Robottivaihde ja vikakoodi ongelmat

Kari Laukkanen 02.06.2022 19:23

Elikkä auto Fiat Ducato 2,3 150 vm 2012. Maanantaina vesisateessa pysähtymisen jälkeen alkoi robottilaatikko vaihtamaan vaihteita ylöspäin aivan kuin olisi kytkimellä luistattanut (kierrokset nousivat rajusti ylöspäin ennen kuin pitoa) ja alaspäin vaihtaminen oli kanssa tosi ihmeellisen töksäyttelevää. Näytössä vilahti myös ”check transmission see handbook”. Pääsin kuitenkin kotipihaan n.3 km matkan.
Kävin sitten tutkailemaan asiaa auton ollessa käynnissä mittaristossa vilahtivat varoitukset; Check transmission see Handbook ja Check Engine., mittaristossa vilahti myös abs- ja jarrunmerkkivalo.
No menipä ajon estokin päälle. Totesin jo tällöin moottoritilaan valuneen vettä jostakin.
Seuraavana aamuna (pouta sää) käynnistin ja totesin ainoastaan moottorin häiriövalon palavan, joten läksin kokeilemaan ajamista ja kas kummaa robottilaatikkokin toimi kuin ajatus. Ajoin huoltokorjaamolle, jossa vikakoodit luettiin (oli useita, eri tyyppisiä) ja kuitattiin.
Toimikin nuo poutapäivät ongelmitta. Tänään sateessa veden pääsyä moottoritilaan tutkailin sieltähän se tuulilasin ja kaukalon välistä vuotaa. (Googlailemalla totesin, että tämähän on tiedossa oleva ongelma).
Tukkisin vuodon väliaikaisesti jesari-teipillä ja ajelin vesisateessa n. 80km ilman ongelmia.
Mutta nyt kun läksin illalla uudelleen, matkateko loppui alkuunsa, kun noita ongelman alun häiriöitä rupesi taas tulemaan ja koti risteykseen pysähdyttyäni hävisivät kaikki vaihteetkin. Sammutin ja käynnistin uudelleen, no nyt ajoneston kuvake eikä käynnisty. Avaan konepellin ja paukautan sen vähän voimakkaammin kiinni (näin tein myös tuolla ongelman ekapäivä), näin poistui ajonesto ja sain auton takaisin pihaan omalle paikalleen.
Kysynkin onko kenelle sattunut vastaavaa ongelmaa tai onko tiedossa paikkaa / henkilöä ko. ongelman ratkaisemiseksi.


Tuo vesi moottoritilaan vuoti tuolta tuulilasin ja muovikotelon välistä, tukkisin vuodon ja ajelin vesisateessa n. 80km ilman ongelmia. Mutta nyt kun läksin illalla uudelleen, matkateko loppui alkuunsa, kun pysähdyin risteykseen, hävisivät kaikki vaihteetkin. Sammutin moottorin, ajon esto taas päällä, kuittautui konepeltiä ”paiskaamalla”. Ongelman ollessa päällä vilahtavat aika-ajoin ABS- ja käsijarrun merkkivalot, nopeus- ja kierroslukumittarin käy nollilla tämän ”check transmission see handbook” ilmoituksen lisäksi. Vakionnopeussäätimen kuvake ei näy mittaristossa eikä se tietenkään tällöin toimi. Muut häiriö ilmoitukset, kuin moottorihäiriö katoavat silloin, kun auto toimii. Täällä karavaanarien keskustelupalstalla törmäsin havaittuun ongelmaan moottoritilan johtosarjassa (johtosarjassa johtoja, joista kuparit näkyivät), tähän ajattelin itsekin seuraavaksi paneutua. Kun vielä viimeksi onnistuin saamaan ajoneston pois päältä, tätä johtosarjaa nykimällä?. Niinpä perjantaina kävin tutustumaan johtosarjaan ja kaivelin piuhat suojaputkesta. Mutta minä en vielä ainakaan ole näistä johdoista vikaa löytänyt. Ihmeellistä kuitenkin se, että nyt johtojen ollessa pois suojaputkesta vapaana, on vaihteet toimineet loistavasti, ei ole autossa ollut minkäänlaisia ongelmaa, ei varoitusvaloja, katosi myös moottorin varoitusvalo. Olisiko se nyt kuitenkin tuo johtosarja? , onko ainoastaan yksi johto mikä voi aiheuttaa kaikki nuo…?
muokattu: 26.9.2022 19:57
Jyrki Salo 03.06.2022 08:49

Ei ongelmaa ollut mutta Italia-Motor tampereella osaa homman.

t.jyrki

Pertti Ekström 05.06.2022 12:39

Minulla myös Ducato 2.3 150 robotilla. Ensimmäinen "oire" ilmaantui, kun auton käynnistyksen jälkeen vaihteisto ei reagoinut mitenkään vaihdekepin liikkeisiin. Auto oli seissyt tuolloin 5 pv jouluvierailun ajan, Alkupanikoinnin jälkeen jätin auton käyntiin kun en muutakaan keksinyt. No, kun auto oli käynyt 15-20 min. niin yllätysyllätys vaihteisto toimi normaalisti. Talvisin emme juurikaan käytä matkista, joten keväämmällä ei häiriöitä esiintynyt, kunnes..
Silloin tällöin heti käynnistyksen jälkeen moottorin vikavalo sekä abs,asr syttyivät ja laatikko vaihtoi vain 2-vaihteeseen asti. Toimenpiteenä auto seis ja uusi käynnistys niin tilanne korjaantui. Kun taas viime joulunpyhiä viettämässä, tämä toistui eikä aiemmat manööverit enää auttaneet. Paikallinen korjaamo (Mustiolla) yritti kuitata vikakoodeja mutta ei siinä onnistuneet, joten nilkutin kakkosella valtatien reunan linjuripysäkille. Olin varoiksi ottanut Motonetista ostamani yleismallin"vikakoodin lukijan" mukaan ja yritin sillä nollata koodeja. Näytti ettei tämä ekaa kertaa kokeilemani yritys tepsinyt ja aloin tilaamaan hinuria (AL). Ennen kun soitin hinurin, laitoin auton käyntiin että pysyisin lämpimänä odotellessa. Yllätys oli suuri kun huomasin että kaikki vikavalot olivat poissa, auto toimi normaalin tavoin ja pääsin ajaen takaisin kotiin. Kotona sammutin auton, uusi käynnistys ja kaikki vikavalot olivat takaisin. Vein sitten auton Atoy´lle, joka huoltaa/korjaa myös Misevan Fiatit, toiveena että saisi vihdoin auton kuntoon. Tämä alustuksena seuraavalle "potilaskertomukselle".
Atoylla luettiin vikakoodit, herjasi imusarjan painetunnistinta, arvot ihan päin honkia. Ei apua tästä toimenpiteestä. Laitan tähän liitteeksi kuvan Atoyn toimenpiteet ja selvitys tehdyistä manöövereista.
Lue vaikka ennen Deltan osuutta.

Tämän jälkeen merkkikorjaamo Delta Autoon, jossa puolentoista viikon aikana todettiin että robotin nopeus-sensori antaa vikakoodia ja vaihdettiin (ei apua) ABS-yksikkö viallinen ja uusi pitäisi tilata tehtaalta Italiasta (koska ei suomessa) 3400 €. Alkaa eläkeläisen lompakko huutaa hoosiannaa vähemmästäkin. Hakeuduin sitten EU-verkkokauppoihin, josta löysin Deltasta annetulla varaosanumerolla käytetyn, vuoden takuulla olevan yksikön hintaan 505€ kotipihalle toimitettuna. Tämän laittoivat Deltassa paikoilleen mutta vikakoodit, moottorin vikavaloa lukuunottamatta, jäivät tuikkimaan. Autoa ei tässä vaiheessa kuitenkaan koeajettu, mutta vaihtoivat vielä vanhan ABS yksikön kokeeksi ja moottorin vikavalo palasi, eli hankkimani ehyt laite takaisin (tästä ei veloitusta).
Taas etsittiin vikaa ja ihan ystävällinen työnjohtaja selvitteli että eivät saa varmaa tietoa missä vika on, mutta näyttäisi herjaavan body control unitia, eli moottorin ohjausyksikköä. Ei kuitenkaan ole varma että siinä olisi vika (???). Tämä boksi pitää tilata tehtaalta, koska se pitää ohjelmoida auton omien tietojen mukaan (alustanumero). Outoa ettei tällaista saa kotomaassa tehtyä. No, tämä maksaa about n.850€ + asennus n.300€. Kysyin sitten onko autoa koeajettu absin vaihdon jälkeen? Ei ollut, eli ajoivat sitten ja vaihteisto toimi ihan ok mutta abs asr valot tuikkivat edelleen. Hämmentää, että vakionopeussäädin toimii silti vaikka nämä merkkivalot palavat.
Koska autolla voi ajaa normaalisti, tosin ilman absia ja katsastukseen vasta 03/23, niin noudatan itsekin täällä palstalla saamani neuvoa kuin sinäkin ja vien auton Italis-motors´iin Tampereelle. Katsovat siellä sitten uudella silmällä noita vikakoodeja.
Toivon että sen jälkeen pääsen tästä murheesta eroon, Vahva luotto heidän osaamiseen on sen perusteella kuin olen kuullut ja ollut yhteydessä sinne suuntaan.


Tuli väärä liite yritän korjata.
muokattu: 5.6.2022 12:41

Liitetiedostot

fiatin_korjausta.docx
Kari Laukkanen 05.06.2022 19:26

Kuva johtosarja

Liitetiedostot

johtosarja.jpg
Kari Laukkanen 10.06.2022 08:51

Italia-Motorilla ei ole vastattu sähköposteihin, enkä parilla puhelisoitollakaan ole ketään tavoittanut. Mutta kaikesta huolimatta.
Alkaa ongelma kenties selviämään , istuin eilen sateella autossa kuskin penkillä ja hämmästyin veden määrää (vettä valuu myös asunto-osan katolta tuulilasille jne.), mikä tuulilasia pitkin valui alas. Olin jo aikaisemmin tiedostanut ongelman veden pääsystä moottoritilaan ja korjannut mm. vesikaukalon ja tuulilasin välisen tiivistyksen. Sateen loputtua otin kuskin puolen umpion pois todetakseni, että vettä paikat olivat märät. Käynnistin Ducaton ja niinpä ne häiriöt mittaritaulun valoissa ym. oli havaittavissa. Kuivattelin ja odottelin paikkojen kuivamista ja niinpä häiriöt taas poistuivat. Eli johtosarjoihin ja liittimiin pääsevä vesihän nämä häiriöt aiheuttavat....

Timo Haapanen 10.06.2022 09:41

Ota yksi kerrallaan liittimiä auki ja ruiskuta reilusti WD-40 joka paikkaan. Älä säilytä autoa nokka alaspäin.

https://www.k-rauta.fi/tuote/monitoimiaine-wd-40-400ml/5032227470040

@timppa

Kari Laukkanen 10.06.2022 09:50

Kyllä näin ajattelin tehdä, on jo hankittuna Monitoimiaine WD-40 400ml ja WD-40 Contact Cleaner. Liekkö noissa liittimien irroittamisessa jotakin huomioon otettavaa??
Sitten pitää kyllä miettiä vielä ratkaisua vedenpääsyn estämiseksi moottoritilaan.

Timo Leppäkoski 11.06.2022 22:52

Kannattaa tarkistaa myös maadoitusjohto, mikä on vaihteiston pultin ja rungon välissä. Se tuppaa ruostumaan, jos vesi pääsee valumaan sen päälke. Minulla auttoi vikavalo-ongelmiin, kun hioin ja puhdistin kosketuspinnat sekä suojasin ne vaseliinilla.

Lauri Niittynen 12.06.2022 07:30

Italia Motorilla riittää töitä maineensa takia, joten tekijä ei ehdi puhelimeen ja sähköpostiin vastailla. Mutta siellä voi myös käydä ja kysellä kun työt jatkuvat. Omassa Fiatissa piti pyyhkijän moottori vaihdattaa siellä, kun oma uskallus moottorin akselin suhteen loppui. Samalla tuli juttua noista vesiongelmista. Moottoritilan komponentit eivät kestä vettä, joten veden pääsy ylhäältä moottoritilaan pitää estää tiivistemassoilla. Pitää myös huolehtia viemäröinnistä, että vesi valuu katolta kadulle kulkematta moottorin kautta. Mikä tahansa (sähkö)vika voi siis liitttyä veteen, jos vesi pääsee moottorin päälle. Ja kuivuminen parantaa ne.

Vesiongelmia on myös muissa autoissa, kun ohjainlaatikot eivät ole oikeasti vesitiiviitä. Audissa kuulemma viemäröinnin tukkeutuminen johtaa vedet jalkatiloihin ja vasen puoli indikoi kosteuden avaamalla ikkunat ja oikea avaamalla ovien lukituksen. Voihan tuo olla turvallisuuttakin, autosta pääsee varmasti ulos sen upotessa veteen.

Timo Haapanen 12.06.2022 13:58

Ducato korjasi sen tuulilasin alapuolisen kaukalon jo olikohan 2014. Se on nyt yhtenäinen eikä vuoda.

@timppa

Seppo Mäenpää 12.06.2022 17:01
Timo Haapanen

Ducato korjasi sen tuulilasin alapuolisen kaukalon jo olikohan 2014. Se on nyt yhtenäinen eikä vuoda.

@timppa

Mitä? Eli laatikko on "tiivistetty" mukamas vuotamattomaksi? HöpöHöpö. Kaikki Suomalaiset tasakattotalossa asuvat tietävät, että vesi etsii reittinsä. Kaukalon korjaus / tiivistys ei ole ratkaisu vaan sen kaukalon viemäröinti.

Timo Haapanen 12.06.2022 19:37

Siellähän on tyhjennysputket, kolme putkea, vasemmalla, keskellä ja oikealla. Ongelma on korjattu. Keskimmäinen viemäri on juuri siinä missä ennen oli sen kaukalon sauma, nyt saumaa ei ole.

Ylimmäinen kuva on keskimmäisestä viemäristä, iso letku johtaa alas.

@timppa

Ahti Puumalainen 13.06.2022 22:19

Minulla talvisäilytyksen jälkeen autoon ei löytynyt vaihteita eikäsen vuoksi liikettäkään. Pitkän etsimisen, tiedonkyselyn ja lopulta oman havainnon perusteella totesin, että jarrunestesäiliön kyljessä oleva pienempi nestesäiliö oli liki tyhjä. Nestettä siihen, niin alkoi pelittää. Oli toki jättänyt vikakoodeja , mutta ne sai kuitattua. Syyksi selvisi, että säiliöstä johtavan putken alapään O-rengas oli jostain syystä vuotanut (juuri märkä) talven aikana, mutta puhdistuksen jälkeen vuoto ei ole jatkunut. Nyt mennyt ongelmitta kaksi vuotta. Seutatkaapa säiliön nestetilannetta, nesteettä hydrauliikka häiriintyy.

Toinen varoituksen sana. Jakohihnasta kannattaa huolehtia mieluummin liian aikaisin, kuin liian myöhään eikä vahingossakaan tarvikeosilla. Minulla 48.000 km/viisi vuotta ajettuun 2013 Ducatoon oli vaihdettu Koivusen osilla hihna ja kiristimet. Kestivat reilun 6 kuukautta ja 8000 km. Kiristin petti ajossa tasaisella tiellä 100 nopeudessa vakionopeuden säätäjällä ajossa, seuraukset kustansi vajaat 7000 e ja 40 korjaamopäivää. Kuukausien kädenvääntö ja maksumieheksi joutui työn tehnyt korjaamo, vaikka (toinen ) vaurion korjannut korjaamo totesi kiristimen pettäneen. Maahantuoja pesi kätensä, valmistaja ei myöntänyt osissa olleen mitään vikaa, mutta goodwill-tarkoituksessa hyvitti korjaamoa 3000 e. Seikkailun kokeneena minulle ei jatkossa kelpaa muut kuin alkuperäsisosat. Suosittelen;ottakaa kokemuksesta opiksi.Jakopään suhteen ei kannata riskeerata, joskaan minäkään en niin tehnyt, olin vain sijaiskärsijä.


Jos joku miettii, miksi savotta kustansi 7000 e, siihenkin sisältyy mielenkiintoinen kokemus. Kone avattiin useampaan kertaan, kun se ei suostunut kannen kunnostuksen jälkeen käymään kuin kahdella sylinterillä. Kokenut korjaamopäällikkö, murheet asiakkaalta kuultuaan, oivalsi heti, että nokka-akseiden kulmat ovat muuttuneet ja syy täytyy olla siellä.Tilasi uudet akselit ja lopultakin kone tuli kuntoon. Näkyi laskusssa. Stanssatut nokat tiukassa paikassa siirtyvät, ja se tieto kannattaa vastaavissa ongelmissa pitää mielessä .Ehkä kyseinen asentajakin sen kantapään kautta oppi ja muistaa.
muokattu: 13.6.2022 22:48
Kari Laukkanen 14.06.2022 16:48

Nyt on käyty moottoritilan kuskin puolen liittimet läpi WD-40 ja putsattu moottorin ja rungon välinen maajohto. Lisäksi asensin tänään reilun kokoiset poistoputket kaukalon päihin (kuvat). Jospa kohta uskaltaisi lähteä sadekelilläkin reissun päälle. Huomiseksi taitaa luvata reilua sadetta, pääsee kokeilemaan, toivon totisesti, että ongelmat olisivat tällä erää tässä.

Timo Haapanen 14.06.2022 17:14

Juupa, nuo reunojen viemärit tuli sinne tehdasasennuksena silloin kun kaukalo muuttui yhtenäiseksi. Eikös keskellä ollutkin jo valmiina.

@timppa

Kari Laukkanen 14.06.2022 17:31

Joo keskellä oli valmiina reilun kokoinen poistoletku, reunoillakin oli mehupillit sisä halk. max 4mm
Kapo

Heimo Mäkelä 24.09.2022 13:38

Täällä samanlaatuinen vika. Auto Fiat robottivaihteistolla,ajettu alle30000km.
Kuulisin mielelläni tästä asiasta ja miten tuli kuntoon?


Tuo vika ettei vaihteet oikein tahtoneet löytyä johtui kytkimestä. Auto siis retkeilyauto Fiat 2.3L150hv.robotti vm.2018 ja ajettu alle 30000km. Kytkimessä muovia,joka murenee....
muokattu: 21.10.2022 17:27
Kari Laukkanen 24.09.2022 17:21

Alla lainaus aikaisemmasta kommentistani, tuon kaukalon tiivistämisen, poistoputkien suurentamisen, sekä kaikkien liittimien läpikäynnin jälkeen ei ole ollut mitään ko ongelmia ”Nyt on käyty moottoritilan kuskin puolen liittimet läpi WD-40 ja putsattu moottorin ja rungon välinen maajohto. Lisäksi asensin tänään reilun kokoiset poistoputket kaukalon päihin (kuvat). Jospa kohta uskaltaisi lähte” sadekelilläkin reissun päälle. Huomiseksi taitaa luvata reilua sadetta, pääsee kokeilemaan, toivon totisesti, että ongelmat olisivat tällä erää tässä”

Timo Leskinen 26.09.2022 17:14

Robottti.....
Mulle tarjottiin kevväällä adrian ja fiiuun konneella robotti laatikko, ois ollu hyvä peli ku....
Soittelin automaattikorj, n. 10 kpl. Kyselin mitä mieltä kuului syvä hiljaisuuus....
Oks muuta vaihtoehtoooo no vika tulllooo robotti yksikkööön ku herkiäää vaihtamasta.
Yleensä alle sadantonnin kertoivat.
No jätin adrian liikkeeseen.
Ja nyt on perinteinen tomaatti.

Mitä tullooo siihen veden tulllooo tulilasin alareunasta, onko alareunasssa muovissa reijät josta päääsee pesi valumaaan koneen alapuolelle.
Oltava puhtaaat.


Kari Laukkanen 26.09.2022 17:54

Siis todettakoon, ettei minulla ongelma ollut robottilaatikko, vaan konehuoneeseen tullut vesi mikä sotki koko auton sähköisen ohjauksen.

Kari Rautiainen 26.09.2022 19:57

Niinpä. Ja sitte se että automaatti on automaatti ja manuaali on manuaali.
”Robottilaatikko” on manuaali jota robotiikka ohjailee. Manuaalihan se laatikko on.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.