Retro-jääkaapin ylläpitäminen

Ilkka Klemetti 31.07.2023 10:42

32-vuotiaassa Dethleffs-Ducatossa on Electroluxin 60-litrainen jääkaappi. Se alkoi oireilla jo 5 vuoden käytön jälkeen. Siis polttimeen karisi roskaa eikä liekki palanut täydellä teholla. Kaappi on selkä auton takaseinää vasten ja tuuletusritilät ovat auton sivuseinällä, joten niiden aukoista ei pääse polttimeen käsiksi.

Olen ratkaissut poltinongelman asentamalla polttimeen suunnatun puhallusputken, jolla roskat saa puhallettua pois paineilmalla ja jopa jalkapumpulla. Tämä auttaa useinmiten, mutta ei aina. Viime vuosina olen nuohonnut pakoputken ja puhallellut sen kautta paineilmaa polttimen lähelle keväisin ennen käyttöönottoa. Tämä edellyttää tiskipöydän purkamista. Nuohouskaan ei poista ongelmaa 100-prosenttisesti.

Nimismiehen kiharat tai kunnon täräys tiessä lähes takuuvarmasti tukkii polttimen puoliteholle.

Yläritilään on asennettu automaattitoiminen poistopuhallin. Toimiessaan kaappi jäähdyttää sisätilansa 15° ulkolämpötilaa kylmemmäksi. Tämä riittää meille. Kunhan edes toimisi koko ajan noinkaan.

Jatkuva tiskipöydän purkaminen ja joskus jopa jääkaapin irrottaminen ei jaksa enää innostaa. Kompressorikaappia, isompaa hupiakkua ja aurinkopaneeleja olen harkinnut mutta olen niistä ajatuksista luopunut, useastakin syystä.

Voisiko tuohon olla pysyvämpää huoltoa, jonka jälkeen toimisi edes muutaman vuoden ilman toimenpiteitä?

Uusia kaasu/12 V/230 V kaappeja on saatavissa, mutta joissakin mainitaan, että ei sovellu matkailuautoon/vaunuun. Mikä on syynä?

Timo Haapanen 31.07.2023 19:42

Huoltoluukku takaseinään polttimen kohdalle?? On hyvä että ne ritilät ovat sivuseinällä, takaseinän ritilöistä imee pölyä todella paljon.

@timppa

Markku Hämäläinen 31.07.2023 23:01

Kun minä pyysin aikoinaan laittamaan samanlaiseen autoon vessan luukun takaseinään, asentaja asensi kuitenkin lisä ritilän, josta ei ollut mitään apua huollettaessa, joten pieleen meni

Ilkka Klemetti 01.08.2023 09:56

Takaseinässä polttimen kohdalla on muovinen puskuri-takavalohässäkkä, joten kunnolliselle luukulle ei ole asiallista paikkaa. Laitoin aikanaan takavalon taakse aukon ja ruuvattavan peltikannen. Siitä tuli kuitenkin tietynlaisella sateella vettä sisään ja niinpä liimasin pellin vesitiiviisti pysyvästi paikoilleen.

Tämänkertainen ongelma ei ollutkaan pakoputken karstasta johtuva vaan kaasuputkesta oli karissut suuttimen juureen ruostejauhoa (?), jota sitten sopivassa kolauksessa pölähti suuttimen reikään.

Ilmeisesti noita vanhoja kaappeja ei pysty huoltamaan sellaiseen kuntoon, että toimisivat vuosikausia ilman toimenpiteitä. Täytynee panostaa kaapin irroitettavuuden helpottamiseen.

Millaisia uudet jääkaapit ovat tässä suhteessa? Olen ymmärtänyt, että ainakin toimivat tehokkaammin, mutta onko huoltotarve pienentynyt tai peräti poistunut?

Jari Kortesalmi 01.08.2023 19:59

Ei huoltotarve poistunut ole,uusi tietysti toimii vuosia huoltamattakin. Tehokkaita kyllä on,jääkaappi itsellä menee vielä pakkasen puolelle+ 25 asteessa jos täysi teho päällä,pakastin -18 jenkki kaappi malli jääkaappi 150L pakastin 25L

Timo Haapanen 01.08.2023 20:13

Eikös tuota polttopäätä ennen olevaa putkea vaihdettu sellaiseen joka ei sisäpuolelta ruostu. Ainakaan mun 2001 mallisessa ei ollut jatkuvaa ongelmaa. Muutaman vuoden välein putsaus riitti vuoteen 2016 jolloin autosta luovuin.

@timppa

Jari Kortesalmi 02.08.2023 19:19

Edellisessä hobby mallisessa vm2005 oli Electrolux merkkinen kaappi sitä piti kerran vuoteen rassata ja ruoste tuli pakoputkesta polttimen päälle. Kaasun tulossa ei ollut koskaan ongelmia.

Ilari Jämsen 02.08.2023 23:58

Muutama vuosi sitten kunnostin -89 UPOn. Vielä on toiminut.

Vanhoissa Elux/upo käytetty Junkersin poltin ei ole kovin huoltovapaa, kun se on tehty sinkitystä teräksestä. Sinkit palaa melko pian pois ja ilma- ja kaasukanavat ruostuu osittain umpeen. Sitten on väärä seos ja ei polta enää puhtaasti. Ruosteen poiston ja kanavien avauksen jälkeen tarvitsee uuden pinnan vaikka Dinitrol Thermolac. Harmi kun ei löydy ruostumatonta versiota tuohon. Ei olisi kyllä kovin vaikea tehdä.

Tein uuden pakoputken ruostumattomasta, ei ruoste karisee polttimen päälle.

Upossa kaasuputki on kuparia, joten ruoste ei tuki suutinta. Moni on vaihtanut muissa kaapeissa teräksisiä kupariputkeen.

Ilkka Klemetti 03.08.2023 10:07

Summa summarum: uudet kaasukaapit ovat tehokkaampia, mutta ylläpito on yhtä työlästä kuin vanhoissa. Lukuunottamatta ruostumattoman kaasuputken mukanaan tuomaa helpotusta.

En ole kuullutkaan Junkers-merkkisistä polttimista. Onko se juuri tuo liitekuvan esittämä malli? Niitähän myydään yleensä jääkaapin nimellä (Electrolux, Dometic jne.).

En tiennytkään, että pakoputken voi vaihtaa. Olin luullut, että se on kiinteä osa yhdeksi kappaleeksi hitsattua kokonaisuutta. Sisäputkea olen tuumastellut, mutta tuo systeemi ei kyllä kaipaa mitään lisäestettä lämmön johtumiselle liekistä väliaineeseen.

Liitetiedostot

292387750.png
Timo Haapanen 03.08.2023 16:36

Junkers on vanha kaasuvehkeiden tekijä joka valmistaa osia useille merkeille
https://www.google.com/search?rlz=1C1GCEA_enFI877FI877&sxsrf=AB5stBhWUN9eJ9RBg9IcJ8dLsw2MeFy09w:1691068722182&q=Junkers+Gas&tbm=isch&source=lnms&sa=X&ved=2ahUKEwjvvufzycCAAxUnFRAIHR2dB9YQ0pQJegQIDRAB&biw=1866&bih=1001&dpr=0.9#imgrc=NXs9jmPBNXBfRM

Bosch osti sen 2008, nyt Bosch Thermotechnology nimen alla myydään merkit Bosch, Junkers, Dakon ja Vulcano. Euroopan suurin alallaan.

@timppa

Ilkka Klemetti 03.08.2023 19:58

Ilmailuhistoriasta kiinnostuneena tiesin, että Hugo Junkers (1859-1935) kehitteli ja valmisti mm. kalorimetreja ja kaasukäyttöisiä veden ja ilman lämmittimiä 1800-luvun puolella. Sittemmin tämä tuotantohaara jatkoi omaa elämäänsä kun Junkers itse kiinnostui lentokoneista 1900-luvun alkupuolella.

Minulle oli yllätys saada tietää, että tämän kaasulämmityksen pioneeri- ja innovaattoriyrityksen tuotteet tupsahtavat syliin matkailuautojen jääkaappien polttimien muodossa. Timon linkin perusteella Junkers-polttimet eivät ole juuri sellaisia kuin minun Electroluxissani. Mutta kuitenkin.

Timo Haapanen 03.08.2023 21:07

Juu, linkissä oli mitä sattui mutta kyllä Junkers on tehnyt ja ehkä tekee vieläkin juuri näitä polttopäitä mitkä ovat aivan muuttumattomina olleet kaasukaapeissa 20-30 vuotta. Vajaa kymmenen vuotta sitten alkoi tulla vaihtoehtoja.

@timppa

Ilari Jämsen 04.08.2023 00:43
Ilkka Klemetti

Summa summarum: uudet kaasukaapit ovat tehokkaampia, mutta ylläpito on yhtä työlästä kuin vanhoissa. Lukuunottamatta ruostumattoman kaasuputken mukanaan tuomaa helpotusta.

En ole kuullutkaan Junkers-merkkisistä polttimista. Onko se juuri tuo liitekuvan esittämä malli? Niitähän myydään yleensä jääkaapin nimellä (Electrolux, Dometic jne.).

En tiennytkään, että pakoputken voi vaihtaa. Olin luullut, että se on kiinteä osa yhdeksi kappaleeksi hitsattua kokonaisuutta. Sisäputkea olen tuumastellut, mutta tuo systeemi ei kyllä kaipaa mitään lisäestettä lämmön johtumiselle liekistä väliaineeseen.

On niissä uusissa parannusta kunnossapidon kannalta myös polttimessa, ne on uusissa ruostumatonta. Automaattisytytys ja elektroninen ohjaus on korjaus mielessä takapakkia, lyhyempi ikäisiä ja varaosat maksaa satasesta muutamaan.

Juuri tuo kuvasi poltin malli on käsittääkseni alunperin Junkersin tekoa, nykyisin siitä myydään paria eri versiota lähinnä Dometic nimellä. Pohjoismaiset kodinkonemerkit käyttivät paljon saksalaisia osia ennen vuosituhannen vaihdetta.

Upossa lämmönvaihtimen läpi tuleva putki ja spiraali on ruostumatonta, mutta siihen ruuvilla liitettävä pakoputki mustaa.
https://karavaanari.org/index.php?action=dlattach;topic=21332.0;attach=16915;image

https://karavaanari.org/index.php?action=dlattach;topic=21332.0;attach=16914;image

Petteri Haverinen 06.08.2023 08:46

Paloturvallisuuden kannalta tuo vanha jääkaappi on varmaankin se todennäköisin syttymiskohta, joten hetken aikaa miettisin sen käyttöä. Lisäksi hyvä huomioida eri materiaalien sulamislämpötila pakoputkiasiossa.
Jos laittaisi uudenaikaisen jääkaapin ja vaikkapa päällystäisi oven jollain kalvolla näyttämään retrolta?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.