NX_4 hälytin huutaa
SUOMI KIRSTI
09.12.2006 16:51
virta on ollut pois ja päällä. Auto oli kylmänä kun aloitti. Nyt lämmitetty ja kuivateltu pari päivää. Hälytin ulisee pieniä taukoja lukuunottamatta koko ajan. Patsi tietysti kun ottaa virran pois. Mitä tehdä?
SUOKKO OIVA J M
09.12.2006 17:05
Eihän siinä vaan ole liikeilmaisinta, joka hälyttää lähistöllä olevista henkilöistä?
SUOMI KIRSTI
09.12.2006 17:27
ei ole, huutelee vaikka ketään ei ole lähimaillakaan. Kun virran katkaisee ja kytkee samantien on hetken hiljaa. Muutaman minuutin kuluttua aloittaa taas. Menee hermo kohta, naapurilta pelkään.
SUOKKO OIVA J M
09.12.2006 17:42
Seuraavaksi tarkistaisin herkkyys säätimen asennon.
SUOMI KIRSTI
09.12.2006 17:52
CO2 on ennalta säädetty ja se on se joka huutaa. Kaasu on vallan pois päältä ja pullo kiinni.
SUOKKO OIVA J M
09.12.2006 18:21
Jaa'a sitten voi epäillä suurta ilman kosteutta syypääksi ettei olisi tehnyt kepposiaan laitteelle jos on ollut pitempään pois käytöstä. Jospa joku viisaampi osais neuvoa lisää kun palaavat "vaunuiltaan".
HAAPANEN TIMO S
09.12.2006 18:30
Puhdas arvaus:Hajonnut on vekotin,tunnit täynnä.
SUOMI KIRSTI
09.12.2006 18:40
Ei ole kuin vähän yli vuoden ikäinen. Liian aikaiselta kuulostaa loppu.
NIITTYARO TAPANI
09.12.2006 18:53
Tämän ihmevehkeen anturit ovat ainakin pääosiltaan puolijohdekaasuantureita. Niille on ominaista joskus pitkäkin alkuasettumisaika, varsinkin jos laite on ollut kylmänä pitkään.
CO2 anturin tulisi reagoida ainoastaan hiilidioksidiin joten kaikkien kaasupullojen hanat saavat olla miten vain ovat. En tarkkaan tiedä mille pitoisuudelle CO2 hälytys on asetettu mutta normaali tausta on noin 400 ppm. Uloshengitysilmassa sitä on luokkaa 2000 - 4000 ppm (ppm = parts per miljon = 0,0001%). En tarkalleen osaa edes arvata miksi CO2 hälytys on systeemiin liitetty siitä korkeintaan nähdään ilmanvaihdon liian huono teho. Kokemukseni mukaan matkailuajoneuvoissa on usein turhankin tehokas ilmanvaihto. Häkä (CO) ja nestekaasuhälytin ovat tarpeellisia jos jotain kaasuja vaanitaan. Ainoa tapa jos säätöä ei ole on antaa sen olla päällä arvelisin esim. 48 tuntia (yleensä parin tunnin pitäisi riittää) ja jos ääni ei vaikene vie värkki huoltoon tai roskiin. Periaatteessa laite on varsin yksinkertainen ja joku nörtti tai muu elektroniikka harrastaja voi saada sen varsin piankin kuntoon jos moisen henkilön löytää.
Kirjoitettuani edellisen muistin ladanneeni kerran NX-4 hälyttimen ohjeen netistä. Siinä sanotaan, että CO2 hälytys on katkonainen ääni ja sama LED vilkkuu ja torvi huutaa yhtä huutoa jos on propaani hälytys. Pätkiikö ääni? jos ei voit säätää tasoa propaanin trimmeristä.
Periaatteessa puolijohdeanturit ovat erittäin pitkäikäisiä (yli 10 v)mutta ne ryömivät varsinkin virrattomina. Paras tulos saadaan kun hälyttimen sähköjä ei katkaista lainkaan.
SUOMI KIRSTI
09.12.2006 20:53
Katkonainen ääni on,punainen valo vilkkuu kiinteä vihreä palaa.
LAINE RAIMO
10.12.2006 10:41
Vaikka se CO2 ilmaisin onkin etukäteen säädetty se säätö voi muuttua. Käännä huoleti sitä säätönuppia sen punaisen valon vieressä vasempaan, kunnes huuto loppuu. Jos ilmaisin on huonosti tuulettuvassa paikassa saattaa se vingahtaa myöhemminkin jos autossa on paljon väkeä, mutta se säätönuppi on käyttöä varten.
SUOKKO OIVA J M
10.12.2006 12:29
Tuo toimenpide mielestäni säätää silloin myös propaani anturin säätöä kun ne ovat yhdessä.Tuota en menisi ihan noin vaan tekemään.
SUOKKO OIVA J M
10.12.2006 12:38
www.taitoturva.fi/NX-4b-kayttoohje.pdf
SUOMI KIRSTI
10.12.2006 16:13
Kone ei suostu avaamaan sivua. Mulla on kyllä jonkinlainen käyttöohje kotona
Sieltä ei löydy apua.
SUOMI KIRSTI
10.12.2006 16:18
Säätönuppiakin on kuulemma kierrelty. Ei vaikuta huutamiseen yhtään mitään.
HALTTUNEN TEUVO
10.12.2006 20:52
Vuosi sitten sain apua, kun hälyttomestä ei huutoa tullut, tuolta puh. 050 555 3665 / Arto Väätänen, on Taitoturvan miehiä.
SUOMI KIRSTI
13.12.2006 07:43
Ulvoo edellleen jos on kytkettynä. Menossa korjaamolle.
SUOMI KIRSTI
10.08.2007 14:36
Soittaessani huudon alettua liikkeeseen josta auto on ostettu. sieltä sanottiin, ettei tarvitse ottaa autoa seisontavakuutuksesta kyllä he korjaavat laitteen takuuna keväälläkin.
Otettuamme auton liikenteeseen veimme sen ensimmäiseksi maaliskuun lopulla liikkeeseen.
Eka vastaus oli, että takuu on aikoja sitten vanhentunut.
Soitto kuluttaja-asiamiehelle ja neuvottelut johtivat siihen, että hälytin irrottiin ja luvattiin lähettää maahantuojalle.
Seuraavaksi tuli ilmoitus, että hälytin postitetaan kotiin. Se on helppo pistää paikoilleen, vain pari johtoa kiinni.
Varoittelin miestäni ettei koske koko värkkiin,jos se on edelleen rikki sanovat hänen sen rikkoneen.
Hän kuitenkin laittoi sen paikoilleen, ollen puhelinyhteydessä liikkeen asentajiin, virhettä välttääkseen varmisti näin johtojen oikeat paikat.
Hälytin ei toiminut. Ajoimme Raisioon. Ja arvatkaas mitä?
Johdot olivat kuulemma väärin ja me olimme rikkoneet hälyttimen. Hälytin jatkoi kyllä edelleen samanlaista ulvomista kuin ennenkin.
Jatkoa odotellaan. Eli lupasivat soittaa maahantuojalle ja ilmoittaa meille mitä on tehtävissä.
Nyt on kulunut melkein viisi kuukautta, eikä minkäänlaista yhteydenottoa ole kuulunut.
Onneksi mieheni soitti itse maahantuojalle ja sai oikeat ohjeet, sekä tiedon ettei mahdollinen johtojen väärinkytkentä laitetta riko, se ei vaan silloin toimi.
Hälytin toimii kuten pitää, mutta ei takuun ansiosta.
PUTTONEN MATTI
10.08.2007 14:45
En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, mutta mitä herkemmälle se on alunperin säädetty, sen todennäköisempää on että olosuhteissa tapahtuvat muutokset, ilmankosteus ym vaikuttavat asiaan. Eli tee niinkuin ohjeissakin sanotaan, säädä herkkyyden säädintä ihan hälytyksen rajamaille ja kun se kohta on löytynyt niin siitä yksi merkkiväli vielä turvallisempaan suuntaan.
KALLELA PENTTI
10.08.2007 19:19
NIITTYARO TAPANI
11.08.2007 09:53
Itseni kypsään eläkeikään elektroniikkasuunnittelijana elättäneenä arvioisin laitteen joka oikeaan jännitteeseen vaikka väärinkin kytkettynä hajoaa, SURKEAKSI. Ei todella ole edes kallista suojata laitetta siten, että se esim. on mykkä jos johdotus ei ole oikein tehty.
Muutenkin kyseinen "kaasuhälytin" vaikuttaa hieman liioitellulta, siinä on ainakin kolme puolijohdekaasuanturia samassa kotelossa. Puolijohdekaasuantureiden yleinen ominaisuus on laajaspektrisyys eli ne haistavat lähes kaikkia palavia kaasuja, herkkyys vain vaihtelee. Yhtä hyvään tai ainakin lähes olisi päästy valitsemalla oikea anturi esim. häkä herkkyyden perusteella, kyllä se ne hiilivedytkin olisi haistanut jos käytetään anturia ilman aktiivihiilisuodinta. Tällöin laite olisi myös yksinkertaisempi ja siten luotettavampi.
Uteliaisuuttani haluaisin tietää mikä on se perussyy jonka vuoksi tämä Norjalainen taidonnäyte matkailuvälineeseen hankitaan? Pelätäänkö "anestesiakaasuja" vai sen oman järjestelmän vuotamista.
Olen kysellyt messuilla sekä netin välityksellä laitteen viritys (kalibrointi) alueita eri kaasuille saamatta koskaan luotettavaa vastausta. Henkilökohtaisesti olenkin sitä mieltä, että laitteen toteutuksessa sekä markkinoinnissa on toivomisen varaa ainakin hintaan nähden. Olen pari vuotta sitten päässyt kurkistamaan ko. laitteen sisään ja tekniikaltaan laite vaikutti siltä jota yleisesti käytettiin 80-luvulla, niiltä ajoilta lienee myös suunnittelu.
NYYSSÖNEN KAJ
11.08.2007 10:39
Eihän niistä käytännössä ole juuri muuhun käyttöön, ellei pidä tarpeellisenä satunnais herätyskelloa.
Kaasuvuotohälyttimen (Propan) anturin pitäisi olla lattian rajassa että siitä olisi iloa.
PALIN MATTI
11.08.2007 11:59
Hyvä Tapsa! Ensimmäinen järkevä kannanotto koko kaasuhälytinasiassa! Palo- ja nestekaasuhälytin ovat ainoat järkevät ja tarpeelliset hälytinlaitteet liikkuvassa matka-asumuksessa. Muut ovat verrattavissa suoraan polttoaineen molekyylirakennetta uudelleenjärjestäviin magneetteihin. KJON!
Seuraavaksi aletaan tietysti markkinoimaan hyväuskoisille jotain beckerell-, radon-, tai gammasäteilyhälyttimiä...
SUOMI KIRSTI
11.08.2007 17:30
Edelliset kokeneena olen samaa Niittyaron kanssa. Maahantuojan vastaus oli myös sama, ettei hajoa on vaan mykkä jos johdot ovat väärin. Heidän ohjeillaan laite pelaa nyt juuri niinkuin pitää.
Turhakkeeksi sen olemme huomanneet. Kokemattomille oli vaan helppo myydä mitä tahansa. Sovitun sijaan myyjä asensi ensin halvemman laitteen. Luuli kai ettemme huomaa. Kun asiasta huomautettiin, väittivät ettei papereissa lue kaliinpaa. Haimme sopimuspaperin kotoa ja näytimme, että kyllä siinä niin lukee. Silloin saimme tämän "kiljujan" paikalleen asennetuna. Toimi kyllä ensimmäisen kesän ihan hyvin.
Eka kosteusmittauskin piti olla ilmainen. Myyjä sanoi niin ja huoltokirjassa myös luki.
Maksettava se kuitenkin oli. Sanomista ei pysty todistamaan ja autoon oli kuulemma sattunut vanha huoltokirja.
NIITTYARO TAPANI
12.08.2007 10:10
Olen myös omakohtaisesti kokenut jotta myyjän muisti nollautuu heti kun maksut on maksettu. Pitäisi aina jättää 10 - 20% maksettavaksi takuun päättymiseen, olisi ainakin pieni painostuskeino asioiden jouduttamiseksi.
Vielä niistä puolijohdekaasuantureista jos joku vielä niistä on kiinnostunut. Ne pysyvät parhaiten kunnossa kun niissä pitää tehot päällä koko ajan, kesät - talvet. Jos ne ovat kylmänä pitkään kosteissa tai "likaisissa" oloissa ne saastuvat ja niiden asettuminen saattaa kestää tunteja ellei enempää. Ne saattavat esim. happamissa olosuhteissa (esim. SO2) muuttaa johtavuusalueensa toiseen paikkaan jolloin tarvitaan toimintapisteen nollaus, ei herkkyyden säätöä.
Ne myös mieluummin herkistyvät kuin jäykistyvät, tällöin ongelmia tulee juuri paikoissa joissa valvotaan pieniä pitoisuuksia. Ne myös haistavat joitain kaasuja erittäin pieninä pitoisuuksina, kaasun laji riippuu kiteen tyypistä. Oikein käytettynä puolijohdeanturi sopii hyvin valvontaan, ei koskaan mittaukseen.
Herkällä oleva anturi saattaa hälyttää mm., pissapojalla pesusta, deodorantista, alkoholihöyryistä, kaikista mahdollisista kemikaaleista ja kosmetiikasta joissa on haihtuvia hiilivetypohjaisia liuottimia siis melkein kaikesta. Nykyaikaiselta laitteelta pitää vaatia ainakin automaattinen nollapisteen kompensointi.
Anturin antamaan signaaliin vaikuttaa "kaasujen" lisäksi ilman absoluuttinen kosteus siten, että mitä enemmän vettä ilmassa sitä suurempi signaali.
Varsinaisesta asiasta poiketen olen hieman huvittunut noista "kosteusmittauksista". Omaan autooni niitä tehtäessä niihin sisältyi ainoastaan tehtaan ohjeen mukaisia pistemittauksia auton eri puolilta. Olennainen tarkastus siitä miten hyviltä saumat näyttävät esim. katolla jossa vesi yleisemmin ainakin alkoviautoissa seisoo jäi täysin puuttumaan. Omien vesien vuotamisen ohella katto lienee yleisin paikka kosteusvaurioille, vai onko?