Asuntoautojen panorajan nostaminen

PALIN MATTI 26.11.2008 12:20

Timon kommentti sisälsi järkkeä ja kauaskatseisuutta täydet 110%! Jesss!

VALLIUS MARTTI 26.11.2008 13:34

Tämä kortti jaaritelu on pojilla pääsyt pahaksi.Ei moneenkaan ajokorttin luokitus tee nistä kelvolisia kuljetajia,hyvin suuri osa kortti luokista raskaille kalustoille omistavista ei ole vuosi kymmeniin taikka lainkan käsitelyt raskasta kalustoa,kaikille ajokortti luokille olisi täydenys kurssi paikalaan,vaaralisempia ne kuskit joilla on esimerkiksi C-kortti ja eivät ikänä ole ajaneet kuin henkilä autoa ja siten ostavat ensimäisen markailu-auton paino luokaa 5 tonia,monikan ei ajatele muuta kuin kyllä minun korttini ritää ajamiseen"""MUTTA MISSÄ KOKEMUS JA TAITO?????""" HARJOITUS TEKEE MESTAREITA !!

EEROLA TEEMU J 26.11.2008 14:16

Olen tuosta ihan samaa mieltä. En uskaltaisi antaa omaa piironkia edes rekkakortin omaavan henkilön käsiin, ellei tämä ole ajanut muuta kuin sen kortin vaikka intissä ja sitten vaan 30 vuotta henkilöautoa. Kortilla ei ajeta. Olen pari kertaa vuokrannut ulkomailta ( USA, NZ) raskaan m- auton ja ajanut sitä B- kortilla, mutta hyvällä ajokokemuksella erittäin vilkkaissa ja ruuhkaisissa kaupungeissa, jopa vasemmanpuoleisessa liikenteessä. Riittää kun on tottunut isohkoon ajoneuvoon; jokunen tonni sinne tai tänne ei merkitse.

PALIN MATTI 26.11.2008 14:41

Oot sie Teemu sitte hyvä.

AHJOS TIMO 26.11.2008 18:48

Ilmeisesti on olemassa henkilöitä, joilla on raskaan ajoneuvon käsittelyyn tarvittava taito, mutta ei halukkuutta käydä näyttämässä sitä taitoaan viranomaisille, joilta saisi raskaan ajoneuvon ajamiseen oikeuttavan ajokortin.

Toisaalta, jos raskaan ajoneuvon kuljettaminen sallitaan B-kortilla, silloin se ajolupa tulee myös sellaisille, joilla ei ole edes henkilöauton ajokokemusta. Kaikkein vaarallisimpina pitäisinkin sellaisia matkailuauton vuokraajia, joilla ei ole minkäänlaista omaa autoa eikä käytännön ajokokemusta, mutta on joskus suoritettu B-kortti. Kun matkailuauton vuokraaminen maksaa noin tuhat euroa viikolta, sillä lähdetään heti reissuun eikä jäädä kotinurkille harjoittelemaan auton käsittelyä.

TERVO JARI 26.11.2008 19:55

lu auto eroaa autovuokraamosta vuokrattuun pienois kuorma-autoon ?

Vastaampas samantien: Ei mitenkään.

Peilien avulla peruutettava ja ulkoiset mitat samaa luokkaa kuin matkailuautossa.

Ei se matkailuauto vaadi yhtään sen kummempaa ajokokemusta kuin pienoiskuorma-auto . . .

Mutta pikkasen olis syytä harjoitella sekä etteenpäin kuin taatepäinkin menoa alkajaisiksi jollei ole pätkääkään ajokokemusta.

Jari
AHOLA JARI 27.11.2008 00:13

En minäkään ymmärrä tuota analogiaa, miksi yhtä henkilöautoluokan (M1) alaluokan ajoneuvoa (verovapaa matkailuauto), jonka kokonaismassa on enemmän kuin 3.500kg, pitäisi saada ajokorttiasetuksista poiketen henkilöautokortilla (B)? Eihän muitakaan >3.5tn painoisia henkilöautoja M1 (sellaisiakin on, siis max. 1+8 hlö), saa kuljettaa henkilöautokortilla.. Toisaalta näillä ei ole mitän ajoneuvokohtaista nop.rajoitustakaan - 120km/h tauluun, jos kulkee ja budjetti kestää..

Tuli mieleen sellainen seikka C/C1:n ajamisesta vanhoilla päivillä; näöntarkkuus, jota mitataan visusarvolla. Kuorma-autokorttilaisella vaadttu raja-arvo on kait selkeästi korkeampi - onko autokoulussa puhuttu mitään? Parilla tuttavalla (70v korttiuusinnassa) raksivat C:n (tai siis CE:n, olivat "saaneet" E:n) pois alentuneen näön takia. Onko C1:ssä sama näkövaatimus kuin C:ssä?

Lopuksi vielä C1E:stä; homma on yhtä yksin kertainen kuin BE:n suoritus - ei vaadi autokouluilua, jos kärryn kiskonta tuttua. Vaaditunlainen vetoauto+kärry alle, lääk.tod, kuva, tutkinto/ajokortti maksettu, kirjalliset ja käsittely/ajokoe suorittaen korttia odottelemaan... Sitten löytyy kirjaimia; esim. A BE C1E C

AHJOS TIMO 27.11.2008 09:29

Toiselta foorumilta lukemani mukaan C1- ja C-kortin terveysvaatimukset ovat keskenään täsmälleen samat, mutta hiukan tiukemmat kuin A- ja B-luokissa. Eiköhän se riitä, että näkökyky täyttää vaatimukset silmälaseja käyttäen? Silloin vain ajokortin kääntöpuolelle kohtaan 12 tulee koodi "01", joka tarkoittaa, että ajaessa on käytettävä silmälaseja.

Lomakkeella "Lääkärinlausunto ajokyvystä" otetaan kantaa seuraaviin asioihin: 1) Näköongelma, 2) Sydänsairaus tai verenpainetauti, 3) Aivoverenkierron sairaus, 4) Diabetes, 5) Neurologinen sairaus tai muistihäiriö, 6) Unettomuus, uniapnea tai muu unihäiriö, 7) Psyykkinen sairaus, 8) Päihderiippuvuus, 9) Liikuntaelimistön ongelma, 10) Ajokyvyn kannalta merkittäviä lääkkeitä, 11) Muu sairaus. Lisäksi lääkäri voi kirjoittaa jotakin kohtaan "Muita havaintoja".

Tarkastuksen lähtökohtana on tutkittavan etukäteen täyttämä esitietolomake, jossa kysytään noista asioista. Näkökyky mitattiin ensin ilman silmälaseja ja sitten omia silmälaseja käyttäen.

Lomakkeelle lääkäri kirjoittaa näöntarkkuudesta tiedot kahteen eri kohtaan: "Ryhmä 1: näkö" ja "Ryhmä 2: näkö ja kuulo". Edellinen koskee kuulemma A- ja B-kortteja, jälkimmäinen C- ja varmaankin myös D-kortteja. Esim. minulla todettiin olevan sellainen näköongelma, että ryhmän 1 näkövaatimukset täyttyvät ilman ehtoa, mutta ryhmässä 2 on käytettävä silmälaseja tai piilolaseja ajaessa. Ryhmän 2 kohdalla ruksattiin, että kuulovaatimukset täyttyvät ilman ehtoa, mutta ryhmän 1 kohdalla lomakkeella ei ole edes paikkaa, mihin kuulosta voisi merkitä mitään.

Lopullisena johtopäätöksenä lääkäri ottaa kantaa ajokorttiluvan terveysvaatimusten täyttymiseen Ryhmässä 1 ja Ryhmässä 2, siis kumpaankin erikseen.

C1E:n suorittamisesta ilman autokoulua: Ongelmana on se, mistä saa harjoittelua ja inssiajoa varten käyttöönsä sellaisen yhdistelmän, johon ei itsellä ole vielä ajolupaa.

AHOLA JARI 27.11.2008 14:32

C1E:n suorittamisesta ilman autokoulua: Ongelmana on se, mistä saa harjoittelua ja inssiajoa varten käyttöönsä sellaisen yhdistelmän, johon ei itsellä ole vielä ajolupaa.

Tuo varmasti pitää paikkansa, jos ei vielä edes kalustoa ole - hankinnassa...

Toisaalta, jos on paljon vaunua vetänyt ja ollut erilaisia yhdistelmiä, ei N2-luokan "paku" poikkea muutama sata kiloa kevyemmästä N1-luokan pakusta. Itse olin tutustunut lainayhdistelmään n. 10km matkalla inssiin, kun omaa vetoautoa en halunut käyttää, koska olisi korttiin tullut C1E:n ehdoksi automaattivaihteinen. Kärrynä tuolloin meni tyhjäkin väh. 1.8tn traileri..

KNAAPI JUHA 27.11.2008 17:51

Meillähän on tässä yhdistys, jonka kainkinpuoliseen toimialaan kuuluu koulutuksen edistäminen.

Sen sijaan, että alettaisiin vaatia painorajoja muutettavaksi, olisi varmaan turvallisuuden nimessä parempi, että yhdistys yrittäisi jotenkin mahdollistaa esim 3,85 tonnin ajokortin suorittamisen.

Matkailuautoje myyvät liikkeet näkyvät mielellään lainaavan autojaan esim. myynninedistämiseen = koeajot ja esittelyt. Samoin lienevät poliitikkojen vaalivankkurit lainana liikkeistä.

Tosiasiahan on, ettei harjoitus- ja inssiauton tarvitse olla matkailuauto. Esim ka-rekisteröity Ducato Maxi tms kelpaisi vallan mainiosti.

Käytetyn auton voisi hankkia vaikka valtakunnanyhdistykselle ja lainata paikallisyhdistyksille. Hullumpaankin rahaa käytetään!

PUUMALA RAIMO 27.11.2008 19:12

Liito on jo monta vuotta ajannut painorajan nostamista .Mutta viime aikoina ei ole kuullut asiasta yhtään mitään .Kuulin puhetta pari vuotta sitten että olis ollut mahdollista saada raja nostettu 3,85t mutta liitto olis halunut saada se nostettu 4,25.Kuulin että liiton puoleesta pelkäsivät että jos oltais hyväksynnyt 3,85 niin olis ollut hyvin vaikea aloitta uudet nevuttellut 4,25t.Tämä on vaan karavaanarien keskustelussa kuultu.T Raimo

EEROLA TEEMU J 27.11.2008 20:03

EU- aikana jolloin ajokorttidirektiivi on voimassa ja koskee kaikkia jäsenmaita, tuollaiset saunapuheeet on saunapuheita ilman mitään perää.

TERVO JARI 27.11.2008 20:28

caravaanarien toiveet käännä siitä voitte olla varma.

Joten jos haluaa ajaa painavammalla kuin 3500 kg ei muutakuin autokouluun ja pulinat pois . . .

Nii ja jos se koulunpenkki "maistu" laihutuskuurille niin käyttäjät niinkuin "käytettäväkin" ( asuntoauto )

Jari
LEIVO JUKKA 28.11.2008 07:36

Eikös se Saksa sitä nostoa 4200kg:a ajanut ja kaikille ei vain karavaanareille. Suomi mitään saa aikaan. Niinkuin tämä uusi seisonta(auton) käytäntökin. Auto pitää jättää nurkan taakse jos pidempi matka,se kun alkaa heti eikä seuraavana päivänä, samoin keväällä toisin päin. Ihan niinkuin nuorempana korttia hyllyltä haettaessa. Kuultu saunassa, en tunnusta omakohtaista...

AHOLA JARI 28.11.2008 10:58

Auto pitää jättää nurkan taakse jos pidempi matka,se kun alkaa heti eikä seuraavana päivänä, samoin keväällä toisin päin. Ihan niinkuin nuorempana korttia hyllyltä haettaessa. Kuultu saunassa, en tunnusta omakohtaista...

Jos oikein ymmärsin, että kats.konttorilla "väliaikainen liikennekäytöstä" alkaa ja loppuu vain ja ainoastaan ilmoituspäivänä. Ei tehdä ennakkoon..

Kun ilmoitat vakuutusyhtiöösi (tai jos rahoituksessa, niin rahoitusyhtiöön), niin he tekevät sen sovittuina päivinä. Ainakaan vakuutusyhtiöt eivät peri omia kuluja, vain AKE:n 10,20e, minkä maksasisit konttorillakin..

EEROLA TEEMU J 28.11.2008 11:28

Jos/kun painorajat joskus muuttuvat ylöspäin, niin ei ne voi muuttua pelkästään m- autoille. Siinä yksi ongelmakohta onkin, kun niin monet verot, maksut, järjestelmät, laitteet ym. säännöt on luotu siihen 3,5 tonnin kohdalle, varsinkin Keski- Euroopassa.

Kun menet ottamaan auton pois liikennekäytöstä, niin sitä ei tarvitse jättää nurkan taakse vaan sillä saa ajaa koko sen kuluvan päivän ajan klo 24.00 asti. Katsastukseenkin saa viedä keskeyttämättä seisontaa, mutta katsastusaika pitää varata ja ajaa suorinta reittiä konttorille. Vaikkei tulisi leimaa, niin kotiin tai korjaamolle saa ajaa saman päivän aikana -ellei vika ole niin paha että ajaminen kielletään kokonaan.

LEIVO JUKKA 28.11.2008 12:41

No sitten on annettu itäväylän konttorilla virheellistä tietoa. Sanoivat ettei saa enää paperiruljanssin jälkeen ajaa. Ja vakuutusyhtiön seisonnalla katkea vain vakuutus ei ajoneuvo.eikä käyttövoimavero.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.