Takatalli

Tomi Mutikainen 15.10.2016 20:24

Terve,

Hommasimme juuri tuollaisen 2004 vuoden adria coral auton missä on iso takatalli. niin kysyisin paljonko se talli kestää painoa? Eli voiko esimerkiksi laitaa 100kg painavan mopon sinne vai alkaako rasittamaan alustaa?

Toinen havaittu asia on kun kiihdyttää kolmos vaihteella siinä 40-50 km/t niin vatkaa hirveästi? mutta loppuu kun ajaa kovempaa tasakaasulla.

T. Tomi Mutikainen

Jarmo Välimäki 15.10.2016 21:08

Kierrokset moottorissa aina 2000 vähintään vaihteilla, ,JV

Ilkka Vänttinen 16.10.2016 13:21

Transit 2006 2.0 tdci raitisilmasuodatin. Tietääkö kukaan missä ko.suodatin on. Pitääkö etsiä konehuoneen puolelta vai sisältäpäin kojelaudasta

Matti Janhonen 16.10.2016 14:01

Ohjekirjassa tuo takatallin kuormitus on varman sanottu. Vaan missä on ohjekirja? Mutta kyllä se 100 kg kestää. Se on sitten eri asia mitä muuta siellä tallissa on. Takatalliautoissa on yleensä pitkä peränylitys ja siitä taas seuraa suurella takatallikuormalla kaksi asiaa. Peränylityksen vipuvaikutus kasvattaa taka-akselimassaa, jolloin jousiin kohdistuu suuempi massa ja samalla suurin sallittu akselimassa voi ylittyä. Mutta sadalla kilolla ant mennä vaan.

Tuo vatkaus on hankalampi juttu jos sitä esiintyy vain tietyssä nopeudessa ja tietyllä vaihteella. Syitä voi olla useita ja niiden kaukoparannus on vaikeaa. Vetoakselien nivelten kuluminen tulee ensimmäisenä mieleen, renkaan vyövaurio on toinen, väärät kulmat, jousi poikki, tehoton vaimentaja jne.

PS. Trendi on nyt keskisen Europan karavaanareilla se, että mopoista ja skoottereista on luovuttu ja nyt ei ole katu-uskottava jollei ole sähköpyörää. Se on kova sana nyt.

Tomi Mutikainen 16.10.2016 14:07

kiitos Matti kattavasta vastauksesta.

Vien auton maanantaina huoltoon niin saavat katsoa tuon vatkauksen. joo tuota ohjekirjaa ei tosiaan ole :) mutta autossa on kyllä ilmajouset joita pitää vielä oppia käyttämään mutta parantaa varmasti tuota kuorman kantoa takana. Ja pitää miettä sitä sähköpyörää olisi ainakin helpompi sitoa kiinni :)

Matti Janhonen 16.10.2016 16:18

Ilmajouset on hyvät juuri niiden säädettävyyden kannalta. Oikeaa painearvoa kullekin kuormalle joutuu hieman hakemaan, mutta äkkiä se löytyy.

Juho Laasonen 19.10.2016 18:09

Vatkauksen syy ehkä vetoakselissa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.