auto piiputti niin samalla poltoaineella truma kävi nikottelematta.Ja se vaivattomuus,ei tartte miettiä paljonkohan sitä kaasua on siellä pullossa,sen näkee mittarista.Oma käsitykseni on että , tämä lämmitin pitää lämpöisenä isommankin as-auton!Keväällä sitten lisää!

KOTILAINEN ISMO 14.12.2010 21:14

Jostain muistan lukeneeni, että diesel-trumasta tulisi mahdollisesti dieselin katkua sisälle. Ilmeisesti ei tule, koska sinulla on vain positiivisia kokemuksia? Tuota kombi-pannua on asennettu isompiinkin autoihin, mutta kokemuksia ei taida vielä tällä sivustolla olla olemassa?

KAAKKOLAHTI ANITA 15.12.2010 21:43

Kiitti vain.Sainhan jo vähän tietoa ja tältäkin pohjalta on hyvä jatkaa !!.Tosiaanki lämmitin on uusi asia ja vähän asuntoautoissa käytetty vielä.

JOKINEN REINO 15.12.2010 22:40

Kyllähän tuo Ebersbächerin tekniikka varmasti toimii ja kestääkin,mutta pakokaasut on oleva haitta.kulutus on jotain puolisen litraa 4000 W.tehoilla tunnissa, mikä tekee noin 11-12.litraa vuorokaudessa. On katsottava tuulen suunta kun yöpyy,että ei tule pakokaasut sisälle raitisilmaaukoista, ja vaihtaahan se tuuli suuntaansakin.Ikkunoihin pitää ilmeisesti asentaa turvakatkaisijat, että kun avaa ikkunan lämmitin sammuu.Entä sitten ne jotka majoittuu viereiseen "ruutuun"?Niinpä!Tässä on osa faktaa ja sitten omaa funtsintaa Combi D laittesta.

KUNNAS TAPANI 15.12.2010 23:03

Täytynee olla melko kova pakkanen, jotta lämppäri toimisi koko ajan 4 kW teholla.

Eikös muuten tuo lämmitin ole suunniteltu asennettavaksi korin ulkopuolelle, siis esim. lattian alle? Se vaikuttaisi kätevältä, kun ei tarvitse sisätiloja uhrata lämmityslaitteelle ja silloin kai äänetkin jäävät sisällä vaimeammiksi.

Pakokaasut saattaa haitata lähellä olevaa naapuria, mutta pakkoko se on niin liki asettua. Jätetään kunnon hajurako, ihan sananmukaisesti :)

Valitan, ei ollut tässä vastauksessa kysyjän kaipaamia faktoja. Piti muuten vain sotkeutua asiaan :)

JOKINEN REINO 15.12.2010 23:45

En väittänyt että lämmitin pyörii tuolla teholla jatkuvasti,laitoin vain yhden lukeman mistä voi arvella sen kulutusta ,suuntaan ylös tai alas. Pakkasilmalla jos on tuuletonta, pakokaasut jäävät leijailemaan välittömään läheisyyteen ,ja korvausilmaaukko voi sen imaista sisätiloihin.

PUUMALA RAIMO 16.12.2010 10:56

Olis kiva tietää millainen laite tää Dieseltruma on ,minkä kokoinen ja näköinen .Luultavasti on ihan eri laite kun esimrrkiksi Eberi.Onko siinä myös vesiboileri?Meneko pakoputki seinästä vaiko katosta ulos.Ainakin voitas jättä toinen kaasupulloista pois.riitäis varmasti 5k kaasupullo.T Raimo

LAITINEN TAPANI 16.12.2010 10:57

Olen asentamassa ensi kevään aikana lämmitintä matkailuautoon ja minun kohdallani valinta osui Truma Kombi 6D:hen. Kombi 6D kuluttaa täydellä 6 kW teholla 0,64 l/t, joten täydellä teholla ja täydellä tankilla voi lämmittää 8 vuorokautta ilman tankkausta kun taas kaasu Truma Kombi 6 kuluttaa 0,48 kg/t, joten 11 kg pullo kestää vähän alle 24 tuntia. Kombi 6D ottaa paloilman ulkoa, joten korvausilma-aukkoa lattiassa ei tarvita kunhan vain ilmanvaihto on muuten hoidettu. Tämä lattiassa oleva reikä kaasulämmitteisissa autoissa aiheuttaa sen että lämmitystehon tarve on suurempi. Pakokaasujen hajua ei tule sisälle koska poistoputken yläpuolella ei saa olla avattavaa ikkunaa tai muuta ilmanvaihtoaukkoa, lisäksi pakokaasut ovat kuumia ja siksi ne nopeasti nousevat ylöspäin puhalluksen avustamina. Sähkötehon tarve ei huomattavasti diesel lämmittimellä ole suurempi, samoissa olosuhteissa Truma 6D 1,8 A ja kaasu 1,1 A. Plussapuolena diesel lämmittimelle on myös se että kaasupullojen vaatima tila säästyy muuhun käyttöön. Kaksi aikaisempaa matkailuautoani on olleet myös diesel lämmityksellä varustettua.

TOIVONEN MARTTI 16.12.2010 11:07

Tuolta sitä voi katsella ja varmaan google löytää suomenkielisiäkin tietoja jos niitä haluat. http://www.truma.com/int/en/heating/diesel-heater-combi-d-6.php

mot

TOIVONEN MARTTI 16.12.2010 11:09

että viesti oli tuolle Raimolle ja truman sivuilta käy myös ilmi että palotekniikka on Eberspächeriltä. Rosterinen vesisäiliö kuulemma. mot

JOKINEN REINO 16.12.2010 13:13

Kyllä nämä kaasullakin toimivat Trumat ottavat paloilman ulkoa,ja kaikesta huolimatta on on oltava korvausilmaaukko sisätiloihin ,oli lämmitin mikä tahansa.

PUUMALA RAIMO 16.12.2010 16:39

Kiitos linkistä.Mielenkiintoinen laite ,Eberi Truman kuoressa.Säästys pullojen painoista 25kg,5kg pullo riittäis jääkapille ja hellalle t Raimo

LIIMATAINEN HANNU 16.12.2010 16:51

Jostakin jäänyt mieleen, oliko jokin testi peräti, että hyvä laite, lämpöä riittää, mutta akun/akkujen on syytä olla kunnossa. Etenkin jos puskaparkissa on eikä saa akkuja ladatuksi.

Rasittahan eberikin talvella akkua, etenkin jos vain lyhyitä kauppareissuja ajelee.

HAAPANEN TIMO 16.12.2010 16:55

Ottaahan se näköjään 7 A jossain vaiheessa.

"1.8 A up to temporary max. of 7 A, during normal operation with heat output of less than 2000 W: less than 1.8 A"

@timppa

LAUKKANEN MAURI 16.12.2010 17:00

Kyllä nyt asiat on ymmäretty väärin; Truma Combi 6 sarja ja Truma 6000/3400 sarjat ottavat se paloilman pakoputken kautta joka on kaksi toiminen se ottaa samasta putkesta paloilman/poistaa pakokaasut;putki on kaksi osainen siis kaksi putkea päälekäin. Aukot lattiassa liityvät raitiinilman minimi vaatimuksiin ja ne on luulakseni jokaisessa vaunussa/autossa.

HAAPANEN TIMO 16.12.2010 17:10

Se on tuo englannin käännös vähän outo. Saksa: "1,8 A bis kurzzeitig max. 7 A im Regelbetrieb bei einer Heizleistung kleiner 2000 W kleiner als 1,8 A"

Lyhyen aikavälin max 7 A, varmaan hehkutulppa sytytysvaiheessa nappaa sen verran. Valvontatilassa alle 2000W:n vie vähemmän kuin 1,8 A. Joku pikkuliekki taitaa siinäkin olla ettei hehkua jatkuvasti tarvittaisi. Sellainen pikkuliekki ei taida naftalla olla yhtä helppo toteutaa kuin kaasulla. @timppa

HAAPANEN TIMO 16.12.2010 17:13

Mauri, Tapani puhuu varmaan vanhasta kaminamallin trumasta, eihän mikään muu tarvitse reikää lattiaan. @timppa

HAAPANEN TIMO 16.12.2010 17:47

Samanlailla näkyy ottavan kaasukombi sytytysvaiheessa 5,6 A ja keskimäärin 1,3 A. Ei vehkeillä paljoa eroa ole, kuvassa vasemalla kaasu-, ja oikealla naftalaite. Ulkoisesti täysin samanlaiset, ei se eberin osuus valtava ole. @timppa

JOKINEN REINO 16.12.2010 17:53

Kyllä Mauri Tapani puhuu asiaa, jonka moni sotkee Truman ilmanottoon.Siis asuntoosaan pitää olla ilmareikä, olipa se sitten lattiassa tai seinässä, eikä sillä ole mitään tekemistä lämmityksen kanssa ,vaan hengitysilmaa varten.Lämmittimille tulee palopesän ilma pakoputkiston kautta.Mutta tästä hengitysilmaa varten olevasta aukosta ,se Truma D.n pakokaasu tulee sisälle jos ja kun jossai tilanteessa tulee. Ja vaikka lämmittimenä on Truma Combi D, ei asunto-osasta voi tehdä sen umpinaisempaa.

HAAPANEN TIMO 16.12.2010 18:40

Ei puhu Tapani asiaa:

"Kombi 6D ottaa paloilman ulkoa, joten korvausilma-aukkoa lattiassa ei tarvita kunhan vain ilmanvaihto on muuten hoidettu. Tämä lattiassa oleva reikä kaasulämmitteisissa autoissa aiheuttaa sen että lämmitystehon tarve on suurempi"

Kaasulämmitteisissä autoissa ei tarvita mitään reikiä, ainoa poikkeus on kaminamallin truma. Muu ilmanvaihto on erikseen. @timppa

KOSKINEN OLLI 16.12.2010 19:00

Kaasulämmitys sinänsä ei lattiareikää vaadi, mutta eikös kaasuliesi ja (sisäänhengittävä) jääkaappi vaadi lattiaan reijän. ?

JOKINEN REINO 16.12.2010 19:03

Voi olla että asukki sisällä tarvii ilmaa myös ,pelkkä lämpö ei riitä.

KNAAPI JUHA 16.12.2010 20:34

Älkääs nyt poijaat. Ei tuollainen puurimojen varaan viritetty styroxikoppa ja pakettiauton ohjaamo niin tiivis voikaan olla, että ihmisiäsinne hapenpuutteeseen nyykähtäisi. En ainakaan ole koskaan kuullut. Palokaasut on tottakai johdettava ulos. Jos vehjes on joku Lahden Antilla oolevan tapainen erikoisen tiivis laatuvaunu, voi se olla koko lailla tarpeen olla ohjeessa annetut aukot auki.

'Mulla on 2 kW:n Webasto ja lämmitettävän ilman ottaa esilämmitettynä sisätiloista. Poltettavan ilman ottaa ulkoa ja työntää ulos. Sikäli vehkeet on erilaiset, että minulla on pariovet takana ja liukuovi sivussa, eikä niitä koskaan saa niin mahdottoman tiiviiksi, etteikö ilmaa tulisi vähän liikaakin.

Webasto säätää 700 W:n ja 2 kW:n välillä termostaatilla pumpun ja puhaltimen ahkeruutta ja vasta sitten, kun tulee vallan liian lämmin, se katkaisee ja taas kylmän tultua sytyttelee uudelleen sillä monen ampeerin teholla, tosin vain muutaman kymmenen sekunnit.

LAHTI ANTTI 16.12.2010 20:57

Äläs nyt Juha, kyllä mulla vaunussa etu- ja takapäässä on korvaavan ilma-aukot, joista raitisilma nousee pattereiden läpi sisälle. Ei tule kylmänä. Ja ovat ihan tehdastekoiset reiät.

Ja katossa kolme E:luxin kattoventtiiliä sekä kaksi kattoluukkua. Ilma vaihtuu juuri sopivasti. Muuten vaunu on tiivis, ei vedä kylmä jalkoihin!

AHJOS TIMO 16.12.2010 21:35

Mihin puheena olevan laitteen tapauksessa viittaa tuotenimen sana "Combi"?

Minua häiritsee se, että käytetään lämmitykseen raskaasti verotettua moottoripolttoainetta, jonka litrakohtainen vero tulee lähivuosina varmaankin vielä kovasti nousemaan. Investointi erilliseen lämmityspolttoöljytankkiin maksaisi itsensä varmaankin melko nopeasti takaisin.

Kun laite asennetaan jo tehtaalla, kuten tuossa edellä mainitussa Bürstnerissä, miksei samalla suunnitella auton rakenteita niin, että lämmittimen pakoputki olisi piippuna katolla?. Sieltä ei varmaankaan kuumaa pakokaasua kovin paljon laskeutuisi naapurien tai oman väen haisteltavaksi.

VALTONEN MARTTI 16.12.2010 22:10

Just noin kuin Antti sanoo ja sen lisäksi valmistaja on määritellyt henkilömäärän joka vaunussa saa yöpyä laskettuun ilmanvaihtoon suhtautettuna.

LAITINEN TAPANI 16.12.2010 22:25

Tässä asetus matkailuautoista, joissa on kaasulaitteita tai muita avoliekkisiä laitteita:

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/B37CE241-7B1E-4C37-9A27-9977412D80C4/0/6472082009Matkailuajoneuvojennestekaasujasähkölaitteidenvaatimuksista.pdf

Reikä pitää olla lattiassa tai muuten alimmassa paikassa, josta auton sisälle vuotanut kaasu pääsee poistumaan.

PALIN MATTI 16.12.2010 22:51

"Truma Combi D 16.12.2010 klo 21:35:53 AHJOS TIMO Mihin puheena olevan laitteen tapauksessa viittaa tuotenimen sana "Combi"?"

Combi tarkoittaa, että kyseessä on ilman ja vedenlämmitysjärjestelmien yhdistelmä, combinaatio.

AHJOS TIMO 16.12.2010 23:40

Tapani Laitinen kirjoitti: "Reikä pitää olla lattiassa tai muuten alimmassa paikassa, josta auton sisälle vuotanut kaasu pääsee poistumaan."

Ymmärtääkseni tuo reikä pitää olla kaasupullokaapissa. Kaasupullokaapin tulee puolestaan olla ilmatiiviisti eristetty siitä tilasta, missä ihmiset nukkuvat. Siis kaasua EI SAA VUOTAA kaasupullokaapista auton sisälle! Vai tarkoitatko, jos vaikka liedestä pääsee lörähtämään ennen sytytystä tai sisäputki vuotaa?

Ei minulla ainakaan ole (tietääkseni)asunto-osan lattiassa muuta avointa reikää kuin asunto-osan ilmastointilaitteen alla, siihen tiivistyneen kondenssiveden päästämiseksi maahan.

HAAPANEN TIMO 17.12.2010 08:47

Toki autossa ilmanvaihto pitää olla, mutta sillä ei ole mitään tekemistä kaasulämmityslaitteen poltossa tarvitseman ilman kanssa, kuten Tapani tuolla ylempänä erheellisesti kertoo.

Mulla on auton ovessa helkkaristi ylimitoitettu reikä tätä varten. Sen läven olen pienentänyt n. 1/10 alkuperäisestä. Seinässä oleva lappu kertoo ilmanvaihdon olevan tarkoitettu viiden hengen oleskeluun, kaksin olemme sieltä joka aamu hengissä heränneet.

@timppa

VALTONEN MARTTI 17.12.2010 14:40

Kaasuvuodon mahdollisuuksia asuintilaan on vaikka kuinka. On tosi ihmeellistä jos jonkun vaunussa/autossa ei kaasulle mitään poistumistietä. En ainakaan uskaltaisi siinä yöpyä edes hälyttimien ympäröimänä.

JOKINEN REINO 17.12.2010 17:40

Totta haastat! Mutta luulen että monikaan ei tiedä, missä oman auton/vaunun korvausilma-aukot sijaitsevat. Ei se ole välttämättä näkyvissä oleva reikä, keskellä lattiaa.!!!!!

KNAAPI JUHA 17.12.2010 17:58

Ei olis tuosta Valtosen Martista veneilijäksi. Kaasuliedet 90 prosenttisesti veneissä ja sisustus vesirajan alapuolella. Ei valu vuotokaasut ulos. Pullokotelo taas tietenkin ulos tuulettuva. Kyllä vain hyvästikin uskaltaa...

PALIN MATTI 17.12.2010 18:39

En tiä miekkään niitten tuloilimareikitten paikkaa. Kertokkaa joku, jolla on Pefletin T6501-mallinen piironki ja on net reiät löytäny. Lämppärinä on Alde 3000 punkan alla.

VALTONEN MARTTI 17.12.2010 18:46

Eipä olisi ei veneilijäksi minusta vaikka kumipaatti Zodiacilla joskus jäämerta olen pärräillyt. Vaan sitähän ei veneeksi lasketakaan eikä oo kaasuongelmia. Mutta tosissaan, kuinkahan ne veneiden kaasu määräykset sanoo. Vaunujen kohdalla tuo on kyllä yksiselitteinen asia.

LUHANKO PEKKA 17.12.2010 19:25

Palaan vielä aiheeseen sen verran,että vastaan Kotilaisen Ismolle,kun sanoit lukeeneesi jostain, että kyseinen lämmitin tyontäisi käryä sisälle.Ei työnnä.En ole haistanut sitä vielä ulkonakaan,vaikka täänäänkin seisoin vartavasten puolenmetrin päässä tuloaukossta ja koetin haistella,joten en tiedä mistä tälläinen luulo!(kehitys menee eteenpäin tässäkin asiassa) Se siitä! Silmiini osui tälläinen mietelause(jolla ei ole mitään tekemistä edellisten kirjoitusten kanssa)Mutta antoi minulle ainakin miettimisen aihetta,joten ajattelin pistää sen tähän!

Onnellinen on se,joka ei sure sitä mitä häneltä puuttuu, vaan iloitsee siitä, mitä hänellä on.

HYVÄÄ JOULUA JA VUOTTA 2011 KAIKILLE!Toivoo jäsen numero 36578

JOKINEN REINO 18.12.2010 09:51

Ei kannata liialti hönkäillä sitä pakokaasua,nimittäin Dieselöljy kyllä varmasti palaessaan kehittää häkää, sun muita epätervellisiä kaasuja, ja pienhiukkasia.Tuskin noissa lämmittimissä kattia ,ja hiukkassuodatinta on.

KAAKKOLAHTI ANITA 18.12.2010 20:36

Haju haittoja ainakin Webasto moottori lämmittimistä ainakin tulee (olen haistanut).Lämmitin kuitenenkin täytyy hankkia !!!!????. Aikaisempi lämmitin oli Truma 6 kaasulla..

LINDBLOM ALF 19.12.2010 21:19

Alaraitisilma-aukoista tuskin mahdollinen sisälle vuotanut kaasu valu pois, ellei tila on kylmänä tai reiät erikoisen suuret. Siinä virtaus käy luonnostaan ulkoa sisäänpäin, eikä kaasu ole niin painava, että tätä virtausta pystyy kumoamaan.

SUOMINEN TAUNO 20.12.2010 08:47

Olisi kyllä kiinnostavaa nähdä valokuva näistä "lain vaatimista" kaasunpoistoaukoista, jos jollakulla sellaiset kulkineessa on. Minulla moiset aukot on kyllä kaasupullokotelossa.

SUOMI SEPPO 20.12.2010 10:50

Lainaus AKE:n sivulta: "Matkailuajoneuvolta vaaditaan SFS 3681 mukainen ilmanvaihtojärjestelmä.

matkailuajoneuvon ilmanvaihdon on oltava riittävä estämään palamis-tuotteista ja pienistä nestekaasupäästöistä aiheutuvat vaarat. Ilman-vaihdon mitoituksessa tulee ottaa huomioon sekä kaasua käyttävät jatkuvatoimiset kaasulaitteet että sisätiloissa oleskelevat ihmiset. Ajoneuvo, jonka sisätilaan on asennettu avoliekkisiä käyttölaitteita, on varustettava painovoimaisella vähimmäisilmanvaihdolla siten, että vähintään yksi ilmanvaihtoaukko sijoitetaan sekä lattian että katon rajaan tai kattoon. Nämä vähimmäisilmanvaihtoon kuuluvat ilmanvaihtoaukot eivät saa olla suljettavia. jos yksittäin valmistetulle tai maahantuodulle ajoneuvolle ei suoriteta vähimmäisilmanvaihdon testausta, tulee edellä mainittujen ilmanvaihto-aukkojen pinta-alan olla vähintään 100 cm2." Lainaus ei ole aivan päiväntuoreesta sanasta vaan tokkopa se on lieventynyt näiden lattian ja katon rajassa olevien tuuletusaukkojen määräyksistä. @seppo
SUOMINEN TAUNO 20.12.2010 12:10

Tämä teksti käsittelee mielestäni normaalia ilmanvaihtoa, jossa ilma poistuu kattoräppänöiden kautta ja korvausilma tulee sisään korvausilma-aukoista.

Ei tällä varmaankaan tarkoiteta mitään lattiarajaan sijoitettavia kaasunpoistoaukkoja. Tällä systeemillä mahdolliset kaasujäämät poistuvat kyllä kattoräppänöiden kautta.

VALTONEN MARTTI 20.12.2010 12:23

Vuotanut nestekaasu ei poistune yläventtiileistä, vaan täytyy tuulettaa ulos oven kautta jos muita poistamisteitä ei ole. Häkä taas lämpimänä nousee ylös ja poistuu siis jossain määrin ilmanvaihdon mukana, JÄÄHTYNYT häkä sen sijaan laskeutuu takaisin alas ja on siis tosi vaarallista. Näin minulle on aina opetettu.

HAAPANEN TIMO 20.12.2010 18:41

Mun autossani se ainoa alhaalla oleva reikä on ovessa n. 10 senttiä lattiatasoa ylempänä. Täytää lain kirjaimen.

Höyrystynyt nestekaasu sekoittuu ensin tasaisesti ilmaan, kyllä se sieltä ylhäältä häipyy jos ilma liikkuu.

Syttymisrajat on 2,1- 9,5% Pienin aistittavissa oleva hajuraja 0,05-0,2%. Kyllä hiljaisenkin vuodon huomaa siellä sisällä, eri asia on jos autossa ei ole ketään ja se täyttyy syttymiskelpoiseksi.

@timppa

VALTONEN MARTTI 20.12.2010 20:57

Käsittääkseni nestekaasu on sen verran painavaa tavaraa, ettei kyllä mistään yläaukoista häviä. Sitähän voi kaataa vaikka astiaan vaikkei näekään, kokeiltu on. Myöskään ainoa vaara ei toki ole se syttymis kelpoinen seos vaan se että nestekaasu lattialle levitessään syrjäyttää hapen ja tukehduttaa nukkujat, tosin useimmat heräävät siinä vaiheessa kun hapen ollessa loppumassa sydän alkaa hurjasti hakkaamaan. En siihen kyllä luottaisi. Silti nestekaasua pidän erittäin turvallisena. Älkää silti antako vaimojenne lukea tätäkään kommenttia.

SUOMI SEPPO 20.12.2010 22:41

Lainaus sivulta: http://www.ttl.fi/ova/nestek.html "Nestekaasut ovat kaasumaisten hiilivetyjen seoksia, jotka varastoidaan ja kuljetetaan nesteytettyinä kaasupulloissa ja -säiliöissä. Kaupallisen propaanin pääkomponentti on propaani ja kaupallisen butaanin n-butaani. Nestekaasut ovat erittäin helposti syttyviä.

Vuodossa muodostuva nestekaasun ja ilman seos on ilmaa raskaampi ja painuu siksi lattian tai maanpinnan läheisyyteen keräytyen esimerkiksi kuoppiin ja kellareihin. Kun aine vuotaa nestemäisenä, kaasupisarat ja ilman tiivistyvä vesihöyry tekevät kaasupilvestä osittain näkyvän. Syttyvä alue voi ulottua näkyvän sumupilven ulkopuolelle. Kun aine vuotaa kaasumaisena, kaasupilvi on näkymätön.

Nestekaasujen haju on heikko ja siksi ne hajustetaan vuodon havaitsemiseksi. Tällöin nestekaasuun sekoitetaan pistävän hajuista hajusteainetta siten, että ilmaan sekoittunut kaasu voidaan aistia, kun sen pitoisuus on vähintään viidesosa alemmasta syttymisrajasta. Käytännössä kaasu havaitaan jo tätä pienemmissä pitoisuuksissa. Turvatekniikan keskuksen luvalla saadaan käyttää ja kuljettaa hajustamatonta nestekaasua. Ilmaan sekoittunut hajustamaton kaasu voidaan havaita luotettavasti vain syttymisvaaramittarilla." @seppo

HAAPANEN TIMO 21.12.2010 18:38

Kyllä, kyllä. Mutta jos on lämmintä ilmaa jossa on sekoittuneena hieman nestekaasua, ja lattian rajan aukosta tulee kylmempää puhdasta ilmaa, eikös se lämmin kuitenkin nouse kaasuineen ylös.

@timppa

VALTONEN MARTTI 21.12.2010 20:19

Korkeintaan teoreettisesti, käytännössä tuskin, painoero kuitenkin aika suuri.

KOSKINEN OLLI 21.12.2010 22:04

Haapanen tuossa edellä näyttäisi epäilevän ettei taida valua lattian aukosta ulos, vastavirtaan kun joutuisi menemään.

Samaa olen ajatellut minäkin.

Ajattelin laittaa ala-tuuletusaukkoon puhaltimen joka muuttaisi tuloima-aukon poistoilma aukoksi. Korvausilma tulisi tällöin kattoluukusta, eikä viilentäisi lattiaa. Tälle asteelle suunnitelma sitte kuitenkin jäi, koska vahingon sattuessa vakuutusyhtiö toteaisi ettei ole tyyppihyväksynnän mukainen. ...

VALTONEN MARTTI 21.12.2010 22:53

Minkähänlaisen myrskytuulen luulette niistä aukoista käyvän. Tosin olisi kiva tietää jonkun asiaan työnsä puolesta perehtyneenkin näkökanta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.