Aurinkopaneeleista.

Jukka-Pekka Huuhtanen 24.01.2020 22:38

Tarkotus olisi pistää vaunun katolle 1 tai jos sopii niin 2kpl Sinosola 275W paneelia. Säätimeksi ajattelin EPever 40A MPPT säätimen. Noniin sitten läpiviennit yms saa myös kärkkäiseltä esim, mutta noi paneelithan on ~32V jännitteellisiä ja säädin kestäisi 100V saakka Joten.. Paneelit sarjaan vai rinnan? Onko käytännön eroa kun säädin muuntaa sen jokatapauksessa alhaisemmalle jännitteelle? Tietenkin kovemmalla jännitteellä ja pienemmällä virralla ei tarvitse niin hillittömiä kaapeleita kiskoa katolle.

Timo Haapanen 25.01.2020 12:04

Eiköhän noin isolla kapasiteetilla kannata laittaa sarjaan.

@timppa

Seppo Suomi 25.01.2020 20:51

Mitens käy jo isot paneelit pistää rinnan ? Alastulon johto olisi noin 2,5mm2. Täyttä tehoa ei saada kumminkaan pitkää aikaa kun akku ei ota vastaan. Tuskin johdot kuumenee niin että vaaraa tulee. Tuntuu turhalta pistää ranteen paksuista johtoa kun vähän ajan kuluttua akku ottaa vastaan vain alle 10 A. Iso kennokapasiteetti olisi sen takia että saataisiin se 10 A useinkin.
@seppo

Jukka-Pekka Huuhtanen 25.01.2020 22:22

Niin säätimen nimellis latausteho on 520w ja maximit mitä pystyy lataamaan ja tuottamaan kuluttaville laitteille on 780w jos oikein tulkitsen. Yhdellä paneelilla takuulla pärjää mutta suomen lonkeronharmaassa kesässä kahdesta paneelista saa vielä kohtuullisesti virtaa vaikka ei aurinko suoraan porottaisikaan. Tarkemmin johtoja mietittyä huomasin että kun 6mm2 piuhalla laittaa ei synny oleellisia häviöitä joka tapauksessa. Miten on hyötysuhteen laita? Jos säädin joutuu ruuvaamaan enemmän jännitettä alas syntyykö siinä suuremmat häviöt kuin johdon aiheuttama hävikkki?


Niin vaikka aurinko paistaisikin täysiä niin ei Suomessa näistä paneeleista tule yli 200w millään.
muokattu: 25.1.2020 22:26
Timo Haapanen 26.01.2020 09:55

Mulla on paneleita 370 W ja pari kertaa ovat akut ottaneet vastaan 20A Yleensä ollaan 10-15 ampeerin vaiheilla.

Säädin ei tehoja nosta yli panelien tehon, voit laskea 550 W:n mukaan. Epever on mullakin, siinä on 6mm² johdoille paikat, kyllä se niillä hyvin toimii. Itselläkin rinnan kolme panelia.

Millainen laturi vaunussa on, autoissa yleiseen EBL-laturin kautta ei voi lykätä kun 18A. Johdot pitää vetää suoraa akkuun.

@timppa

Jukka-Pekka Huuhtanen 26.01.2020 11:00

Laturi on vielä hobbyn alkuperäinen 15amppeerinen. Akuiksi tulee vähintään 2kpl 100ah ehkä isommatkin. Sitten tuossa on vielä muuntaja erikseen kun ollaan sähköissä kiinni. Ilmeisesti säätimestä laitteille lähtevät johdot kytketään sinne muuntajan persiiseen mistä lähtee laitteille syötöt.

Timo Haapanen 26.01.2020 12:09

Mun mielestäni ei kannata muuntajaa rasittaa ollenkaan. Johdot suoraa akkuun, laitteet säilyvät eikä häviöitä tule.

@timppa

Jukka-Pekka Huuhtanen 26.01.2020 15:28

Mutta pitäähän laitteiden kuluttama virta kulkea säätimen kautta jos haluaa seurata kulutuksia vaikka ei aurinko paista? Silloinhan ei pelkkä johto akulle riitä. Muuntajan takaa lähtee suunilleen joka paikkaan johdot niin sinnehän ne on helpoin kytkeä?

Timo Haapanen 26.01.2020 16:36

Kyllä kulutus näkyy akun kuormana. Mikä Epeverin malli sulla on? Kytkentä kannattaa ehdottomasti tehdä niin että jättää säätimen kuorma-liittimet tyhjiksi ja vetää akku-liittimistä johdot akulle.

Kaikissa säätimissä on kolmet liittimet. Panelilta, akulle ja kulutukseen. Linkissä näkyy yksi Epeverin malli, oikeanpuoleisen lampun kuvan liittimet tyhjiksi
https://akkuteho.fi/fi/product/triron-epever-2210nds2rcs-mppt-lataussaadin-20a/TRIRON2210N

Sen mitä paneleita oikeasti maximissaan tulee näkee vain silloin kun akkuja kuormitetaan reilusti, itse näen sen kahvikeitintä tai mikroa käytettäessä. Normaalitilanteessa näkyy vain se mitä akut ottavat vastaan.

@timppa


Asian sivusta. Vaihdoin viime kesänä uteliaisuuttani autossani olleen PWM-säätimen kovien kehumisten vuoksi MPPT-säätimeen. Syksyn parin kuukauden reissulla en huomannut mitään käytännön eroa akkujen latautumisessa. En sitten niin mitään eroa pystynyt havaitsemaan. Jos paneleita on tarpeeksi ei sähkö lopu vanhanaikaisillakaan sydeemeillä.
muokattu: 26.1.2020 16:43
Timo Haapanen 26.01.2020 17:34

Fundeerasin pikkuisen ajatusta. Ei sinne muuntajaan pidä mennä sorkkimaan. Jos haluaa mennä sun ajatuksen mukaan irroitetaan akulle menevät johdot ja liitetään ne säätimen kuorma/lampun kuva liittimeen. Ja akulle ei tule kuin säätimen johdot.

Kulutusten seuranta ei kiinnosta kovin pitkään, sen oppii tietämään. Itsellä tulee joskus aamuisin kurkattua paljonko on jännitettä akuissa. Ja joskus kun on olevinaan tavallista aurinkoisempaa niin kokeilee paljonko tulee.

Sulla on siellä niin isot virrat että mun mielestäni ei kannata mitään ihmeellisyyksiä rakentaa, yksinkertainen on toimivaa.

@timppa

Jukka-Pekka Huuhtanen 26.01.2020 18:09

Eli tulossa on EPEVER 4210AN 40A MPPT ja siihen MT-50 näyttö https://www.ebay.com/itm/EPEVER-40A-MPPT-Solar-Charge-Controller12V-24V-100VDC-input-W-MT-50-temp-sensor/122558076653?hash=item1c8907d6ed:m:m2KxABLcGilC79gBpXSVNGQ

Sitä tässä on tullut mietittyä miten tämä pitää kytkeä koska 2007vm 650 Hobbyssä on verkkovirralla toimivat sekä lataussäädin että muuntaja. Tietysti silloin kun paneeleita tarvii niin ei muuntajalle tule sähköä. Kai sieltä akulta joku syöttökaapeli lähtee laitteille mikä kytketään lampun alle aurinkopaneelin säätimessä ja sitten akulle erikseen johto latausta varten.

Timo Haapanen 26.01.2020 18:41

Lähtee toki akulta kaapeleita mutta anna olla siellä vaan ja tuo säätimeltä johdot akulle ja ala nauttia sähkön tulosta. Ei ne Hobbyn laturit ja muuntajat mitenkään panelin toimintaan vaikuta. Ison joukon panelimiehiä tunnen ja kaikilla on säätimen kuorma-liitin tyhjänä.

@timppa

Tapani Pokkinen 27.01.2020 00:36

Haapanen Timo , en ole muniasi nuolemassa, mutta mitä enempi teitä luen, niin sen enempi tekee mieli nostaa hattua.

Petteri Haverinen 04.02.2020 18:31

Aurinkopanelin asensin katolle eilen ja nyt johdot paikoille.
Miten puoli-intergoidun Ducaton asunto-osan akun saa esille apparinpenkin alta?
Täytyykö ottaa penkki päältä pois? Yllättäen ohjekirjassa ei mitään mainintaa asiasta?

Juhani Backman 05.02.2020 10:59

Jos on kääntöpenkki niin yläosa 4 ruuvilla kulmista vain irti muuten varmaan kiskoja myöten.

Timo Haapanen 05.02.2020 18:34

Petterin auto on -13 mallia ja istuin lähtee kiskoineen ja kääntölevyineen kunhan löytää kaikki pultit. Kaksi pulttia pitää avata alapuolelta. Turvavyön kiristys patruunan johdossa on pistokejatkos. Kokoamisvaiheessa johto pitää muistaa pujoittaa ajoissa kääntölevyn aukosta.@timppa

Petteri Haverinen 05.02.2020 18:59

Itseasiassa on 6 pulttia kääntölevyn päällä ja se viimeisen saa auki kääntölevyn reiästä. Istuinta ei tarvitse irroittaa kiskoista, eikä turvavyötä. Asia tuli tutuksi tänään.
Muuten homma eteni penkin irroitukseen tutustumisen jälkeen hyvin, mutta lataussäädin onkin mykkä. Virtajohdot tulee akulta ja on kiinni oikeassa paikassa, mut näyttö on vaan pimeä. Mittarikin varmisti, että kytketyissä johdoissa on virtaa.. no myyjään otinkin jo yhteyttä.

Aki Peltonen 07.02.2020 10:13

Terve. Onko joku testannut erilaisia taiteltavia tai joustavia irtopaneeleja, esim. "Dokio 200W foldable solar panel" tyyppisiä kantolaukkuvermeitä - jotka irti pikaliittimestä ja heitettyä takaluukkuun käytön jälkeen?

Petteri Haverinen 13.02.2020 09:37

Miten muuttuu kytkennät, jos lisäisi samalla vielä invertterin systeemiin ja ajatuksena olisi käyttää vain autossa jo olevia sisäpistorasioita.
Meneeko johdot paneelilta säätimeen ja säätimeltä invertterille ja invertterilta johto auton 230v syöttöön, samaan mistä kytketään autoon maasähkö?

Timo Haapanen 13.02.2020 10:35

Säädin hoitelee ainoastaan 12 voltin puolta, verkkovirtaa sinne.
Invertteri kytketään akun napoihin, vertin tehosta riippuen johdotuksen on oltava todella jykevää ja mitat lyhyitä.

Itsellä 2000 watin invertteri, johdot pikkusormen paksuisia ja mitaltaan n. 50 senttiä. Mulla ei ole auton omat pistorasiat käytössä, olen vetänyt omat johdot kahvinkeittimelle ja mikrolle.

Omien pistorasioiden käytöön vaadittavaan sydeemiin en ole perehtynyt ollenkaan. Yksi asiahan on se ettei ulkoseinän pistokkeen tapit saa missään olosuhteessa tulla jännitteeliseksi.

@timppa




''Säädin hoitelee ainoastaan 12 voltin puolta, verkkovirtaa sinne.'' pitää olla: ''Säädin hoitelee ainoastaan 12 voltin puolta, ei verkkovirtaa sinne.''
muokattu: 13.2.2020 10:37
Seppo Suomi 13.02.2020 15:37

Mikäli syöttää virtaa auton kyljessä olevasta pistokkeesta sisälle niin täytyy erottaa akkulaturin liitäntäjohto muuten yrityksenä on tehdä ikiliikkuja. Automaattijääkaappikin pitää saada käyttämään kaasua.
@seppo

Kaj Nyyssönen 13.02.2020 15:58

Annanpa vanhan vihjeen kuvan tai kuvien muodossa, asioista invertterit ja aurinkokennot kytkennöistä. Minä suosin erillisiä laitteita jossa lataussäädin 12V on pelkästään lataussäädin ja invertteri 230V~ on pelkästään 230V~ jännitteen syötön laite. Lisäksi erikseen lataussäätimet kullekkin akkusysteemille erikseen ilman turhia liitospintoja.
230V~ maasähkö syöttö tapahtuu releen välityksellä jossa kaksoisvaihtokoskettimet. Rele erottaa pois sähkölämmityksen ja 230V akkulaturin joten ne toimivat vain maasähköllä. Invertteri 230V~ syöttää muita sähköpistokkeita mutta ei jääkaappia.

Petteri Haverinen 13.02.2020 18:12

Näin vähän ajattelinkin, kuten yllä kirjoititte!
Meillä ei tarvetta mikrolle, kun ei niin kiirettä harrastuksessa ole ja Omnia sekä kaasugrilli on meille se ruoanlaiton juttu.
Jotenkin myös murukahvi maistuu paremmin tienpäällä.
Äkkiseltään meille taitaa riittää nämä jo hankitut ; aurinkopaneeli 150 w monokide, lataussäädin Victron 100/30 Bluetooth ja päälliakku 100 amp.Ehkä optiona jossain vaiheessa rinnalle toinen akku vielä (tilaa näköjään olisi sille apparin penkin alla)
Asuntoautossa on kaikki valot ledejä ja radiota kuunnellaan. Harkinnassa vielä tv, mut saas nähdä onko sille tarvetta.
Kaasulla viilennetään jääkaappi parkissa ollessa.
Autoradion virta syöttö täytyy vielä vaihtaa päälliakulle , pois käynnistyakulta.

Timo Haapanen 13.02.2020 19:33

No joo, ison vertin asennus on kohtalainen homma. Kaksi akkua siinä kannattaa olla ja kaikki akkujen johdotukset menevät uusiksi. Jokaisen liittimen ja johdon tulee kantaa iso kuorma, vaikka puhutaan 12 voltin jännitteestä saa silla auton palamaan ja helposti kun on isot virrat kyseessä.

Vajaa neljä vuotta sitten kun nykyisen auton ostin mulla meni kuukausi iltatöitä kun ensin purin ja sitten kokosin. Panelit, invertteri, tankkipullo, ja monta pientä asiaa piti tehdä mieleiseksi. Asiaa helpotti kun tiesin mitä halusin ja siten kaikki tuli kerralla.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.