agm akku

Matti Janhonen 28.09.2017 22:44

Noihin menee sen verran vähän Wh että kyllä riittää.

Toivo Koistinen 29.09.2017 07:02

Aivan oikeen Kesäisin, kun etelän reissuja jos tehdään, niin usein kohdalle jos sattuu, mennään aina SFC alueelle. Muita alueita ei käytetä, ellei ole pakko
Niissähän aina lähes poikkeuksetta on pakettihinta, niin nuukana miehenä kaasua säästääkseni laitan tolppaan, ja jääkaappi sähkölle. Kesäisinhän sähkön tarvetta ei ole, mutakun helteillä jääkaappi on parempi sähköllä paikalla ollessa
Meilllä ei lämmitys toimi kun löpöllä, ja liesi kaasulla. Töllö on 12v joka sähköä jääkaapin kanssa syö, eli tarve siinäsuhteessa on kesäaikana pieni
On joskus ollut muistelen puhetta leirien hinnoitelumallista, että pitäisikö eritellä sähköt, saunat, ja henkilöt, kuten kaupalliset tekevät.
Toivopoika

Timo Haapanen 29.09.2017 08:20

Mua tietty harmittaa jos on könttähinta sähkön kanssa, kun en sitä tarvitse. Harvoin se saunakaan on minkään rahan arvoinen siellä kanta-asujien seassa. Kolmen vuodenajan reissaamista puhun koko ajan, talvella kaikki on toisin.

Etelän reissuilla kaasuun menee 1€/vrk lämpimällä vedellä, jokapäiväisillä kahden hengen suihkuilla, grillauksilla, tiskauksilla ja yöaikaisella pienellä lämmityksellä joten ei sielläkään kannata sähköstä maksaa.

@timppa

Matti Janhonen 29.09.2017 11:55

Silloin kun pyrkii vapautumaan leirialueista tai stellplatzeista kokonaan joutuu helpiosti toiseen riippuvuuteen.
Vesiriippuvuuteen, koska auton vesitankkien koko on rajallinen.

Jos autossa laitetaan ruokaa, kaksi henkilöä käy päivittäin suhkussa, astiat tiskataan autossa ja vessan huuhteluunkin tarvitaan vettä, niin syntyy helposti tarve saada joka päivä tankillinen (100 ltr) puhdasta vettä ja päästä eroon 90 litrasta harmaata vettä ja WC-kasetin sisöällöstä.
Tämä ei olekaan aina niin yksinkertainen juttu täällä Euroopassa kun annetaan ymmärtää, jos sen tekee ihan sääntöjen mukaan.
Hyvin usein esim. pahtaan veden saanti on "kastelukannujuoton" varassa eikä niitä vesihanoja niin vaan ole tarjolla ja usein vesityspaikan etsimisen mene aikaa.

Kaj Nyyssönen 29.09.2017 13:01

Viime talvena Aurinkokennojen varassa
17.10.2016 - 6.12.2016 ajot paikkakuntien välillä verraten lyhyet Algarvessa
14.3. 2017 - 23.4. 2017 ajot paikkakuntien välillä verraten lyhyet Algarvessa

Tuona aikana aurinkokennot yht 385W tuotti yht. 410 Ah 12V energiaa eli 4,1 kWh lisäksi ajomatkoilla auton oma generaattori tuotti sitä lisää tuon päälle.
410 Ah on n. neljän 100 Ah akun max kapasiteetti purettuna ihan tyhjäksi.

Kaj Nyyssönen 29.09.2017 13:10
Matti Janhonen

Silloin kun pyrkii vapautumaan leirialueista tai stellplatzeista kokonaan joutuu helpiosti toiseen riippuvuuteen.
Vesiriippuvuuteen, koska auton vesitankkien koko on rajallinen.

Jos autossa laitetaan ruokaa, kaksi henkilöä käy päivittäin suhkussa, astiat tiskataan autossa ja vessan huuhteluunkin tarvitaan vettä, niin syntyy helposti tarve saada joka päivä tankillinen (100 ltr) puhdasta vettä ja päästä eroon 90 litrasta harmaata vettä ja WC-kasetin sisöällöstä.
Tämä ei olekaan aina niin yksinkertainen juttu täällä Euroopassa kun annetaan ymmärtää, jos sen tekee ihan sääntöjen mukaan.
Hyvin usein esim. pahtaan veden saanti on "kastelukannujuoton" varassa eikä niitä vesihanoja niin vaan ole tarjolla ja usein vesityspaikan etsimisen mene aikaa.

Minä tankkasin vettä kaksi kertaa talven aikana Portugalissa talven aikana. Minä käytän vettä "suihkussa" käyntiin n. kaksi litraa ja vaimo pesuvadillisen. Eikä sitä tehdä joka päivä - sehän on epäterveellistä ihon normaalille tarpeelle. On paikkoja joita pestään useammin. Vesivarasto on 120 L, harmaa vesi 80 L ja ruskeavesi 40 L muutama päivä - jopa kaksi viikkoa tuolla olemme pärjänneet.

Matti Janhonen 29.09.2017 15:07

Kaj mikä mahtaa olla yhden kilowatin hinta ja investoinnin takaisinmaksuaika.
Ihan vaan uteliaisuutattani kysyn koska olet laskenut sen kumminkin.

Ihan vaan jo valmiiksi vertaulutietona, että 11 kg kaasupullossa on energiaa 140 kWh vastaava määrä, jolloin 18 euron pullonvaihtohinnalla yhden kilowatin hinnaksi tulee 12,8 sent.
No sillä energialla ei voi ladata kännykän akkuja eikä partakonetta.

Timo Haapanen 29.09.2017 16:01

Meillä riittää 100 litraa kahdeksi vuorokaudeksi, suihkussa käynti vie uskomattoman vähän. Tankillisella saa neljä suihkua.

Vielä se ei ole kertaakaan muodostunut ongelmaksi, pitää aina tankata kun hanan näkee, siis aina, vaikka olisi vielä puolet jäljellä ellei tiedä mitä seuraavaksi on tulossa.
Ja yleensä hanan lähellä on kaivo jonne harmaan saa menemään.

@timppa

Kaj Nyyssönen 29.09.2017 17:55

Matti

"Kaj mikä mahtaa olla yhden kilowatin hinta ja investoinnin takaisinmaksuaika.
Ihan vaan uteliaisuutattani kysyn koska olet laskenut sen kumminkin."

Niin olenkin, ja siltikin ostin lisää kapasiteettia.
Ympäri vuotisessa käytössä pääsen 0,50€/kWh 50 vuoden käytöllä. Silloin on autoni 67 vuotta vanha ja minä vietään 100 vuotispäiviäni.

Matti Janhonen 29.09.2017 18:27

Eli lysti maksaa, sano mustalaispoika,

Seppo Suomi 29.09.2017 18:42

Nyt kun tuo keskustelu on siirtynyt myös tuohon harmaaseen veteen, niin en ole sisäistänyt sitä ongelmaa sen tyhjentämiseen. Mitä etelämmäksi menee niin sitä kiitollisempi on luonto siitä vedestä (poislukien tulva-alueet) vaikka siihen on lisätty hieman pepsodenttiä. Itse tyhjennän sen viheralueille hieman pois ihmisten silmistä jotka kumminkin luulee että tyhjennän paskapytyn nurmikolle. En ole ymmärtänyt missä teen väärin ? Onneksi tulette pian sen kertomaan. Kaippa noissa kehitysmaissa ottaisivat sen mieluusti ruokavedeksi kun siinä ei todennäköisesti ole skistosomiaasia (hieno sana suoraan netistä) ? Olisi kerrankin puhtaanpaa vettä.
@seppo

Matti Janhonen 30.09.2017 11:30

Seppo jos noin on, niin eikös kaikkien karavaanarien kannata laskea harmaan veden tankki tyhjäksi alueelta lähdettäessä heti siihen yöpymispaikalle, ja kotiin tullessa ihan siihen kotipihan hietikolle.
Vessan kasetinhan voi tyhjentää heti kun tielle pääsee, jolloin alamäki hoitaa jätehuollon ja roskapussinhan voi heittää sivuikkunasta vauhdissa, niin tuuli ja harakat hoitaa sen puolen.

Karavanarihomman perusideoita on vapaus mutta jos on vapauta täytyy olla myös vastuuta.
Jos karavanarit aikoo pitää liikkumistaa koskevat rajoitukset nykytasolla, niin karavanarin kannattaa olla siisti ja muita ihmisiä kohtaan huomaavainen. Kas kun ne muut ihmiset määrittelee ne meidän toiminnan raamit.

Luonnossa tapahtunet muutokset oli aina viime vuosisadan loppupuolle saakka niin hitaita, että ihmisisiässä niitä ei juuri huomattu muuten kun perimätiedon kautta - ja siihen ei uskottu.
Nyt muutosten nopeus on kasvanut siinä määrin, että vähänkin kauemmin elänyt voi todeta muutoksia jopa omakohtaisesti lähiympäristössään tai kautta maailman uutisvälityksen kautta.
Tapahtunutta ilmastonmuutosta selitettiin sattumiksi pari vuosikymmentä, mutta monelta usko sattumiin on viimeaikaisten tapahtumien vuoski alkanut horjua ja nyt aletaan jo uskomaan, että jotain kielteistä luonnossa on tapahtumassa.

Tämä on jo synnyttänyt ja tule synnyttämään erityisesti kehittyneissä maissa aivan uudenlaisen tilanteen jossa ihmisen tekemisiä suhteessa luontoon tullaan arvoimaan ihan eri tavalla kun aiemmin - ankarammin ja rajoitusten, jopa ylimitoitettujen rajoitusten kautta.
Pahimmassa tapauksessa joudumme määritelemään elintasoimme luonnon kautta uudelleen ja silloin se ilman muuta on matalampi kun nyt, koska se mitä luonnolta on tähän saakka kotattu otetaan tilistä pois.
Edes ekofasismi ei ole poissuljettu, ja jopa väkivalta on hyväksyttävä luonnonsuojelukeino joidenkin mielestä.

Toki olen huolissani siitä mitä luonnossa oikeasti on tapahtumassa, mutta vielä enemmän oikeastaan olen huolissani siitä, mitä tapahtuu kun lakeja säätävistä politikoista tuleekin äkkiä sähköjäniksiä ympäristöoengelmiin heränneiden äänestäjien edessä. Ei tämä muutos meilläkään vain vihreiden kautta tule, vaan kaikkien puolueiden alkaessa pakon (äänestäjäkadon) sanelemana vihertämään.
Siinä ei järjenkäyttö silloin paljon paina, kuten olette jos tässä prosssin alkuvaiheessa huomanneet.
Miljardi sinne, ja miljardi tänne, vaikutusarvoinneista viis.









Kaj Nyyssönen 30.09.2017 15:04

On sentään yksi maa jossa harmaaveden kaataminen viemäriin on kielletty.

AGM ja aurinkokenno on huono yhdistelmä johtuen laturin ominaisuudesta ladata akku täyteen joka päivä vaikka se on jo täynnä. Latureissa on lian vähän älyä toimiakseen oikein AGM akun kanssa.

Matti Janhonen 30.09.2017 15:47

Monaco varmaan?

Suomessa niin ei ole, kunhan erottaa toistaan viemärin ja sadevesiviemärin.

Väihisen määrän saa laskea maahan kunhan ei tee sitä tollikoiden länsäollessa jotka luulee, nyt se on sitä ihtiään.

Waecolla on laturi johon voi yhdistää eri virtalähteitä ja joka osaa ladata samanaiksesti kolmea eri tyyppistä akkua ja kutakin omalla akulle sovivalla latauskäyrällä.

Timo Haapanen 30.09.2017 16:24

Tutustu Kajtsu tähän säätimeen
http://www.aurinkosahko.net/product/113/epsolar-1224v-30a-pwm-lataussaadin

''4 akku asetusta: avoin, suljettu (agm), geeli tai käyttäjän määrittelemä'' Ja ''Lisänäyttö, josta voi seurata aurinkopaneelien jännitettä, latausvirtaa ja -jännitettä, kulutuslaitteiden kuluttamaa energiaa ja esim. akun varaustilaa % (SOC), ym. Lisäksi näytön kautta lataussäädintä on erittäin yksinkertainen ohjelmoida.''

@timppa

Kaj Nyyssönen 30.09.2017 18:04

ihan sama speksi kuin minun Steca säätimessä'. 24 tunnin jaksoja mahtuu vuoteen 365 kpl.

Timo Haapanen 01.10.2017 07:56

Tässä manuaali.
http://www.thermosun.fi/WebRoot/Kaupat/Shops/Kuvaus/MediaGallery/MT50_kaeyttoeohje_FIN_PROOF.pdf

@timppa

Kaj Nyyssönen 01.10.2017 10:28

Tuo etämittari on Stecassa sisäänrakennettu. Speksit ovat samat. Huom! SOC ominaisuuden käyttö edellyttää että kaikki lataukset ja purkaukset menee laitteen läpi. Minulla meni auton laturi suoraan akulle jonka takia SOC laskenta meni sekaisin kun akkukapasiteetin verran laskennallisesti oli purettu enemmän kuin oli ladattu. Tämän jälkeen aurinkolaturi lopetti toiminnan. Korjaus tehtiin poistamalla SOC käytöstä.

Tanel Mölder 29.11.2022 22:32

Onkos nyt vuonna 2022 yhtä oikeaa vastausta tuohon aloittajan kysymykseen? Eli jos on matkailuautossa AGM-hupiakku niin pitääkö laturin namiskuukkeli olla lyijy vai geeli asennossa?

Harri Kolu 02.12.2022 11:13

Exiden neuvonnasta tätä joskus kysyin. AGM ja Geeliakku samalla asetuksella ja Lyijyakku omallaan.

Petri Ahonen 03.11.2023 11:32

Kunhan latausjännite ei ylitä 14,4 V ja latausteho 10 % kapasiteetista niin ihan hyvin toimii ilman hienoja älylatureitakin.
Näitä akkujahan ladataan käytännössä jopa kolmella erilaisella laturilla. Auton asunto-osan verkkovirtalaturilla, auton laturilla ja ylläpitolaturilla, ei tietenkään yhtä aikaa. Yksikään näistä ei saata tuottaa juuri oikeantyyppistä latausta ja silti toimii.

Sillä seikalla onko akku latauksen jälkeen 100 % täynnä ei ole käytännön merkitystä. Riittävä lataustila saavutetaan varsin yksinkertaisilla laitteilla.

Eikös silloin, jos autossa on aurinkopaneelit ja olet sähkössä, periaatteessa akkuja ladata kahdella laturilla samaan aikaan (Ebl ja MPPT, jos on aurinkoinen päivä)? Keskustelussa täällä on annettu kahta eri maksimi latausjännitettä AGM akuille 14,4V ja 14,7V. Löytyy myös taulukoita, jonka mukaan lämpötilakin määrittää latausjännitteen suuruutta. Joku kertoi, että jatkuva lataaminen on tuhonnut AGM akut vuodessa. Eikös kaikissa latureissa, ainakin periaatteessa, ole "säädin" joka säätää latausta eli silloin akkua ei "keitetä". Ainakin minulla tuo Vitcron aurinkopanelisäädin ilmoittaa Bulk/Absortion/Flow tilat.

Heikki Ikonen 03.11.2023 21:15

Mulla on tapana ko....
Tulen koti pihalle "puskista". Laitan päiväks-kaheks auton töpselin päähän, lataan kaikki akut niin että lataus on +-0 A.
Sen jäläkeen käännän "hupi" akkujen (2x100A /oma katkaisin+1x90A /oma katkaisin,) molemmat pää katkaijat (lisä varuste) Off asentoon .
Jos en lähe reissuun laitan kahen kuukauven päästä auton hupi akkujen kahvat On asentoon ja roikan seinään. Lepo jännite on silloin monesti jotain 12.5/12.7V. Lataan 24h. Aurinko paneelin kahva on Off asennossa koti pihalla. Ennen ko lähen reissuun lataan akut täyeks ja käännän aurinkopanelin kahvan On asentoon ja sähköä tulee taivaalta ja "MBn pää agrikaatilta" laturista ajon aikana. Tällä konstilla oon saanu hupiakut (oli net AGM tai tavalliset lyijy akut) pysymään hengissä normi ajan 4-7vuotta. Startti akku kesti 11vuotta joka on erittäin harvinaista herkkua.
Ko ennen vanahaan oli kaikki kahvat On asennossa, töpseli kotipihalla seinässä ja paneelit koko ajan On asennossa ei akut vaan kestänyt ko 1-2 vuotta.
Henki mualiman hommia sanon minä - nuo sähkö hommat. ;) H

Petri Ahonen 06.11.2023 18:33

Tuo Heikin kertoma tarina toiminnastaan mökkiakkujen kanssa, kuulostaa aikas monimutkaiselta. Kytkin siellä, kytkin täällä, milloin On milloin OFF. Aurinkopaneeleita ovat asentaneet "remonttireiskat" itse tai asennutettu alan firmoissa tuhansiin ja taas tuhansiin mökkiautoihinkin... Vaikuttaa vähän oudolta, ettei ole yhtä tai kahta oikeaa tapaa asentaa paneelit ja tehdä niille johdotukset tarvittavine kytkimineen ja latureineen sekä inverttereineen. Toki ei ole fiksua ostaa joka vuosi uusia 200-300Eeron AGM akkuja, mikä mielestäni kertoo, että kaikki ei ole asennettu ko. mökkiautossa ihan Ok tai joku laite toimii väärin.
Periaatteessa, autoihin asennettu sähköpääkeskus osaa ladata akun, jos kytkin on oikeassa asennossa (lyijy/geeli/agm). Se ei "keitä" akkua, (tai ei pitäisi) ja latausjännite speksin mukainen (agm 14,7V). Sama homma on aurinkopaneleiden lataussäätimellä, jos säädöt ovat kohdillaan (abs 13,8, float 14,7V), senkään ei siis pitäisi "keittää" akkuja. Miksi akut eivät silti kestä!? Mihin "väliin" kytkin kannattaa laittaa, jos sellainen hupipuolelle tarvitaan. Toki pitää muistaa, jos hupiakkua mittaillaan/vaihdetaan, katkaista sähköt Aurinkopaneeleilta tulevista kaapeleista (sinne siis yksi kytkin).

Laittakaahan joku experttiReiska, kuva/kaavio/linkki sivulle, jossa näkyisi oikea tapa asennukselle ja kaapeleiden poikki pinta-alat (tuntuu olevan monilla hakusessa (liian ohuet kaapelit) sekä suojaukset (sulakkeet, minne jos tarvii) .

Timo Haapanen 06.11.2023 20:26

Itsellä tämä paneleilta tulevassa johdossa ennen säädintä. Ei pitäisi tulla häviöitä kun paneleita tulee max 23 A ja kytkin on 200 A.
https://www.motonet.fi/tuote/paavirtakytkin-200-a-12-v24-v-jatkuva-hetkellinen-1000-a?product=48-2033&gclid=Cj0KCQiAuqKqBhDxARIsAFZELmIpFy5WQJhA_L4ngeIaxJuHeg254B8ra5-wGmLee5hCHXZZFHsAkKoaAj62EALw_wcB

Tämä kahden hupiakun maajohdossa. Valitsinta ei tule käytettyä, mutta kotipihalla virrat pois.
https://www.biltema.fi/veneily/veneen-sahkojarjestelma/virtakytkimet/akunvalitsin-1-2-12-off-adfn-kanssa-2000041888?gclid=Cj0KCQiAuqKqBhDxARIsAFZELmKqz0RYzuglCmcFMcA77BC4f8gPBMsRG4VPDOv4OlKwqc3IlrcpPGsaAn6UEALw_wcB


Valitsin ei olekkaan tuo, vaan ilman AFD kytkentää (Alternator Field Disconnect)
muokattu: 6.11.2023 20:29
Timo Kajava 06.11.2023 20:34

Ihme säätöjä porukka tekee, hommaamalla kunnolliset vehkeet jotka on säädöissä voi nukkua rauhassa. Itsellä nyt reilu 4 vuotta vanha AGM akku (180Ah) vaunussa joka on pääsääntöisesti laturin päässä ja samalla aurinkopaneelit lataavat tarvittaessa, ja tämä ilman mitään jatkuvia katkaisuja tms.
Hyvin on sähköt riittäneet valaisusta imurointiin (1,5kW intikka).

Kiinnostuneille lataus jne käyrää viimeiseltä 6 kuukuadelta tässä.

Liitetiedostot

agm.png
Timo Haapanen 06.11.2023 21:05

Autoissa tahtoo olla niin että jotain jää päälle hupipuolelle vaikka auton omasta ohjauspanelista virrat katkaisee. Meillä esim telkkari jää valmiustilaan ja antennin virtalähde päälle. Jos autossa on sähkörappu jää se usein virralliseksi.

Siksi siis hupiakuille kunnon kytkin josta kaikki katkeaa varmasti. Ja kun tälläinen kytkin on autossa jossa on paneleita pitää saada myös paneleiden antama jännite poikki ettei säädin hajoa.

Timo Kajava 06.11.2023 21:13
Timo Haapanen

Autoissa tahtoo olla niin että jotain jää päälle hupipuolelle vaikka auton omasta ohjauspanelista virrat katkaisee. Meillä esim telkkari jää valmiustilaan ja antennin virtalähde päälle. Jos autossa on sähkörappu jää se usein virralliseksi.

Siksi siis hupiakuille kunnon kytkin josta kaikki katkeaa varmasti. Ja kun tälläinen kytkin on autossa jossa on paneleita pitää saada myös paneleiden antama jännite poikki ettei säädin hajoa.

Miksi ne paneelit pitää kierrättää pääkytkimen kautta? Aivan turha väärinkäyttö mahdollisuus luotu tuossa.

Timo Haapanen 06.11.2023 22:39

Miten kierrätetään pääkytkimen kautta?? Ei kierrätetä, en osaa selvemmin kirjoittaa kuin tuolla ylempänä.
''Itsellä tämä paneleilta tulevassa johdossa ennen säädintä. ''

Heikki Ikonen 07.11.2023 06:06

Tuo minun systeemi varmistaa puskassa, että virta ei lopu "yllättäen". Ko on riittävän kauan kaamos aikaan samassa paikassa puskassa 2x100 A hiipuu 12.2V :/ laitan 90 A (hätä vara akun 12.8V josta saa jatko kaapeleilla myös startti virtaa ken tarvihtee) vasta sitten töihin ja taas mennään monta päivää ;) eikä puskassa tarvihe MBn pää agrikaattia käynnistää, sitte ko lähtee kulun päälle latailee akkuja sillon.
Ei akut mee pilalle seisoessaan jos net on ladattu täyteen 12.8V ja kahvat on Off asennossa.
Tää systeemi kelepaa ja toimii mulla ;) H


jk kyllä tuo tervaskanto nuotio haisee hyvälle ;)
muokattu: 7.11.2023 06:16

Liitetiedostot

20231106_171758.jpg
Hannu Sankala 07.11.2023 13:56

Moi,
kyllä akut niin AGM, Geeli kuin perinteinenkin tuhotaan syvätyhjennyksellä! Keittäminen tietysti vanhoilla latureilla oli mahdollista, mutta nykyiset on fiksuja eivätkä päästä jännitettä liian korkealle sekä pudottavat akun täyteen tultua viiveen jölkeen ylläpitolataukselle (noin 13,6 V). Aurinkopaneelien säätimet toimivat pääsääntöisesti samoin(, jos ehtivät kun yöksi tulee pimeä ja jännite laskee akun jännitteeseen joka tapauksessa).

Timo Kajava 07.11.2023 16:18
Timo Haapanen

Miten kierrätetään pääkytkimen kautta?? Ei kierrätetä, en osaa selvemmin kirjoittaa kuin tuolla ylempänä.
''Itsellä tämä paneleilta tulevassa johdossa ennen säädintä. ''

Katkaiset paneelilta tulevan lataussähkön pääkytkimellä, joka on täysin älytöntä kun paneelit huoletisivat akun varaustilasta ettei se pääse purkaantumaan. Katkaisemalla akkua ei ladata ollenkaan joten se alkaa pikkuhiljaa purkaantumaan.


Lisäksi vaarana on epähuomiossa rikkoa paneelien lataussäädin.
muokattu: 7.11.2023 16:19
Timo Kajava 07.11.2023 16:22

"Tuo minun systeemi varmistaa puskassa, että virta ei lopu "yllättäen"."

Itse olen senverta laiska että käytän tämmöistä tuohon:

https://www.victronenergy.fi/battery-monitors/bmv-700

Timo Haapanen 07.11.2023 16:55
Timo Kajava

Katkaiset paneelilta tulevan lataussähkön pääkytkimellä, joka on täysin älytöntä kun paneelit huoletisivat akun varaustilasta ettei se pääse purkaantumaan. Katkaisemalla akkua ei ladata ollenkaan joten se alkaa pikkuhiljaa purkaantumaan.

No voi hyvänen aika! Pakkohan panelit on irroittaa säätimestä silloin kun hupiakut kytketään irti. Ja paneleiden kytkintä käännetään ensin, vasta sitten hupiakkujen kytkintä.

Hupiakut kytketään irti nimenomaan siksi etteivät ne tyhjene autoon jäävän kulutuksen vuoksi. Paneleista ei ole hyötyä katoksessa olevassa autossa.

Heikki Ikonen 07.11.2023 19:46

Ei ole yks eikä kaks kertaa käyny että joku on ollu ongelmissa laajassa lapin maassa. Lähin huolto mies voi olla heleposti 200 - 300 km päässä. Autan minkä pystyn. Kalustoa on puskissa uutta ja 20v takaa, kaikki valmistus vuoden aikaisella tekniikalla. Tosi on kuiten että meillä alakaa parin kuukauven yö (kaamos) muutaman viikon päästä, ei paista panelille, ei. Eikä se silti haittaa minun reissaamista, paitsi syrjäiset puskat oottaa auramiestä tai kevättä.
Minkä enempi elektroniikkaa sen herkempiä net on "yllättäin" vikaantumaan, lisäks net vaatii toimiakseen aina virtaa.
Toivottavasti jokainen meistä nukkuu yöt iliman moottorin (tai agrikaatin) jurinaa.
"annamma kaikkien kukkien kukkia" ;) H

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.