Starttiakun vaihto

Antti Korhonen 04.06.2023 16:21

Onko starttiakun vaihdossa mitään erityistä, ei varmaan tarvitse kertoa autolle akun vaihdosta? Radiossa ei ole koodeja, mutta tarvitseeko varavirtaa akun vaihdon ajaksi? Moottoritilan napoihin toki helposti saa vara-akun.

Vanhaa akun merkkiä ja tarkkaa mallia en vielä tiedä, kun ei sieltä kolosta ole nähnyt merkkiä, mutta Motonet ehdottaa rekkarilla vain AGM-akkua. Voiko olla agm vakiona?

Auto Ducato -16 2.3 150hp Multijet

Timo Haapanen 04.06.2023 19:46

Kyllä antaisin virtaa vaihdon ajaksi. Mun mielestäni starttiakussa ei niin väliä ole mikä se on. Oikean kokoinen vaan.

@timppa

Antero Virkkala 05.06.2023 09:04

Itse en järjestänyt apuvirtaa vaihdon ajaksi, ja minulle tämä oli hyvä ratkaisu. Viime syksynä käynnistin ketjun nimeltä "Käynnistysakku vaihtoon?", kun alkuperäinen akku hajosi auton oltua meillä vajaan vuoden (sitä ennenn liikkeen esittelyautona puolitoista vuotta). Tuolloin akku vaihdettiin liikkeessä virhevastuun perusteella. Ehdin kuitenkin useaan kertaan kokea, mitä autolle tapahtuu kun jännite laskee 10 voltin alapuolelle. Autosta (Sunlight I68, Multijet 2.3 Euro 6, 160hv, Start/Stop) katoaa päivämäärä ja kellonaika, mutta ei muuta. Meidän Alpine-multimedialaitteesta katosi tieto siitä, mille taajuudelle radio oli viritettynä, mutta asemien esivalinnat olivat tallessa, samoin navigaattorin kartat ja asetukset sekä puhelimen paritus. Myös usealla YouTube-videolla näytetään, että mitään tämän vakavampaa ei akkuvirran katoessa tapahdu.

Ensimmäinen akun vaihto tapahtui siis liikkeessä virhevastuun perusteella viime marraskuussa. Tämä akku kesti nyt toukokuussa muutaman päivän ja n. 1300km, kunnes ei sitten Oulusta palatessa Joutsan ABC:llä puolen tunnin kahvitauon jälkeen jaksanut pyörittää moottoria. Ensimmäisen akkurikon aikaan hankin Telwin Drive 13000 -apukäynnistimen, jolla auton sai rikkinäiselläkin akulla käyntiin. Samoin nyt Joutsan ABC:llä. En enää luottanut liikkeen harkintaan akkuasioissa, vaan kotiin päästyämme ostin Suomen Akut Oy:stä käsitykseni mukaan parasta mitä saa, eli Varta Silver Dynamic H15-akun (vanha merkintä A4), 105Ah, 950A, Start/Stop-yhteensopiva. Pituus 395mm, eli milli-pari vähemmän kuin Sunlightin akkukotelon pohjalla.

Ennen akun vaihtoa valokuvasin tarkasti kaikki liitännät ja akkukoteloon tulevat mutta kytkemättömät (?) johdot. Irrotin akun kiinnityspannan ja navoista johto- ja liitinrakennelmat. Vedin johdot/liittimet sivuun akkukotelon päältä ja sidoin ne naruilla penkin rakenteisiin, että akkukotelon yläpuoli jää niin vapaaksi kuin mahdollista. Minulla oli akkukotelon seinään ruuvattu yksi kahden ison sulakkeen teline, joka piti irrottaa (ensin sulakkeet, sitten ruuvi) pois akun tieltä. Konsolissa olevaa juomapullotelinettä en irrottanut. Otin vanhan akun pois. Toin uuden akun sivuovesta ja pyysin vaimoani varmistamaan kuskin ovesta, että johtohässäkät pysyvät poissa tieltä. Laskin uuden akun (26kg) miinusnapa edellä akkukoteloon (pullotelineen alle). Sitten kytkin johtohässäkät takaisin.

Vuoden -16 moottorissa ei ehkä ole Start/Stopia, eli siltä osin akun valinta ja hankinta voi olla yksinkertaisempaa.

Timo Haapanen 05.06.2023 10:23

Tarkkojen ohjeiden mukaan body control- yksikön tilttaamisen varalta pitäisi auton sammuttamisen jälkeen odotella ainakin minuutti ennen akun irroittamista. Kuljettajan ovi suljettuna, nokkapelti kiinni, avaimet pois virtalukosta.

Hankaluutena saada akun vaihto suoritettua ovi suljettuna. Body control herää pienimmastäkin toiminnasta, se alkaa valmistautua lähtöön jo ovien lukkojen avaamisesta. Jos sitten vedetään kesken valmistautumisen virrat pois siihen saattaa ( huom. saattaa ) tulla häiriö.

@timppa

Veli-Pekka Merikallio 05.06.2023 17:14

Eipä tuo kummoinen homma ole pitää auto jännitteellisenä akkulaturilla, silloin se auto ei huomaa vaihdosta laisinkaan ja ei tarvitse peljätä asetusten häviämistä. Itse panisin tilalle tavallisen, riittävän tehokkaan ja laadukkaan lyijyakun (Exide).

Timo Haapanen 05.06.2023 17:44

Olisi parempi antaa virta 12 V:n akusta. Automaattilaturi ei anna mitään ilman vastavirtaa. Tyhjä ( oikeasti tyhjä ) akkukaan ei lähde lataamaan ellei anna vaikka paremman puutteessa 9 V:n nepparipatterilla alkua.

Akusta tulee tasainen tukeva virta kompuuttereille.

@timppa

Markku Hämäläinen 05.06.2023 20:49

Minulla on CTEC-laturi kytkettynä starttiakkuun, siinä on myös virtalähde-moodi, joka antaa ulos 12 V vaikka vastajännitettä ei ole.
Kun autossa on Webasto ja talvella tulee pätkäajoa ei EBL:n ylläpitovirta riitä pitämään akkua latauksessa

Timo Haapanen 05.06.2023 21:11

Ahaa, siinä on sellainen toiminta, sitten se kävisi tuohon hommaan. Esim. Matti-laturia monet luulivat rikkinäiseksi kun mitään ei tullut ulos. Vanhasta perinteisestä tulee mutta taitaa jännite olla mitä sattuu.

@timppa

Ari Kuusisto 05.06.2023 22:27

Mulla on CTEC ja Defa Handy70 josta myös löytyy virtalähdetoiminto.Defalla tapaan vaihtaa akut myös varmuudeksi,viiden amppeerin luokkaa antaa max.

Antti Korhonen 09.06.2023 11:34

Akku vaihdettu ja toisesta akusta annoin varavirtaa. Ei ollut mitään ongelmia.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.