VIELÄ VETOKOUKKU ASIAA

KLEMETTI SEPPO 04.11.2009 15:21

Koukku pitäisi laittaa Adriatikiin vm 06.( Ducato 2,3) Valmista tehdaskoukkua ei ole kuin matkailukopan tehtaalla parintonnin hintaan.

Oletteko saaneet katsastettua itse tehtyä( teetettyä) tai toisen merkin koukkua. Omaani kävisi Opelin koukku( Kovil) lähes silleen pienillä muutoksilla jatkorunkoon kiinnitettynä.

Katsastusmiehet tulkkaa kysyttäessä tarkkaan uutta säännöstä 2005 jälkeen valmistettuihin autoihin ja sanovat ETTÄ EI KÄY.

Katsooko sitä itse asiassa kukaan sitten katsastuksen yhteydessä millainen koukku on. Jos laittaa kuitenkin tehdastekoisen koukun, tuntuisi sen olevan vähintäänkin yhtä lujan kuin metallipajassa teetetty koukku.

Toiseksi voiko sähkön ottaa ryöväreillä piuhoista suoraan vaiko pitääkö johdottaa joltakin sulakerasialta asti. JA MISTÄ RASIASTA???

TERVO JARI 04.11.2009 18:29

että valinta on sinulla itselläsi, pahimmassa tapauksessa "maksat" vetokoukkua koko loppu elämäsi, vahingon sattuessa ( olkoompa vahinko millainen tahansa ) olet maksumies, sillä "romukasan" tutkinnassa käy ilmi "luvaton" koukku jolla on yhteyttä onnettomuuteen/vahinkoon, maksumies oikeudessa löytyy hyvin äkkiä.

Ja mitä sähköihin tulee, jos nyt oikein muistan Halmeenmäen Juhanin kirjoittamaa on tuonikäinen jo väyläohjattu, joten eipä kantsi mennä "rosvoilla" ottamaan virtoja, eikä mistään sulakerasialtakaan niitä ettimään, vaatiin omat piuhansa/ "moduulinsa" ja kaikenhuipuksi joudut päivittämään keskusyksikön että se ymmärtää "vetokoukun" pistoketta. . .

Jos ominpäin menee sähköjä kytkeen, kalliksi voip tulla, voi mennä tonni poikineen uusiessa "motuuleja" . . .

Itselläni on senverran vanha as-auto johon saa itse tehdä vetokoukun mutta arveluttaa sen tekeminen vaikkakin itsellä olisi käytettävissä alan ammattilainen joka osaa laskea lujuuslaskelmat ja itsellä käytettävissä tarpeelliset työkalut TIG hitseistä lähtien ja perus aihiokin olisi Kovilin tekemä Toyota Hiacen käyttämätön koukku säkövermeineen. Mutta pitäis ruveta etsimään tehdastekoista koukkua, tiä vaikka löytyis jostain ja vieläpä etullisesti, ehkä ?

Jari

LILJEROOS JOUKO 04.11.2009 18:34

Löytyiskö tuolta: http://www.sawiko.de/

HALMEENMÄKI JUHANI 04.11.2009 20:43

Toinen Tervo kirjoittaa proosaa, meidän faktaa! Juurikin näin. Euron suutari tekee satasen vahingon...

PÄIVINEN UNTO 05.11.2009 07:14

Rekisteriotteessa on minulla ainakin merkintä lisätiedoissa vetokoukku. Mitä valoihin tulee ole tarkkana mistä virrat otat, nykyisissä autoissa on monessa merkissä jo pistoke valmiina. Ei kannata ruveta itse värkkäämään jos et tunne asiaa.

KOSKINEN OLLI 06.11.2009 19:28

Minulla on matkailuautossa tehdasvalmisteinen koukku. Siis sellainen runsaan metrin mittainen rautaputkenpätkä jossa on kummassakin päässä hitsattu lattarauta runkopalkkeihin kiinnitystä varten ja putken keskeltä lähtee vetonupin varsi. Erona "tavallisiin" vetokoukkuihin on lähinnä se että pohjan jatkorunkopalkkeihin kiinnitettävä poikittaispalkki ei ole luokkaa 50x50x4mm, vaan luokkaa 95X50x6mm. Poikittaispalkista lähtevä nupinvarsi ei eroa ulkonäöltään henkilöauton vastaavista. Ei tuollaisessa vetokoukussa ole mitään muuta ihmeellistä kuin hinta. ...Kyseisen vetokoukun hinnalla saa kaupasta uuden täyssinkityn venetrailerin, valmiiksi rekisteröitynä, sekä vieläpä lisäksi aivan uuden 5hv:n perämoottorin soutuveneeseen...

LAHTI RISTO 06.11.2009 19:56

Kuvittelen, että minullakin on "tehdastekoinen", koska se on Kovilin tekemä ja e-tyypitetty paku-Transitin alustaan. (Olisivat Hobbya ostaessamme laittaneet 5x hintaisen "lisälaitteen"...) Pitäisikö varmistaa katsastuskonttorilta, että Transumme alustan valmiisiin vetolaitteen kiinnityskohtiin asennettu, Kovililta Transitin 350L alustaan tilattu laite on -08 rekisteröidyn Hobbyn rungossa laillinen? Sähköjuttu oli valmiina roikkumassa nippusiteessä 13-reikäsen pistokkeen kanssa. Pikkukilvessä on ey- ym. tiedot... Kysymysmerkki on se, ettei rekisteriotteen lisätiedoissa ole mainintaa koukusta ja esim. vetokyvystä? Vai muuttuiko sääntö -07, ettei tarvitakaan merkintää ja kilpi riittää? Kysyn täällä siksi, etten vaivaa (lue: jätkä pelkää koukun revittämistä...)katsastusmiestä turhaan.

REMES EERO 06.11.2009 22:48

www.felox.fi Täältä löytyy apu kohtuuhintaan.Valmistavat ja myyvät koukkuja myös matkailuautoon.

HALMEENMÄKI JUHANI 07.11.2009 16:57

Paitsi etteivät ne muutu yksittäiskappaleina valmistettuina lailliseksi tuollakaan tehtyinä kun kyse on yllä mainitun ikäisistä autoista. Tekijällä ei ole merkitystä, se kallis "e" pitää hankkia tyyppikilpeen silti! Ja on niin kallis että yhtä koukkua varten maksaa ihan liikaa.

PÄIVINEN UNTO 08.11.2009 06:34

Minä teetin Feloxilla koukun omaani ja silloin ei tehneen CE-koukkuja koska direktiivi astui voimaan 01.01.2005. Omani on vanha auto v 2001. Tähän malliin voitiin valmistaa E-hyväksytty koukku ja se oli asennettuna edullinen.UP.

LILJEROOS JOUKO 19.02.2010 10:04

Kukahan taas vedättää näissä koukkuasioissa. Lahden messuilla kyselin koukun asennusmahdollisuutta useammaltakin esittelijältä. Vastauksena kerrottiin Seinäjoella ja Nousiaisissa olevista "laillisen" koukun asentajista/tekijöistä. Tulipa loppuvuodesta hankittua Transit pohjainen auto vuosimallia 2009. Kysyin maahantuojalta koukkua. Naapurin paja valmistaa sovittamalla jostakin valmiista aihiosta ja maksaa 1500 euroa. Hyväksymisiä ei kuulema tarvita. Hinta kuitenkin tuntui poskettomalta. Vaikka teräksen hinta onkin noussut, kilohintana 50 euroa lähentelee hienomekaanikan hintatasoa! Ryhdyinpa kyselemään Saksasta vastaavia härveleitä. Sain pari tarjousta. 789e ja 728e, sähköliitäntä sarjoineen ja rahteinen. (EG-Betriebserlaubnis). Tosin silloin pitää itse asentaa.

PALIN MATTI 19.02.2010 10:24

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=Search&Order=-submit_date&N=100&q=vetokoukku&nickMid=

Tästä hakutuloksesta voit myös itse kaivaa lisätietoa kokemuksineen ja mielipiteineen. Ja niitähän riittää.

PÄIVINEN UNTO 19.02.2010 10:28

Kannattaa tosiaan kysyä katsastusmiehiltä. Itselläni EY-direktiivi joka kaivettiin katsastusmiesten konttorilta.Vuoden 1.1.2005 jälkeen valmistetussa jarekisteröidyssä autossa pitää olla CE merkillä varuetettu koukku.Ja kyseinen lupa on auto ja merkki sekä tyyppi kohtainen. En Tervon Jarin mukaan lähtisi itse tekemään enkä muuttamaan jotain muuta koukkua.UP.

LILJEROOS JOUKO 19.02.2010 15:48

Siksi ihmetyttääkin! Olen yrittänyt täältä lukea asiaankuluvia viestejä. Suurin osa niistä on pelkkää "mutu"-tietoa. Eivätkö autoja maahantuovat yritykset sitten ole perillä ko. määräyksistä. Katsastusasemilatakin saa erilaisia tulkintoja. Tervettä järkeä käyttäviä, tai pilkuista saivartelevia. Varsinkin, jos kysyy: Eihän näin saa tehdä, eihän. Toinen ihmetyksen aihe on - mikä osa on koukku? Edellisessä viestissäni olevasta kuvasta voi erotella kolme selvää osaa. Rungon jatkepalkit kiinnityksineen, poikittaispalkki koukun kiinnitykseen ja itse koukku. Mikä näistä pitää olla EY-hyväksytty? Auton CoC-todistuksessa on jo mainittu perävaunun vetokyky, joka on myös mainittu rekisteriotteessa kohdissa O.1 ja O.2.

HALMEENMÄKI JUHANI 19.02.2010 18:19

Kuvan tapauksessa jatkeet ovat vetokoukun osa. Määräys on selkeä: vetokoukku tulee kiinnittää auton valmistajan tarkoitukseen määrittelemiin kohtiin. Eli kaikki se mikä on noista kohdista kuulaan välillä on vetokoukkua, oli se sitten millainen palapeli tahansa. Ja tämä määräys tuli voimaan jo jokunen vuosi ennen "rynkytystestausta" jonka perusteella saa sen e'en koukun kilpeen. Se että joku yrittäjä kaupittelee tuotetta jolla ei tee mitään ei taida olla uutta kun katsoo hirvipillikeskustelua. Toisaalta tässä tapauksessa yrittäjällä on melkoisen rankka vastuu, koska joutuu omalla kustannuksellaan vaihtamaan tilalle oikeanlaisen jos tietoisesti myynyt väärin. Ei siis ainoastaan purkamaan kauppaa.

LILJEROOS JOUKO 19.02.2010 22:42

Tuntuu oudolta. Kuvan mukainen "koukku" on auton valmistajan autoon suosittelema ja myymä. Ei kuitenkaan valmistama. Ei taida auton saksalaiset valmistajakaan olla sitten perillä määräyksistä ja direktiiveistä? Vai onko taas kysymyksessä suomalainen oma direktiivin tulkinta.

HAAPANEN TIMO 20.02.2010 11:35

Todennäköisesti tuo saksan koukku on hyväksytetty. Tarkkoja poikia ovat sielläpäin.

KOSKINEN TAPANI 20.02.2010 18:55

Minun katsastusmieheni ei mitenkään kieltänyt teeseitse vetokoukkua asennettuna mutta hänen mielestään sillä saa vetää vai nakkikioskia noin 30 km tunnissa. Hitaan kulkuneuvon kolmiolla varustettuna. Että luvallista on.

Eikä se EU leimattu koukku satasta enempää maksa. Se leima siinä maksaa. Sen saa kyllä teeitse hitsarikin kunhan tarkastuslaitoksella koukkunsa hyväksyttää.

Mielestäni loputon keskustelu koukun teosta kannattaisi lopultakin siirtää sinne mistä on kysymys eli kuka tekisi EU direkstiivin mukaisia leimoja siihen koukun runkoon.

Siitähän tämä hiertää?? Toki paljonhan on myöskin veneilyssä veneen tekijöitä jotka eivät juuri veneile.

Asentakaa ja tehkää koukkuja mutta älkää vetäkö niillä.

Ja vielä runsaampaa olkoon, kuten onkin, muutaman viikon välein palstoille pulpahtava vetokoukkukeskustelu. Otetaan sille.

HALMEENMÄKI JUHANI 21.02.2010 14:47

Saa noita hyväksymättömiä koukkuja käyttää polkupyöränkuljetustelineinäkin, mutta silloin ei saa olla kytkettävissä normaaliin perävaunuun. Eli esim sähkörasia pitää olla muunlainen kuin 7- tai 13-napainen tai puuttua kokonaan.

KOSKINEN OLLI 21.02.2010 15:50

Tuossakin on koukkuja myytävänä. http://www.caravanmarket.fi/perkoukut-ja-tarvikkeet-c-DRL.html

HAUTAMÄKI ISMO 22.02.2010 13:58

Minä laitatin Feloksilla Oulussa vetokoukun MB 316/LMC Sprintteriin ja tuli maksamaan 450 euroa, kun se MB:n huollossa olisi ollut 1200 euroa.

HALMEENMÄKI JUHANI 22.02.2010 18:31

Toivottavasti ei ollut 05 tai uudempi auto. Katsopa sitä tyyppilätkää, siinä pitäisi olla e-merkintä ja sen vieressä useampi kuin kaksi numeroa. Sitä miksi Felox tekee myös koukkuja joita ei saa käyttää on vaikea ymmärtää.

TERVO JARI 22.02.2010 18:33

riskillä se Felox tekeepi, arvailunvaraan vaan jää vahinkotapauksessa vastuut ?

Vai kuisen on Juhani ?

Jari

PÄIVINEN UNTO 22.02.2010 20:06

Itse teetin koukun Feloksilla ja nimenomaan he tekevät vain E-hyväksyttyjä koukkuja. Mutta 2005 vuoden alusta koukun pitää olla CE-hyväksytty ja he eivät ainakaan 2008vuonna tehneet näitä helmikuussa. Johtaja kertoi että tirektiivi kieltää ja tulee turhan kalliiksi yksittäiset tapaukset.UP.

HALMEENMÄKI JUHANI 22.02.2010 20:45

Etuteltan mukaan olisi tehty, tosin voi olla samoja juttuja kuin aikoinaan karavaanarialueen saunassa: 900-Saappi kulutti 7 litraa bensaa satasella vaunun kanssa kun ajettiin reilua satasta...

2005 alkaen pitää koukun olla ns rynkytystestattu (se kallis proseduuri) ja siitä on todisteena tyyppikilven e'n perässä oleva numerolitania. Sitä vanhempien pitää vain täyttää direktiivin vaatimukset kuten kiinnitys autonvalmistajan tarkoittamiin kohtiin.

Ja kuten sanottu, tulee kalliiksi jos jää kiinni.

KILLSTRÖM NIELS 23.02.2010 07:18

Oletko sitä mieltä, että Feloksilla teetetty koukku on laiton? Teetin siellä minänäkin tammikuussa -10 Annas kattoo kuin äijän käy kun ensimmäsenkeran menen konttorille esittelemään kulkimeni.

PALIN MATTI 23.02.2010 07:23

Kuten aiemmista kirjoituksista varmaankin selvisi, niin sen koukun vaatimukset riippuvat siitä, minkä ikäiseen autoon se laitetaan. Tiedät siis itsekin etukäteen kuinka äijän käy, kun vertaan piironkisi käyttöönottovuotta ja vetokoukun merkintöjä.

PÄIVINEN UNTO 23.02.2010 07:26

Mikä on autosi vuosimalli ?. Tämä ratkaisee ja katsastusmiehen tietämys tirektiivistä. 2005 CE-Leimattu ja vanhempi E-leimattu. Minun autoni on 2001 ja siinä on E-leima.Hyvin kelpasi.UP.

NOUSIAINEN ASKO 23.02.2010 08:37

Kumpis tässä rakaisee jos auton alusta on lähtenyt tehtaalta esim 2004 ja rekisteröity suomeen 2006 , minkäs mukaan tän ikäiseen alustaan saa koukun teettää ,joskus autot on varastossa . Esim meidän auto oli 2002 lähtenyt saksasta ja rekisteröity suomeen uutena 2003. Tätä tietoa voi suomalaiset pajat tarvita .

PÄIVINEN UNTO 23.02.2010 09:16

Katsastajien mukaan rekisteröinti päivämäärä.

LILJEROOS JOUKO 23.02.2010 10:32

Kysyin Saksasta tätä asiaa. Kerroin, että he tulkitsevat tätä asiaa väärin. Suomalaisten tulkinnat muistakin direktiiveistä ovat kuulema usein aivan omaa luokkaansa, vaikka yhteisistä asioista pitäisi olla kyse. Saksassa pyritään lukemaan niitä niin, että sillä saavutetaan jotain uusarvoa! Suomessa vetokoukut ovat olleet asiallisia jo kauan. Toista kuin itäisen ja eteläisen EU:n alueella. Onhan meilläkin poikkeuksia, mutta pääsääntöisesti ei huomauttamista.

LINDBLAD TAISTO 23.02.2010 22:18

Hei suomessa on liike josta saa vetokoukkuja matkailuautoon WWW.koukkupaja.fi Koukut tehdään ja asennetaan edullisesti.

HALMEENMÄKI JUHANI 24.02.2010 22:02

"Olemme vetokoukkuvalmistajien valtuuttama suomalainen asennuspisteketju. Käytössämme on nykyaikaiset vetolaitteiden sähkösarjojen ohjainlaitteiden ohjelmointilaitteet.

Valikoimastamme löytyy isoimpien valmistajien vetokoukkumerkit ja merkkikohtaiset sähkösarjat.

FELOX GDW BRINK/THULE BOSAL KOVIL MONOFLEX WESTFALIA ECS JAEGER"

Asennuksesta tuossa vain puhutaan, ja luetellaan liki kaikki Suomen markkinoilla olevat koukut. Tai jos Monoflex luetaan Westfaliaksi niin sitten kaikki.

HAUTAMÄKI ISMO 25.02.2010 16:16

Koukussa on seuraavat tekstit laatassa. A 50-X 99999 Matkailuauto E 17-00 D2000kg / S: 75kg

HALMEENMÄKI JUHANI 25.02.2010 20:09

E 17-00

Jos Een perässä ei tuon enempää ole niin ei kelpaa uudempiin autoihin perävaunukoukuksi. Se testauksen hyväksyntänumero puuttuu, tilalla nollat.

KOSKINEN OLLI 25.02.2010 20:27

No se että tää on vetokoukuasia on salatiedettä , se ei ole Halmeenmäen syy. Kiitos hänelle että yrittää tätä sekamelskaa selvittää. Tämä nyt vaan näyttää siltä ettei tähän viranomaiselta taholta yksiselitteistä selkoa löydy.

No, jos nyt ottaa vaikkapa puretun asuntovaunun rungon poikittaisesta akselistosta taaksepäin työntyvät kaksi syrjällään olevaa U-palkkirunkoa, jotka repsottaa hervottomana sivussuntaan niitä potkiessa. ...ja ajattelee että suht. vastaaviin rakenteisiin asuntoautossa kiinnitetään vetokoukku ja sivuvedetään sillä kuormaa, ilman että rakenne on kiinnitettu asunto-osan styroksirakenteeseen. ... .. ¨.

JANHONEN MATTI 25.02.2010 23:39

Alkuperäisestä kysymyksessä ei mainita onko Ducato AL-KO:n alustalla. AL-KO-alustoissa on muistaakseni ollut vetokoukun kiinnityspaikat valmiina vuodesta 1995 alkaen. Kun valmistajan osoittamat kinnityspaikat on valmiina niin 2005 jälkeen alustaa ei ole saanut asentaa ko. malliin hyväksytyn koukun. Jos joku katsastusmies on muuta hyväksynyt, niin poikkeus ei ole sääntö.

Koukkujahan näyttää olevan vaikka kuinka paljon mmm. tuolla Caravantukun sivuilla ja AL-KO:n omilla sivuilla. Hinta vain on entiseen kotikutoiseen verrattuna aika tyyris.

Näyttää muuten tuosta Kovilistakin tuleen AL-KO Koberin sisarfirma.

HALMEENMÄKI JUHANI 28.02.2010 20:28

Olli: kiitos, ja ei tämä ole ainoa asia jossa viranomaiset ovat ulkona kuin lumiukko. Viime keskiviikkona sain luennoida ratsiaa pitävälle vallesmannille huomiovalosäännöksistä, loppujen lopuksi konsta oli sitten niin sekaisin asiatekstistä että olisi varmaan sinivilkutkin menneet läpi... Mutta ei se rassu alunperin tiennyt lainkaan miten nykymääräykset menee. Ja tänään kuulen että kaveri oli saanut sakot laillisista huomiovaloistaan. Saahan sen peruttua mutta kun ei ole sellaista kuluttajasuojaa joka korvaisi kulut & vaivan kun viranomainen tekee tyhmyyttään virheen! Eli tiedon puute, tai siis niin paljon tietoa ja uutta pykälää ettei pysytä mukana. Ja sitten puhutaan puutaheinää vaikka pitäisi ennemmin olla vaiti tai kaivaa esiin opukset joissa kaikki fakta kyllä löytyy.

KLEMETTI SEPPO 08.03.2010 20:31

Vetokoukku poiki mukavan keskustelun aiheesta. Koukku on auton persuksessa. Feloxilla Oulussa teetätin alkutalvesta, ihan samanlainen kuin olisin itsekin hitsannut. Liikkeen lattialla oli röykkiöittäin hajottamoilta ostettuja ruostuneita koukkuja, joista jalostamalla syntyy " direktiivin " mukainen koukku. Samapa tuo, 400 ekua oli hinta asennettuna ja ruosteet kuuluivat samaan hintaan, jotka oli piilotettu uuden maalin alle ja jo nyt ovat pullauttaneet kertamaalauksen selästään. No harrastetaan ensi kesänä päällemaalausta, pääasia, että rahti kulkee kärryssä ja katsastusmiehet ovat onnellisia.

KOSKINEN OLLI 08.03.2010 21:21

Vaan näyttää ruostuvan herkästi tämä minun kalliimpikin koukku. Piiloonjäävät vetokoukun runko-osat on kyllä paksusti sinkitty, mutta kaikki näkyviin jäävät vetokoukun osat, eli nupinvarsi ja pistorasian tukilevy, on ainoastaan maalattu ohuella mustalla maalikerroksella.

KILLSTRÖM NIELS 09.03.2010 06:24

Kun koukun teetin tammikuussa -10 Koukkupajalla / Felox:lla niin unohtui maininta, että auto on -08 mallinen.

Miten luulette äijän käyvän kun tarjoan sitä ensikertaa katsastukseen?

Siinä uskossa ainakin olen, että he tekevät hyväksyttyjä koukkuja.

HALMEENMÄKI JUHANI 09.03.2010 22:17

Huonosti käy jos inssillä on se päivä kun kiertää auton takaakin & on silmät pesty aamulla. Usko ei riitä tässä asiassa.

AHONEN KAI 10.03.2010 00:21

"Miten luulette äijän käyvän kun tarjoan sitä ensikertaa katsastukseen?"

Joku jossain oli sitä mieltä, ettei koukut kuuluisi enää katsastettavien asioiden listalle?

Kyselin viime katsastuksessa heidän kantaansa näihin lastuvirityksiin, johon kats.heebo totesi että ellet nyt ala jo ovella mainostamaan virityspalikkaasi ei he niitä erikseen syynää, eikä se heidän mittareissaan näy.

Samaa mainostamatonta linjaa pidin kotitekoisen vetokoukun kanssa, eikä siitä sitten katsastustilaisuudessakaan mitään juttua ollut. Auto vm 06

HALMEENMÄKI JUHANI 10.03.2010 22:37

Koukkua ei tarvitse enää MUUTOSkatsastaa. Sen sijaan se kuuluu VUOSIkatsastuksessa (nykyisin määräaikaiskatsastus koska ei ole aina jokavuotinen) tarkastettaviin kohteisiin:

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf

Sivu 36 ja D11. Ja ei näitä tarvitse arvailla kun on ihan oikea virallinen "raamattu" netissä josta näkee faktaa.

AHONEN KAI 11.03.2010 02:09

Tuo on hyvä tuo aken sivusto, hevosmiesten tietotoimiston tiedot ovat vähän kuin rututiedot.

HALMEENMÄKI JUHANI 11.03.2010 08:25

Ja tässä vielä faktaa siitä mitä & koska vaaditaan:

http://192.49.225.25/NR/rdonlyres/65BD13FA-230F-4B6E-AD37-68B1D2FB1E8B/0/Katsastajank%C3%A4sikirjaVersio20.pdf

Valitettavasti tuo 188 sivua on silti vajaa eikä kerro kaikkia erikoisuuksia kaikesta harvinaisemmasta kuten piirongit.

FRANSAS GUY 16.04.2010 12:40

Kaveri kävi SEINÄJOELLA teettämässä vetokoukun asuntoautoonsa. Koukku hyväksytty iso 3853,1103 normien mukaan.Hinta sopiva. Soittakaa Hitsauspiste Köykkä Oy Puh:06-4121858

PALIN MATTI 16.04.2010 19:21

Ku tet täälä kehutta nuita koukkuhankintoja, ni laittaakkaa nyt hyvät ihimiset se auton rekisteröintivuosi esile. Sillä on suuri merkitys nuihin hyväksymissiin.

LIUKKONEN HANNU 17.04.2010 18:58

Morot!Teetin v.2005 kesällä 2005-malliseen kaappiautoon Köykällä koukun.(Hinta silloin n.300€)Edellisenä päivänä soitin Seinäjoen katsastuskonttorille ja kysyin koukun laillisuudesta.Insinööri vastasi että Köykän pajan koukut jos mitkä ovat laillisia,ne ovat niitä koukkuja tehneet jo pitkään. Viikko sitten otin tarjouksen Adriasta,myyjä sanoi että tehdas veloittaa n.3000€ koukusta niin emme niitä vakiona tilaa,mutta paikallinen paja tekee alle tonnin hintaluokassa.Heillä on lupa niitä valmistaa,mutta ei autoliikkeellä,näin myyjä kertoi. terv.HL

PALIN MATTI 17.04.2010 19:59

Siis keneltä Hannu pyysit sen tarjouksen?

LILJEROOS JOUKO 17.04.2010 20:07

Paljonkos eläkeläinen saa sakkoja, jos koukusta ei löydy hyväksymis yms kilpiä? Kuka niitä tarkistaa (muu kuin katsastusmies satunnaisesti)? Kun vielä hankkii irroitettavan koukun, niin ei ole tarkistettavaa katsastuksessakaan. Hintaero on vaan huima 300e-1500e. Mummoni sanoisi 1800mk - 9000mk! Kysymys on rahastuksesta, ei turvallisuudesta. Tietenkin koukun pitää olla lujuudeltaan riittävä. Ei joku EY-merkintä tee siitä yhtään parempaa. Ketjun alkuosan aiheettomat pelottelut mahdollisista korvauksista voisi yhtä hyvin laajentaa kaikkeen autolla liikkumiseen. Riski liikenteessäkin on aina olemassa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.