Kaasupullon vasenkätinen kierre

Jouko Pajunen 22.11.2023 13:51

Varmaan ennenkin kysytty, mutta en löytänyt vastausta että miksi kaasupullon letkun kierre on vasenkätinen...?


..tai siis letkun kiinnitys ..
muokattu: 28.11.2023 09:16
Toivo Koistinen 22.11.2023 14:44

Aikanaan oli jossain agan mies, ja kysyin, niin vastasi. sen takia, että siihen ei voi kiertää mitään muuta kun siihen kuuluva liitos, eli turvallisuus asia.
Samalla kysyin, miksi kaasupullo tyhjenee matkakulkimessa aina yöllä noin suurinpiirtein kello 02.34. 57, oli vastaus.
Meillä on koelaboratorio jossa testataan asioita, ja sekin on pitkällisen tuotekehittelyn tulos.
Tp

Jouko Pajunen 22.11.2023 16:51

Jotain tuollaista arvelinkin. On vain näissä kierreventtiilimalleissa ja ei paljon estä jos haluaa jonkun virityksen tehdä.

Timo Haapanen 22.11.2023 17:24

Kierteestä, mutta eri asia. Miten on merkitty mutteri jossa on vasenkatinen kierre? Miksi polkupyörän toisessa polkimessa on vasenkätinen kierre?

Antero Virkkala 22.11.2023 18:42

Polkupyörän lisäksi on muitakin laitteita, joissa vasenkätinen kierre estää vahingossa tapahtuvan irtoamisen. Helpoin ymmärtää on raivaussahan terä tai siimapää. Raivaussahan terän pyörimissuunta on syystä tai toisesta sellainen, että terän osuminen leikattavaan kohteeseen irrottaisi terän jos kierre olisi oikeakätinen. Vasenkätisen kierteen ansiosta terän osuminen kohteeseen kiristää terän kiinnitystä. Polkupyörän poljin ei yleensä "osu" mihinkään, mutta jos poljinakseli olisi löysästi kiinni, polkimen kitka poljinakselin ympäri voisi irrottaa polkimen. Teräsvaijerien kiristämiseen käytetyissä vanttiruuveissa on toisessa päässä vasen- ja toisessa oikeakätinen kierre, jotta kiristyksen säätö ei lähtisi kiertämään vaijeria. En kyllä keksi mitään kaasuletkun rakenteesta johtuvaa teknistä syytä vasenkätisyyteen, mutta Toivon kertoma Aga-miehen selitys tuntuu uskottavalta. Kun pullot ovat kierrossa toistakymmentä vuotta, niin sinä aikana joku voisi vaikka käyttääkin pullon liitintä kierretulkkina, jos kierre olisi oikeakätinen.

Timo Haapanen 22.11.2023 19:23

Kuvan mukainen ura on merkki vasenkätisestä kierteestä. Uraa on joskus myös tavalliseen käyttöön tarkoitetuissa vasenkätisissä muttereissa.
https://www.campmarket.fi/fi/suora-letkuliitin-14-vasenkatisella-kierteella

https://www.reimo.com/fi/camping-shop/kaasutekniikka/kaasuletkut-camping/15575/sovitin-rst-8-1/4-ulkoinen-vasenkaetinen-lanka

Toivo Koistinen 22.11.2023 19:42

Näin se on. Olen ollu tekemisissä N:S väärien kierteiden kansa monesti, ja silmällä oppinnu kahtomaan, kun jos ei tunnu lähtevän vetämään.
Leylantti on pirullinen kapine tuumakierteineen, koska ei taho löytyä enää sopivia pulteja, ja muttereita, kun maailma on ne haudannut.
Nyt syksyn aikana kun olen sitä huoltannu talaven kinosten kanssa piiritanssiin kunnostellu, niin siinä, kun tuumakierteet, ja sitten sen omat varaosat kiven alla
Kerran tuli outo kierre jossain vehkeessä kymmeniä vuosia sitten, johon ei mikään, kunnes neuvoi asentaja, että tässä on trabesoidaalinen kierre, eli Suomeksi kaksoiskierre.
Toosin aamusella kun partaa niittelin, ja kun tuntuu vaan nahka kasvavan naamassa, että kun leukaa ajelee, nin pitää alahuulta suuhun työntää syvemmmälle.
Niin juolahti, että jos liian syvälle imasee, että kurkkuperään, niin saattaapi tulla kunnan lääkärille eteen lääkäri elämän toinen ainokainen diaknoosi, kun kuolinsyyksi tulee.
Potilas tukehtui omaan alahuuleen.
Ensimmäinen laatuaan, kun sormihaaraan haava, ja vastasin kysymykseen mikä teki.
Porakone kainalossa, ja väänsin poranterää tiukalle, nin lähti käymän, ja T avaimen sakara työntyi sormien välistä sisään käpälään nelisen senttiä
Ettäsemmosta se elämä mulla.
Tp

Seppo Lokasaari 22.11.2023 22:13
Jouko Pajunen

Jotain tuollaista arvelinkin. On vain näissä kierreventtiilimalleissa ja ei paljon estä jos haluaa jonkun virityksen tehdä.

Kyllähän tuo vasenkätinen kierre on täysin turvallisuuden takia, että kaasupulloon ei saa vahingossa liitettyä mitään siihen kuulumatonta. Se on täysin selvää, että on helppo tehdä viritys väliin, mutta virityksen tekijähän siitä vastaa ja sen aiheuttamista mahdollisista vahinkoista. Maailmassa on aika vähän täysin varmoja turvalaitteita, kun niiden ohittamiseen löytyy kyllä keinoja. Joskus on sitten niitä ikäviäkin juttuja, joita tutkitaan AVIn ja poliisi toimesta.
Kierteiden osalta on vasenkätinen kierre jäänyt tekemättä, mutta Toivon mainitsema trapetsikierre on tehty.

Kari Rautiainen 22.11.2023 22:34

Toivo.
Tuolta leilanttiin pultit. Mulla oli ongelmia kun entisöin harmaa-fergua mallia 1952, mutta tuolta nummelasta löyty ihan mitä vaan pulttia.
http://www.balticbolt.fi/

Toivo Koistinen 23.11.2023 06:25

Kitos vihjeestä lapin pultilta sain kanssa, mutta moitiskeli, että tarjonta vähenee noissa, Mutta mistään ei löytynny sopivia vaihteistoöljyn laskutulppia taka-akselin puoliskoihin, jotka olisin uusinut
Mutta sain pitämän, kun putkimiehen teippiä kiedoin, kuten aiemminkin. Pittää kysellä sieltä ensi syksynä, jos maalima on pystyssä.
Tp

Kari Rautiainen 23.11.2023 09:28

Toi nummelan pulttilafka tuntui osaavan. Fergun vetolaitteessa oli jotain ihan ihme kierteellä olevia tuumasia, niin myyjä ties heti ilman luetteloita että 1952 mallisessa ne on tällaset…

Liitetiedostot

img_2208.jpeg
Ville Säynäjäkangas 25.11.2023 13:13

Lainaus ” Polkupyörän poljin ei yleensä "osu" mihinkään, mutta jos poljinakseli olisi löysästi kiinni, polkimen kitka poljinakselin ympäri voisi irrottaa polkimen.”

Tuo asia ei ole ihan niin yksinkertainen. Polkimen ja poljinakselin kitka ei sitä irrota, vaan kyseessä on prekessio ilmiö.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Precession_(mechanical)


Korjaus Ei siis irroita poljinta ollenkaan, vaan kierteen suunnalla prekessio kiristää poljinta. Tämän takia oikealla ja vasemmalla on erikätinen kierre.
muokattu: 25.11.2023 13:17

Liitetiedostot

img_1369.gif
Toivo Koistinen 25.11.2023 13:51

Prekessio se ulkomaaksi. Mutta kyllä juuri sen takia, että jos löysällä olis ja tavallinen kierre, niin polkimen laakeri jumii, niin irtoaahan se.
Nuorna poikana irtosi laakereistaan poljin ajaissa, ja liuku pois akseliltaan, niin poika polkasi tyhjä, horjahti siinä rytäkässä pyörineen ojaan.
Oli väljät, että kahisivat ne laakerit. sitten aikani ajelin polkemalla sitä akselia, kunnes isä hankki polkimen
Turvallisuuden takia siis vasenkätinen kierre, kuten aloituksessa se kaasupullon kierre.
Tp

Kari Rautiainen 25.11.2023 14:40

Tuota, miten poljin pitää prekessioliikettä.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Prekessio

Ville Säynäjäkangas 25.11.2023 17:18

Ei välttämättä liikettä, mutta voima kohdistuu tuolla tavalla. Sitä voi kokeilla kääntämällä polkupyörän ympäri korjausasentoon ja löysää polkimen sormikireyteen tai vähän löysemmälle. Piirtää tussilla merkin kammen ja polkimen liitoskohtaan. Pyörittelee kampia polkimesta vuorotellen kumpaankin suuntaan ja seuraa tussimerkin liikettä.

1800-1900 vuosisatojen vaihteessa polkupyörään oli keksitty retro direct vaihteisto. Polkimia taaksepäin pyörittämällä on pienempi liikkeellelähtövaihde ja eteenpäin pyörittämällä suurempi matkavaihde.
Näitä harrastelijat tekee itse vieläkin. Ongelmana on, että polkimet irtoavat taaksepäin pyörittämällä, joten ne pitää lukita jotenkin

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Retro-direct

Ville Säynäjäkangas 25.11.2023 17:33

Asian vierestä.
Normaalipyörällä ajo on minulle mahdotonta. En pysty nojaamaan ohjaustankoon ja huono jalka ei toimi penkin alla olevalla polkimella mitenkään.
Mulla on tällainen omavalmiste kiertyväketjuinen etuvetoinen nojapyörä, jolla pystyn yksikätisenä ja puolitoistajalkaisena ajamaan. Huonolla jalalla on reunallinen astinlauta. Näkyy kuvassa huonosti.
Kaupalliset invapyörät ovat aivan hirveitä ajaa.

Liitetiedostot

img_1268.png
Kari Rautiainen 25.11.2023 18:14
Ville Säynäjäkangas

Ei välttämättä liikettä, mutta voima kohdistuu tuolla tavalla. Sitä voi kokeilla kääntämällä polkupyörän ympäri korjausasentoon ja löysää polkimen sormikireyteen tai vähän löysemmälle. Piirtää tussilla merkin kammen ja polkimen liitoskohtaan. Pyörittelee kampia polkimesta vuorotellen kumpaankin suuntaan ja seuraa tussimerkin liikettä.

1800-1900 vuosisatojen vaihteessa polkupyörään oli keksitty retro direct vaihteisto. Polkimia taaksepäin pyörittämällä on pienempi liikkeellelähtövaihde ja eteenpäin pyörittämällä suurempi matkavaihde.
Näitä harrastelijat tekee itse vieläkin. Ongelmana on, että polkimet irtoavat taaksepäin pyörittämällä, joten ne pitää lukita jotenkin

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Retro-direct

Aivan, voima kohdistuu noin.

Tapio Pankka 25.11.2023 18:44

Sit pohdittavaksi vielä että miksi auton hinauslenkissä on (yleensä) vasenkätinen kierre?

Antero Virkkala 25.11.2023 22:52

On ilmeisesti ajateltu hinattavan oikeakätisesti kierretyllä köydellä, jonka kiristyminen pyrkii suoristamaan kierteitä eli vähentämään kierteisyyttä. Siis pyrkii löysäämään koukun, jos siinä olisi oikeakätinen kierre.

Kari Rautiainen 26.11.2023 11:50
Tapio Pankka

Sit pohdittavaksi vielä että miksi auton hinauslenkissä on (yleensä) vasenkätinen kierre?

En ole huomannutkaan, kun ei ole ollut tarvetta. Köyden kiertosuunta vois olla, paitsi että köydet on punottuja nykysin tai mieluumminkin liinoja. En nyt heti keksi muuta kun tuo köyden kiertosuunta.

Ville Säynäjäkangas 26.11.2023 13:47

Voi olla niinkin yksinkertainen selitys, että hinauslenkki pysyis tallessa, eikä sitä oteta nostolenkiksi muihin tarpeisiin.

Antero Virkkala 27.11.2023 09:19

"Köyden kiertosuunta vois olla, paitsi että köydet on punottuja nykysin tai mieluumminkin liinoja."

En ole aikoihin nähnyt auton hinaamista tietä pitkin. Hinausauton lavalle vedettyjä autoja paljonkin. Oma autokin on kerran vedetty lavalle, kun loskakelissä ajoin asfaltin reikään. Hinausauton vinssissä oli vaijeri, ja vaijerit ovat kierrettyjä, ei punottuja. Ei kannata vähätellä vaijerin kiristymisen aiheuttamaa kiertomomenttia. Minulla on mökillä 4,3 tonnin vetokyvyllä oleva vinssi hankalien puiden kaatamiseksi turvallisesti matkan pääästä. Kaadon aikana näkee, että vaijerin päässä oleva koukku pyörii useita kierroksia, vaikka vaijerin aukikiertyminen samalla kiertää ja kiristää jatkeena olevaa köyttä.

Seppo Lokasaari 27.11.2023 15:51

Tuosta vaijerien kätisyydestä sen verran, että työhommissa oli (eläkkeellä nyt) nostureita, joissa kaksi koukkua rautakehikossa noin 1,5m päässä toisistaan ja kaksi erillistä vaijeria. Toinen vaijereista piti olla vasen- ja toinen oikeakätinen, että koukut pysyi samassa linjassa.

Toivo Koistinen 27.11.2023 19:36

Tuota ei kyllä koskaan aateltu, kun ajelin autonosturia. Siinähän pääkoukku oli semmonen, että siinä kulki vaijeri koukun rullan kautta takasin puomin nokkaan.
Se ei koskaan pyrkiny kiertymään, vaan pysyi linjassa, vaikka pitkän puomin nokasta alhaalla oli.
Tosin sain kerrostalotyömaalla uhkauksen lopputilistä koneen kanssa työnjohtajalta, kun hieman leikin. Nimitäin nostelin seinäelementtejä, ja koukusssa oli kaksois nostokoukku kettinki.
Siinä ootellessa uuden elementin nostoa hoksin kokeilla saanko ongittua sen niihin koukkuihin puomia liikuttelemalla. No sehän onnistui, ja kun tarkastin koukkujen lukituksen kiiruhti pomo paikalle, ja tokaisi, lopeta tuommonen leikki.
Anteeksi, kun en huomannu, joutuiko rakentajat oottamaan nostoa, tuumasi pomo, no eikai. Etkö sinä huomannu, että tuota sinun onkimista katsomaan pysähty koko helekatin työmaa.
Eikä siinä kaikki, koska menin ohi, niin minulla ittelläki piti pysähtyä jännäämään asiaa.
No kulukeentuhan se juoru firmaankin kun ruokatunnilla omistaja tuli kertomaan porukalle Tennarin uusimmasta kujeessta.
Että semmosta
Tp

Markku Hämäläinen 27.11.2023 19:46

Viimeisissä PTL:n Nalle Sisuissa oli Leyland Terrierin akselit joissa pyorän pulteissa oli erisuuntaiset kierteet eri puolilla autoa.
Minulla oli sellainen ensimmäisenä matkailuautona.

Markku Hämäläinen 27.11.2023 19:50

Tuollainen Nalle

Liitetiedostot

nalle1984.jpg
Toivo Koistinen 28.11.2023 09:16

On niitä kuorma-autoisakin. Muistelen että nakkikopissa oli, vai oliko kania.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.