Matkailuauton hankinta

Petri Sivonen 29.12.2023 23:32

Moi!

Liityin tänään sfc jäseneksi.

Ajatus olisi hankkia itselle matkailuauto. Haluisin kuulla kommentteja onko LMC hyvä valinta,
On 20 vuotta siitä on itsellä on kokemuksia. Silloin olin asuntovaunuilija

Seppo Lokasaari 30.12.2023 00:24

Hieno homma ja tervetuloa joukkoon, eli tulet saamaan monenlaisia kommentteja LMC:stä. Ihan varmasti löytyy LMC:stäkin hyviä vaihtoehtoja.
Tarkenna vähän mitä autolta haluat? Truma- vai nestekiertoinen lämmitys jne. niin saat varmaan tarkempia mielipiteitä ja vaihtoehtoja autoista.
Integroitu, puoli-intgroitu, retkeily- vai alko-ovimalli?

Ari Kuusisto 30.12.2023 10:01


LMC:n tiiveystakuu 12 vuotta jota ei taida muu merkki antaa.
Edellytys tietysti kosteusmittaus massauksen kanssa ja tehtaan järjestelmään kirjaus.
LMC:ltä löytyy Truma ilmalämmityksen kanssa kätevä vesikiertoinen lattialämmitys joka toimii myös puskaparkissa, toisin kun lattiassa hyvin yleinen verkkosähkövastus.
Alden vesikiertoinen tietysti joltain ominaisuuksiltaan parempi mutta painavempi järjestelmä.
Saksalaisilla hyvä lehti mistä hyötyä, meidän hymistelylehdestä ei ole apua.
Tästä voi vertailla ja varmasti artikkeleita löytyy lisää kun vähän etsii.
https://www.promobil.de/vergleichstest/ahorn-alaska-lmc-tourer-lift-vergleichstest/


https://www.nettikaravaani.com/lmc/passion-t743/1624459 Tässä esimerkiksi on nestelattialämmitys , ihmettelen miksi muut eivät ole ottaneet Truman kylkiäiseksi tätä nerokasta ratkaisua. Olisin heti ottanut ,jos olisi ollut tarjolla.
muokattu: 30.12.2023 13:34
Petri Sivonen 30.12.2023 10:02

On tällä hetkellä tarjous autosta, cruiser T732 Fiat 2,3l 150hv automaatti.
Truma lämmitin

Petteri Haverinen 30.12.2023 11:36

Oikea automaattivaihteisto tuli vasta 2019 lopussa Ducatoon, sitä ennen robotti, josta joku tykkää, joku ei.

Ari Kuusisto 30.12.2023 14:17

Jos nettiauton T732 niin siinä on hyvää alaslaskuvuode , kehysikkunat, tukijalat valmiina, robottivaihde varauksin/enemmän ongelman mahdollisuuksia kun manuaalissa,automaatti ilmastointi,tukijalat,kaasun ulosotto,suihku ja wc erilliset,päästöperusteinen vero edullinen, harvinaista matkailuautoissa.
Mielestäni huonoa,matala takatalli= ei esim. sähköpyöriä/maastopyöriä saa suojaan jos on pyöräilyharrastaja.
Tehtaalla asennettua markiisia ei ole.
Nämä sitten omia havaintoja , eli voivat mennä päinvaston jollain toisella.

Timo Haapanen 30.12.2023 16:25

Alaslaskuvuode on iso haitta ellei sinne ole nukkujia reissussa mukana. Robotia en huolisi. Lattialämmitys toimii hienosti, itsellä on LMC trumalla ja lattialämmityksellä. Erilliset vessa ja suihku pitää autossa olla jos niitä aikoo kaytää.

Markku Hämäläinen 30.12.2023 16:57

"https://www.nettikaravaani.com/lmc/passion-t743/1624459 Tässä esimerkiksi on nestelattialämmitys , ihmettelen miksi muut eivät ole ottaneet Truman kylkiäiseksi tätä nerokasta ratkaisua. Olisin heti ottanut ,jos olisi ollut tarjolla."

Olisi mielenkiintoista tietää kuinka nestelattialämmitys on toteutettu ilmakiertoisella lämmityksellä olevassa autossa.
Miten sitä vettä lämmitetään ka miten on paisuntasäiliö toteutettu?

Petri Sivonen 30.12.2023 17:08

Juu on netticaravaanissa, Vähän toi robottivaihteisto arveluttaa kyllä. muuten kyllä olisi aika mieleinen.
Isolle takakontille en koe tarvetta.

Petteri Haverinen 30.12.2023 17:38
Petri Sivonen

Juu on netticaravaanissa, Vähän toi robottivaihteisto arveluttaa kyllä. muuten kyllä olisi aika mieleinen.
Isolle takakontille en koe tarvetta.

Jos joku asia arveluttaa, niin katsele muita vaihtoehtoja, vaikka ”kuume” olisikin kova. Jos pitää olla automaatti, niin katsele oikealla automaatilla olevia…

Seppo Lokasaari 30.12.2023 18:39
Markku Hämäläinen

"https://www.nettikaravaani.com/lmc/passion-t743/1624459 Tässä esimerkiksi on nestelattialämmitys , ihmettelen miksi muut eivät ole ottaneet Truman kylkiäiseksi tätä nerokasta ratkaisua. Olisin heti ottanut ,jos olisi ollut tarjolla."

Olisi mielenkiintoista tietää kuinka nestelattialämmitys on toteutettu ilmakiertoisella lämmityksellä olevassa autossa.
Miten sitä vettä lämmitetään ka miten on paisuntasäiliö toteutettu?

Haapasen Timo tietää tämän asian tarkkaan, kun heidän autossaan on tämä lämmitys. Edelliseen autoon oli ajatus itse rakentaa nestekiertoinen lattialämmitys, mutta auto meni vaihtoon ja asia jäi silloin. Erittäin yksinkertainen ja varmatoiminen systeemi. 1kpl lämmönjako kurkkutorvi Truman 5L lämminvesivaraajan päätyyn ja toisesta päästä jatkaa matkaa jakosuuttimille, mutta lämmittää varaajassa olevaa glykooliseosta, jota sitten pumpulla kierrätetään lattiassa olevaa lämmitysputkistoa myöden jne.
Nestettä voi lämmittää myös sähköllä, mutta hienous on juuri tuo, että vaikka ei ole sähkö perässä, niin lattia lämpenee.


Tuotteen kuvaus
LÄMMINVESIVARAAJA TRUMA- THERME 5 L
AJONEUVOON, VENEESEN, MISSÄ ON KUUMAILMALÄMMITYS TAI SÄHKÖÄ SAATAVILLA, SEKÄ PAINEETON VESIJÄRJESTELMÄ.
Lämpiää joko kuumalla ilmalla tai sähköllä ( 230 V / 300 W).
Varaosa säiliö Truma- Therme 5L, tuote nro 195360.

Ville Säynäjäkangas 30.12.2023 19:18
Petri Sivonen

Juu on netticaravaanissa, Vähän toi robottivaihteisto arveluttaa kyllä. muuten kyllä olisi aika mieleinen.
Isolle takakontille en koe tarvetta.

Käy ajamassa robottilaatikolla olevaa ja makustele jaksaisitko sitä vaivalloista ja tökkivää tunnelmaa pidemmän päälle.
Itse kävin kokeilemassa ja totesin, että muutaman tonnin harrastehintaiseen omavalmisteretkipaku Ducatoon voisin pitkin hampain hyväksyä, mutta kymmenien tuhansien matkikseen en kelpuuttaisi.

Eero Bruun 30.12.2023 20:28

Hyvän näköinen sisältä. Ihan sama onko parisänky vai erillisvuoteet. Kunhan sänky on sopivalla korkeudella. Jos haluaa ison takatallin, niin pitää kavuta sänkyyn. Makuasia. Pöydässä tukevan näköinen jalka keskellä. Erilliset vessa ja suihku. Kiva tuo kattoikkuna ohjaamossa. Taisi olla iso jääkaappi? Nämä 599cm pitkän retkiauton omistajan mielipiteitä. Huomattavasti enemmän tilaa. Robottilaatikosta ei ole kokemuksia. En huomannut millainen rappu. Taisi olla kuitenkin käsijohde? Tärkeä asia kun ikää tulee.

Ari Kuusisto 30.12.2023 20:43

Ajokokemus Ducaton robotin kanssa hyvin lyhyt oppimäärä,mutta MB:n sprinshift käytössä nykyään "kakkosautossa" edelleen, n.160 tuhatta km.En menis robottilaatikkoa haukkumaan pystyyn.
Toiminut on teknisesti mutta toiminta ei nyt tietenkään vastaa pehmeydeltään kunnon automaattia.
Kytkinjalka on ollut reissussa kunnolla kesälomalla kuitenkin.
Minä en taas ottaisi robotin tilalle lomakäyttöön manuaaalia.

Trumaan lattialämpö jälkikäteen muuten hyvä mutta miten saa vesiputket lattiaan jälkiasenteisena,

Seppo Lokasaari 30.12.2023 21:16

Viittaan kirjoitukseeni Nestekiertoinen lattialämmitys jälkiasennuksena, jonka kirjotin 12.09.2020 09:08.

Tästä aiheesta kirjoiteltiin joitakin aikoja sitten ja tuli vähän kaiveltua miten sen voisi tehdä. Liitteenä päätarvikkeet, joilla sen voisi toteuttaa, eli mitähän tuosta nyt sitten puuttuu?
Laminaatit taitaa olla pääosin 8mm vahvoja ja tämä Floore saneerauslevy on 13mm vahvaa, joten ainakin meidän autossa ei 21mm lattiankorotus aiheuta muuta, kuin pari jalkaa pitää lyhentää.
Saapa nähdä saako tätä aikaiseksi, mutta jospa jollain on intoa toteuttaa tämä ja luulenpa, että tällä palstalla kirjoittelevilta saa neuvoja.

No meidän ilmalämmitteisessä autossa ei ovet ole niin alhaalla ja tällä saa sitten myös sitä lisäeristystä lattiaan, mutta olipahan vain ajatuksena jos jollain sama tilanne.
muokattu: 14.9.2020 08:48


Timo Haapanen 31.12.2023 10:16
Markku Hämäläinen

"https://www.nettikaravaani.com/lmc/passion-t743/1624459 Tässä esimerkiksi on nestelattialämmitys , ihmettelen miksi muut eivät ole ottaneet Truman kylkiäiseksi tätä nerokasta ratkaisua. Olisin heti ottanut ,jos olisi ollut tarjolla."

Olisi mielenkiintoista tietää kuinka nestelattialämmitys on toteutettu ilmakiertoisella lämmityksellä olevassa autossa.
Miten sitä vettä lämmitetään ka miten on paisuntasäiliö toteutettu?

Tässä on Markulle tietoa. Mun autossa termari lopetti lämmityksen liian aikaisin ja muutin sydeemiä. Jutussa sitä hommaa mutta lattialämmityksen toiminta selviää hyvin

https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/lmc-n-nestekiertoinen-lattial-mmitys/

Ville Säynäjäkangas 31.12.2023 13:19
Ari Kuusisto

Ajokokemus Ducaton robotin kanssa hyvin lyhyt oppimäärä,mutta MB:n sprinshift käytössä nykyään "kakkosautossa" edelleen, n.160 tuhatta km.En menis robottilaatikkoa haukkumaan pystyyn.
Toiminut on teknisesti mutta toiminta ei nyt tietenkään vastaa pehmeydeltään kunnon automaattia.
Kytkinjalka on ollut reissussa kunnolla kesälomalla kuitenkin.
Minä en taas ottaisi robotin tilalle lomakäyttöön manuaaalia.

Trumaan lattialämpö jälkikäteen muuten hyvä mutta miten saa vesiputket lattiaan jälkiasenteisena,

Kyllähän niillä roboteillakin ajelee, mutta ihan matemaattinen vertailu osoittaa momentinmuuntimen lisäävän liikkeellelähtömomenttia melkein kolminkertaiseksi. Tämä tuo kiistatonta vaivattomuutta parkkeerauksiin ja kaupunkiajoihin.

Robotit olivat vuosituhannen vaihteen kokeilu, josta on sittemmin suurelta osalta luovuttu. Miksiköhän?

Manuaalivaihteisto on parhaimmillaan kilpa-autoihin tai nostalgiapeleihin.

Toivo Koistinen 31.12.2023 13:55

Sanoisin, että tärkeintä on autossa päättää itselle sopiva malli. Alkovista, puoli-indekroidusta, ja peltikuoresta.
Nimenoman sopiva sisustus ratkaisu. Seuraavaksi lämmitys malli, vasta sitten vaihteisto, ja semmoset asiat.
Automaatti on mukava ajeltava, mutta amnuaalin kansakin pärjääihan hyvin, koska siinä matkaa ajellessa on aikaa niitä vaihteita käyttää, ja kokemuksella sanon, että se määrä mitä sitä keppiä siinä ratin vieressä pitää heilutella ei ole siinä matka-ajossa kovin iso.
Tosin mitä on aiemmin kerrottu noista vaihteista, lämmityksestä on hyvää tietoa aloittajalle.
Tp

Veli-Pekka Merikallio 31.12.2023 15:07

https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/ketju-131307614/

Viestihaulla löytyy paljon tekstiä vuosien varrelta, tuossa yksi pitkä pötkö, vanhahko, mutta hyviä vinkkejä!

Ari Kuusisto 01.01.2024 09:08

"Robotit olivat vuosituhannen vaihteen kokeilu, josta on sittemmin suurelta osalta luovuttu. Miksiköhän?"
Villelle vielä,eräänlainen robottivaihteisto ja sen jalostuneempi muoto on kaksoiskytkinvaihteisto, vailla momentinmuunninta, kuten varmasti tiedätkin.
Ja syy että ovat yleistyneet on halvempi toteutus kuten kaikki robotit ja käy automaatista kummasti.
Pari Skodaa olen muutaman vuoden koeponnistanut ja ihan kelpo ratkaisu.
Myös lähipiirissä pienemmässä mersussa (B200B) ja toimii sekin.
Pikkukärry perässä niissä ollut ja maaliin päästy ja ei tietenkään vetohommissa voita momentinmuunninta.

Toivo Koistinen 01.01.2024 09:41

Millanenhan se käytössä kestoltaan ja huolloiltaan on tuo volkakreiden DSG vaihteisto. Eikö se ole se kaksoiskytin malli.
Sitähän mainostavat, että siinä ei ole sitä automaatin momentinmuuntimen tehohäviötä, koska se on manuaali, mutta automaatti.
Tp

Ari Kuusisto 01.01.2024 10:17

Alkupään DSG-kaksoiskytkinlaatikoissa oli ongelmia kuulemma, paineakun tiiveys ja huoltamattomuus enemmän ajetuissa, märkäkytkimellinen parempi ymmärtääkseni kaikenkaikkiaan.
Öljynvaihto niissäkin hyödyllinen.
Arempi kuljettajan käyttövirheille kun mometinmuunninlaatikot.
Rauhallisella liikkeellelähdöllä säästää ainakin kaksoismassavauhtipyörää.

Ville Säynäjäkangas 01.01.2024 12:49

Jäin odottamaankin tuota kaksoiskytkinvaihteiston esiin nostamista.
Puolitoista vuotta sitten ajelin kuukauden (Audi A6) S-tronic vaihteistoisella autolla. Ymmärtääkseni se on sama kuin VW DSG? Noin 500km ajoin 1500kg vaunu perässä.

Yllättävän hienosti se on saatu toimimaan, mutta vaihteen vaihtotapahtuma on lähempänä perinteistä momentinmuunninautomaatin vaihteen vaihtoa, kuin manuaalin/robotin. Kaksoiskytkinlevyjen kitkapinnat hoitavat vaihdon, eikä synkrorenkaiden hammaskosketuksen liikuttelu. Näin vaihtotapahtuma on nopean eleetön. Varsinkin ilman vaunua ja hyvin ennustettavissa ajotilanteissa on jopa melko mukava.

Mutta. Momentinmuuntimen voimaryömintäominaisuus puuttuu ja ennustamattomissa ajotilanteissa, kuten jos risteyksestä liikkeelle lähdön jälkeen joutuukin yllättäen löysäämään kaasua saman tien voikin painaa kaasua, niin vaihteisto empii ja saattaa tehdä terävän nykäyksen. Hieman epämukava, mutta kuitenkin siedettävä verrattuna Ducaton robottiin joka vastaavassa tilanteessa halvautuu täysin keskelle risteystä ja lähtee siitä pomppien liikkeelle.

Eihän nämä häiritse keskivertoihmistä, mutta tällainen teknisesti orientoitunut ajamista fiilistelevä bensalenkkari häiriintyy kyllä.

Jari Tietäväinen 01.01.2024 13:04
Toivo Koistinen

Millanenhan se käytössä kestoltaan ja huolloiltaan on tuo volkakreiden DSG vaihteisto. Eikö se ole se kaksoiskytin malli.
Sitähän mainostavat, että siinä ei ole sitä automaatin momentinmuuntimen tehohäviötä, koska se on manuaali, mutta automaatti.
Tp

Minulla on nyt menossa toinen 7-vaihteinen DSG-vaihteisto, molemmat Skoda Superbissa. Ensimmäisellä ajoin 180tkm, toisella ajanut nyt vähän yli 100tkm. Kummallekaan ei ole tarvinnut tehdä mitään (ellei huolto-ohjelmassa ole jotain vakiotöitä), eikä ole ollut pienintäkään ongelmaa.

Mukavaa kyytiä, tykkään enemmän kuin momentinmuunninvaihteistosta. Mutta makukysymyshän tuo on.

Vankkurissa on volkkarin 8-lovinen momentinmuunninautomaatti. Hyvin toimii sekin, mutta se kuminauhamaisuus DSGhen verrattuna vähän häiritsee.

Ari Kuusisto 01.01.2024 13:28

Ymmärrän pointin momentinmuuntimesta.
Kävi syksyn kovalla lumikelillä niin että lähdin yhdessä tukkoisessa pihassa sprintshiftillä mäkeen jossa sivukallistusta, lähdin nolosti automaatti asennolla ja kiihdytin nousuun niin heitti kakkosen nousussa ja heitti perän sivulle ja kuoli siihen.Jos ei olisi ollut kytkettävää lukkoperää ei olisi siitä pysähdyksestä noussut, rakennus takana aika lähellä.
Eli pitää ajaa pahassa paikassa manuaaliasennossa robotilla ettei se tee omin päin mitään vaihtoa väärällä hetkellä.
Ei aina muista, kun ajaa nykyään harvemmin sillä, ykköslähdöissä on "mukava" momentinmuunnin se "wandleriksikin" haukuttu.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.