- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Tarvikkeet »
- webasto nitecool
webasto nitecool
Minulla on asuntoautossa käytössä Webaston nitecool tcc-100 taukoilmanjäähdytin ja laite on mielestäni tosi hyvä. Toimii 12v. jännitteellä ( tehontarve n. 200W) eli myös ajon aikana hupiakulla. Ei ole niin tehokas kuin ilmastointilaite mutta toimii. Katolle asennettavan höyrystimen korkeus n. 120mm ja vesisäiliön tilavuus n. 25 l. joka kestää monta päivää käyttöä.
Elikkäs jos oikein ynnäsin, kuluttaa virtaa toimiakseen 16,6 ampeeria...!
Seisokin aikana et varmaan käytä sitä ellet ole verkkosähkössä kiinni?
Mielenkiintoinen laite. Sitähän markkinoidaan näköään nimenomaan seisokkiajan jäähdytyslaitteena. Esitteen mukaan sähköteho on 15-150 W arvatenkin puhaltimen kierrosluvusta riippuen. Siis tässäkin pieni teho = pieni sähkönkulutus.
Jukalta haluaisin kuulla käytännön kokemuksia. Ammatillisesta mielenkiinnosta näin lomallakin pyörittelin hiukan lukuja. Valmistajan antamien maksimiarvojen mukaan laskien ilma jäähtyisi laitteen läpi kuljettuaan korkeintaan n. 1.3 astetta. Oletko Jukka mittaillut todellisia arvoja? Koska jäähdytettävä ilma (jäähdytys perustuu veden haihtumisen vaatimaan energiaan, joka otetaan jäähdytettävästä ilmasta puhaltamalla se kostean suodattimen läpi) jäähdytettäessä kostuu, onko siitä ollut kesällä haittaa? Lämpimällähän ilma muutenkin usein on jo luonnostaan melko kosteaa (laitteen teho on lisäksi sitä huonompi mitä kosteampaa on ulkoilma). Vettä näyttäisi maksimiteholla kuluvan n. 700 g/h.
Laitteen ilmamäärä tuntuu aika isolta - vaunun ilma pyörähtää parhaimmillaan n. 30-40 kertaa tunnissa laitteen läpi. Onko vedosta haittaa, vai joutuuko ilmavirtaa pienentämään vaunussa ollessa?
Kaiken kaikkiaan kannatettava jäähdytystapa pienen energian kulutuksen takia, jos se vaan käytännössä toimii. Rakennuksissa ko. haihdutusjäähdytystä ei juuri käytetä sen olemattoman tehon takia kun sisätiloissa ei voi pyörittää vedon takia juurikaan yli 20-kertaista tunti-ilmanvaihtoa, eikä tuo asteen-parin tuloilman jäähtyminen paljon sisälämpötilassa tunnu. Vaunussa saattaa tilanne olla toisin, kun kuumuuden takia voi hiukan kärsiä vedostakin.
Laitehan on alunperin suunniteltu ammattiliikenteen tarpeisiin ja on yleistymässä manner-euroopassa rekkojen ohjaamojen taukojäähdyttimenä, olen nähnyt suomalaisissakin ulkomaille ajavissa ja jutellutkin parin kuskin kanssa; pitivät hyvänä. Laitteen tehontarve 15-150w pitää varmaankin paikkansa, 200w taisi olla liikaa. Maahantuojan edustaja sanoi että siinä on 2 kpl 125w puhaltimia, mutta on varmaan yhteisteho. Lisäksi laitteessa on vesipumppu joka pyörii aika tiuhaan. Ohjekirjassa ei ole mitään teknisiä tietoja. netistä löytyy paremmin.
Auton oman A-mittarin mukaan tehon kulutus on 2-11 A ( kalibrointi!?) nopeudesta (1-8) riippuen. koekäytössä laite pyöri 10h 2x60ah akuilla 5 nopeudella. Eikä akut olleet vielä tyhjät. Mittasin ir-lämpömittarilla ( 69€ ja taas se kalib.!) joka antoi ulko ja puhalluslämpötilan eroksi n. 2 astetta. Laitehan poikkeaa siinäkin oikeasta ilm.laittesta että se ottaa ilman ulkoa ja puhaltaa sisälle. Liiasta kosteudesta ei ainakaan ollut mitään näkyvää eikä tuntuvaa haittaa. Kokeillesani kahtena perättäisenä hellepäivänä ( n26-27) laite pudotti sisälämpötilan (n. 32ast.) n. 26 ast. Eli voisiko nyrkkisääntönä pitää että ei ole sen kuumempi kuin varjossa ulkonakaan?
Joka tapauksessa puhallusilma tuntuu miellyttävältä eikä haittaa matkustajia ( 5 kpl suunnattivia suuttimia). Omat kokemukset mm. helteessä hitaasti liikkuvassa ruuhkassa sekä ruokaa liedellä laittaessa ovat olleet hyviä. n.25 ast lämmössä paikoillaan nop. 4-5 riittää hyvin.
En tiedä, mutta perustuisiko se että puhallusilma tuntuu miellyttävän viileältä siihen että ilmasta suodattimessa veteen siirtyvä ( absortoituva?) lämpöenergia tuntuu iholla viileämmältä, vrt. 25 ast.ilma tuntuu lämpöisemmältä iholla kuin 25 ast. vesi?
Veden kulutus arviosi pitänee paikkansa, en ole mitannut. Tietysti pienenee kun puh. nop. vähennetään. Edustaja sanoi myös että kattoluukun hieman raollaan pitäminen auttaa kun ylhäällä oleva lämmin pääsee pois.
Mukava kuulla hyvistä kokemuksistasi.
Tuo lämmöntunteen erilaisuus veden ja ilman välillä johtuu niiden erilaisista lämmönjohto-ominaisuuksista. Vesi johtaa lämpöä satakuntakertaa paremmin kuin ilma. Tällöin ihoa viileämpi vesi jäähdyttää tehokkaammin ihoa kuin vastaavan lämpöinen ilma. Ilmastoinnissa lämmöntunteeseen vaikuttaa myös ilman nopeus. Kun ilman nopeus kasvaa se haihduttaa nopeammin hikeä ihon pinnalta (hien haihtuminen jäähdyttää ihoa)- lisääntynyt ilman kosteus vaikuttaa päinvastoin huonontaen hien haihtumista ja lisäten ihon tuntuvaa pintalämpötilaa.
Sama efekti on havaittavissa konkreettisesti saunottaessa: löylyn heitossa saunan lämpötila saattaa jopa hiukan laskea (haihtuva löylyvesi ottaa energiaa haihtumiseen myös osaksi saunan sisäilmasta), mutta lämpötilan tunne kasvaa, kun ilman lisääntynyt kosteus vaikeuttaa hien haihtumista iholta, jolloin haihtumisen ihoa jäähdyttävä vaikutus pienenee.
Kaiken kaikkiaan: Tuota laitetta täytyy ihan itse joskus kokeilla.
Mitäs sellainen maksaa Suomessa ?..... Saksassa näytti yksi hinta olevan noin 1000 € luokkaa.....
1200€ Maksoi täällä Suomessa + asennus
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.