Truma Combi 6e lämmitys sähköllä ei toimi

Knut Ådahl 28.04.2022 17:20

Ulkona on 0 astetta ja lämmintä asuntoautoon ei saa pelkällä sähköllä. Kaasusysteemillä kyllä. Olemme vaihtaneet molemmat sulakkeet. Ostimme viime syksyllä Adrian 2012 ja saimme mukaan talvirenkaat ja lädettiin hiihtoreissulle Lappiin ja luulimme että onnistuu talveella asua autossa lämmityssysteemi sähköllä että kaasulla , mutta saimme lämpöä ainoastaan kaasun kautta. Ulkona oli yöllä -15 ja päivällä -8 astetta. Mitä voimme tehdä Truma Combi 6e;n kanssa että lämpö tulee sähköllä.

Seppo Lokasaari 28.04.2022 22:20

Nyt kysymys josta ei tarvitse hermostua, eli osaatteko te käyttää lämmityslaitetta?

Lauri Niittynen 29.04.2022 08:05

Käyttöohjeessa mainitaan lämpösuojan laukeaminen, joka estää sähkökäytön, muttei ilmeisesti kaasukäyttöä.

Knut Ådahl 29.04.2022 08:44

On mahdollista että emme osaa käyttää laitetta. Olemme yrittäneet seurata ohjeet mutta silti ei lämpö tule sähköllä. Voi olla että lämpösuoja on lauennut niin kun ohjeessa lukee , olemme kyllä
painaneet sitä nappua.
Täytyy kai viedä tarkistettavaksi.

Lauri Niittynen 29.04.2022 13:25

Juuri tuosta lämpösuojasta ei ole kokemusta, mutta jotkin niistä ovat hyvin jäykkiä. Saa painaa ihan tosissaan jollakin sormea kovemmalla, että naksahtaa normiasentoon. Rikkoa ei tietenkään kannata, mutta ihan helläkään ei kannata olla.

Tuisku Antikainen 29.04.2022 15:05

Ja olettehan tietoisia että se sähkötoiminto tuossa Trumassa on vain 1800w ja se ei kyllä yksinään riitä alkuunkaan noissa mainitsemissanne pakkasissa. Toki sieltä nyt jonkunlainen lämmin henkäys tulee jos kaikki on kunnossa, mutta varmasti on holodna jos koitatte pelkällä sähköllä pitää torppaa lämpimänä siellä.

Jos en nyt väärin muista niin meidän peltikopissa (jotka ei nyt tietysti varsinaisesti loista talviominaisuuksillaan vrt 'oikeat asuntoautot') pysyi sähköllä sisätiloissa noin +10 jos ulkona oli nollakeli, eli äkkinäinen olisi voinut arvioida ettei se toimi. Kulutusmittarista päätellen se kyllä toimi juuri tuon 1800w verran.

Lauri Niittynen 30.04.2022 14:16
Tuisku Antikainen

Ja olettehan tietoisia että se sähkötoiminto tuossa Trumassa on vain 1800w ja se ei kyllä yksinään riitä alkuunkaan noissa mainitsemissanne pakkasissa. Toki sieltä nyt jonkunlainen lämmin henkäys tulee jos kaikki on kunnossa, mutta varmasti on holodna jos koitatte pelkällä sähköllä pitää torppaa lämpimänä siellä.

Jos en nyt väärin muista niin meidän peltikopissa (jotka ei nyt tietysti varsinaisesti loista talviominaisuuksillaan vrt 'oikeat asuntoautot') pysyi sähköllä sisätiloissa noin +10 jos ulkona oli nollakeli, eli äkkinäinen olisi voinut arvioida ettei se toimi. Kulutusmittarista päätellen se kyllä toimi juuri tuon 1800w verran.

Jos auto lämpiää noin heikosti 1,8 kW:lla, ei sitä kannata lämmittää. Lämpötilaeron kasvaessa tarvitaan aina suurempi teho korkeamman sisälämpötilan saavuttamiseen eli tuo ei olisi lämmin nollakelillä edes tuplateholla. Kaasussa riittäisi tehoa, mutta kaasupullo olisi lytyssä vuorokauden kuluttua. Yhdessä kaasupullossa on noin 125 kWh käyttökelpoista energiaa.

Petri Ahonen 30.04.2022 15:59
Tuisku Antikainen

Ja olettehan tietoisia että se sähkötoiminto tuossa Trumassa on vain 1800w ja se ei kyllä yksinään riitä alkuunkaan noissa mainitsemissanne pakkasissa. Toki sieltä nyt jonkunlainen lämmin henkäys tulee jos kaikki on kunnossa, mutta varmasti on holodna jos koitatte pelkällä sähköllä pitää torppaa lämpimänä siellä.

Jos en nyt väärin muista niin meidän peltikopissa (jotka ei nyt tietysti varsinaisesti loista talviominaisuuksillaan vrt 'oikeat asuntoautot') pysyi sähköllä sisätiloissa noin +10 jos ulkona oli nollakeli, eli äkkinäinen olisi voinut arvioida ettei se toimi. Kulutusmittarista päätellen se kyllä toimi juuri tuon 1800w verran.

Jos peltimökissä on 0-kelillä sisällä vain +10, kannattaa tarkistaa, onko sivuovi jäänyt kokonaan auki. Kyllä 1800W pitää 0-kelissä sisällä vielä yli +20. Trumassahan on myös ns. Mix toiminto, jolla saadaan lämmitys hoidettua yhdessä kaasulla ja sähköllä, jolloin kaasua ei kulu niin paljon.

Kysymys Knutille. Kun Truman cp plus paneelista on valittu EL2 ja asetettu lämpötilaksi vaikkapa +20, vilkkuuko Truma cp plus paneelissa vasemmassa yläkulmassa "liekin kuva" asetuksen jälkeen (silloin kun Truman pitäisi lämmittää)? Jos ei nosta lämpöasetusta vaikkapa 26 asteeseen hetkeksi. Jos ei vieläkään vilku, käytä autosi truma huollossa.

Kari Rautiainen 30.04.2022 16:31

Jos puteli kaasua maksaa esim 25 egee, se tekee hinnaksi 18c per kwh. Alueilla sähkön hinta 25 - 40 centtiä kwh. Kiinteä vrk hinta yleensä vielä kalliimpi.

Mulla tollanen turmatikki ja se 1800w, se lehmän henkäys mikä sieltä tulee ei pitkälle riitä. Esim tuo -15 lämpötila niin siitä ei ole oikeen mihinkään. Mutta jos pikkasenkin plussan puolella niin sitte riittää, sen lämpötilaeron se kyllä hoitaa.

Petri Ahonen 01.05.2022 10:52
Kari Rautiainen

Jos puteli kaasua maksaa esim 25 egee, se tekee hinnaksi 18c per kwh. Alueilla sähkön hinta 25 - 40 centtiä kwh. Kiinteä vrk hinta yleensä vielä kalliimpi.

Mulla tollanen turmatikki ja se 1800w, se lehmän henkäys mikä sieltä tulee ei pitkälle riitä. Esim tuo -15 lämpötila niin siitä ei ole oikeen mihinkään. Mutta jos pikkasenkin plussan puolella niin sitte riittää, sen lämpötilaeron se kyllä hoitaa.

Varmaankin juurikin tuosta syystä, "peltiautoihin" onkin myytävänä erilaisia "lisäeristeitä" takaoviin, sivuoveen, tuulilasiin ja etuoviin sekä kojelautaan nyt ainakin. 1800W on 1800W tuotetaan se millä keinolla tahansa ja se ei isoa "mökkiä" riitä lämpimänä pitämään (yli +20), jos ulkona on vaikkapa - 15 astetta. Toki täälläkin on varmasti ns. "passiivienergia" mökkiautoja, joita ei tartte lämmittää ollenkaan, riittää kun joku on sisällä tai kännykkä päällä.

Knut Ådahl 01.05.2022 16:48

Kiitos kaikista neuvoista! Olemme saaneet lämpöä ainostaan sähköllä +15 ja yöllä oli silloin -4. Ja kun laitta sekä kaasu että sähkö niin kyllä me pärjätään sillä. Hyvää kesää kaikille !

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.