Tankkikaasupullon tankkaus Suomessa

Vesa Varis 13.08.2023 23:42

Kävin eurooppareissun jälkeen tankkaamassa tankkipullon Lohjan Presso Centterissä. Kysyin tankkauksen jälkeen, että paljonko kaasua meni puteliin. Sain tietää, että aina täyteen tankataan ja litramäärästä ei ole tietoa ku ei ole mittaria, ei ei ei...ei voi olla totta.
Tankkikaasupullon täyttö on 42e ja kaasupullon vaihto esim. Motonetissä on tämän päivän hinnan mukaan 27,90e. Ei se oo hullu joka pyytää, vaa hullu joka maksaa.
Tosin tankkipullon koko on 14 kg ( käytännössä12 kg ainakin pullonasentajan mukaan ), kun taasen perinteinen vaihtopullo on se 11kg.
Monopoliaseman takia voidaan tuote hinnoitella aivan kuten halutaan. Täytyy vain toivoa, että mahdollisimman nopeasti saataisiin vihdoinkin Suomeen asemia. Samaan malliin kuten Euroopassa, siis samalla kun tankataan polttoainetta, niin myös tankattaisiin kaasua.

Petteri Haverinen 14.08.2023 07:12

Miksi kävit tankkaamassa Lohjalla? Mä tankkkaan ulkomailla täyteen, juuri ennen Suomeen tulemista. Toki tyhjälläkin pullolla voi lähteä Suomesta ja tankata heti ulkomaille päästyään…

Vesa Varis 14.08.2023 10:30
Petteri Haverinen

Miksi kävit tankkaamassa Lohjalla? Mä tankkkaan ulkomailla täyteen, juuri ennen Suomeen tulemista. Toki tyhjälläkin pullolla voi lähteä Suomesta ja tankata heti ulkomaille päästyään…

No kun tein juuri kuten sinäkin, tankkasin paluumatkalla Virossa todella edullisesti. Sitten tein jo totuttuun tapaan myös Suomessa välitankkauksen, kuten olin tottunut Euroopassakin tekemään.

Jari Tietäväinen 14.08.2023 16:20

On tää Suomen tilanne kyllä surkea. Se on selvää, että tankkipullo helpottaa pitkiä Euroopan reissuja. Mutta sitten on kotimaan matkailu. Jos vaihtaa toisen vaihtopullon tilalle tankkipullon, kesäaikaan ehkä pärjääkin niin että pyrkii vaihtamaan vaihtopullon vähän ennen kuin se tyhjenee. Tai jos tyhjenee, niin tankkipulloa voi sitten käyttää sen aikaa kun menee äkkiä vaihtamaan sen vaihtopullon täysinäiseen. Ainakin näin Uudellamalla asuva voi sitten kotiin palattua käydä Lohjalla täyttämässä tankkipullon. Tai Tallinnassa.

Mutta talvi menee sitten vaikeaksi. Yksi pullo ei kovilla pakkasilla puskaillessa kovin montaa päivää kestä. Jos se vaihtopullo tyhjenee ja joutuu siirtymään tankkipullon käyttöön, sekin on äkkiä tyhjä. Sitten jos tankkipullo pääsee tyhjenemään, menee vaikeaksi.

Ei sovi kotimaan talvikaravaanarille tankkipullo, jos ei tankkauspisteitä tule reilusti lisää. Eikä huvita vaihdella kaasukaapissa ees-taas tankkipullon tilalle vaihtopulloa ja päin vastoin aina tarpeen mukaan.

Vesa Varis 14.08.2023 17:22

Asia on juuri näin kuten Jari tuossa totesi. Olin vähän siinä uskossa, että syksymmällä myös Suomeen tulisi näitä asemia lisää. Todennäköisesti tulen viimeistään talveksi vaihtamaan myös toisen pullon perinteiseen, näin kahdella pullolla pärjäilee talvella kun vain muistaa riittävän usein vaihtaa tyhjän pullon tilalle täyden pullon.
Ei voi muuta kuin odottaa, et jossain vaiheessa päästäisiin tuohon eurooppalaiseen tankkipullokauteen.

Timo Haapanen 14.08.2023 17:40

Onko se sitten paljoakaan isompi työ ottaa tankkipullo pois talven reissuille. Muutama minuutti.

@timppa

Vesa Varis 14.08.2023 18:48

Eihän se tankkipullon poistaminen työnä ole se iso asia. Vaan kysymys on siitä ajatuksesta, mihin se tankkipullon käyttö perustuu. Aivan kuten löpöä lisätään silloin kun on sen aika.

Timo Haapanen 14.08.2023 20:05

Aika vähän Suomessa ajelen lämmityskaudella. Koronan aikaan menimme niin että tankkipullon vieressä oli tavallinen pullo, sen tyhjennyttyä tankkipullolla vain sen ajan että sai uuden tavallisen. Varsinaisella pakkasella en ole liikkeellä ollut.
Kyllä siinä tajuaa sen helppouden kun euroopassa pullorallista säästyy tykkänään. Eikä tarvitse kahta pulloa.

@timppa

Toivo Koistinen 14.08.2023 21:03

En tunne tankkipulloa, enkä sitä systeemiin laajuutta euroopassa, mutta tuumaillu, millasen investoinniin se vaatisi maan laajuisen systeemin saamiseksi, ja olisiko sitten niitä tankkipullokäyttäjiä tarpeeksi.
Nythän on käynnissä jo julma rakenteliu sähkölataus asemista, kun kansa kulemma alkaa sähköllä ajamaan, ja yhten aikaan puhuttiin, että autoilu alkaa muuttumaan kaasuautoiluksi.
Mutta kaippa aika näyttää minne hommat menee. Peltikuorissahan on jo jääkaapit sähköllä, ja jos siihen lisätään diisel lämmitys...
Tai jos matkailuautot hybridisähkölle, ja sähköllä kaikki.. Noh näkemä, ken elämä
Tp

Markku Hämäläinen 14.08.2023 21:42

Kun Suomessa ei ole nestekaasulla toimivia autoja, ei Suomeen tule tankkausverkostoa.
Karavaanariden varaan sitä ei kannata rakentaa, tankkaus tulisi liian kalliiksi, eikä kukaan käyttäisi niitä.
Autoilu on sähköistymässä, ei siirtymässä nestekaasuun, suomalaiset kaasuautot käyttävät maakaasua.

Eero Bruun 14.08.2023 22:54

Juuri loppui kaasu toisesta kaasupullosta. Ja eikun kaasupullon vaihtoon. On tosi työlästä. Mihin sitä kaasua tarvitaan? Minä lähinnä jääkaappiin kun en talvella ajele. Noh ei ongelma , vaihdoin toiselle pullolle. Jos nyt ostaisin retkiauton niin lämmitys dieselillä ja ja jääkaappi sähköllä, mutta näillä on pärjättävä. Katoavaa kansanperinnettä nämä kaasupullot, toivottavasti. Aikoinaan, kun olin arkkitehtitoimistossa töissä sinne hankittiin kalliit ATK- laitteet ja pianon kokoinen piirturi, missä oli kynät eri viivapaksuuksille. Töiden päätyttyä laitettiin laite yöksi töihin ja aamulla huomattiin, että tulostimen kynien muste oli kuivunut. Silloin jo katsoin onko tässä mitään järkeä. Kyllä on aika muuttunut, eipä juuri paperia enää tarvita.

Heikki Ikonen 15.08.2023 07:32
Miten on jos/tai?
Dieseliä myytäisiin vain ja ainoastaan tankki täyteen peri aatteella, män mitä män, aina sama hinta, niikö nyt kaasua myydään Lohjalla.
Mitä sanoo laki kaasun myynnistä ja mittauksesta. Onko tuo nyt laillista tai reiluakaan?
Polttoaine tankissa on kalibrointi leima, miks ei kaasu pistoolissa.
/ H


Toivo Koistinen 15.08.2023 07:48

Niin se on. Nykyään keitys on vaihtelevaa, ettei perässä kerkii. Millon kaasulle, millon sähkölle, ja koska taas herää polttomoottorit uudelleen, koska en usko, että koko eurooppa, ja varsinkaan maailma menee sähköautoiluun koskaan, ellei mullistu akkukehitys, koska akkumetallien riittävyys, ja niiden kierrätys, kun joka huushollissa kaikki porakonetta myöden kohta akuilla.
Tosin sähköautoilu, kun Perjantaina olisi Kemissä makkaratarjoilu, ja uuden sähköpuoliperävaunu rekkaveturin esittely, ja jopa koeajejo, jos antavat vanahan äijän käppänänkin vähä...
Tuo diisel lämmitys on hyvä, ei lopu lämpö, kun pitää ainetta mukana, ja tankkihan on noisa aika iso. se kyllä kun kaasua kuluu tosi vähän, että pullo riitti vuodeksi liki, ja meillä on vain yhden pullon tila, niin pitää muistaa lähtiissä tarkistaa kaasun määrä, koska kerran loppui kaasu, ja jääkaappi sammui yöllä normaali aikaan noin suunnilleen klo 02,27, 38., eikä toista pulloa.
Eli sikäli huono, että pitäisi olla kaksi pulloa jääkaapin takia, ja opin siittä, että jos on vähän pullossa lähtiissä, otan toisen mukaan tavaratilaan.
Tosin sekin huoli pois, kun nykyautoissa sähköjääkaappi, niin eihän siinä jää kun aamukahvi saamatta, eli jos kehittyisi vielä sähköhella, niin sitten kaasuton auto, tosin sitten se sähkön riittävyys, elikkä talvipakkasilla pimeänä vuoden aikana.
Siinäpä sitten kaasun myyjillä, että kannattaako alkaa harvaan asuttuun maahan rakentaan tankkaus asemia.
Pihtele on tämä meleko hankalaa. Pittää lähtä pistään toloppaa pystyyn poroaitaan. Siinäpähän on aikaa tuumailla asiaa, kuhan ei lyö peukaloon sinkilää laittaissa, ja miettiissä.
Mulla lie siinäki Suomen ennätys, kun seinätikkaita laittaissa läin saman naulan aikana molempia peukaloita vasaralla, ja vihapäissä vasaran nakatessa meinasi osua raktosin ikkunaan
Tp

Jari Tietäväinen 15.08.2023 08:01
Timo Haapanen

Onko se sitten paljoakaan isompi työ ottaa tankkipullo pois talven reissuille. Muutama minuutti.

@timppa

Tiedä tuosta helppoudesta. Minulla on kaasukaapissa kelkka, jonka päällä pullot rullaa ulos. Olen katsellut, että jos taaemman vaihtaisi tankkipulloon ja ja laittaisi täyttöliittimen johonkin siihen kaasukaapin oven viereen, niin miten ihmeessä se täyttöletku mahtuisi taipumaan, kun kelkan ottaa ulos.

Tuon takia saattaisin joutua ottamaan kelkan pohjalevystä puolet pois ja tankkipullo kaapin lattialle. Silloin pullojen vaihtaminen olisi todella vaikeaa, koska se kaappi on erittäin ahdas. Ja voi olla, että tankkipullo ei mahtuisi kelkan kiskojen väliin, jolloin sinne kaapin perälle pitäisi rakentaa välipohja kelkan pohjan yläpuolelle, jos korkeus riittää. Ja taas menisi vaikeaksi.

Omiin silmiin kyllä näyttää siltä, että jos tankkipullon hankin, niin ei sitä noin vain sitten vaihdella vaihtopullon kanssa, ainakaan helposti. Toki on niin, että en ole käynyt asentajan kanssa keskustelemassa eli voin pelätä turhaan.

Nelivedon takia se alusta on aika korkea ja siellä on asuinosan lattian alla yksi semmoinen kolo, mihin saattaisi mahtua sellainen vaaka-asennukseen tarkoitettu tankkipullo. Mutta sitten taas tulisi 25 kg nestekaasuraja vastaan jos olisi sekä 2x11kg pullot että tankkipullo.

Kari Rautiainen 15.08.2023 09:38

Tankkipullo on hyvä. Kotosuomessa mulla on tietty suomipullo, ja takakontissa toinen. Vaihdan pulloa aina tarvittaessa. Ei se iso homma ole ottaa vaihtopullo kontista, ei sitä usein joudu kesällä tekemään. Ja talvet euroopassa tankkipullon kanssa.

Hauskaa tuo mikä tässäkin tullut esiin muutaman kerran. Ei kannata rakentaa kaasuasemia kun on niin vähän käyttäjiä. Miksei niinpäin ettei ole käyttäjiä kun ei ole tankkauspaikkoja.

Niinkun se pohdinta onko juomalasi puolityhjä vai puolitäysi. Ehkä on vaan väärän kokonen lasi…

Toivo Koistinen 15.08.2023 11:00

Tottahan se, ja hyvä jos tulisi asemia eihän siinä haittaa. Mutta liike-elämä katsoo, kannattaako, ja arvioi tuleeko käyttäjiä sitten.
Se katsoo vain rahaa, ei muuta. Siinä vertailin sitäkin, että muuttuuko autokanta kaasuttomaksi, niinkun peltikuoressa näyttäisi olevan suunta
Eurooppaan verrattuna Suomen käyttäjäkunta kokonaisesti on murunen. Toisaalta jos europasta alkaa kulkija tänne, niin sehän on lisäpotenttiaali.
Mutta aikapa senkin kai näyttää.
Tp

Heikki Ikonen 15.08.2023 11:00

Luulis että pelkän kaasun roudaaminen isolla tankkiautolla yhteen suuntaan käyttäjille maakuntiin on halvempaa ja egolookisempaa ko rauta hylsyn eestaas kuskaamisen Riihimäelle ja takas vaikka pohjois karjalaan tai lappiin. Hylsy painaa enempi ko kaasu joka sopii pulloon sisään.
Ens hätään jokaisen ennen vanahasen läänin pääkaupunkiin tankkaus paikka josta saa ostaa kaasua litra hinnalla. Toki liki jokaiseen satamaan pääsee kaasulaiva, jopa Tornioon. Tämä lyhentää auto kyytiä, eikä tarvihe joka pulloa kyyvitä Riihimäelle täyttöön. H

Toivo Koistinen 15.08.2023 11:28

Totta tuokin, ja kaasutankkiautoja on, teollisuuteen kuskaamassa kaasua.
Mutta kaasupullojen käyttö ei lopu silti, koska kesämökkikäyttäjät grillaaajat, ja kaikki karavaanaritkaan eivät siirry tankkipulloon, elikkä siinä tulee sitten sekäettä.
Lisäksi kaasutrukit, sun muutkin, joille kaasupulloja menee, elikkä pullokuskaus ei lopu. Uskoakseni näitä asioita pohtinee kaasutoimittajat.
Mutta siltikin näkemä ken elämä, mihin kehitys johtaa, koska eisiittä käyttäjille kuiten haittaa ole, vaikak tankkausasemia tulisi, ja siinähän aasuauttoillekkin sitten.
Tp


Kaasuautoillekkin, piti kirjuuttaa. Niinja sitten hinta, kykeneekö kaasitankkaus kilpailemaan pullorallin kanssa myynnissä.
muokattu: 15.8.2023 11:30
Timo Haapanen 15.08.2023 11:46

Kaasuautot kulkevat maakaasulla. Se on aivan erilaista kuin nestekaasu.

Kaasuauton tankissa on painetta n. 180 bar kun nestekaasupullossa n. 7 bar.

@timppa

Kari Rautiainen 15.08.2023 12:05
Timo Haapanen

Kaasuautot kulkevat maakaasulla. Se on aivan erilaista kuin nestekaasu.

Kaasuauton tankissa on painetta n. 180 bar kun nestekaasupullossa n. 7 bar.

@timppa

Kaasuautot Suomessa kulkee maakaasulla. Euroopan puolella on toisin. Suurinosa siellä ajelee ihan propaanilla. Siksi siellä niitä LPG asemia on niin paljon.

Vaihdannaistalous neuvostoliiton kanssa oli sitä että se vaan päätettiin että maakaasulla ajetaan jos kaasulla haluaa ajella.

Toivo Koistinen 15.08.2023 20:12

80 luvun alussa tuli kaasulada, joka kävi sillä normaalilla kaasupullolla, tai bensalla. Koeajelin sen ja oli jo kauppaa , mutta onneksi ei kauppa toteutunnu, ja samaan aikaan se Uuden kaupungin kaasu saab, mutta silloinen hallinto kielsi sen käytön.
Niin kävi myös täällä suurelle emakkosikalan hommalle, joka laittoi lietelannalle kompostorin, joka kompostoi lannan kasvumullaksi, ja erotti samalla kaasun siittä jolla koko sikala lämpesi.
Sille kävi samoin. No nyt on herätty maatiloilla, ja jopa teollisesti kompostoimaan samalla systeemillä eläinten lanta, ja ottamaan siittä kaasu talteen.
No tämä meni asian sivuun.
Mutta minä myös toivoisin että kaasutankkaus tulisi, vaikka en itse tarvinne, mutta sen päättänee nämä kaasun tuotajat, joihin kannattanee olla yhteydessä, kertoen että kannattaisi aloittaa asemien perusteleminen samoille paikoin, missä kaasupullojakin myydään.
Tp

Kari Rautiainen 15.08.2023 21:01

Miksi kaasuasemat pitäs olla samoilla paikoin missä kaasupullojakin myydään ?

Yhteys kaasun tuottajiin on ollut. Samaten, halukkaita jakeluunkin olisi. Viranomaiset vaan on tehneet sen helevetin vaikeeksi.

Jari-Pekka Lindevall 07.09.2023 10:33

Caravalehdessä oli vasta juttu tankkausasemista
https://caravan-lehti.fi/pinnalla/suomeen-kaavaillaan-nestekaasun-tankkausasemia-kiintea-sailio-tekee-matkailuajoneuvosta-omavaraisemman/

Seppo Suomi 08.09.2023 18:35

Taitaa olla vain Muurosen utopioita ?

Toivo Koistinen 09.09.2023 09:33

Hyvä kommentti kirjoituksessa. –" Asemia ei kuitenkaan kannata perustaa ilman riittävää kaasunkulutusta. Kulutus taas riippuu säiliöiden määrästä. Toisaalta säiliöitäkään ei tarvita, ellei ole asemia"
Mutta tämä autoilu on muutenkin käymisvaiheesa, auton valmistajien ja politiikan välissä millaisilla voimanlähteilä ajellaan.
Näkemä ken elämä
Tp

Timo Haapanen 09.09.2023 10:22

Tankkipulloja on varmaankin vain muutamia kymmeniä ja niistäkin iso osa tankataan suomeen tullessa. Ei kovin isoja myyntejä ole luvassa

@timppa

Toivo Koistinen 09.09.2023 11:26

Niinhän se. Tosin voi toisinkin aatella. Esimerkiksi kaasun myyjille, ja vastaaville, se aseman voisi aatella olevan lisäpalvelun, samala aatellen, etä kun on asemia, niin käyttäjät hiljalleen lisääntyisivät.
No sitten tulee taas autotekniikka mihin se.
Olen puhunut aiemminkin siittä PHV transitista, jossa kone pyörittää generaatoria, ja generaattori antaa sähkömoottoreille voiman auton liikutteluun, jotenka tuleeko kaasuttomat autot.
Eli näkemä ken elämä.
Tp

Timo Haapanen 09.09.2023 12:22

Rutut eivät tankkipulloa tarvitse kun ovat kausipaikoilla piuhan päässä, kämppäreitä kiertelevät eivät tarvitse.

Tankkipulloja on liikkuvilla vapailla vaanareilla jotka menevät ja olevat oman mielen mukaan. Aika pieni porukka kuitenkin.

@timppa

Petteri Haverinen 09.09.2023 15:25

Kyllä käsittääkseni maailma muuttuu tässäkin asiassa, sillä , Facebookissa karavaanarit ulkomailla ryhmässä on moni hommannut tankkikaasupullon, mut toki bisneksenä kaukana vielä Suomessa, mut jossain pääteiden varsilla muutama tankkauspaikka voisi toimia…

Kari Rautiainen 09.09.2023 15:33
Petteri Haverinen

Kyllä käsittääkseni maailma muuttuu tässäkin asiassa, sillä , Facebookissa karavaanarit ulkomailla ryhmässä on moni hommannut tankkikaasupullon, mut toki bisneksenä kaukana vielä Suomessa, mut jossain pääteiden varsilla muutama tankkauspaikka voisi toimia…

Siinäpä se dilemma. Jos ajateltaskin niinpäin että jos olis tankkauspisteitä niin alkais olla enemmän tankkipullojakin.

Eihän se niin voi olla että ensin karavaanarit hankkii tankkipullot joilla ei täällä mitään tee, ja sitten tarjonta syntyy valmiille markkinalle. Ei vaan yrittäjä synnyttää markkinan tuotteelle. Jos tankkipullon käyttö olis yhtä helppoa kun euroopassa niin olishan nuo tankit yleistyneet voimakkaasti. Vaihtopulloja ei tarvii kun kausipaikkalaiset.

Petteri Haverinen 09.09.2023 18:30

Minusta tankkikaasupullon etu on juuri siinä, että tankkaa siellä missä on ja sen verran kun mahtuu… siis vajaankin voi täyttää ja kyllä kaasua talvella kuluu, helposti pullo/2-3 vrk, joten ei itselle toimi, jos pitäisi tankkausaseman takia ajaa satoja kilometrejä…
Nytkin ollaan Latviasta palaamassa kotiin päin ja tankkaan pullon täyteen matkan varrella…

Markku Hämäläinen 09.09.2023 18:42

Yksi syy nestekaasuasemien puuttumisen on Suomessa autoissa käytetty kaasu, joka on maakaasua, kun muualla Euroopassa käytössä on myös nestekaasu

Seppo Suomi 09.09.2023 19:28
Timo Haapanen

Rutut eivät tankkipulloa tarvitse kun ovat kausipaikoilla piuhan päässä, kämppäreitä kiertelevät eivät tarvitse.

Tankkipulloja on liikkuvilla vapailla vaanareilla jotka menevät ja olevat oman mielen mukaan. Aika pieni porukka kuitenkin.

@timppa

Älä yleistä.

Meilläkin on jo toinen tankkipullo käytössä kun leima vanheni.

Ollaan keskitalvi kämppärillä ja kun ilmat lämpenee niin liikkeellä.
t.seppo

Kari Rautiainen 09.09.2023 20:31
Markku Hämäläinen

Yksi syy nestekaasuasemien puuttumisen on Suomessa autoissa käytetty kaasu, joka on maakaasua, kun muualla Euroopassa käytössä on myös nestekaasu

Tämä totta. Euroopan puolella kaasuautoista on 90% LPG, propaani / butaani käyttösiä.

Toivo Koistinen 10.09.2023 07:31

Kaasuautoilukin, mihin muuttuu, jos se yleistyy. venäjän tuonti on nolla, ja nyt jo alkaa karjatilat, kuten mejänkin kunnassa suunnittelevat yhteistä kaasun tuottoa, lannasta, joka kompostoituu siinä systeemissä mullaksi.
Tarkoitus tuottaa kaasua likenteeseen, perustamalla tankkaus asema. Valmista olisi v 25
Siitä on kokemus 80 luvun alusta täällä kun emakkosikala laittoi sen kompostorin, ja lämmitti sikalan sillä kaasulla, mutta sillon valtiovalta kaatoi asian, kuten kaasusaabin teon verotuksella, elikkä poliittisella juoksupoika järjellä.
Se kaasutankkipullohommakin voikehittyä, siinä vaan tarvitaan valtiovallalta maalaisjärjen, ei poliittisen järjen säänöt, ja sitärataa.
Politiikkahan puhuu EU tasollakin että fossiilinen öljy lopetetaan oliko v35, tosin se vaatii lentikoneet maahan, ja muuta suurta muutosta ihmiskunnasa.
Näkemä jos enää kuka elämä.
Tp

Kari Rautiainen 10.09.2023 08:24

Hyvinkäällä on palopurolla luomubiokaasuasema. Puristettua paskanhajua 1,10€ kilo. Ei vaan sovellu tähän meidän tarkotuksiin… mutta muuten tilakaupasta hyvät lähi tuotteet. Ei halvalla mutta hyvää.

Timo Haapanen 10.09.2023 08:28
Seppo Suomi

Älä yleistä.

Meilläkin on jo toinen tankkipullo käytössä kun leima vanheni.

Ollaan keskitalvi kämppärillä ja kun ilmat lämpenee niin liikkeellä.
t.seppo

Kuuluttehan te ehdottomasti liikkuviin vaanareihin. Olette nähneet muutakin kun motarin travesta etelään.

@timppa

Seppo Suomi 10.09.2023 16:10

Nestekaasun tankkaus Suomessa on tällä hetkellä mahdotonta. Mikäli vaihtipullo maksaa 25€ ja pullon tankkaus 30€ niin yhtälö ei toimi.
Pertun touhu muutenkin taitaa olla kyseenalaista? (Huom kysymysmerkki)

Toivo Koistinen 10.09.2023 16:19

Se purkitetu paskan haju tullee yleistymään, koska siinä on vain hyviä puolia. lanta tulee hyväksi pellolle, ja samalla sen ihtensä haju jää pois lannan levityksestä pellolta.
Niinja sekin, että on tuttu haju sitten kun tankkaat autoasi sinä kaaasulla ajeleva. Ei tarvi peiton alla nenäänsä pitää yöseen aikaan.
Niinja ehkä siinä samalla kun jakeluasemia tulee kaasulle, voi niitä kaasutankin täyttöpaikkojakin tulla teille karavaanit
Näkemä ken elämä.
Tp

Timo Haapanen 10.09.2023 18:03

Se on Toivo kaksi aivan erilaista kaasua biokaasu ja nestekaasu. Nestekaasu on nestettä n. 7 bar:n paineessa ja biokaasu on tankissa kaasumaisessa muodossa puristettuna 190 bar:n paineeseen.

Eikä se tankatessa haise kun se ei saa vuotaa. Iltapäivällä kävin tankkaamassa maakaasuautoni jolla ajelen paikallisella biokaasulla. Ei haissut yhtään millekkään.

@timppa

Toivo Koistinen 10.09.2023 18:35

Totta. tuo minun peiton alus hajun esille tuonti oli sitä minun maalimanlopun tollon humoria, jota en aina ittekkän ymärrä.
Se aikanaan sikalassa ollut kaasukompostori tosiaan ei haissut, eikä se kaasu, ja se ulos tullut multa oli tosihyvää kukka, ja kasvimultaa jota ne säkittivät ja möivät.
Sian lanta sinälän tuoksuu lähes yhtä kamalalta kun ihmisen lanta, koska molemmilla meillä sekä sialla, ja minulla on samanlainen ruuan sulatus elimistö, eli sekasyöjiä met.
On hyvä että maatiloille on siinä lisätuloa, nykyisessä ajassa, jossa maan viljely ei ole kullan vuoleskelua, mutta se homma on maan tärkeintä kansan ruokinnassa.
Niinja lannan tuoma energia on sitten uusiutuvaa, ja kotomaista, eli politiikkakin ehkä sen älyää, jos hyvätuuri käy.
Nyt siten seuaavaksi niitä kehitteillä olevia konttiydinvoimaloita ympärmaan
Tp

Eero Bruun 10.09.2023 22:17

Koko ajan kehittyy tämä energiajuttu. 10 vuoden päästä on taas jokin uusi asia pinnalla. Hyvä kun päästiin irti Venäjän energiasta. Puolipakolla siirryttiin tuuleen ja aurinkoon ja onneksi oli vielä ydinvoima. Mielenkiinnolla odotan tulevaa. Ja kohta ei ole enää kaatopaikkojakaan, kun kaikki kierrätetään. Ihmiset hoitaa itse roskien lajittelun ja oikeaan paikkaan roudaamisen ja pankkiasiatkin vielä netin kautta. Netti on tuonut paljon hyvää. Pankkiin laitoin kysymyksen omista pankkiasioista ja heti seuraavana päivänä tuli vastaus. Tämä juttu nyt rönsyilee, mutta minusta hyvään suuntaan ollaan menossa vaikka itsekin valitan muutoksista aina välillä. Tämä muutoshan johtuu siitä , että työ on kallista. Kävin vuosia sitten, taisi olla 2005, Almatyssä Kazakstanissa ja Ihmettelin rakennuksilla ja ylipäänsä muuallakin työntekijöiden suurta määrää. Mutta sellaistahan se oli Suomessakin 70-luvulla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.