Päästö manipulointi

Jouni Ratilainen 22.12.2023 13:26

Ylen uutisissa oli viikolla uutinen että ns. päästö manipulointi tulee rangaistavaksi. Maksut kyllä ovat aika kovat jos uutisen luvut ovat totta. Ajatuksena on että 2026 tulisi katsastuksessa tarkistettaviin asioihin. Mittauslaitteet ovat kalliita mutta loppupeleissä se maksatetaan katsastusmaksujen korotuksilla.

Kaikesta huolimatta kaikille Hyvää Joulua.

Toivo Koistinen 22.12.2023 13:36

Eikös katsastuksessa jo nyt mitata savukaasuista päästöt.
Viime kesänä, kun menin vanhusta, nin en muistanu tuulettaa mennesssä, niin piti pari kolme kertaa auton karjasta kasrurin kynsissä, ja sitten oli savut kohillaan, eli oikein hyvin
Minäkin sen uutisen, että oliko jos jä kiinni, niin yli tonnin sakko. Rauhallista joulua sulle, ja koko kansalle
Tp

Ville Säynäjäkangas 22.12.2023 15:30

Jos saastelaitteet aletaan tarkastaa katsastuksessa ylen uutisen kertomalla tavalla, niin se on huomattavasti laajempi tarkastelu, kuin pelkkä dieselin pakokaasun valonläpäisy. Nythän siitä ei mitata varsinaisesti päästöjä, vaan ainoastaan väri.

Uutisen mukaisia mittauksia tehdään vain VTT:llä. Mittaus kestää päivän ja maksaa luokkaa 1500€. Hieman epäilen tuon tulemista vuosikatsastukseen, mutta mistäpä minä mitään tiedän.


.
muokattu: 22.12.2023 15:32
Ville Säynäjäkangas 22.12.2023 15:50

Päivitin tietojani. Päästömittauksen hinta on pompsahtanut. Nyt alkaen 3000€ alv 0%. Mittauksista voi lukea: https://www.vttresearch.com/fi/palvelut/moottoreiden-ja-ajoneuvojen-paastot

Juhani Backman 22.12.2023 17:06

Nyt täytyy pyytää autokauppiailta todistus onko auton tehot normit ja käyttää kasastuksessa.

Toivo Koistinen 22.12.2023 17:17

Käsitin siinä uutisessa, että siinä pyritään hillittemään omatoimisia tehon, ja päästön manipuloittijoita, mutta saattaahan se sitäkin, että pitää vanhat autot paalata ( Lue laivata Afrikkaan ) ja ostaa uusia autoja, jotta autokauppa käy.
Nooo. Kaippa ne sitten kertoo, millon sitä pittää meillä sitikkavanhuksen kanssa hyvästellä toisemma, jos alakaa katastukset maksaan tonneja.
Näkemä, ken elämä.
Tp

Seppo Suomi 22.12.2023 17:38

Nyttenhän on katsurin työtä jo helpoitettu kun ei enää tarvitse katsella asiakkaan punehtuvaa naamaa kun rajoittimeen asti poljetaan:
Diesel 1.9.2016 ja uudemmat OBD-mittaus

Markku Hämäläinen 22.12.2023 17:41
Toivo Koistinen

Eikös katsastuksessa jo nyt mitata savukaasuista päästöt.
Viime kesänä, kun menin vanhusta, nin en muistanu tuulettaa mennesssä, niin piti pari kolme kertaa auton karjasta kasrurin kynsissä, ja sitten oli savut kohillaan, eli oikein hyvin
Minäkin sen uutisen, että oliko jos jä kiinni, niin yli tonnin sakko. Rauhallista joulua sulle, ja koko kansalle
Tp

On vain ajan kysymys koska pakokaasusta saadaan pikatestillä tieto mitä se sisältää.
Nyt pystytään sekunneissa tutkimaan mitä aineosia huumeeksi epäillyssä aineessa on, miksi siis ei pakokaasusta sitä voitaisi tehdä

Heimo Turunen 22.12.2023 17:51

Vanhempien autojen omistajien turha huolestua. Autojen päästöt mitataan sillä tapaan kun ne on aikoinaan tyypitetty. Todennäköisesti muutaman vuoden päästä huijarit saa helposti kiikkiin kehittyneen mittaustekniikan avulla. Nuo maksut ihan paikallaan jos tietoisesti lakia on rikottu. Varmaankin käytetyn ostajan tulee huolehtia kulkuneuvonsa laillisuudesta ettei käy kehnosti.

Jouni Ratilainen 22.12.2023 18:11

Tuohan manipulointi on ollut laitonta jo nyt, mutta muuttuu rangaistavaksi 01.06.2024. Kiellettyä on muutosten tekeminen ja moottorin ohjauslaitteiden asennus. Tekstissä minkä luin ilmeisesti tarkoitettiin ns.Tehoboxeja ja optimointeja. Televisio uutisissa kerrottiin että jotkut autokauppiaat eivät ota vaihdossa manipuloituja autoja. Uutisissa oli myös tieto että on jo kehitetty laite joka analysoi päästöt myös liikkuvasta ajoneuvosta. Tämähän juontaa EU: n lainsäädännöstä.
Suomen tavoite on saattaa tämä testi katsastuksen yhteyteen 2026 mennessä.
Kai tämä on tätä "vihreää siirtymää".
Aika näyttää kuinka käy.

Ville Säynäjäkangas 22.12.2023 18:13
Markku Hämäläinen

On vain ajan kysymys koska pakokaasusta saadaan pikatestillä tieto mitä se sisältää.
Nyt pystytään sekunneissa tutkimaan mitä aineosia huumeeksi epäillyssä aineessa on, miksi siis ei pakokaasusta sitä voitaisi tehdä

Kannattaa perehtyä asiaan. Pikamittaus on mahdoton, koska se pitää sisällään esimerkiksi kylmäkäynnistyksen, egr toiminnan lämpötilan mukaan, adbluen, dpf polton, jnejne. Ei tuota voi nopeuttaa mitenkään.

Jouni Ratilainen 22.12.2023 19:13

Kävi taas kämmi kun luin tuosta manipuloinnista. Käsitin väärin että koskisi optimointia. Jos nyt ymmärsin oikein Sawon Woima yrityksen yrittäjän juttua Ylen sivuilla,Ei koske optimointeja jos ei muuteta pakokaasu järjestelmiä.
Pyydän anteeksi että uskoin ylen uutis lähetyksen uutisointia.
Näin käy kun toimittajat tekevät uutisen isoilla kirjaimilla mutta oleellisin asia jää kertomatta.
Mutta kaikesta huolimatta ylihuomenna on Jouluaatto.

Toivo Koistinen 22.12.2023 19:41

Noo sitten mulla ei huolta. Mulle on yli 20 vuotta riittänny tuon kakslirtasen 90 kappaleen pattipolovi kaakkilauma, en koskaan ole aatellu hommata niitä lisää ruokittavaksi.
Huoltanu olen 20 000 sijasta joka 10 000 välein, ja kuulemma viimikesänä oli hyvät arvot.
Ajelen tuolla, kun parempa en ole keksinny, mutta puhellu, että jos kohtuuhintanen sähköauto, joka kulukee jokakelillä yli 700 km niinkun tuo tankillisela, niin jop.
Muutta näkemä ken elämä.
Tp

Eero Bruun 22.12.2023 19:55

Tämä Ylen uutinen meni yli minun ymmärryksen. Vuosi sitten henkilöauto Sitikka C5 vm. 2010 ei mennyt läpi katsastuksesta päästöjen takia. Ostin turbon ja hiukkassuodattimen Virosta Alvadiautoosad firmasta. Osat 700 euroa ja työt 700 euroa. Meni sitten läpi. Ei liity manipulointiin, mutta tässä minun tarinani.

Petteri Haverinen 23.12.2023 09:46

Joskus, aika useinkin, jää tunne tällä palstalla, että missä lukemisen ymmärtäminen on…
Kannattaa lukea, vaikka kahteen kertaan;
https://yle.fi/a/74-20065837?utm_source=social-media-share&utm_medium=social&utm_campaign=ylefiapp

Ville Säynäjäkangas 23.12.2023 11:25

Eikä se pelkkä luetun ymmärtäminen riitä. Myös lähdekritiikki on tärkeä. Tuossakin jutussa löytyy kyseenalaistettavaa.

Toivo Koistinen 23.12.2023 11:27

No eihän tässä sitten. Auto on katastettu, ja ensikesänä uudestaan, ja uskompa, että siinä kun tarkastavat, ja jos hyväksyvät, niin jos ei sitten se kelpaa, alkaa olla paljonautoa, pois liikenteestä, ja meteli on valmis.
Näkemä, ken elämä.
Tp

Petteri Haverinen 23.12.2023 11:34
Ville Säynäjäkangas

Jos saastelaitteet aletaan tarkastaa katsastuksessa ylen uutisen kertomalla tavalla, niin se on huomattavasti laajempi tarkastelu, kuin pelkkä dieselin pakokaasun valonläpäisy. Nythän siitä ei mitata varsinaisesti päästöjä, vaan ainoastaan väri.

Uutisen mukaisia mittauksia tehdään vain VTT:llä. Mittaus kestää päivän ja maksaa luokkaa 1500€. Hieman epäilen tuon tulemista vuosikatsastukseen, mutta mistäpä minä mitään tiedän.

Hieman hukassa olet taas.Kyllä katsastuksessa voidaan yksittäisiä päästöarvoja helpostikin tutkia. Tuo VTT;n tuottama tutkimustulos tarvitaan, kun uusi automalli halutaan saada myynti kelpoiseksi EU:ssa. COC vaatimuksen mukaisuus todistusta varten tarvitaan tuo päätöstöjen selvitys.
Kun auto ohjelmoidaan uudestaan, niin kyllä silloin käsittääkseni pitäisi tehdä uusi COC-dokumentti, sillä eihän auto ole enää tehtaan arvoissa.

Ville Säynäjäkangas 23.12.2023 11:49

Huomaa että olet mututiedon varassa. Saastelaitteet toimivat kokonaisuutena sykleissä eri ajotilanteissa, eikä hetkellinen mittaus kerro koko totuutta.

Ville Säynäjäkangas 23.12.2023 12:20

Moneenko autoon olet Petteri tehnyt moottorinohjaimen ohjelmia?
Entä monestako autosta olet tutkinut saastelaitteiden ajonaikaista toimintaa?

Minä olen tehnyt ja tutkinut molempia.


Coc todistuksen voi tehdä ainoastaan auton valmistaja linjalta tuleviin tuotteisiin. Kokonaista Coc todistusta ei voi saada uutta muutetulle ajoneuvolle, vaan yksittäisiä kohtia voidaan osoittaa hyväksytyn testauslaitoksen raporteilla.
muokattu: 23.12.2023 13:42
Petteri Haverinen 23.12.2023 14:00
Ville Säynäjäkangas

Huomaa että olet mututiedon varassa. Saastelaitteet toimivat kokonaisuutena sykleissä eri ajotilanteissa, eikä hetkellinen mittaus kerro koko totuutta.

Ai ei siis voida mitata hetkellisesti onko auton saastelaitteet toiminnassa?
Tätä vartenhan tehtiin huijaus toiminne volkkareissa…

Ville Säynäjäkangas 23.12.2023 14:37

Ei voida, kun kaikki saastelaitteet eivät toimi koko ajan samalla lailla.
Hyväksytty testi pakokaasujen kokonaispäästöistä vaatii paljon enemmän kuin pelkästään kuumalla koneella pakokaasun värin mittauksen, mikä tällä hetkellä kuuluu dieselin vuosikatsastukseen.


Tottakai törkeät amatöörien huonosti tekemät savuttajat saadaan mitattua, mutta ammattilaisen taidolla tekemät vaativat huomattavasti vaivaa, aikaa ja rahaa paljastuakseen.
muokattu: 23.12.2023 14:45
Ville Säynäjäkangas 26.12.2023 16:52

Tästä mun jutusta ei kannata vetää sitä johtopäätöstä, että mikään ei tulisi muuttumaan. Totta kai sitä jotain yritetään, mutta päättäjillä on ollut enemmän intoa kuin ymmärrystä asiasta.
Jos asiat menevät kuten yleensä -historialla on tapana toistaa itseään-, niin saamme kohuotsikot, kun asiantuntematon vähävarainen eläkeläinen saa kohtuuttoman rangaistuksen, kun on hyvässä uskossa ostanut laittoman dieselauton. Pitäähän jostain tehdä varottava esimerkki. Sitten ajan kanssa kohu laantuu, kun huomataan miten työlästä valvonta on.

Kari Rautiainen 27.12.2023 09:06

Tulee muistaa että enimmäisrangaistus, on enimmäisrangaistus. Mikä tulee olemaan käytäntö, on sitten toinen juttu. Mutta pelotteen tulee olla merkittävä.

Kari Rautiainen 27.12.2023 09:23
Kari Rautiainen

Tulee muistaa että enimmäisrangaistus, on enimmäisrangaistus. Mikä tulee olemaan käytäntö, on sitten toinen juttu. Mutta pelotteen tulee olla merkittävä.

Mites, jos opastan jotakuta kikkailemaan adbluensa kanssa, onko se rikokseen yllyttämistä josta tuomitaan kuin itse teosta mutta ilman lieventäviä asianhaaroja. Voinko siis saada kovemman rangaistuksen kun tekijä?

Petteri Haverinen 27.12.2023 09:35

”Vähävaraisen eläkeläisen” kannattaa ajaa auto takaisin sinne optimintipajalle ja pyytää, että autoon palautetaan takaisin alkuperäinen ohjelmisto… vähän maksaa, mut vähemmän kuin sakko…

Kari Rautiainen 27.12.2023 09:44

Vai pitäskö nyt pikkasen katella mitä on optimointi ja mitä adblue tai hiukkas vehkeitten rikkominen. Kyllä noi optimointipajat sanoi jatkavansa ensvuonnakin.

Petteri Haverinen 27.12.2023 10:12

Meillähän on Euroopan vanhimpia autokantoja, niin toki riittää optimointipajoille töitä, mut päästölaitteisiin egr,adblue tms ei parane enää koskea…

Kari Rautiainen 27.12.2023 11:10

Niinpä. Jotkut optimointipajat kertoo päästöjen pienenevän optimoinnilla. Adblue ja egr temput on ihan eri juttu.

Ville Säynäjäkangas 27.12.2023 12:41

No entäs sitten, jos joku saastelaite menee rikki? Kenellä on todistusvelvollisuus, auton omistajalla syyttömyydestään vai poliisi-katsurilla syyllisyydestä? Millä todistetaan onko saastelaite rikkoutunut itsestään vai rikottu tahallaan? Vaikuttaako tämä rangaistukseen edes mitenkään?


Ohjelmistotkin voi tökkiä käytössä. Nykyisin -tiskikoneesta lähtien- laitteet vaativat välillä resetointia tai päivitystä.
muokattu: 27.12.2023 12:44
Kari Rautiainen 27.12.2023 13:02

Viranomainen osoittaa tahallisuuden. Sitten pohditaan rangaistusta.

Petteri Haverinen 27.12.2023 13:59
Ville Säynäjäkangas

No entäs sitten, jos joku saastelaite menee rikki? Kenellä on todistusvelvollisuus, auton omistajalla syyttömyydestään vai poliisi-katsurilla syyllisyydestä? Millä todistetaan onko saastelaite rikkoutunut itsestään vai rikottu tahallaan? Vaikuttaako tämä rangaistukseen edes mitenkään?

Kannattaa tutustua Ajoneuvolakiin, niin ei tarvitse arvailla…

Kari Rautiainen 27.12.2023 14:32

Kuten sanoin, viranomainen osoittaa tahallisuuden. Käytetyn auton ostaja ei voi tietää muuta kun mitä myyjä sanoo. Ei mitään mahdollisuutta itse tunnistaa päästökikkailu.

Tilanne on siis toinen, kun esimerkiksi ostin liikkeestä vähän ajetun moposkootterin. Jos olis tienpäällä käry käynyt, olisi oikeus lähtenyt siitä että jos mopo kulkee 80km/h niin minun olisi pitänyt huomata ettei kaikki ole kunnossa.

Egr toimimattomuutta on vaikee sanoa että olisi pitänyt huomata…

Ville Säynäjäkangas 27.12.2023 16:48
Petteri Haverinen

Kannattaa tutustua Ajoneuvolakiin, niin ei tarvitse arvailla…

Varmuudella olen lukenut ajoneuvolakia keskivertokansalaista enemmän. Siellä ei aukottomasti oteta kantaa noihin kysymyksiin.

Petteri Haverinen 27.12.2023 18:07
Kari Rautiainen

Kuten sanoin, viranomainen osoittaa tahallisuuden. Käytetyn auton ostaja ei voi tietää muuta kun mitä myyjä sanoo. Ei mitään mahdollisuutta itse tunnistaa päästökikkailu.

Tilanne on siis toinen, kun esimerkiksi ostin liikkeestä vähän ajetun moposkootterin. Jos olis tienpäällä käry käynyt, olisi oikeus lähtenyt siitä että jos mopo kulkee 80km/h niin minun olisi pitänyt huomata ettei kaikki ole kunnossa.

Egr toimimattomuutta on vaikee sanoa että olisi pitänyt huomata…

Ei mene ”en tiennyt” selitys läpi.
Kauppakirjaan merkintä, että myyjä vakuuttaa auton olevan ”alkuperäisessä” kunnossa . Siinä on sitten maksaja tiedossa.

Seppo Suomi 27.12.2023 20:02

Tässähän taitaa olla suurin pointti tuo peloite. Näköjään on hyvin toiminut vaikkei ole vielä käytössäkään.
Moponkin sallittu huippunopeus on kuulemma 45 km/h. Näinhän nuo mopot tietenkin on.
Samoin skuutit. Enintään 25 km/h.
Näitähän valvotaan kun viranomaisilla on sitä joutoaikaa runsaasti.
Oikeuslaitoshan on alityöllistetty joten hyvin voisi alkaa pohtimaan käytetyn auton manipulointia kun kyseessä on jo neljäs omistaja niin kukahan sen olisi teettänyt.

Kari Rautiainen 27.12.2023 21:09
Petteri Haverinen

Ei mene ”en tiennyt” selitys läpi.
Kauppakirjaan merkintä, että myyjä vakuuttaa auton olevan ”alkuperäisessä” kunnossa . Siinä on sitten maksaja tiedossa.

Just joo. Eli siis myyjä vakuuttaa että vehjes oli liikennekelpoinen sillon kun ostit sen.
Se oli sillon se. Sen pitemmälle se ei riitä.

Seppo Yliniemi 28.12.2023 09:45

Tuossa päästöhommassa ois virkavalla paljon töitä.
Kyllän raitilla kiertää aika paljon vanhempia nopea kulkuisia mersuja ja volvoja joissa on päästöt kohillaan?
Päästöt on persettä kun tulee mustaa paskaa putken täydeltä.
Kyllä siellä ois sakotuksen paikka myös.

Kari Rautiainen 28.12.2023 11:46
Seppo Yliniemi

Tuossa päästöhommassa ois virkavalla paljon töitä.
Kyllän raitilla kiertää aika paljon vanhempia nopea kulkuisia mersuja ja volvoja joissa on päästöt kohillaan?
Päästöt on persettä kun tulee mustaa paskaa putken täydeltä.
Kyllä siellä ois sakotuksen paikka myös.

Tosta kun polkasen 50 vuotta vanhan IFAn tulille ja tankissa käyttöohjeen mukaan pensan seassa 8% moottoriöljyä niin savua riittää kyllä. Sinisen autereen saattelemana kohti tulevaisuutta.

Toivo Koistinen 28.12.2023 11:47

Kyllähän sitä ihmetelee yhäkin, mihin henkilöautossa tarvitaan 3-400 hevoista sitä liikuttamaan. Tulee omat, kun ensimmäinen puoli-indekroitu 2 L 90 heposta, ja viimeset 2,3, ja 125 hummaniheitä.
Ei minkäänlaista ongelmaa edes silä ensimmäisellä edes pohjos Norjan mäissä.Tosin niissä oli vaihdelaatikko, ja keppi millä sitä hämmentää.
Sikälikin, että olen 3-400 hepoisen voimin isoimmillaan 60 tonnin kapineita liikutellu. Mutta kai se muoti, että Hjoooo,, eitässä muutakku 450 heposta, niin kyllähän sillä nyt juuri liikuskelee HJOO...
Olen tosin joskus lukenut, etä karavaani piireisäkin on piristelty höpökoppeja....
Ninja hallinnon toimissa sitten aletaan diiseleitä vainoamaan kun pitää pois saha ne. Tosin mihinpannevat kun bensaa jalostetaan sen.
Tp

Seppo Yliniemi 28.12.2023 14:37

Eipä nuihin kulkimiin oo tarvinnut laittaa lisä tehoja pappa tunturin jälkeen.
Onpa tuota dieselin saanut työnpuolesta aivan tarpeeksi.

Ville Säynäjäkangas 29.12.2023 09:55

Tässä hommassa taas nähdään perinteiset projektin vaiheet. Nyt mennään kohdassa 2.

Valtava innostus
Jumalaton hämminki
Helvetillinen sekaannus
Järkiintymisvaihe
Syyllisten etsintä
Syyttömien rankaisu
Niiden palkitseminen, jotka eivät osallistuneet projektiin

Kari Rautiainen 29.12.2023 10:10
Ville Säynäjäkangas

Tässä hommassa taas nähdään perinteiset projektin vaiheet. Nyt mennään kohdassa 2.

  1. Valtava innostus
  2. Jumalaton hämminki
  3. Helvetillinen sekaannus
  4. Järkiintymisvaihe
  5. Syyllisten etsintä
  6. Syyttömien rankaisu
  7. Niiden palkitseminen, jotka eivät osallistuneet projektiin

A kak, normal katastrof.


Aika jännä. Villen viestin kopioon softa keksi ton numeroinnin.
muokattu: 29.12.2023 10:12
Ville Säynäjäkangas 29.12.2023 11:02

Itse kirjoitin nuo numeroinnit, mutta omassa viestissäni ne eivät näy.

Kari Rautiainen 29.12.2023 15:14
Ville Säynäjäkangas

Itse kirjoitin nuo numeroinnit, mutta omassa viestissäni ne eivät näy.

Joskus ennenkin huomannut että numeroinnit ja ranskalaiset viivat käyttäytyy täällä omituisesti.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.