Nestekaasun hankinta kevät reissulla

Petteri Haverinen 20.01.2020 19:16

Case: reissu alkaa Travemundesta etelään Saksasta asuntoautolla Itään, ehkä Tsekin, Puolan ja Baltian kautta kotiin, aikaa varattu n 3 viikkoa.
Mukaan lähtee Suomesta täysi teräspullo ja yksi tyhjä Saksan teräspullo, joka vaihtuu tietysti täyteen heti Saksanmaalla.
Lähinnä kiinnostaa saako Itäpuolenmaissa hankittua kaasua lisää?
Kaasua kuluu ruoan laittoon, lämmityksen, sekä nestekaasulla grillaamiseen.

Täällä on keskusteltu täyttöpulloista, ja onko se järkevä/ainoa vaihtoehto? Saako sellaisen täyteen Baltiassakin?
2:lla pullolla tulee pärjätä, jotta pullot ovat siihen tarkoitukseen tehdyssä tilassa.


Timo Haapanen 20.01.2020 20:14

Mun mielestäni tankkipullo on liikkuvan vaanarin tärkeimpiä varusteita. Itse olen liikkunut 10 vuotta tankkipullon avulla. Vain se yksi pullo mukana, täyttänyt olen muistaakseni 12 maassa.

Pullon voi täyttää kaikissa euroopan maissa ja tankkauspaikkoja on niin paljon ettei koskaan tarvitse ajaa kaasun perässä mihinkään jos alkaa puolen pullon vaiheilla silmäilemään ympärilleen.

Meillä kaasua käytetään kaikkeen mahdolliseen, sähköä ei osteta, lämmin vesi päällä koko ajan jne. Rajoittamaton kaasun saanti muuttaa koko reissaamisen erilaiseksi.

@timppa

Alf Lindblom 20.01.2020 23:29

Kolmen viikon matkalle riittää kaksi 11 kilon pulloa aivan mainiosti. Varsinkin jos matka tapahtuu lämpimään aikaan,

Petteri Haverinen 21.01.2020 09:14

Kiitos Timo vastauksestasi. Minkälaisen täyttöpullon hankkisit nyt, jos olisit sellaista hankkimassa? Lisäksi kai siihen tarvitaan jokin adapterisarja lisäksi?
Saako tuon täyttöpullon täytettyä ns irtopullona täyttöpisteissä? Vai pitääkö täyttöpullon olla autossa kiinni ja sitten jollain täyttöletkulla pullo täytetään?

Timo Haapanen 21.01.2020 10:17

Hankkisin juuri tällaisen pullon ja tilaisin sen tästä linkistä.
https://www.ebay.de/itm/ALUGAS-Gasflasche-27L-wiederbefullbar-80-Fullstop-Ausenbetankung-TUV-bis-2029/202101643955?hash=item2f0e325ab3:g:ckEAAOSwxjxdyT2r

Helpo tilata ja sisältää kaikki mitä tarvitaan, neljä adapteria, ulkotäyttöletkun, kevyen pullon missä on käyttöaikaa 10 vuotta. Näitä pulloja lisätarvikkeineen on kymmenkunta tänne tilattu.

Irtopullona tankkipullo muuttuu pykälien mukaan tavalliseksi pulloksi ja sellaisen tankkaaminen on kiellettyä suurimmassa osassa euroopan maita. Jos katsot tavaratorin puolelta ostoilmoituksen 'Kaasutankki' näet sieltä mitä olen kirjoittanut pulloista. Siellä on myös mun sähköposti, vaihdetaan posteja ja soitellaan niin saa asian selvitettyä.

Tuo mitä Alf kertoo on totta. Kolme viikkoa selviää kahdella pullolla. Meillä menee huhtikuussa Unkarin/Kroatian reissuilla pullollinen 10 - 15 päivässä.

Pullo täytetään viimeiseksi kotiintullessa Tallinnassa ja sillä meidän pienet kesäretket tehdään kunnes sitten syksyllä lähdetään ja tankataan Saksassa, Ruotsissa tai taas Tallinnassa. Nykyinen auto on ollut meillä kolme vuotta ja ainoa pullosulkeinen on ollut kun tankkipullon sinne kolme vuotta sitten laitoin. Tyhjänä ko. pullo ei ole ollut sen jälkeen.

@timppa

Petteri Haverinen 21.01.2020 12:29

Kiitos taas Timppa!

Jos sallit,niin jatketaan keskustelua ihan tässä yleisesti, sillä luulenpa että muutkin hakevat samaa tietoa. Nimenomaan vielä tietoa, miten toimitaan ihan sääntöjen mukaan (turvallisuuden)

Itsekin olen katsellut yllättäen ebay:sta juuri tuota settiä.
Katselin myös komposiitti täyttöpulloja, mutta niistä taitaa puuttua tuo mittari?
Tiedän kyllä, että reissun saattaisi pärjätä ihan normi pullosetilläkin, mutta jossain vaiheessa tulee kuitenkin meillä täyttöpullonhankinta eteen ja taloudellisesti ajateltuna kannattaisi hankkia heti, ennenkuin joutuu ostamaan joka maassa eri pullon.

Oletko laittanut tuon kiinteän täyttösysteeminpään kaasupullokotelon luukun ala-osaan (siihen mikä käännetään alas, kun pullo vaihdetaan) vai kaasupullokoteloluukun viereen alas?

Ja vielä ihan mielenkiinnosta, mitä täyttöpullon kaasu maksoi litra/kg? Viro? Saksa?

Petteri Haverinen 21.01.2020 12:46

Löysinkin jo tuon hakukoneen: https://www.gas-tankstellen.de/main.php?language=

Timo Haapanen 21.01.2020 13:33

Tässä on hyvä sovellus.
https://play.google.com/store/apps/details?id=eu.mylpg.android

Noissa komposiittipulloissa on useissa niin että tankkaus tapahtuu siitä reiästä mistä kaasu otetaan ulos. Tämähän on sitten oma operaationsa kun letku irroitetaan ja adapteri kiinnitetään suoraa siihen pulloon.

Mulla täyttöletku tulee pullokotelon pohjasta läpi ja tankkauspää on auton helmassa. Sydeemi on näin tehden 100% laillinen. Tosin yleisin tapa on asentaa tankkauspää pullokotelon sisään, sen tankkauksen hyväksyy lähes jokainen paikka. Tuttavilla on melkein kaikilla niin.

Latviassa, Liettuassa ja Puolassa on kaasu halpaa. Pullohinnaksi tulee 11-12 € mutta missään maassa se ylitä irtopullossa olevan kaasun hintaa.
Itsellä tuhlaava kaasunkayttö on maksanut 1€/vrk mutta viime syksynä oli öisin niin kylmää että nousi 1,5€/vrk. Tässä on suihkut lähes joka päivä, tiskaukset, grillaukset, yms. Eikä sähköä osteta.

@timppa

Jukka Hänninen 21.01.2020 13:33

mylpg.eu

Timo Haapanen 21.01.2020 17:30

Tässä eri maissa käytettävät adapterit
https://www.autogasadapter.de/pages/europagasflash.html

Euronozzle tuli vajaa kymmenen vuotta sitten. Se kehitettiin helposti käytettäväksi ja samalla sellaiseksi ettei sen sisään jää paljoa nestemäistä kaasua joka pistoolia vapauttaessa tussahtaisi käsille.

Tarkoitus oli korvata kaikki muut adapterit mutta kävi niin että tuli yksi adapteri lisää. Euronozzlea en ole nähnyt muualla kuin Espanjassa ja Portugalissa.
Euronozzle:
https://www.youtube.com/watch?v=wf62MgHHAS8

Bajonet:
https://www.youtube.com/watch?v=Q94rFXPFLyo

Tässä haastatellaan kaasurouva Karinia joka myös myy ko. tuotteita. Tankataan dishillä ja euronozzlella.
https://www.youtube.com/watch?v=dQQn6-zqOPo

Tässä ACME. Videossa näkyy myös kuinka mitaria käytetään. Pistoolin kiinnittämisen jälkeen painetaan yhtäjaksoisesti mittarissa olevaa nappulaa, joskus kestää todella pitkään ennenkuin kaasua alkaa tulemaan. Kroatiassa olen nähnyt ainoan poikkeuksen em. nappisysteemiin. Mittarissa oli vipu jota käännettiin 90° eikä vipua tarvinnut pitää käännettynä.
https://www.youtube.com/watch?v=t4-Yql4NSFw

@timppa


Tuo bajonet onkin mennyt videontekijöiltä väärin, videossa on dish adapteri. Nuo kahden pullon asennukset on mun mielestäni liikkuvalle vaanarille aivan turhia, kyllä kaasuasema tulee vastaan yhden pullon aikana.
muokattu: 21.1.2020 17:36
Jukka Hänninen 22.01.2020 03:39
Timo Haapanen

Mun mielestäni tankkipullo on liikkuvan vaanarin tärkeimpiä varusteita. Itse olen liikkunut 10 vuotta tankkipullon avulla. Vain se yksi pullo mukana, täyttänyt olen muistaakseni 12 maassa.

Pullon voi täyttää kaikissa euroopan maissa ja tankkauspaikkoja on niin paljon ettei koskaan tarvitse ajaa kaasun perässä mihinkään jos alkaa puolen pullon vaiheilla silmäilemään ympärilleen.

Meillä kaasua käytetään kaikkeen mahdolliseen, sähköä ei osteta, lämmin vesi päällä koko ajan jne. Rajoittamaton kaasun saanti muuttaa koko reissaamisen erilaiseksi.

@timppa

Hyvästä on kuitenkin kertoa tankkipullon ostoa harkitseville, että suomalaisen edustajan kautta on aina turvallisempaa ja helpompaa hankkia tankkipullo. Hintahan on aivan sama kuin esim ebay:n kautta tahikka joltain van Meeneniltä.
Edustajahan toki saa pikkuprovikan siitä, että on aina soiton päässä ja suomenkielellä ostajaa avittelemassa ja osaa neuvoa sellaisiakin asioita, joita milloin mitäkin suosittelevat eivät osaa.

Ihmettelen suoraan sanoen sitä, ettei Timppa Haapanen koskaan suosittele Rutukaveriaan ja ystävää yli 10v takaa, jolloin Timppa pääsi itsetäyttöadapterieni kautta tutustumaan myös Stakon tankkipulloihin.
Silloin, v 2007 ne olivat päältä täytettäviä, mutta tankkaus LPG-asemilla onnistui aina, vaikka pullon nosti
asfaltille täytettäväksi. Itsetankkausta kun ei kielletty vielä silloin.
Raimo Laine oli niitä ensimmäisiä, jotka todella ymmärsi itsekin omaa 'viritettyä' adapteria käyttää. Antoipa minullekin pari omatekoista ja hyvin toimivaa omatekoista kokoelmaani, ja oli aktiivi neuvojen jakaja kaikille.

Minä kehittelin toimivan ja edullisen kaasuadapterin, jolla voi tankata oman pullonsa W21.8LH (suom, ransk, saks, holl sivuventtiili) , kaikissa LPG-myyntipisteessä. Lisäsin takaiskuventtiilin adaptereihin, mikä minimoi riskit täytössä olemattomiin. Wilhtom Ky ja omistaja Suomen ainoa todella kaasuguru, Vilho Tuominen avasi mulle ovia eurooppalaisiin kontakteihinsa.
Ja niitähän meni kaupaksi tuhansia ebayssa, ja menee edelleenkin, vaikka kapuloita on rattaisiin tökitty.
Täysin ymmärrettävää oli, että isot kaasupullofirmat huolestuivat, sillä Euroopassa pyörivä satojen miljoonien l
kaasupullojen vaihtobisnes oli vaarassa, joten piti keksiä kaikenlaista kieltoa ja määräystä.

Todellisuudessa ei itsetäyttö omalla adapterillakaan ole enempää riskaabelia kuin vuoteesta nousu. Suomessa kuolee tai loukkaantuu edelleen vuosittain yli 1000 ihmistä aamukuselle tai -palalle mennessä.
Yhtään varmaksi itsetäytöstä johtuvasta kuolemantapauksesta ei ole koko Euroopassa raportoitu.

Timppa se jatkaa ei-kotimaisen suosimista edelleen, ja suosittelee milloin mitäkin ulkomaista vaihtelevin perustein. Pääsyy lienee aitosuomalainen kateus vaikka itsekin oli yrittäjä. Tosin senhän pitäisi vaikuttaa päinvastoin ...
Mulla kun on ainoana Suomessa HybridSupplyn komposiittipullojen valtuutettu jälleenmyynti (koko tukkuvalikoima) niin pitää sitten Timpan mollata vain kolmasosan vastaavan alumiinipullon hinnastakin maksavaa komposiittipulloa, kun siinä ei ole mittaria. No korjataan se nyt. 24L komposiittipullon ylitäytön estolla (tankkipullo) saa reilusti alle 200 euron.

Toisin kuin Timppa väittää, ei ole lainvastaista eikä edes harmaata aluetta kiinnittää adapteri suoraan komposiittipulloon, ja tankkuu onnistuu helposti, sillä täyttöpistoolin saa napinpainalluksella lukituksi ja voi sitten painaa mustaa täyttönappulaa mittaripömpeliin nojaillen.
Kun komposiittipullo on 80 % täynnä, voi pistoolin irroittaa ja maksaa 0,72 eur/litra propaani-butaani autokaasusta. (tämän päivän hinta Portugalissa-vaihtelee öljyn hintoja seuraillen).

Timppa puhuu paljon pullokaapin ulkopuolelle viritetyistä täyttöletkuista yms. jotka eivät muuta kuin maksavat jo osatkin kyllä uuden täyden normikaasupullon verran. Eikä onnistu läpiviennit ilman kunnon vehkeitä ja osaamista

Olennaisin edellytys 'lailliselle täytölle' on pullon kiinnitys niin, ettei sitä ilman työkaluja voi ottaa ulos autosta.
Sisällön määrän kyllä näkee ulkoapäin hyvin. Saksassa on nykyisin jo käytettävä kaasuasennusfirmaa tuon parin ruuvin vaativaa kiinnitystä (esim rei-itetty putkikiinnite) hyväksynnän saamiseksi katsastusta varten. Joku nipottaja LPG jakelupiste voi kieltäytyä täytöstä puutteellisen kiinnityksen takia. Lisäkustannus on asennusfirmalta taas liki satkun paikka. Hinta senkun nousee.
Timppahan ei tätä mainitse, muuten hyvin hurskas ja määräyksiä kehottamaan noudattava mies.

Paljon on myös täyttöasemia, joissa voi vapaasti tankata, kunhan vain ei nosta pulloa pois kotelosta. Itäeurooppa on helpoin, Italia vaikein. Itäeuroopassa myydään, Italiassa palvellaan, muualla yleensä onnistuu.
Kunhan sen verran varoo, ettei osta ebaysta 20 euron täyttöadapteria, missä ei ole takaiskuventtiiliä turvana. Joku Francois Leclerc Algarvessa oli semmosta käyttämällä päässyt otsikoihin, kun ei ollu käyttöohjetta lukenut.

Muistakaa ihmiset nykykaasussa olevat epäpuhtaudet ja kysykää 40 euron kaasufiltteriä kahdella varapatruunalla !

lisäinfoa: captainkiddjukka@gmail.com

ps. saas nähdä lähtikö tämä, kun kone alkoi just 22.00 päivityksen..

Petteri Haverinen 22.01.2020 09:06

Onko sinulla Jukka Hänninen laittaa nettilinkkiä mistä saa Suomessa ostaa täyttöpullon tarvikkeineen? Hinta ja toimituskulut näkyvillä?
Ei siis mitään sähköpostiosoitetta.
Teen hankinnan vielä tällä viikolla.

Timo Haapanen 22.01.2020 09:20

Äläs nyt viitti Jukka! Tiedät itsekkin halvan ja hyvän eron. Koskaan en ole sulta adaptereita ostanut. Kaasuasennuspaperit hankkineena ymmärsin jo reilut kymmenen vuotta sitten kuinka vaarallista tavallisen pullon tankkaaminen on.

Lisäksi mua ei kiinnosta tankata jossain nurkan takana mittarista jossa on kaasupullon kuva ja isot punaiset ruksit sen päällä.

Tankkipullosta kiinnostuin kun Belgiassa silloin aikoinaan asunut Juha Murto esitteli omaansa olisiko ollut 2008 tai 2009.

@timppa

Timo Haapanen 22.01.2020 11:03

Vinkki tankkauspään asennukseen. Jos asentaa tankkauspään pullokotelon sisään niin kannattaisi tehdä kiinnitysrautaan pulttiliitos siten että saa tankkauspään irti irroittamatta tankkausletkua.

Tankkausletku on tankkauksen jäljiltä täynnä nestemäistä kaasua, jos haluaa ottaa pullon pois kotelosta niin ettei kaasu tule taivaalle se onnistuu pulttiliitoksen avulla.

Sitä tavaraa tulee paljon kun letkun koko tilavuus kaasuuntuu. Tosin pitkän ajan kuluessa lämpötilavaihtelujen toimesta nestemäinen kaasu ajautuu pulloon. Sekä tankkauspäässä että pullossa on takaiskuventtiili.

Tässä kaasurouvan myymässä pitkässä asennusraudassa on hyvä esimerkki. Taittaa 90° mutkan tuonne ylös ja katkaisee raudan niin että tankkauspään yläpuolelle jää mahdollisuus asentaa raudat sen verran päällekkäin että pulttiliitoksen saa tehtyä.

Rautakaupasta saa valmiita kulmarautoja sekä reitettyjä kiinnityslevyjä joista rakentaminen onnistuu helposti.

https://www.ebay.co.uk/i/123735816046?_trksid=p11010.c100415.m3733&_trkparms=aid%3D1110001%26algo%3DSPLICE.SIM%26ao%3D1%26asc%3D20150526101403%26meid%3D8c1d663cf1094d9d999ef2bcefcb0849%26pid%3D100415%26rk%3D2%26rkt%3D4%26mehot%3Dnone%26b%3D1%26sd%3D202101643955%26itm%3D123735816046%26pmt%3D0%26noa%3D1%26pg%3D11010&ul_noapp=true

Täällä saa pullon täytettyä:
https://www.luettelomedia.com/presso-center-oy-virkkala-128212/

Itsekkin olen uusiin pulloihin sen verran kaasua lykännyt että vaanari pääsee yhdellä pullolla reissun alkuun.

@timppa

Soleil Suomalaiset Karavaanarit Maailmalla 22.01.2020 12:15

"Tosin yleisin tapa on asentaa tankkauspää pullokotelon sisään, sen tankkauksen hyväksyy lähes jokainen paikka. Tuttavilla on melkein kaikilla niin." kopio Timpan kirjoituksesta.

Mutta eikö jotkut maat vaadi, että tankkauspää pitää olla matkailuauton korin ulkopuolella? Englanti, Espanja?

Meillä on vuosia ollut espanjalainen kaasupullo jota on reissuilla sitten vaihdeltu. Vuosia sitten Andorraan mennessä se hankittiin Puigcerdàsta. Meidän kanssa ei Repsol tehnyt mitään sopimusta vaan möi pullon. Nyt vuoden vaihteessa yli kolmen viikon lomalle otimme espanjalaispullon mukaan, että luovutamme se pois. Viimeisenä Espanjassa ajelu päivänä pulloa yritettiin luovuttaa Repsol-asemille, mutta eivät huolineet. Joku sanoi ei heti joku sanoi että meillä olisi pitänyt olla sopimuspaperi ja sen kanssa pitää soittaa Repsolin johonkin pääpaikkaan, että voi pullon luovuttaa. Tarjosimme pulloa useammalle espanjalaiselle karavaanarillekin, mutta heillä kaikilla oli kaksi pulloa jo mukana. Olin jo epätoivoinen, että pulloa ei viedä enää koristeeksi parvekkeelle kun sitä ei tarvita, mutta emme uskaltaneet sitä mihinkään jättääkään. :) Siitä olisi voinut tulla huonoja seuraamuksia. Olimme sitten Andorrassa ja iso parkkipaikka täynnä karavaanareita joista suurin osa espanjalaisia. Mieheni vielä päätti yrittää. Ihan naapurikaravaanari joka yöllä myöhään pyyhälsi viereemme herättäen minut saapumisellaan otti pullon. Hän oli matkailuautojen myyjä ja sanoi aina tarvitsevansa kaasupulloja. Pullossa oli vielä vähän kaasuakin ja ilmaiseksi sen annoimme, kun eroon pullosta pääsimme. :)

Tämä kauppias sanoi, kun näki, että meillä oli tuo kaasuntankkauspää kaapin sisällä kiinni, että Espanjassa sen pitäisi olla auton ulkopuolella. ?? Emme ole asiaa vielä tutkineet. Onko kellään tieto? Tuskinpa asuntoautokauppias meille valehteli.

Missään Espanjassa meille ei tankattaessa pulloa kukaan sanonut mitään. Italiassa kokemuksen mukaan pulloa ei tankata joka LPG-myyntipisteessä, mutta joka toisella saa kaasua. Sanovat jotkut, että vain autoa saavat tankata. Tämä on minun ajatus, mutta olisikohan tilanne toinen jos tankkauspää olisi ulkopuolella autoa?

Sieltä Suomesta jos toukokuusta syyskuuhun täällä etelämpänä Eurooppaa lomailee kaksi kolme viikkoa eikä käytä kaasu paljoa eikä korkealla vuorilla yövy, niin ei sitä kaasua paljoa mene. Yöt ovat lämpimiä. Silloin on edullinen systeemi olla suomipullo mukana ja hankkia saksapullo, jos Saksan lähettyvillä liikkuu. Mutta jos liikkuu pitempiä aikoja ja talvisaikaan niin silloin on hyvä olla tankattavapullo. Tavallista kaasupulloa ei saa itse tankata!!!

Me olimme jahkailijoita ja vähän pöhköjä, kun emme laittaneet tankkipulloa heti vajaa yhdeksän vuotta sitten kun tänne Saksaan muutimme asumaan. Nyt se on reilun vuoden ollut. Eikä ole tarvinnut rautakaupasta irtopulloja raahata. Helppoa on ollut käydä vain pullo huoltamolla tankkaamassa niin kuin dieseliä tankkiin. Olemme myös vapaita kulkemaan ilman huolta kaasun loppumisesta ympäri Maailmaa. :)

©Soleil
https://soleilblogi.blogspot.com/

Timo Haapanen 22.01.2020 12:49

''Mutta eikö jotkut maat vaadi, että tankkauspää pitää olla matkailuauton korin ulkopuolella? Englanti, Espanja?''

Kyllä näin on mutta käytännössä useimmiten saa tankata sisäpuoleltakin. Jossain tulee henkilökunta kurkkaamaan mihin tankataan ja olen kuullut tapauksista ettei tankata jos luukku pitää avata. Italiassa taitaa olla joku verohelpostus moottorikaasulle ja siten huoltsikka kiertää veroa jos tankkaa muuhun tarkoitukseen. Itsellä ei ole ollut vaikeuksia Italiassakaan.

Iso toimija Obelink myy pulloa näin:
https://www.obelink.de/gasdamptank-alu-27-liter.html

Siis ei tankkausletkua edes pullokotelon sisällä. Jospa sitten Hollannissa tuo on virallista. Hollantilainen Gaswinkel sen sijaan myy täydellistä pakettia.

Itse en pidä kovin isona työnä asentaa tankkauspäätä pullokotelon luukusta ulos, yksi reikä pitää tehdä.

@timppa

Jukka Hänninen 22.01.2020 13:40
Petteri Haverinen

Onko sinulla Jukka Hänninen laittaa nettilinkkiä mistä saa Suomessa ostaa täyttöpullon tarvikkeineen? Hinta ja toimituskulut näkyvillä?
Ei siis mitään sähköpostiosoitetta.
Teen hankinnan vielä tällä viikolla.

Petteri Haverinen,
ei Suomessa voi pitää minkäänlaista myyntivarastoa. Suomi on ainoa EU-maa, jossa LPG-nestekaasun täyttöpaikkoja ei ole, paitsi Virkkalassa, ja sielläkin kallis täyttö.
Tästä johtuen suomalaiset karavaanarit kokevat kalliiksi nämä 250 - 500 euron tankkipullot. Ei ole mielekästä ylläpitää sivustoa, eikä varsinkaan varastoa, sillä se ei vaan Suomessa kannata.

Olen sentään edustuksieni kautta toimittanut peräti toistasataa tankkipulloa suomalaisille karavaanareille vajaat 15 vuoden aikana. Palaute on ollut positiivista, sillä suomalaisen edustajan kautta ja netistä suoraan ulkomailta ostavan palvelun tasoero on iso. Suomalainen edustaja huolehtii koko prosesssin jatkoineen ja takaa luotettavuuden ihan eri lailla kuin ulkomaalainen myyjä. Jos tulee ongelma, niin suomenkielellä saa aina neuvoja vaikka mistä soittaisi. Ja on monesti soitettukin, kun ne eri täyttöpistoolit eivät aina ole ihan simppeleitä, ennenkuin tottuu niiden käyttöön. Vielä alitajuinen pelkokin väijyy, ja kaasu jos mikä aiheuttaa epävarmuutta, varsinkin kun Timpan kaltaiset neuvojat jostain syystä sortuvat korostamaan onnettomuusriskiä. Olematonta oikein käytettynä, mutta teoreettista ja negatiivista tarkoitushakuisuutta (hurskastelua pahimmasta päästä).

Kun po tankkipullojen käyttö käy sujuvasti vain muualla Euroopassa, niin miksi tehdä iso ja kallis investointi, vasitenkin jos ei paljoa ulkomailla matkusta ?

Tästäkin syystä on komposiitti-tankkipullo hyvä. Ei vaadi isoa investointia, mutta täyttää silti Euroopankiertueella kaikki kriteerit. Olen jo ylempänä kertonut, etteivät kaasukotelon ulkopuolelle viritetyt letkut ja ylimääräiset kiinnikkeet ole lainkaan tarpeen. Tankkipullon voi täyttää sen ollessa kaapissa. aivan yhtä helposti kuin läpivienneillä kotelon ulkopuolelta. Se myös maksaa, eikä siis ole tarpeellinen mutta kallis vaivannäkö. Sanokoon Timppa mitä lustaa, niin siinä kaappikello raksuttaa satasen rahaa ennenkuin ulkopuolinen täyttöpaikka on valmis auton kaasukaapin vieressä. Vielä rautakaupasta lattarautaa ahtaan kaapin sisäpuolelle, just joo ...

Tilapäiskäytön investoinnissa tankkipullon hankintahinnalla on suomalaiselle iso merkitys. Kuten myös suomenkielellä aina saatavat neuvot ja ohjeet, vaikka soitolla ulkomailta.
Minulla ei ole nettisivua, mutta aina lähetän päämieheni sivustoon linkin, mistä kyllä kaikki olennainen löytyy.
Vaikka asiakkaissani on kielimiehiäkin, niin sujuvamminhan suomenkielisen edustajan kautta asiat hoituvat.
Ja hinta on sama, kaikilla edustajilla ja jälleenmyyjillä.

Käytetyn tankkipullon ostossa ei ole riskiä, eikä yli 10v vanhoistakaan joudu tilille. Timppahan voinee kertoa kustannuksista, ja miten hän on hoitanut tankkipullonsa päivityksen. Saksassa sellaisistakin ollaan huolissaan.

Takuu ja vastuu toki ovat suomalaisella edustajalla, mikä on monelle tärkeä asia.
Vaikka olen paljon sekä teräs- että alupulloja välittänyt, on komposiittipullo aivan omaa luokkaa hinnaltaan.
Laatukriteerit ovat samat kuin teräs- ja alutankkipulloissa.

Komposiittipullot tulevat valtaamaan kovan kilpailun markkinat.

Jollei ole rahasta kiinni, niin suosittelen parasta palvelua tarjoavaa Gasfachfrau Karin Nöferiä, jonka kanssa olen tehnyt yhteistyötä vsta 2006. N. 15000 100% positiivista ebay.palautetta kertoo paljon.

Vinkiksi vielä Petteri, pidä TÜV- ja Ece paperibumaskaa muovilla suojattuna kaasukotelossa, jos joku alkaa nikotella tankkuun yhteydessä.

Timo Haapanen 22.01.2020 14:17

''Käytetyn tankkipullon ostossa ei ole riskiä, eikä yli 10v vanhoistakaan joudu tilille. Timppahan voinee kertoa kustannuksista, ja miten hän on hoitanut tankkipullonsa päivityksen. Saksassa sellaisistakin ollaan huolissaan.''

Itse tykkään tehdä asiat siten kun pykälissä sanotaan vaikka ei joutuisikaan tilille, ainakaan ennen kun sattuu joku vahinko.
Siksi silloin kun mun edellisen pullon käyttöikä tuli täyteen ostin uuden. Edellisen pullon hinnaksi tuli n. 30€/vuosi mikä tuli moninkertaisesti takaisin silkkana säästönä edullisen kaasun sekä sähkön tarpeen vähenemisen vuoksi. Puhumattakaan pullosulkeisten totaalista loppumisesta.

@timppa

Petteri Haverinen 22.01.2020 14:25

Mikä ihme tässä kaasu asiassa herättää, niin paljon tunteita? Selasin jo aiemmin käytyjä keskustelua ja sama meininki??

Mutta asiaan:
Tässähän näyttää olevan yksi malli siitä miten tuon kiinteän asennuksen voi toteuttaa? Metallipanta kaasupullon ympäri ja tankkauspisto yläkulmaan?
https://en.yelp.ch/biz_photos/gasfachfrau-de-karin-n%C3%B6fer-m%C3%B6rsdorf?select=WPXPlBDJ4f35s-FdvZRDDQ&utm_campaign=www_photo_share_popup&utm_medium=copy_link&utm_source=(direct)

Timo Haapanen 22.01.2020 14:56

Juuri noin on suurimmalla osalla tuttavista, kyllä ovat saaneet tankattua. Ja jos tuohon kiinnitysrautaan tekee sen pulttiliitoksen mistä ylempänä kirjoitin niin pullon saa letkuineen helposti pois kotelosta. Tai sitten kiinnittää niin että saa koko kiinnitysraudan irroitettua mutta siinä tahtoo letku tulla ruuvien eteen.

Kahden pullon asennuksessa ei jää tilaa paikalliselle pullolle jos ankkuroi itsensä viikkokausiksi samalle kämppärille.

Yksi pullo kiinni koteloon eikä muita mukaan ollenkaan turhaksi kuormaksi.

@timppa

Jukka Hänninen 22.01.2020 14:57

Kaasu on karavaanareille moikkausta tärkeämpi asia, Petteri.

Timpalle:
Kylläs mä vaan viittin, Timppa ! Suosi suomalaista, pienestä välitysprovikastakin jää sentään verot kotimaahan.

Tankkipulloissa ei ole eroa, halpa on tasan yhtä hyvä kuin kalliskin.
Noissa tankkipullojen hinnoissa on melkoinen kate. Kerran kävin Wynen-Gasilla ja sadan terästankkipullon erissä olisi kappalehinta ollut mulle 35,00 e / kpl ilman alvia. Sinun ex-suosikki van Meenen edellytti 12 kpl paletin vähimmäisostoa, hintaan 40 euroa/kpl. Vaan missäpä kiertolainen niitä varastoisi ..

Vaikket minun kauttani ole mitään ostanut, älysit tankkipullon edut jo silloin kun niitä adapterien vaihtoehtona aloin esitellä ensin Caravan-lehden artikkelissa ja sittemmin Rutupäivillä 2006-2008. Tais muuten mennä huikeat pari kolme per vkl syksyisin. Alle 200 e oli silloin hinta. Itsetäyttöadaptereilla oli jo heti kova kysyntä, vaikka koko Euroopan täyttöadapterisettinikin maksoi silloin n. saman kuin nykyisinkin, siinä 70-80 euroa.
Hipihissukseen ovat suomalaisetkin hoksanneet LPG:n vaikkakin vielä kovin moni kinastelee propaanin ja butaanin eroista.

Kiitettävästi oletkin monia muita toimittajia suositellut, minua kertaakaan edes mainitsematta. Varsinkin nyt kun komposiittitankkipullot tulevat ryminällä yleistymään halvan hankintahinnan takia. Miksi näin dissaat yrittäjää ja Rutukaveria ?
Kateus on ainoa selitys, niin vastenmielistä kuin se onkin ollut todeta. Muuta selitystä en keksi. Tekeekö noin kipeetä mahdollisen myyjältä saadun pikkuprovikan nieleskely ? Suurin komposiittipullojen tukkumyyjä HybridSupply kun ei myy edullisia komposiittipulloja kuin vain valtuuttamilleen jälleenmyyjille.

Minä tarjoan tietoa kaikista vaihtoehdoista, sitä kun ei näissä tankkipulloissa juuri ole helposti saatavilla. Suurin osa tiedosta välittyy käyttäjiltä, kuten Soleil tuossa ylempänä. Pelkästään laajalti levittämäsi hyvien neuvojen ja linkkien takia olettaisi sinun edes mainitsevan tarjoamani suomenkielisen täyden palvelun.
Kerranhan hurskastelit puhelimessa, ettet muka tiennyt nakertavasi minun leipääni. Silloin, vuosia sitten suostuin tuon nielaisemaan, hyvässä uskossa, vaan nyttemmin on jo kauan läyläissyt kateutesi.

Vaan senkun jatkat ja kannat mainetta yrittäjäkaverin pikkuansioita kadehtivana ex-yrittäjänä. Mahtuuhan tänne monenlaista. Mutta kun asiantuntijaa pyrit esittämään, niin viittisitkö vastedes muitakin vaihtoehtoja tarjota, kuin omasi ?

Jukka Hänninen 22.01.2020 15:05

Kylläs mä vaan viittin, Timppa ! Suosi suomalaista, pienestä välitysprovikastakin jää sentään verot kotimaahan.

Tankkipulloissa ei ole eroa, halpa on tasan yhtä hyvä kuin kalliskin.
Noissa tankkipullojen hinnoissa on melkoinen kate. Kerran kävin Wynen-Gasilla ja sadan terästankkipullon erissä olisi kappalehinta ollut mulle 35,00 e / kpl ilman alvia. Sinun ex-suosikki van Meenen edellytti 12 kpl paletin vähimmäisostoa, hintaan 40 euroa/kpl. Vaan missäpä kiertolainen niitä varastoisi ..

Vaikket minun kauttani ole mitään ostanut, älysit tankkipullon edut jo silloin kun niitä adapterien vaihtoehtona aloin esitellä ensin Caravan-lehden artikkelissa ja sittemmin Rutupäivillä 2006-2008. Tais muuten mennä huikeat pari kolme per vkl syksyisin. Alle 200 e oli silloin hinta. Itsetäyttöadaptereilla oli jo heti kova kysyntä, vaikka koko Euroopan täyttöadapterisettinikin maksoi silloin n. saman kuin nykyisinkin, siinä 70-80 euroa.
Hipihissukseen ovat suomalaisetkin hoksanneet LPG:n vaikkakin vielä kovin moni kinastelee propaanin ja butaanin eroista.

Kiitettävästi oletkin monia muita toimittajia suositellut, minua kertaakaan edes mainitsematta. Varsinkin nyt kun komposiittitankkipullot tulevat ryminällä yleistymään halvan hankintahinnan takia. Miksi näin dissaat yrittäjää ja Rutukaveria ?
Kateus on ainoa selitys, niin vastenmielistä kuin se onkin ollut todeta. Muuta selitystä en keksi. Tekeekö noin kipeetä mahdollisen myyjältä saadun pikkuprovikan nieleskely ? Suurin komposiittipullojen tukkumyyjä HybridSupply kun ei myy edullisia komposiittipulloja kuin vain valtuuttamilleen jälleenmyyjille.

Minä tarjoan tietoa kaikista vaihtoehdoista, sitä kun ei näissä tankkipulloissa juuri ole helposti saatavilla. Suurin osa tiedosta välittyy käyttäjiltä, kuten Soleil tuossa ylempänä. Pelkästään laajalti levittämäsi hyvien neuvojen ja linkkien takia olettaisi sinun edes mainitsevan tarjoamani suomenkielisen täyden palvelun.
Kerranhan hurskastelit puhelimessa, ettet muka tiennyt nakertavasi minun leipääni. Silloin, vuosia sitten suostuin tuon nielaisemaan, hyvässä uskossa, vaan nyttemmin on jo kauan läyläissyt kateutesi.

Vaan senkun jatkat ja kannat mainetta yrittäjäkaverin pikkuansioita kadehtivana ex-yrittäjänä. Mahtuuhan tänne monenlaista. Mutta kun asiantuntijaa pyrit esittämään, niin viittisitkö vastedes muitakin vaihtoehtoja tarjota, kuin omasi ?

Timo Haapanen 22.01.2020 16:31

Mikset laita Petterille tarjousta pullosta kaikkine tarvikkeineen, letku, adapterit, postimaksu yms. Tuosta ebayn linkistä saa koko paketin kotiin viikossa parilla näpäyksellä.

@timppa

Petteri Haverinen 22.01.2020 17:03

Timppa:

Mulla on tarkoitus ostaa kerralla hyvä, mut onko näillä muuta eroa kuin hinta?
Mikä ero näillä on muu kuin hinta?

Onko ero sinter-filter? Mikä se on? Pullon ikä?

https://www.gasfachfrau.de/de/produkt-details/product/id-229.html

Tämä sinun ehdotus tässä:
https://www.ebay.de/itm/ALUGAS-Gasflasche-27L-wiederbefullbar-80-Fullstop-Ausenbetankung-TUV-bis-2029/202101643955?hash=item2f0e325ab3:g:ckEAAOSwxjxdyT2r

Onko tässä ero sinun ehdotukseen vain, että adapterit tulee laukussa?
https://www.ebay.de/itm/ALUGAS-Gasflasche-27L-wiederbefullbar-80-Fullstop-Ausenbetankung-TUV-bis-2029/202625882942?hash=item2f2d719b3e:g:5lkAAOSwlE9dyU-N

Mitä mieltä tästä? Teräspullo? Mikä ikä?
https://www.ebay.de/itm/CAMPKO-Gasflasche-30L-wiederbefullbar-mit-Multiventil-80-Fullstop-67R01-LPG/202551963306?hash=item2f2909aeaa:g:TRMAAOSwe4hd6oEe

Timo Haapanen 22.01.2020 17:58

Kaasurouvan pullo näkyy olevan loppu. Sintterifiltteri on adaptereissa oleva ikäänkuin teräsvillainen suodatin. Tässä kuvia alempana messinginvärisiä.
http://cn.fitowmetal.com/52/i-3506.html

Niiden sijaan laittaisin nykyään kaikissa autoissa olevan truman suodattimen. Musta on aivan uusi malli. https://www.google.com/search?q=truma+gas+filter&rlz=1C1GCEA_enFI877FI877&sxsrf=ACYBGNS92Za_5jji5VOZG6PcrkSuhWVAoA:1579708005020&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwieuPPzxpfnAhUqxqYKHWxXBYsQ_AUoAXoECAsQAw&biw=1680&bih=907

Laukkusatsissa tulee mukana ylimääräinen osa jonka voi asentaa pulloon täyttöletkun sijaan ja siihen voi kiertää adapterit. Pullosta tulee samanlainen kuin Obelinkin myymä. Osa on alimpana adapterien alla.

Musta pullo onkin mielenkiintoinen, siinä on ECE 67R 01 hyväksyntä joten 10 vuoden tarkastusta ei ole lainkaan.
Kaikki on aivan OK mutta mitat pitää tarkastaa, pullo isompi kuin normaali, halkaisija sama mutta korkeus? Painoa rautapullolla on 14 kiloa. Mitat näet tästä:
https://vosken.de/CAMPKO-Tankflasche-30L-inkl-4-Loch-Ventile

Ellei painosta ole tarkaa laittaisin tämän mustan ykköseksi

@timppa


Mustaa on myyjän mukaan viisi jäljellä. Vosken on Lübeckin lähellä, ei kestä pitkään tavaran tulo.
muokattu: 22.1.2020 18:10
Jukka Hänninen 22.01.2020 18:00

Mielenkiintoista jos saa nähdä mihin Petteri päätyy.

Tuosta Sinter-Filteristä senverran, että kehittelin itse ja mallisuojasin adapteriin kiinnitettävän Sinterbronze pikkufiltterin.
Möin sitten keksintöni yksinoikeudella Certools - nimiselle puolalaiselle kaasutarvikkeita valmistavalle yritykselle.
Hommastahan tuli menestys, ja Sinterbronze-filtterillä varustettuja adaptereita myy nykyisin moni kaasutarvikefirma.

Kuka, ja tietenkin ainakin yksi, epäilee oliko se minun keksintöni.

Suoran vastauksen saa kysymällä Karin Nöferiltä, joka oli ensimmäinen, kelle esittelin keksintöni. Hän tietää, jos osaa kysyä oikein. Jos ei, niin ehkä kieltäytyy kertomasta.

Tuolla täyttöadapteriin kiinnitetyllä sinteröidystä pronssista valmistetulla suotimella on tarkoitus saada puhdasta kaasua tankkiin/pulloon. Toimivampi on samasta materiaalista valmistettu kaasupulloon kiinnitettävä filtteri. Sen ehdoton etu muihin suotimiin verrattuna on puhdistettavuus.

Petteri, nämä sintterijutskat ovat eri kategoriassa kuin tankkipullot. Aivan kuten hienoon laukkuun pakatut adapteritkin.

Ai niin, miulla on myös Certools firman edustus, jos joku olisi kiinnostunut tehokkaasta, puhdistettavasta, Truman filttereitä halvemmasta 10 cm pituisesta kaasusuotimesta.
Tarkempia tietoja saa kysymällä tai ottamalla yhteyttä. Ylempänä on mailiosoitteeni.

Liitetiedostot

dscf5030_1.jpg
Jukka Hänninen 22.01.2020 18:57

On tässä hirmuvauhtia laajentuneessa tarjonnassa melkoinen homma pysyä ajantasalla.

Truman filttereissä on ainoana vikana enää hinta, joka ei ole likikään Certoolsin vastaavia.

Tämmöstäkin voisi ajatella, jos se komposiittipullo vieläkin tökkii, vaikka painaa vain kolmasosan.

En kyllä itse tuollaista jötkälettä ottaisi autooni. Siitä kun luultavimmin joutuu irroittamaan kauluksen, niin onpa hankalampi siirreltävä. Teksti väittää putelin vetävän 30 litraa vettä, mikä on osoitus huolimattomuudesta teknisissä tiedoissa. Litra vettä painaa kilon, mutta LPG painaa vain n. 500gr / litra/ kg

Lisää pohdintaa Petterille : https://www.ebay.de/itm/CAMPKO-Gasflasche-30L-wiederbefullbar-mit-Multiventil-80-Fullstop-67R01-AUTOGAS/202822172323?_trkparms=aid%3D1110001%26algo%3DSPLICE.SIM%26ao%3D2%26asc%3D20160323102634%26meid%3Db074f9756f8b4011800dfb7967b914aa%26pid%3D100623%26rk%3D2%26rkt%3D6%26sd%3D202551963306%26itm%3D202822172323%26pmt%3D0%26noa%3D1%26pg%3D2047675&_trksid=p2047675.c100623.m-1

Petteri Haverinen 22.01.2020 19:03

Musta on kyllä mielenkiintoinen ja täytyy huomenna mitata kaasupullotilan korkeus, mut epäilen sen sopivan, miksi muuten se olisi tehty.
Aikas jännä, että paineastia 10 v. koeponnistus vaatimuksesta on saatu vapaaksi.
Onko tuossa adapteri salkussa jotain oikeasti tarpeellista?
Jukka; laita tarjous vaan ihan tähän ketjuun julki, tuskin siihen muuten kukaan tarttuu.
Ebaysta paypalin kautta maksamalla saa todella hyvän kuluttajansuojan, joten suoraan Saksasta ostaminen ei ole mulle ongelma.
Soilei; mikä pullotyyppi on teillä käytössä?

Jukka Hänninen 22.01.2020 19:45

Petteri,

en oikein mielelläni lähtisi tarjousta esittämään, kas kun tämä ei ole myyntiosio. Enempi informaatiota pyrin aina antamaan.

Senverran voin kertoa, että iso multiventtiili komposiittipullo tulee maksamaan sinulle huomattavasti alle 200 euron.
Minkälaista muuta sitten tarvitset itse pullon lisäksi, niin ota yhteyttä. Saitin sääntöjä yrittelen noudatella.
Kannattaa harkita tarkkaan mitä todella tarvitset.

mailiosoite yllä.

Timo Haapanen 22.01.2020 19:49

Tuo 30 litraa vettä tarkoittaa kokonaistilavuutta, siitä 80% on tasan 24 litraa mikä onkin ilmoitettu kaasumääräksi. Normipullohan on 27 litraa ja sinne kaasua 22 litraa.

Adapterisalkussa olevaa ylimääräistä osaa ei kaytössä tarvitse koskaan.

Kyseessä ei ole pelkkä paineastian testaaminen, onhan tankkipullossa tekniikkaa sisällä.

Tälläisen löysin autoihin kaasumuutoksia tekevän firmän sivulta. Kuukkelin käännös:

''
Homologisointi kuvaa kaikkien nestekaasukäyttöä varten tarvittavien nestekaasukomponenttien, kuten kaasusäiliön, moniventtiilin, nestekaasupumpun, linjojen, injektorien, venttiilien, paineensäätimien jne. Tarkastusta ja hyväksymistä. TÜV on hyväksynyt nestekaasujärjestelmän kaikkien komponenttien onnistuneen tarkastuksen. tällä on vastaava luvanumero, joka alkaa kunkin maan e-merkinnällä. Testinumero E8 67R-01 7570 kuvaa esimerkiksi nestemäisen kaasupumpun hyväksynnän homologisointisäädöksen 67R-01 mukaisesti. E8 tarkoittaa maata - tässä tapauksessa Tšekin tasavaltaa -, jossa homologisointi toteutettiin ja hyväksytys nestekaasua koskevaan toimintaan myönnettiin. Vain komponentit, joilla on 67R-01 mukainen merkintä, saa asentaa nestekaasujärjestelmiin, muuten niitä ei ole hyväksytty nestekaasua varten ja nestekaasuajoneuvon käyttölupa voi päättyä. Nestekaasujärjestelmän asentamisen jälkeen TÜV, Dekra jne. Tarkastavat kaikki asennetut nestekaasukomponentit niiden homologisoinnin suhteen nestekaasua (67R-01) varten ja merkitsevät sitten ajoneuvon asiakirjoihin. ''

@timppa

Soleil Suomalaiset Karavaanarit Maailmalla 22.01.2020 19:56

Petteri, meillä on Karin Nöferiltä tämä paketti,
Art. 230: ALUGAS TRAVELmate refillable cylinder 11 Kg. MK with sinter-filter
https://www.gasfachfrau.de/en/product-details/product/id-230.html

Tuo sinun linkkaama paketti on 14kg pullosta. Kannattaa varmistaa ja mittailla minkä kokoinen kaasukaappiin sopii.
https://www.gasfachfrau.de/de/produkt-details/product/id-229.html

Me kun asutaan vakituisesti Saksassa, pian yhdeksän vuotta, niin meidän pitää toimia Saksan määräyksien mukaan. Täällä muuttui homma muutama vuosi sitten niin, ettei tankkipulloa saa itse asentaa paikoilleen vaan se pieni työ pitää teettää virallisella kaasulaitteidenasentajalla ja siitä pitää saada todistus. Todistus tarvitaan vain kahden vuoden välein tehtävässä kaasulaitteiden tarkastuksessa ja koeponnistuksessa. Tuo on täällä ja monessa muussakin maassa pakollinen kahden vuoden välein. Tarra vaunujen ja matkailuautojen perässä kertoo asian.

Eli noissa kahdessa paketissa on nuo hyvät pullon kiinnityskaulukset ja muut tarvikkeet siihen työhön. Noiden hinta on erikseen ostettuna sadan euron luokaa joka nostaa pakettihintaa. Suomessa asuva saa tietysti kiinnittää tankkipullon autoonsa itse.

Meillä Saksassa kaasun litrahinta on vähän alle 60-65 senttiä. Espanjassa oli kymmenen senttiä kalliimpaa. Ranskassa oli lähempänä euroa samoin Sveitsissä.

En tiedä paljonko tavallisen kaasupullon vaihtohinta on Suomessa. Juuri katson pöydällä olevasta mainoslehtisestä, että täällä vaihtohinta on 16.45e. Kuoren hinta 51.49e.

©Soleil


Eli tankkipullo ei tuo säästöä, mutta onhan se kätevä kun ei tarvitse irtopulloja kuljetella. Ja sitten se asia jonka jo tuolla mainitsin, että Maailma on avoin. Kaasua saan niin Turkissa kuin Englannissakin. Eikä tarvitse ajatella, että pitää sitä säästää, kun tiheässä on täyttöasemia.
muokattu: 22.1.2020 20:03
Timo Haapanen 22.01.2020 20:15

No nyt löysin Wynen gasin sivuilta päivämäärän josta alkaen on voinut olla pulloja ilman 10 tarkastusjaksoa.

https://www.wynen-gas.de/einzelflaschen.html
Kuukkelilla:
Säiliöt (seisova) 11 kg
Yksi säiliö (seisova)
VAROITUS! Tilattaessa säiliöt (seisomassa) varmista etukäteen tietoja artikkelissa " tankkaus säiliöt (seisomassa ) Lue!"

Tärkeä huomautus!

"Kannettavilla" PI-merkittyillä kaasupulloilla, olivatpa ne sitten terästä, alumiinia tai muovia, 10 vuoden painekoe säilyy.
Uusi "paikallaan oleva" 11 kg: n säiliömme (seisova) on testattu ECE R67.01 -standardin mukaisesti, joten sillä ei ole 10 vuoden painekoetta.

Ja
https://www.wynen-gas.de/aufkleber-fuer-tankwart.html
Kuukkelilla
!!! HUOM !!!
VAIN PULLOILLE VUOTEEN 10/2012 asti ja uudestaan ​​08.2016 alkaen 67R01 - MERKINNÄT

Olisiko 08/2016 tullut muutos.

@timppa

Jukka Hänninen 22.01.2020 20:54

Jos katsoisin vuosien varrella eri tehtaissa valmistettuja adaptereita (ne ovat Suomessa) niin selviäisi noista maakoodeista mielenkiintoisia.

Tomasetto on laadulla ja maineella menestyvä italialainen brändi / tuote, mutta nyt sitten selvisi tuo valmistusmaakoodikin.
Mun nykyiset Dish Tomasettot ovat koodilla E8, siis Tsekin tasavallassa valmistettuja.

Kehittelyvaiheessa 2007 löysin turkkilaisen Fema-nimisen firman, joka suostui tekemään just haluamani adaptereita ja parinsadan erissä. Fema teki koko valmistusprosessin valusta alkaen. Niinpäs kun Euronozzle tuli ensin Espanjaan, niin tilasimme Karinin kanssa niin ison erän Femalta, että Tomasettokin osti meiltä
Silloin tein Karin Nöferin kanssa monia yhteistilauksia ja määräalennukset olivat tuntuvia. Feman Nozzleja myyn vieläkin. Hiukkasen huvitti tuo hinnoittelu, sillä auton Dishin kannen sai Femalta 10 centillä ja Tomasettolta tukkuhinta oli yli euron, määrästä riippuen. Ebayssa Dishin kansi maksoi keskim. 2-3 euroa.

Olisko Timppa sulla linkkiä noihin valmistusmaiden koodeihin ?


"Tuo 30 litraa vettä tarkoittaa kokonaistilavuutta, siitä 80% on tasan 24 litraa mikä onkin ilmoitettu kaasumääräksi. Normipullohan on 27 litraa ja sinne kaasua 22 litraa." Yleensä käytetään kiloja kaasupullon mittayksikköinä. Paradoksi litrahinnassa automaateilla syntyy kaasun nestemäisestä muodosta, sillä vaihteleva propaamin ja butaanin seos olisi hankalaa ilmoittaa kiloissa. Puhtaalla butaanilla ja puhtaalla propaanilla on n. 10% abouttia ero. Nyrkkisääntö on silti 2 litraa LPG:tä on kilosen verran painoa.
muokattu: 22.1.2020 21:10
Timo Haapanen 22.01.2020 21:19

Samat koodit on autonrenkaissa, ilmaisee maan jossa rengas rekisteröitiin ekaksi. EU:n touhuja maakoodit.
https://www.jaxtyres.com.au/knowledge/tyres/ece-30--54-regulations

@timppa

Petteri Haverinen 23.01.2020 10:36

Mites komposiitti vaihtoehto?

https://vosken.de/Komposit-Tankflasche-245L-inkl-80-Multiventil-Adapter-Etui-Einbauset-HK-gerade-100m-ger-ger

Petteri Haverinen 23.01.2020 10:37

Tilaa on kaasupullokotelossa 63 cm korkealle pullollekin. Joten teräspullokin mahtuu.

Timo Haapanen 23.01.2020 11:34

Oikein hyvä on kompopullo, mittari yms. En löytänyt sitä ebaysta muuta toki Vosken sen lähettää muutenkin. Gaswinkelistä tilatessa he ovat lähettäneet laskun ja kun maksu on tullut niin sitten tavaran.

Nyt taitaa olla joku läpimurto Saksassa/euroopassa tankkipulloista, näitähän on vaikka kuinka paljon tarjolla. Tätä kyllä ääneen ennustin silloin kun euroopan suurimpiin tarvikeliikkeisiin kuuluva Obelink aloitti pullojen myynnin.

Mahtuuko käsi kiertämään sulkuhanaa siinä isossa pullossa ja näkyykö mittari kun se on niin ylhäällä. Mustan pullon mittari on kyllä sellainen että viisari ja näyttö on n. sentin korkea ja sen voi lukea suoraa sivulta.

Itsellä on mennyt käytäntö siihen että lykkään puhelimen sinne koteloon ja nappaan kuvan ylhäältä.

Mulla mielipide muuttuu sitä mukaa kun valittavaa tulee lisää, nyt ehkä ottaisin tuon kompon. Se on pikkuisen edullisempi kuin alu-pullo, ainoa heikkous on komposiitin jonkun verran huonompi lämmönjohtavuus, se luovuttaa haihtuessa syntyvää kylmää ulos huonommin kuin alumiini.

Lämmöjohtavuudella ei ole mitään merkitystä jos pullokotelo on pohjastakin eristetty. Itsellä ja tuttavilla joilla on näin ei kotelon lämpötila laske alle kymmenen asteen euroopan pikkupakkasissa. Vallankin jos pullot ovat peräkkäin kotelossa on se niin lämpimän sisätilan ympäröimä että pysyy aina plussalla.

Euroopan huoltamoilla myytävä nestekaasu on propaanin ja butaanin seosta, kesällä 40/ 60Ja talvella 60/40. Butaanin kiehumispiste on 0° ja jos pullo menee pakkaselle tulee sieltä ulos vain propaanin osuus ja butaania alkaa kertyä lisää ja lisää.

Tämä nollan kiehumispiste muuttaa koko täällä totutun käytön ajatuksen. Propaanille talvinen -25° on täysi kesä ja pullolle on kovassa kulutuksessa vain hyväksi jos avataan pullokotelo ja päästetään pullon haihtumisessa syntyvä kylmä ulos ettei pullossa oleva kaasu jäähdytä itseään liikaa.

Butaanin kanssa pyritään pitämään pullo plussan puolella.

@timppa


''Butaanin kiehumispiste on 0° ja jos pullo menee pakkaselle tulee sieltä ulos vain propaanin osuus ja butaania alkaa kertyä lisää ja lisää.'' Siis suhteessa propaaniin kun propaani vähenee, ei sitä muuten itekseen lisää tule. Kompossa tulee kaulus mittarin eteen, menee kamerahommaksi, mutta ei se haittaa.
muokattu: 23.1.2020 11:39
Petteri Haverinen 23.01.2020 12:20

"Mahtuuko käsi kiertämään sulkuhanaa siinä isossa pullossa ja näkyykö mittari kun se on niin ylhäällä. Mustan pullon mittari on kyllä sellainen että viisari ja näyttö on n. sentin korkea ja sen voi lukea suoraa sivulta."

Juuri tämä on ehkä se eniten kieltein asia tuon komposiittipullon käytössä. Mulla on 2 komposiittipulloa grillikäytössä ja kyllä se paineenalentajan laittaminen vaatii jos hieman jumppaa.

Ehkä tuo teräksinen musta voisi olla mukavin käytössä? Hyvin ventiilit esillä, isopullo ??
Onko tuolla 7,4 kilon lisäpainolla mitään merkitystä asuntoauto käytössä?? ja voisihan vaikka kuski pudottaa painoaan tuon verran :)

Jotenkin tämän pullon liittimet vaikuttavat käyttäjäystävällisiltä?
https://vosken.de/CAMPKO-Tankflasche-30-Liter-mit-4-Loch-Technik-80-Fuellstop-Adapter-Etui-Filter-Einbauset

Timo Haapanen 23.01.2020 12:39

Mulle 7,4 olisi liikaa kun auto muutenkin pikkuisen ylipainossa. Sullahan auton paino pienenee kun ei ulkomailla tarvitse suomipulloa mukana kuskata.

Kolme hyvää vaihtoehtoa on nyt löytynyt, alu, kompo ja rauta. Kaikissa kaikki tarvikeet mukana. Siitä vaan valitsemaan.

Nyt näkyi muutamassa pullossa ohje jossa kehoitettiin päästämään pullosta koeponnistuspaine pois jos olisi tekijöiltä sattunut jäämään sulkuhana raottamatta. Alupullossa ( voi olla muissakin ) on sisäinen letkurikkoventtiili, jos avaa sulkuhanan auki niin ettei ole paineensäädintä tai letkua kiinni pullossa kuuluu pieni ääni kun venttiili napsahtaa kiinni. Avautuu itsekseen kun hana suljetaan.

@timppa


Tässä sun viimeisessä linkissä oli mukana se turha osa ja lisäksi suodatin. Tekivät 50 hintaan.
muokattu: 23.1.2020 12:44
Petteri Haverinen 23.01.2020 13:18

Kiitos! Täytyy hieman pähkiä hankintaa, vaikkei kovin isosta asiasta ole kyse. Lähinnä yritän välttää kaikki tarpeettomat sekä virhehankinnat.

Tankkipullon tarve on selvä, sillä tarkoitus on tänä vuonna viettää Euroopassa n 45-60 yötä ja mietin mieluummin reissuilla jotain muuta asiaa, kuin sitä , että riittääkö Suomesta roudaamani kaasupullot vai ei .

Jukka Hänninen 23.01.2020 13:20
Petteri Haverinen

"Mahtuuko käsi kiertämään sulkuhanaa siinä isossa pullossa ja näkyykö mittari kun se on niin ylhäällä. Mustan pullon mittari on kyllä sellainen että viisari ja näyttö on n. sentin korkea ja sen voi lukea suoraa sivulta."

Juuri tämä on ehkä se eniten kieltein asia tuon komposiittipullon käytössä. Mulla on 2 komposiittipulloa grillikäytössä ja kyllä se paineenalentajan laittaminen vaatii jos hieman jumppaa.

Ehkä tuo teräksinen musta voisi olla mukavin käytössä? Hyvin ventiilit esillä, isopullo ??
Onko tuolla 7,4 kilon lisäpainolla mitään merkitystä asuntoauto käytössä?? ja voisihan vaikka kuski pudottaa painoaan tuon verran :)

Jotenkin tämän pullon liittimet vaikuttavat käyttäjäystävällisiltä?
https://vosken.de/CAMPKO-Tankflasche-30-Liter-mit-4-Loch-Technik-80-Fuellstop-Adapter-Etui-Filter-Einbauset

No onhan tuossa kaikki mahdolliset tarvikkeet, jopa kaasufiltterikin. Se kyllä vahvasti kertoo käyttäystävällisyydestä.
Tuo setti on ensimmäinen näkemäni, missä on suodatin. Epäpuhdasta kaasua on viime vuosina ilmaantunut myös Suomessa.
Saksalainen Promobil lehti kyseli laajemminkin kaasun epäpuhtauksista.
Timppa on velho löytämään netistä liki mitä vaan, joten uskoisin tuon Promobilin artikkelin löytyvän ..
Kaasussa nykyisin usein löytyvät parafiini ja pienpartikkelit (roskat) tukkivat paineensäätimestä alkaen aina jääkaappien vaurioihin, joiden korjaus maksaa maltaita.
Minulla on Certools-filttereitä 40 eur ja siihen saa kaksi vaihtofiltteriä samaan hintaan (norm 5 e /kpl). Kiinnitys suoraan pulloon, ennen kaasuletkua. Se on Truman filttereitä pienempi, mutta yhtä tehokas. Truman vaihtosuotimet ovat nekin tuplasti kalliimpia kuin Certoolsin.
Tuosta mustasta saa kauluksen helposti irti, joten kädelle jää tilaa. Samoin on myös Karinin alupulloissa.
Hinta ja paino ovat ne negatiiviset puolet verrattuna komposiittipulloon. Siihenkin saa samat hilut, mutta n. 150 euroa halvemmalla.

Monille pidempiä ulkomaanreissuja tekeville on jokainen kilo tärkeä, sillä nykyiset 4-5 henk ja max 3500 kg autojen omapainot ovat usein yli 3000 kg. Markiisi ym lisävarusteet jättävät sitten kovin vähän marginaalia, jos vaa-alle joutuu. Ja sehän on sitten ikävämpi juttu, sillä sakon lisäksi matka ei jatku, ennenkuin ylimääräiset kilot on ulostettu autosta. Vaakavaara on Ruotsista monelle tuttu kelju kokemus.

Kun Petteri sitten lähdet europpanmatkallesi, niin suosittelen kunnon turvalukkoja kaikkiin oviin. Haulla löydät aiheesta useita kirjoituksia.
Viime viikolla asensin Fiamman käyntioven lukon ja turvaketjun yhdelle marketin pihalla ryöstön uhriksi joutuneelle. 2013 talven aikana kävi 15 ryöstön uhria luonani Olhaon campingilla Algarvessa, kellään ei ollut turvalukkoja.
Vielä suosittelen Autoliiton matkahätäpalvelun ostamista. Halpa ja toimii hyvin kaikkialla Euroopassa.


https://www.promobil.de/tipp/sauberes-gas-durch-filtersysteme-im-schlauch/ , https://www.promobil.de/gas/
muokattu: 23.1.2020 13:34
Petteri Haverinen 23.01.2020 17:51

No, niin hankinta on tehty. Kiitos kaikille.
Seuraavaksi pitää hommata vielä kattoluukkuun pyörivä tuuletin viilennystä varten.

Jukka Hänninen 23.01.2020 18:33

Mulle jo tuli tän keskustelun kautta erään lukijan tiedustelu.
Hän kysyi josko asuntovaunun etuboksiin voisi asentaa ulkoapäin täytettävän tsydeemin, niinkuin auton kaasukaapin viereen. Ajatuksena täyttää tankkipullo.
Ensi kertaa nyt tuli vastaan tuommoinen tiedustelu.
Ennenkuin hänelle vastaan, niin kernaasti kuulisin asiaa enemmän tuntevan mielipiteen / tiedon.
Oliskos asiantuntija Timpalla kannanottoa tähän ? Tai kellä tahansa ?

Jukka Hänninen 23.01.2020 18:36
Petteri Haverinen

No, niin hankinta on tehty. Kiitos kaikille.
Seuraavaksi pitää hommata vielä kattoluukkuun pyörivä tuuletin viilennystä varten.

No mihinkäs päädyit Petteri ? Veikkaan sitä mustaa ..

Petteri Haverinen 23.01.2020 18:53
Jukka Hänninen

No mihinkäs päädyit Petteri ? Veikkaan sitä mustaa ..

Aikas lähellä olit, mut se näytti jotenkin Kiinan vehkeeltä, joten tilasin tämän koko setin;

https://vosken.de/Komposit-Tankflasche-245L-inkl-80-Multiventil-Adapter-Etui-Einbauset-HK-gerade-100m-ger-ger

Timo Haapanen 23.01.2020 20:58

Hyvä pullo se on! Paljonko Vosken ottaa rahtia? Gaswinkel ottaa 30 Hollanista

Tietysti vaunuunkin voi tankkipullon laittaa aivan samoin kun autoonkin, ulkotäytöllä aivan 100 % laillinen.

@timppa

Petteri Haverinen 24.01.2020 08:52

16.90 oli DHL rahti.
Täytyy asentaa paikoilleen ja laitan täytön kaasukotelon sisäpuolelle yläreunaan.
Eka täyttö maaliskuun alussa Virossa. Otan Suomipullon mukaan viereen varalle sekä voin ottaa sen ulos grilliä varten. Saksan teräspullon laitan myyntiin...

Timo Haapanen 24.01.2020 09:38

Jep. Jätä tankkauspäähän jokun verran varaa luukun reunaan ( sopiva vanerinpala kiinnitysraudan ja kotelon väliin ) jotta AMCE-adapterin tankkauspistooli mahtuu paikoilleen. Se vaatii n. sentin tilaa adapterin ulkopuolelle. Jos AMCE mahtuu mahtuvat toisetkin.

Tankatessa nappia painetaan niin pitkään kunnes mittarin pumppu pysähtyy. Ekassa tankkauksessa kannattaa litramäärästä ajatella toimiiko ylitäytönestin kuten pitää, sun pullossasi pitäisi katkaista19,6 litran kohdalla. Desin tarkkuuksiin ei ylitäytönestin pysty mutta kunhan ei yli 20 litraa mene niin on OK.

@timppa


Kuinkas kirjoitin AMCE vaikka hyvin pitäisi tietää että se on ACME
muokattu: 24.1.2020 09:40
Jukka Hänninen 25.01.2020 02:55

x

Liitetiedostot

dscf6819.jpg
Petteri Haverinen 25.01.2020 10:30

Mietin suodatin asiaa ja kysyin myyjältä, mitä hän suosittelee ja tätä hän suositteli:
https://vosken.de/DREHMEISTER-SMART-LPG-filter-218-LH-x-G12-straight-straight

Mihin kohtaa tuo tai vastaava suodatin olisi hyvä asentaa? Komposiitti täyttöpullon päällä tulee ahdasta, kun siihen tulee myös paineenalennin.

Nykyisellään autossa on kaasupullosäiliö tilassa liitos, josta tulee vain kuminen kaasuletku , jossa on paineen alennin päässä?
Pitäisikö suodatin laittaa tuohon auton sisälle menevään metalliseen kaasuputkeen?
Mut mahtaako tuo myyjän suositus siihen sopia ja olisi kai hyvä laittaa tuo suodatin johonkin kiinni?

Petteri Haverinen 25.01.2020 11:01

Tuossa olisi tietysti toinen vaihtoehto hintoineen:
https://www.ebay.de/itm/LPG-Filter-Certools-Hochdruck-Entnahmefilter-fur-Tankflasche/113883381065?hash=item1a83fa7d49:g:RQcAAOSwowxdd20x

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.