Talvilaatua tankkiin

PALIN MATTI 21.10.2006 12:10

Jokos huoltsikoilta alkaa olla saatavissa talvilaatuista dieselpolttoainetta siellä etelämpänäkin? Itse huomasin tuossa juuri, että minulla on omassa piironkiautossani melkein täysi tankillinen kesälaatua. Eikös kesälaadun alin käyttölämpötila ole jossain -8 asteen paikkeilla? Nyt on parina viime yönä ollut täällä Merilapin korkeudella jo öpaut -10 lämpötiloja. Plussan puolella ei ole käynyt enää pariin päivään. Pitänee siis lähteä piirongilla liikenteeseen, että saadaan säiliöön tilaa talvilaadulle, jos sitä jo jostain saa.

Onko muuten saatavissa erikseen lisäainetta, jolla voidaan dieselpolttoaineen pakkaskestävyyttä lisätä suoraan auton säiliössä? Muistan 70-luvun lopulla, kun minulla oli omakotitalon maanalaisessa säiliössä kesälaatulöpö ja tuli niin ankara talvi, että poltin ei enää jaksanut imeä ainetta säiliöstä. Pumppu pukkasi putkesta vain sellaista jäykkää parafiinitankoa. Silloin öljyfirma toimitti minulle 3 litran pulloa metanolia. Ne kun kaatelin 3000 l säiliöön, niin toimi taas lämmitys hyvin koko talven. Löytyiskö siis ajoneuvokäyttöön sellaista vastaavaa lientä.

PS: Ei kannata vastata, että Googlettamalla tai vanhoja keskusteluita selaamalla löytäisit itsekin kyselemäsi tiedon jostakin. Tiedän sen toki itsekin, että näinkin voisin toimia, mutta ajattelinpahan vaan ihan keskustelun vilkastuttamiseksi kysyä tätä täältä nyt! Meinaa kuivua ihan anhittomiin tämä jäsenkeskustelusaitti. Ja toisaalta täällä esiintulevat vastaukset palvelevat samalla kaikkia näitä sivuja lukevia.

NYYSSÖNEN KAJ 21.10.2006 13:28

Empä tiedä että löytyykö. Takuu kysymyksissä ei kannata kertoa että on käyttänyt vippaskonstia muuttaakseen Kesälöpön talvikäyttöön. Kesälaatu pitäisi kestää -15c asti.

Desi bensaa per 100 litraa kesädiseliä auttaa huomattavasti asiaa - en kuitenkaan tiedä miten koviin pakkasiin. Esyää parafinoitumisen.

PALIN MATTI 21.10.2006 14:16

Kuule kaitsu. Ei mulla oo ennään talosa takuu voimasa. On jo 30 vuotta vanha laitos tämä. Eikä sillon, ku net sen metanolin anto mulle löpötankkiin lisättäväksi, ollu mistään takkuista puhetta.

HAAPAKOSKI OSSI 21.10.2006 14:42

Kyllä se bensa auttaa myös kovemmilla pakkasilla, kun talvilaadun tilalla pitäisi olla arktista. Vanhemmissa dieseleissä on tainnut olla ohjekirjassa lisäysmääristä isojakin prosentteja, mutta nykydieseleihin bensaa ei vaan saa laittaa tippaakaan.

KAUPPI ERKKI I 21.10.2006 20:18

Saattaapi tämä kesä nafta olla parempaa talvellakin

ei nimittäin kukaan ole valitellut Ducaton tärinöistä koko kesänä, mutta auta armias kun siirrytään talvi naftaan niin johan alkaa tekarit väpättään ja parkissonin tauti iskee lähes kaikkiin Ducaton omistajiin.

KAARNA PAULI O 21.10.2006 22:07

Viime talvena tankkasin venäjällä n.80 l dieseliä lauhalla kelillä ja seuraavana päivänä tulikin pakkasta 25° ja auto hyyty totaalisesti.Tuttu rekkakuski kertoi venäläisten käyttävän tähän vaivaan n 2-3 litraa bensaa/100 litraa kohti.Kokeilin konstia sillä erotuksella että lisäsin 1 litran 2T öljyä syöttöpumpun voiteluun,ja homma toimi ilman mitään ongelmia pakkasten ajan.Takuu aika oli kylläkin mennyt 2v sitten umpeen,ajelen edelleen samaisella pakulla edelleenkin.Takapyörän laakeri on alkanut hiukan ulista,mutta se ei taida johtua polttoaineesta ??? (tämä näin loppu kevennyksenä)

HEISKANEN PERTTI 22.10.2006 00:44

Nykyisin joidenkin öljy-yhtiöiden kesälaatuiset diesel-polttoaineet kestävät pakkasta jopa 20 astetta. "Vanhat" kuorma-automiehet aikoinaan lisäsivät valopetroolia polttoaineen juoksevuuden lisäämiseksi kovilla pakkasilla.

TERNI KIMMO 22.10.2006 11:02

Litra valopetroolia tankkiin niin tavallinen kesälaatu kestää n.kakskytraatii.

KORHONEN KARI 22.10.2006 13:18

Matti ,hoi!Ookkos kokkeilu sitä sinistä,vai vihreetäkö se on, plaatua sieltä Haparandasta,kuis se toimis.Haparandalaisethan kokkeilevat meitin punaista plaatua runsain mitoin menestyksellisesti?En siis yllytä!!

NYYSSÖNEN KAJ 22.10.2006 15:20

Kaveri Puolassa osti laatikollisen ruokaöljyä ja kaatoi tankkiin. Hyvin se kävi silläkin tavaralla ja maksoi vain 25 centtiä litra. Talvikestävyydestä en tiedä. Ainaskin Oliviöljy sakeutuu jo +6 asteessa. Rypsiöljy ei ole punaista joten sitä varmaankin saa käyttää? Kaj

VANE PIRJO 23.10.2006 11:58

Kannattaa kysellä maahantuojalta ennenkuin lisäilee mitään JTD (common rail) moottoreiden naftaan. On melko kalliit komponentit kokeilla. Fiatin asentajat kertoi että tehdas edellyttää jos on hiukankin epäilyjä että systeemissä on roskia, esim jonkun osan vaurioitumisen takia, vaihdetaan kaikkia polttoainetankista alkaen. Tämä siis kuultu asentajilta. JTD autoissa voi olla ettei tulee ongelmaa pakkasen kanssa jos moottorin saa käyntiin, systeem lämmittää aikalailla polttoainetta.

Juha

VILJAVA TAPIO 23.10.2006 14:32

Lämmittää mitä lämmittää. Jos paikat on käynnistettäessä kylmät, kestää pirun kauan ennen kuin paluukierron vaikutus naftan lämpötilassa alkaa näkyä. Sen sijaan pa-suodattimen tukkeutuminen kiteytyneen parafiinin vaikutuksesta alkaa heti, eikä monta minuuttia tarvita kun peli on selvä, oman kokemuksen mukaan n. 5 minuuttia tai kaksi kilometriä. Tapahtunut kaksi kertaa kesälaadulla alle 10 asteen pakkasessa. Molemmilla kerroilla startti ilman moottorin esilämmitystä. Lohkolämmiittimen käytön jälkeen ei ole sattunut koskaan, siinä ilmeisesti suodatin lämpenee riittävästi.

VANHATALO PEKKA 23.10.2006 16:19

Nyt voi mennä dementian piikkiin, mutta eikös valopetroolin ja polttoöljyn "verottomuuden" tunnistamiseen aikoinaan (-80-luvulla) käytetty samaa kemikaalia. Eli jos tullimies tienpäällä tarkistaa polttoaineen, näyttää valopetroolilla jatkettu diesel polttoöljyltä? En tiedä tehdäänkö näitä testejä enää, mutta saattaa olla kallis tapa? Komentti perustuu hatariin muistikuviin tammikuulta -86, kun dieselin kanssa oltiin etelässäkin ihmeissään!

PUTTONEN MATTI 09.11.2006 22:29

mä en käyttäis näissä uusissa koneissa mitään vippaskonsteja, mutta vanhempien tankkiin voi laittaa tavallista jäänestoainetta ja litran 2Tahti öljyä perään ettei pumppu kuiva.

KARLSSON GÖRAN 09.11.2006 22:55

Kysyit: "Jokos huoltsikoilta alkaa olla saatavissa talvilaatuista dieselpolttoainetta siellä etelämpänäkin?"

Paraisten Teboilissa oli talvilaatu viime sunnuntaina... tankkasin tankki täyteen ja ajoin tallille... /Rantaruottalainen

MYLLYRINNE KALERVO 10.11.2006 14:36

Öljyn annostus on pikemmikin desin osia kuin litra tankilliseen...

NYYSSÖNEN KAJ 10.11.2006 15:25

Kesälaadun suodatettavuus on -15 astetta. Huoltoasemalta häviää kesädiesel merkki kun laittavat huoltoaseman tankkiin talvilaatua. Vasta toisen täytön jälkeen tulee talvilaatu merkki mittariin.

NIITTYARO TAPANI 10.11.2006 19:47

Käsitykseni mukaan omassa 2002 mallisessa 2,8 JTD Fiatissa on dieselsuodattimen yhteydessä lämmitin joka menee päälle tietääkseni +10C hujakoilla. Sen jälkeenhän se toimii jos vaan pumppu saa sen ylös tankista. Sähkölämmitteinen suodatin ei myöskään tukkeudu parafiinikiteistä. Huollossa kertoivat enkä ole osannut eppäillä, saas nähdä mihin usko vielä johtaa. Kertokaa ihmeessä jos jonkun muisti on pettänyt!

TOIVONEN MARTTI 10.11.2006 19:57

Siinä Sitikan C35 v. 89 mallissa jonka ostin saadakseni paremman koneen ja viisivaihteisen laatikon oli hehkureleeseen kytketty polttoaineen lämmityselementti. Sitä ohjattiin todennäköisesti (en asentanut enkä purkanut relettä) samalla bimetallikytkimellä joka sääteli hehkua. Viime talvena hiukan kadutti etten ollut laittanut sitä paikalleen, parinkymmenen päälle pakkasta ja kesälaatua tankissa yritin käydä kylässä 50 km päässä. Meno kesti tunnin ja paluu vähän kauemmin, pari kertaa piti pysähtyä että konehuoneen lämpö tasaantui ja lämmitti polttoainesuodattimen. Olis ollut käyttöä polttoaineen lämmitinelementillä... mot

TENKULA MATTI 14.11.2006 01:02

Jos kesälaatuun sekoitetaan talvilaatua, se on edelleen käytännössä kesälaatua. Jos halutaan tehdä se kunnolla, pitää ajaa auton tankki mahdollisimman tyhjäksi, täyttää talvilaadulla (vaikka puoli tankkia) ajaa taas lähes tyhjäksi ja täyttää vasta sen jälkeen täyteen (tämä pätee myös huoltamon tankkeihin). Säilytys aina tankki täynnä. Lisäaineista sen verran, että vanhemmat rivipumput kestävät kyllä sen bensiininkin sekoittamisen, mutta näille jakajapumpuille en suosittele edes 2T öljyn kanssa. Korkeapainedieselit eivät kestä mitään ylimääräisiä (ja ovat kohtalaisen kalliita korjailla). Se valopetrooli, jota 80-luvulla sai lisätä, oli "furfuroimatonta", eli ei sisältänyt väriainetta. Sitä ei taida enää olla edes myynnissä, silloin oli poikkeustila :) Käytännössä Diesel T 100 on ollut pelastavana enkelinä monet kerrat, auttaa jos vain auto käy. Tavallinen jäänestoaine ei ole suositeltavaa, se saa vain kondenssiveden liikkeelle ja se jäätyy yleensä putkiin.

TOIVONEN MARTTI 14.11.2006 09:03

Viikonvaihteessa oli paikallisen ABC-huoltamon pumpun kylkeen ilmaantunut tarra "välilaatu, pakkasenkestävyys -25". Eli kyllä täällä pikkuhiljaa vaihdetaan talvilaatuun. Tuo tarra merkinnee sitä että tankissa on osa vanhaa kesälaatua (-15) ja osa uutta talvilaatua. mot

VARIS VESA 14.11.2006 09:21

Näin se varmaan on. Tuolla Oulun seudulla oli ihan "oikeeta talvilaatuu" pakkaskestävyys -35.

NISSINEN JUHA 14.11.2006 09:47

Näyttääpä toi kesälaatukin toimivan 3 viikkoa sitten tultiin Rukalta tankkasin ämmänsaaresta abc:ltä ei ollu tarroja laadusta jäi auto seisomaan pakkanen paukkui -25 viikon verran lauhtui -10 lähti webasto ja sen jälkeen autokin käyntiin ei mittään ongelmia. En tiedä onko tossa Rellussa sähkö lämmitintä suodattimessa.

VILJAVA TAPIO 14.11.2006 09:49

Jotkut huoltamot ottavat kesälaatutarran pois, kun säiliöön lisätään talvilaatua ensimmäisen kerran, ja talvilaatutarra liimataan mittareihin toisen täytön yhteydessä. Ei tarraa = välilaatu.

VILJAVA TAPIO 14.11.2006 10:32

Se ei tarroja -tilanne tarkoittaa juuri sitä, että huoltsikan säiliöön on ensimmäistä kertaa tankattu talvilaatua kesälaadun perään.

HAAPANEN TIMO S 14.11.2006 18:39

Onkohan ABC-asemilla otettu käyttöön kaksilaatumittarit.Jo ainakin parina talvena mm.Neste ja Teboil ovat myyneet näissä kylmäasemisaan ns. välilaadun kesänaftaa jonka pakkasenkestävyys on n.-27" Hinta on kuitenkin hivenen korkeampi kuin normaalin kesälaadun.Tuolla pärjää Turun seudulla yleensä koko talven.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.