Moottorin öljypohjan lasikuitu suoja

Niels Killström 22.08.2023 08:59

Hyödyt vs haitat.

Vesa Hakala 22.08.2023 12:36

Jos tarkoitetaan ihan perinteistä moottorin alasuojaa mikä usein esim. Ducatoissa muovia niin ei kai siitä mitään haittaa ole jos öljyn vaihdon yhteyteen tulevaa irroitusta siksi laske.
Hyöty puolella tietysti pitää koneosastoa puhtaanpana.

Ari Kuusisto 22.08.2023 13:34

Alasuoja auttaa moottoria pysymään talvella paremmin oikeassa käyntilämpötilassa.
Eikös kuulu aika yleisesti Ducatojenkin talvivarusteluun.

Niels Killström 23.08.2023 09:36

No sitähän minä tarkoitan.

Juhani Backman 23.08.2023 09:51

Ei pohjasuojaa tarvii irrottaa öljyn vaihdossa, tilasin Avaldilta jossa luukku tropun kohdalla

Vesa Hakala 23.08.2023 09:58

No meidän jolla ei kyseistä luukkua ole tarvitsee irrottaa.
Vaihtuuko suodatin samasta luukusta?

Juhani Backman 23.08.2023 11:32

Muistaakseni suodattimen sai vaihdettua ilman poisottoa, ei oo dukattoa,luukun saa tehtyä ite reikä tropunkohalle ja paikka vähän isompi peltiruuvilla kii ,tai sama vaikka reikä nauhalla.nyt renu johon tein ite.

Jari Ahola 24.08.2023 10:21

Alvadi ei taida myydä lasikuituisia vaan abs-muovisia, mutta periaatteessa idea sama. Joihinkin automerkkeihin ovat 2-osaisia, jolloin huoltoihin purkamiset helpottuu, jos edes ö-propulle pääsy sitä vaatii..

Sitten on jälkimarkkinoiden lasikuituiset (mm. suom.valmisteiset). Ovat tukevampia, ja ehkä suojaavampia (kolhuilta, pohjakosketuksilta, kuralta, kasvillisuudelta). Mulla oli Transitissa hyvä sellainen. Alkuaikoina Raskone halusi lisälaskuttaa sen irroitukselta/takaslaitosta. Nykymersussa sen oma 2-os.

Hyödyt vs haitat ehkä tulleet jo, paitsi talvihyödyn kääntöpuoli kesällä; pitää paikat lämpöisenä pidempää - mulla molemmissa autoissa huoma(a/si) pitkän moottoritie- tai vuoristoajon päätteksi 1-2h päästä pysähdyttyä ohjaamon ja tuvan etuosan lattian olevan selvästi lämmennyt. Molemmat takavetoja, eli pitkittäismoottori ja vaihdeloota perään, enempi lattian alla mitä etuvedoissa. Varsinki, jos A/C:ta ei koskaan kytketä pois.

Dukatothan kuulee A/C-flektin ulvotuksesta jo kauas - hakkaa päälle/pois 10s välein, vaikkaa ei näkisi koko autoa :)) Pidemmäksi aikaa lämpöisiin, tai ihan nyky hellekesiin Suomessa, kannattaa miettiä kesäksi poisottoa kaikilla merkeillä, mikäli se "alasuoja" on kokopeittävä, kuten nuo 1-osaiset lasikuituiset yleensä.

Timo Haapanen 24.08.2023 16:24

Omasta autosta poistin levystä n 3/4 niin että vain laturin ja kompuran kohdalla on suojaa. @timppa

Niels Killström 24.08.2023 18:24

Onko kenellekään tullut mieleen sen suoja suojissa sisällä pyörivä tiesuolasumu ja sen vaikutukset esim. Ölypohjaan, hammastankoon ja sen putkistoihin?

Markku Hämäläinen 24.08.2023 19:18
Niels Killström

Onko kenellekään tullut mieleen sen suoja suojissa sisällä pyörivä tiesuolasumu ja sen vaikutukset esim. Ölypohjaan, hammastankoon ja sen putkistoihin?

Meidän autossa on ollut pohjasuoja 16 vuotta ja väitän sen takana olevan puhtaampaa kuin ilman sitä.
Siellä ei näy kuin vähän pölyä.

Petteri Haverinen 24.08.2023 20:31
Jari Ahola

Alvadi ei taida myydä lasikuituisia vaan abs-muovisia, mutta periaatteessa idea sama. Joihinkin automerkkeihin ovat 2-osaisia, jolloin huoltoihin purkamiset helpottuu, jos edes ö-propulle pääsy sitä vaatii..

Sitten on jälkimarkkinoiden lasikuituiset (mm. suom.valmisteiset). Ovat tukevampia, ja ehkä suojaavampia (kolhuilta, pohjakosketuksilta, kuralta, kasvillisuudelta). Mulla oli Transitissa hyvä sellainen. Alkuaikoina Raskone halusi lisälaskuttaa sen irroitukselta/takaslaitosta. Nykymersussa sen oma 2-os.

Hyödyt vs haitat ehkä tulleet jo, paitsi talvihyödyn kääntöpuoli kesällä; pitää paikat lämpöisenä pidempää - mulla molemmissa autoissa huoma(a/si) pitkän moottoritie- tai vuoristoajon päätteksi 1-2h päästä pysähdyttyä ohjaamon ja tuvan etuosan lattian olevan selvästi lämmennyt. Molemmat takavetoja, eli pitkittäismoottori ja vaihdeloota perään, enempi lattian alla mitä etuvedoissa. Varsinki, jos A/C:ta ei koskaan kytketä pois.

Dukatothan kuulee A/C-flektin ulvotuksesta jo kauas - hakkaa päälle/pois 10s välein, vaikkaa ei näkisi koko autoa :)) Pidemmäksi aikaa lämpöisiin, tai ihan nyky hellekesiin Suomessa, kannattaa miettiä kesäksi poisottoa kaikilla merkeillä, mikäli se "alasuoja" on kokopeittävä, kuten nuo 1-osaiset lasikuituiset yleensä.

Ei kytkeydy päälle flektin puhallus 10 s. välein, vaan joskus kuumalla moottorin sammutuksen jälkeen flekti on päällä vajaan minuutin…

Toivo Koistinen 25.08.2023 09:32

Sitikkavanhuksessa on nyt yli 20 vuotta ollut pohjasuoja, tai oikeammin pohjapanssari, kun se muovinen hirvenmettyy reissuilla hajosi melekeen alussa, niin ostin peltisen, mitä rallimiehet kuulemma mainoksen mukaan, ja siitä muokkasin sopivan.
Puhtaana on pysymt kone, ja ei ruostumista, muutakun siinä panssarissa vähän. Muistelen, että raidetankojen päät on uusittu kerran, tai korkeintaan kahesti sinä aikana, kun se on maleksinu kohta 270 000 kilometria.
Ainoa miinus, että raskaan puoleinen ottaa pois, ja takasin laittaa selällään alla maaten, öljyn vaihon aikana, mutta on se nyt kai 26 kertaa kai tehty, että kokemusta jo kertynny.
No se,että jos tipahtaa sinne jokin niin sinne se jää, tai otattaa pois sen kun putosi sinne tonget kerran.
Tp

Ari Kuusisto 25.08.2023 15:45

Olen myös useita Ducatoja helteillä kohdannut jotka kytkee A/C puhallinta sykleissä.
Onko niissä sitten jotain vikaa ei ole tullut korviin.
Sen verran automiehien kanssa historiassa jutellut että en kovan ajosession jälkeen helteellä välittömästi tapa moottoria vaan annan tyhjäkäynnillä lämpöjen vähän rauhoittua, vielä mielellään lämmityslaitteen kanssa.
Voi tietysti sanoa että onko tarpeen , mutta tulee ainakin hyvä fiilis.

Timo Haapanen 25.08.2023 15:58

Kyllä mulla ilmastoinnin flekti toimii juuri noin. Oikein kuumalla käymisjakso on pidempi. Ja ääni on hirvittävä puhina. Ei kannata kämppäreillä ajaa ilmastointi päällä. Itselle autoon se ei pahasti kuulu. @timppa

Toivo Koistinen 25.08.2023 18:57

Eikös fiatisakin ole ilmastoinnin syyläri, ja jöäähdyttäjän syyläri peräkkäin keulassa siten että keulimmaisena jäähdyttäjän, ja seuraavana ilmastointi, ja jäähdyttimen tuuletin hoitaa asian, kuten sitikassa vanhuksessa, ja opelissa.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.