Truma Combi diesel

Jouni Ratilainen 06.08.2023 10:32

Joko on jäsenille tullut kokemusta Truma Combi 6D diesel käyttöisestä lämmittimestä? Kuinka toimii ja tuleeko palamiskaasujen hajua?

Timo-Tapio Ahjos 06.08.2023 20:02

On kokemusta monelta vuodelta. Ei tule muita hajuja kuin että ihan uutena ensimmäisellä käyttökerralla voi tulla vähän dieselöljyn hajua sisälle. Kuumat palamiskaasut nousevat auton vasemman puoleisessa seinässä noin metrin korkeudella olevasta pakoaukosta ylöspäin eivätkä leviä siihen auton toiselle puolelle. Siinä onkin juuri olennainen ero verrattuna Webasto-moottorinlämmittimeen, jonka pakoputki on ohjaamon alla, mistä pakokaasu leviää mihin tahansa suuntaan.

Jouni Ratilainen 07.08.2023 08:55

Kiitos vastauksesta Timo -Tapio.
Onko tarvinnut huoltoa tai ollut toiminta häiriöitä lämmittimessä?
Kyselen siksi että alkaa oma Truma olla jo 20 vuotias ja ehkä uusiminen tulee ajankohtaiseksi. Varaosien saatavuus alkaa olla heikkoa, eikä se tule uudeksi vaikka kuinka laittaisi uusia osia. Hintaa tulee helposti uuden hinta kun koetetaan korjata vanhaa. Tällä hetkellä kyllä toimii hyvin.
Omat kokemukset ovat Eeberin moottori lämmittimistä ja ne ovat toimineet hyvin. Pitkät jaksot käyttämättä ovat myrkkyä, puhallin moottori pyrkii jumittamaan vanhemmiten.

Lauri Niittynen 07.08.2023 14:43

Ei ole täysin hajuton, mutta tuoksuu vähemmän kuin useat dieselmoottorit. Haju pysyy ulkona, jos ei pidä pakopuolen ikkunaa auki. Kerran jäi kuskin ikkuna vähän raolleen ja hajua tuli sisään. Mutta haju ei ole ollut ongelma.

-13-mallisesta meni hehkutulppa viime talvena kunnon pakkasilla. Yleensä kuolee kuulemma kerrasta, mutta tuo hiipui useamman päivän aikana. Käyttötunteja oli vajaa 3000. Todella puhtaalta lämmitin näytti sisältä, kunnon osista tehty ja kaikinpuolin luottamusta herättävä. Eberin dieselpuoli on Truman sisällä. Tyyppivikana on Eberin kortin virransyöttö, liitin on löysällä ja sulaa. Omassakin liitin painui sisäänpäin ja epäiltiin sitä viaksi, mutta tulppa oli tosiaan reistanssiltaan noussut liian suureksi ja ohjainkortti ei lopulta saanut haluttua mittausarvoa.

Jossain määrin on harvinainen lämmitin, joten dieselosaaminen puuttuu huoltoliikkeistä eikä varaosia ole hyllyssä, jos on minkään. Tulppa löytyi onneksi Suomesta ja ajoin Kuusamosta suoraan oikeaan liikkeeseen Oulussa. Muutoin lämmitin on rakenteeltaan samanlainen kuin kaasulla toimiva.

Christian Rethmann 09.08.2023 19:16

Tostahan on tullut tänä vuonna uudistettu Next Gen -mallikin. Näyttää tulevan uudella iNet X käyttöpanelilla eikä tarttee enää toista polttoainepumppua korkesiin (>3000m) paikkoihin. Muistan lukeneeni myös että tulee nykyään samalla - tai ainakin päällisin puolin samanlaisella - pakokaasujen ulostulolla kuin kaasumallitkin, mutta tolle en nyt just löytänyt vahvistusta pikaisella etsiskelyllä.

Tollanen on omaan tulevaan autoonkin speksattuna koska reissataan talvisinkin aika paljon ja se kaasupulloralli vanhassa autossa oli vähän pyllystä.


Aijjoo. Jos hinta hirvittää 20-vuotiaaseen autoon niin tekeehän noi ilma- ja vesi'webastoja' kopioivat Kiinalaiset nykyään aika tarkan näköistä kopiota tuosta Trumastakin ja pitäisi käydä ihan heittämällä Truman tilalle. Oisko tästä vajaa pari vuotta kun laskeskelin että rahteineen ja veroineen olisi tullut silloin asennusroijuineen maksamaan muistaakseni pari tonnia, uusi aito taisi maksaa silloin jonkun 3500. Niitä nyt ei tunnu kellään olevan joten kokemusperäistä tietoa ei liene ihmeemmin, olisinkohan kerran jollain Englantilaisten foorumilla nähnyt jonkun omistavan tuollaisen mutta ei siitä mitään jäänyt mieleen. Esim https://www.jp-parkingheater.com/ joka tosin näyttää olevan vain 4kw (+2 sähköllä).
muokattu: 9.8.2023 19:25
Jouni Ratilainen 10.08.2023 09:10

Kyllähän nuo ovat kehittyneet paljon eikä diesel mallin ja kaasu mallin hinta ero ole kovinkaan suuri. Noita "aitoja kiinalaisia" en oikein suosi. Sieltä tulee kyllä hyviä, huonoja ja erittäin huonoja. Ja jos tulee täysi susi niin silloin rahat ovat menneet täysin hukkaan. Minulla ei ole ongelma että ajoneuvo on vanha (2003/ 70000 km.) Minulle on tärkeintä sen toimivuus minun tarpeisiin. Kuitenkaan jos laitan välirahaa vaihdossa esim.uuden lämmittimen hinnan ei ajoneuvo paljon nuorene eikä kilometrit vähene. Nykyinen ajoneuvo ( Hymer 564 ) täyttää meidän tarpeet ja varmasti meidän ensimmäinen ja viimeinen matkailuauto ellei tapahdu jotain ennalta aavistamatonta.
Minun on elettävä niillä resusseilla mitkä minulla on käytössä.
Suuret kiitokset kaikille asiallisista kommenteista.

Toivo Koistinen 11.08.2023 09:11

Tuossa meillä on molemmissa vebasto, eli koneesa, ja asuinosassa. Käyttelin juuri äsken molempia, etteivät jumitu.
Sisälä ladossa, tosin ladon ovet auki. Mutta silä on ladon takaosassa oma syvennyt, missä makoilee joutoajat, niin ei se tuuletus siihen, ja ei tuullutkan juurikaan
Ei siinä savu haitannut, sitä näkyvää ei juurikaan tule, ja sisällä ei yhtään, kuten ei noine 12 vuotena ole haitannut leirilläkään, vaikka kyllä pyydän talvella mennessä, etä saan jonnekkin laidalle paikan.
Eli puhtaasti polttaa ne.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.