Mystinen ravistamis-vika ohjauksessa, Fiat Ducato 2007

Riitta Myllykangas 09.05.2024 15:12

Hei

Mystinen vika ohjauksessa: Nyt ajettiin pari sataa kilometriä ja kun ajoimme liikenneympyrään, niin alkoi ohjaus ravistaa. Ei pystynyt ajaa yli 50 nopeutta, sillä tuli mieleen että ravistus voi hajottaa jotakin. Nyt ravistaminen jatkui vaikka painoi kytkimen pohjaan. Aiemmin ongelma on poistunut, kun on painanut kytkimen pohjaan. Nyt ravistus jatkui n. 4 km, kunnes pääsimme määränpäähän.

Nyt ajettiin monta sataa kilometriä eikä mitään ongelmia ja sitten kun nyt ajetaan liikenneympyrään, niin ravistaminen alkoi. Nyt se ravisti monta kilometriä (4km). Talvella talvirenkailla ravistaminen loppui edellisellä kerralla parin sadan metrin jälkeen. Silloin ajettiin kurviin vähän vauhdikkaammin.

Sama ongelma nyt uusilla kesärenkailla kuten viime syksynä vanhoilla kesärenkailla ja talvella talvirenkailla. Viime syksynä säädettiin aurauskulmat ja uusittiin iskarit ja kaikki välykset pois keulasta sekä uusittiin kesärenkaat. Oli todella hyvä ajaa korjauksen jälkeen, mutta talvella sama ongelma tuli vastaan talvirenkailla.

Ongelma on ollut monta vuotta ja kolme korjaamoa on etsinyt vikaa.
Ainakin ulommat vetonivelet ok ja muutenkin keula (tarkastettu jo kaksi kertaa vuoden aikana)
Kuukausi sitten tekivät täyden jarruremontin taakse.

Kuulemma voisi teoriassa olla vika sisemmissä vetonivelissä, mutta mitään siihen viittaavaa vika korjaamo ei huomannut.

Auto on Fiat Ducato 130 vm2007 (asuntoauto)

Onko kenelläkään ollut samanlaista ongelmaa?

Auton vaihto ei ole oikein vaihtoehto, sillä ei ole yhteisymmärrystä onko seuraava auto asuntoauto vai matkailuauto :)

T. kari

Tapio Pankka 09.05.2024 16:32

Juurikin sisänivelet oireilee noin. Irti, kuiva, kulunut, neula puuttuu, jne.

Riitta Myllykangas 09.05.2024 19:42

Voiko syynä olla sisemmät vetonivelet, kun ravistukseen ei vaikuta onko veto päällä tai ei?
Jos painaa kytkimen pohjaan, niin ravistus jatkuu.

Miten ohjaustehostin. Onko niissä ollut ongelmia?

Juhani Backman 09.05.2024 19:46

Iskareden yläpään laakerit ?

John Hellman 09.05.2024 20:06

Yksi ehdotus vielä, voiko ilmaa olla ohjaustehostimessa, sekä nestettä riittävästi. Minun auto täristi katsastuksen jälkeen, (kahdet katsastukset) kun olivat käännelleet pyöriä edestakas ja ilmaa oli jossain. Ympyrä ajo molempiin suuntiin ääriasennossa, niin ilma poistuu. Kokeilu ei maksa mitään.

Eero Bruun 09.05.2024 21:38

Täristää jos nestettä on vähän kun laittaa auton käyntiin. Myöhemmin häviää. Ainakin minulla niin on käynyt.

Riitta Myllykangas 10.05.2024 07:40

Iskareiden yläpään laakerit vaihdettiin viime syksynä, kun auto oli silloin huollossa just tämän vian vuoksi. Vaihdettiin myös iskarit samalla

Riitta Myllykangas 10.05.2024 07:48

Ohjaustehostimeen vaihdettiin nesteet 2021 kun ensimmäisen kerran havaittiin ongelma.

Useimmiten toimii ilman mitään ongelmia satoja kilometerejä.
Käytiin eilen vaimon pojan kanssa ajamassa, kun hän on rekkakuski.
Hän sanoi, heti, että tämä täristää jo pienessäkin vauhdissa. Veto siirtyy renkaalta toiselle.
Kun ajoimme isoa liikenneympyrää reilummalla vauhdilla, niin veto ei ollut tasainen. Vänkärin puolelta edestä kuului vähän väliä pieni naksahtava ääni ja veto ei ollut tasainen. Koko ajan kun ajoi ympyrää, niin veto ei ollut koskaan tasainen vaan veto vaihtui renkaalta toiselle. Ongelma ei ollut tiessä, jota voisi epäillä. Nyt pahin täristys ei aktivoitunut ympyrän jälkeen, kuten useimmiten
Rekkakuski sanoi, että suoralla ajaessakin aloitus pahalle tärinälle on alkamassa noin 70 vauhdissa, mutta se ei aktivoidu aina täristämään tosi pahasti.

tasauspyörästö?

Riitta Myllykangas 10.05.2024 07:52

Kokeilen ajaa ympyrää jossakin myös toiseen suuntaan.

Vasemmalle kääntyvän kaarroksen jälkeen ongelma on tavannut aktivoitua. Myös muutaman kerran suoralla, kuten eilen, kun autoa ajoi rekkakuski.

John Hellman 10.05.2024 08:23

Tarkistakaa vielä renkaiden kunto, myös sisäpuolen sivusta. Jos kudos on rikki voi tehdä patin vaikka renkaan kylkeen, ja se voi alkaa täristää määrätyssä nopeudessa.

Ville Säynäjäkangas 10.05.2024 11:11

Inhorealistiasentajan näkemyksenäni Fiat on tehnyt jotain erillä lailla kuin esimerkiksi VW/Audi osasto. VAG konsernin etuvedoissa vetoakselit paukahtavat kerralla ja varoittamatta palasiksi ja matkanteko loppuu sillä sekunnilla. Fiat puolestaan on suunnitellut hiljolleen hajoavat vetoakselit, jotka voivat ääntää/täristää vuosia. Näitä Fiatin puoliviallisia voimansiirron vikoja on esiintynyt koko merkin historian ajan. Tämä on iloinen asia koko ajan muuttuvassa hektisessä nykymaailmassa. Jos johonkin voi luottaa, niin Fiatin voimansiirron täristykseen voi uskoa ikuisesti.

Lauri Niittynen 10.05.2024 14:28

Ohjauksen ilmavaivoja voi ajatella syylliseksi. Hain autoni pari kuukautta sitten korjaamolta, niin jopa suoraan ajaessa ratti täristi selvästi ja luulin, että siihen hajoaa. Ajoin takaisin korjaamolle ja renkaat lumella kääntelin rattia auton ollessa paikallaan asentajan ihmetellessä edessä. Oikealle kääntäessä täristi kunnolla, vasemmalle vähän harvempaan tahtiin. Mitään ei löytynyt, edes ilmaa nestesäiliössä. Muutaman kilometrin normiajon jälkeen tärinä katosi.

Kuulemma on normaali ominaisuus Ducatossa. Se vähän ihmetyttää, että tehostus tuntui ihan normaalilta, vaikka tärräsi. Olisi luullut, että ilma heikentää tulosta. Asentaja ei tiennyt ilmasta, hän epäili tehostuksen ohjausventtiilejä vian lähteeksi.

John Hellman 10.05.2024 23:17

Itsellä ollut neljä Ducatoa, eka vm.2000 2,8, loput kaikki 2,3 vuosimallit 2007, 2009 ja nyt 2010. Eikä yhdessäkään mitään voimansiirto ongelmaa, ensimmäiseen piti vaihdelaatikko öljyä laittaa vähän yli ohjekirjan määräämän määrän. Kilometri määrät olivat n. 50000:sta n. 150000:teen Ja kai moneen muuhunkin merkkiin 200000 ajetun määrän jälkeen jotain joudutaan tekemään, varsinkin kun puhutaan raskaista autoista. Henkilöautot kai kestävät paremmin, nykyinen Volvo joilla ajettu 450000 eikä edes vetoniveliä vaihdettu, on kyllä automaatti mikä ehkä vahvempi, eikä vetoniveliin kohdistu niin suurta rasitusta kun manuaali vaihteiseen.
Ps. Aina vanhat autot ovat tuurikauppaa joskus onnistuu joskus ei, eikä se määrätty merkki aina ole hyvä tai huono.

John Hellman 10.05.2024 23:17

Itsellä ollut neljä Ducatoa, eka vm.2000 2,8, loput kaikki 2,3 vuosimallit 2007, 2009 ja nyt 2010. Eikä yhdessäkään mitään voimansiirto ongelmaa, ensimmäiseen piti vaihdelaatikko öljyä laittaa vähän yli ohjekirjan määräämän määrän. Kilometri määrät olivat n. 50000:sta n. 150000:teen Ja kai moneen muuhunkin merkkiin 200000 ajetun määrän jälkeen jotain joudutaan tekemään, varsinkin kun puhutaan raskaista autoista. Henkilöautot kai kestävät paremmin, nykyinen Volvo joilla ajettu 450000 eikä edes vetoniveliä vaihdettu, on kyllä automaatti mikä ehkä vahvempi, eikä vetoniveliin kohdistu niin suurta rasitusta kun manuaali vaihteiseen.
Ps. Aina vanhat autot ovat tuurikauppaa joskus onnistuu joskus ei, eikä se määrätty merkki aina ole hyvä tai huono.

Heikki Ikonen 11.05.2024 08:21

Kauan sitten, mulla oli sama mysteeri vika Toyotan LJ70 pätkä maasturissa. Siinä oli ihan oikea iskunvaimennin ohjauksessa, jotennii raije tankojen "välissä" ?? . Kun sen iskarin uusin, mysteeri ravistus katosi.

Oisko tuossa haku vinkkiä Fiiatin systeemiin. En tiiä miten ohjaus on teknisesti Fiiatissa toteutettu.
Tehostajan pumpussa ? tai hammastangolla (hydrauli nesteen taka isku vaimennus) ? tai ohjaus simpukassa? löysää / välystä - vanhat kuluu, tulisko se ravistus jostain sieltä ?? H

Esa Varonen 11.05.2024 14:36

Meillä Ducato ravisti myös ohjausta. Tarkistettiin välykset. Vaihdettiin iskarien laakerit, edelleen ravisti. Etupyörät tasapainotuskoneeseen. Näki silmällä kuinka renkaaseen oli tullut loiva patti sisäpuolelle. Uudet eturenkaat alle ja siihen loppui ravistukset.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.