Kulmatuet

Pekka Jylkkä 12.02.2024 14:59

Onko kellään kokemusta nuista automaattisista kulmatuista mitä Vapaa-aika com myy,ei olis edes pahan hintaset.
Miten käytännössä toimii ja viekö miten maavaraa.
Carbest Autolift - täysin automaattiset tukijalat / kulmatuet

Veli-Pekka Merikallio 13.02.2024 09:44

https://vapaa-aika.com/p85043/carbest-autolift-t%C3%A4ysin-automaattiset-tukijalat-kulmatuet

Noh, aika arvokkaathan nuo tunkit ovat!
Itsellä ajaneet asiansa veivillä pyöritettävät kulmatuet, maksanevat muutaman kympin!

Petteri Haverinen 13.02.2024 11:44
Veli-Pekka Merikallio

https://vapaa-aika.com/p85043/carbest-autolift-t%C3%A4ysin-automaattiset-tukijalat-kulmatuet

Noh, aika arvokkaathan nuo tunkit ovat!
Itsellä ajaneet asiansa veivillä pyöritettävät kulmatuet, maksanevat muutaman kympin!

Karavaanarille, ainakin osalle, kaikki tuntuu olevan liian kallista…
Veivattavat kulmtuet taakse maksaa 220-600€ pari, riippuen mallista ja ostopaikasta.

Nuo carbestin automaattiset tukijalat on halvat, sillä taitaa olla toinen merkki myynnissä 6-7000€….

Toivo Koistinen 13.02.2024 12:18

Aika painavat, jos yksi painaa 45 kg. Mutta eikai se säre vaunun kulma ajotärinässä, jos runkoon kiinni.
Kerran näin leirillä kun tuli vaunu paikalle. Kuski otti akkuporan käteen, ja kätevästi tuli tuet alas.
Tp

Petteri Haverinen 13.02.2024 14:45
Toivo Koistinen

Aika painavat, jos yksi painaa 45 kg. Mutta eikai se säre vaunun kulma ajotärinässä, jos runkoon kiinni.
Kerran näin leirillä kun tuli vaunu paikalle. Kuski otti akkuporan käteen, ja kätevästi tuli tuet alas.
Tp

Yhteispaino 45 kg….

Timo Haapanen 13.02.2024 16:40

Tästäkin on niin monta mieltä kuin miestä. Itse otin omasta autostani tukijalat pois kun ei ollut niille minkäänlaista käyttöä. Autossa on ilmasäkit takana, tekisivätkö ne nuo tuet meille tarpeettomiksi.

Aika paljon on 45 kg. jos auton on tarkoitus olla alle 3500 kg.

Pekka Jylkkä 13.02.2024 17:08

Jonkun verran kevenee kun ottaa veivattavat tukijalat pois.
Nostakaa käsi pystöön kellä matkavarusteineen jää alle 3500kg :).
Lisänny painoa tupla hupiakku,vetokoukku,ilmapussit taakse,kaksi polkupyörää ja takatalli täynnä tarpeellista tavaraa,160w aurinkopaneeli tykötarpeineen,ehkä jo päästään maksimipainoihin :).

Timo Haapanen 13.02.2024 18:33

No jos ei ole vetokoukkua, polkupyöriä, eikä takatalli täynnä niin pääsee kyllä.

Petteri Haverinen 13.02.2024 18:46
Pekka Jylkkä

Jonkun verran kevenee kun ottaa veivattavat tukijalat pois.
Nostakaa käsi pystöön kellä matkavarusteineen jää alle 3500kg :).
Lisänny painoa tupla hupiakku,vetokoukku,ilmapussit taakse,kaksi polkupyörää ja takatalli täynnä tarpeellista tavaraa,160w aurinkopaneeli tykötarpeineen,ehkä jo päästään maksimipainoihin :).

7 kg tulee lisäpainoa Al-ko:n veivattavista tukijaloista. Me noista kyllä tykätään, sillä saa takaosan ”keinumisen” pois.

Esa Ojala 14.02.2024 08:36

Nuo ole hieman "jämerämmät" tunkit, joilla vaaitetaan auto suoraan, näin minä ymmärsin. Ei voi verrata veivattaviin kulmatukiin, joilla vain estetään auton/vaunun keinuminen.

Pentti Tuovinen 14.02.2024 10:05

En ole tarvinnut kulmatukia 30 vuoden aikana,
Mutta pyörien alla kiiloja kyllä.
Turhaa tavaraa ja lisäpainoa !

Pekka Jylkkä 14.02.2024 18:52

Näillä periaatteessa pystyy nostaan auton ylös että saa renkaat vaihdettua.

Ja tulishan siinäkin painon säästöä kun saa ajokiilat jättää pois :).

Eero Bruun 14.02.2024 19:58

Tämä nyt poikkeaa aiheesta. Renkaanvaihdosta tuli mieleen. Soittaisin tiepalveluun. Mukana minulla yksi tai kaksi vararengasta. Kuopion eteläpuolella on Ikea ja Juustoportin liikenneasema. Siellä oli pari päivää sitten hollantilaisia seikkailijoita. Useampikin auto tankkaamassa. Volvon katolla oli eräälläkin neljä talvirengasta ja muuta tavaraa. Niiden kiinnitystä siinä varmisteli? Näytti lasti aika painavalta. Mitähän siellä tekivät, kun tammikuussa vielä olivat Oulussa.

https://www.kaleva.fi/oulun-keskusta-tayttyi-ihmeellisista-vanhoista-aut/1739548

Toivo Koistinen 15.02.2024 07:10

Niimpä. Sitä on tuota erimoista autoharrastusta, kuten muutakin.
Aikanan, liekkö vielä setoriharrastelijat taisivatko ajella pohjanmalta peräti Norggappin. Sitten oli ne rättisitikka harrastajat samoilla retkillä.
Koskahan me puolison kanssa, kun jo kohta 21 vuotias sitikka, ja sillä ollan kierrelty nyt yhen päivän pikkulenkkejä nimellä termoskafiretket.
Ollaan tuumailtu, kun auto meni, että ajellaanko nuo vähät reisut vuokra-autolla, vai tehhäänkäö uusi yhden perheen harrastus, elikkä poksi vaunu perään, ja vaikka Meeham, ja Gamviik, ja ehkä Hamnigberk kerran elämässä.
No eihän se ole luonon suojelua se, elikkä annan osin omille luonnon suojelu puheilleni korvatillikan.
Mutta ollaan keräilty aikanen läjä roskaa levähys levikkeiltä, ja se on iso kasa muovia, pahvia, lasia paperia, sun muuta mikä on menny kierrätys keräyspuristimiin.
Juomatölkki tienassa en ole vielä pääsyt kai kymmeneen ööriin, mutta yli 9 öörin mennään, elikkä puhdistelen ja fariseoin omia väärin tekoja noilla roskapäiväsä hyminöilä.
Noh näkemä. ken elämä.
Tp


Kulmatuista en sen enempää osa sanoa, kun ei omissa yhdessäkään ole tarvinnu, mutta eikö se ole aika sama, tuo automaattituki, kun laittaa ilmajouset, ja niihin se auton oikaisu systeemi, mutta halvempi, vai onko halvempi.
muokattu: 15.2.2024 07:14
Veli-Pekka Merikallio 15.02.2024 09:13
Pekka Jylkkä

Näillä periaatteessa pystyy nostaan auton ylös että saa renkaat vaihdettua.

Ja tulishan siinäkin painon säästöä kun saa ajokiilat jättää pois :).

Noh, enpä todellakaan ryhtyisi nostamaan kymppimillin vaneripohjaan ruuvatuilla tunkeilla kolmetonnista autoa ilmaan, hölmöläisen hommaa.

Kulmatukien tarkoitus on estää auton keinuminen, ketä se nyt sattuu haittaamaan?

Eikä se nyt tee tuotteesta edullista, järkevää, jos naapurikauppias pyytää turhasta vielä enemmän!
Meidän paikallisesta Motonetista saa haitaritunkin muutamalla kympillä, estää keinumisen samalla periaatteella kuin kuuden tonnin vehjeskin.

Vaan kukin ostakoon mitä lystää, onhan se vissiin upeeta hifistellä, jotta mulla on kuuden tonnin kulmatuet ja aivan kauko-ohjauksella!

Timo Haapanen 15.02.2024 09:53

Keinumisen estäminen on kulmatukien tehtävä, nämä korjaavat asennon. Pohjaan asennetaan paloja joilla jalat saadaan runkoon kiinni.
https://www.karavanitarvikud.ee/en/camping-shop/motorhome-accessories-motorhome-technology/motorhome-levelling-systems/26160/adapter-set-for-carbest-autolift-for-fiat-ducato-x250/290-alko

Asennon korjaamisessakin on monta mieltä. Jos on pitkään samassa paikassa ehtii asetella auton miten vaan. Jos taas on vain yhden yön niin ei sen niin väliä ole ollaanko vähän vinossa. Monessa vinossa on tullut oltua.

Hyvät pelit nuo olisivat mutta kun ei millään ole mahdollisuutta asentaa niitä alle 3500 kg:n autoon. Mennään niillä korteilla mitkä on.

Ari Kuusisto 15.02.2024 10:31

Niin mikäli oikein on tullut ymmärrettyä, kaikkein paras ja teknisesti yksinkertaisin auton vaaitsemiseen on nuo hydrauliset jalat.Alustassa sään armoilla vain tuubit jotka eivät ole niin arkoja suolasateelle kuten nuo puolet halvemmat mekaanis-sähköset nostimet.Hydraulisten jalkojen arka tekniikka on asennettu säältä suojaan.
Onhan ne pirskatin kalliit.
Olen tutuilla nähnyt miten simppelisti todella isoakin integroitua nostetaan maastossa kun maastossa suoraan.
Itsellä on "muutamaa" kertaluokkaa halvempi ihan toimiva köyhän miehen ratkaisu(8,90kpl), mutta vain takapään heilumiseen tarvittaessa,pitkässä lerinnässä/harvoin.
Puskassa tuotakaan ratkaisua ei tule käytettyä.Ajetaan lähes vaateriin. Vaikka kannon päälle.
Näihin olen muovin tueksi ruuvannut pyöreät vaneeripalat molempiin päihin ja kestää max1700kg/kpl.
Ei ole kierteet jumissa kun ovat muovia ja takatallissa,helpot stemmata korkoon.
Nämä ovat korkeimmat jotka olen löytänyt, kun on sattuneesta syystä alusta vähän korkeammalla.
https://www.puuilo.fi/terassijalka-saadettava-150-350mm

Petteri Haverinen 15.02.2024 18:06

Ei kai se keltään ole pois, jos joku haluaa automaattiset kulmatuet ja ennen hankintaa kyselee niistä kokemuksia. Fiksua kysyä kokemuksia, sillä eihän alan lehdissä juurikaan vertailla tai edes testata lisävarusteita. Ei kai halvimmat pullotunkit ole hankintalistalla jos miettii vähän parempaa itselleen sopivaa ratkaisua?
Ihan sama keskustelu käytiin, kun joku kyseli ilmastointilaitteista kokemuksia…

Timo Haapanen 15.02.2024 18:58

Aika iso työ asennuksessa
https://www.youtube.com/watch?v=CJSNMoB_Rlg&t=2s

Arin näkökanta suolaloskasta kannattaa miettiä myös. Ellei autojen sähkörappujakaan saada luotettaviksi niin voivatko nuo neljä jousiviritystä jokainen erikseen toimia vuosikausia kuten tuon hintaisen investoinnin pitäisi.

Tässä on kuva jossa näkyy sähköjohtoineen koko sydeemi.
https://caravan.no/Produkt/1/465100/Carbest-Autolift-med-4-st%C3%B8tter

Toivo Koistinen 15.02.2024 20:17

Uskoisin noiden toimivan maksaahan nuo sentän mitä melekoseen. Toimiihan esimerkiksi auton peräkärrypistoke, kuten mullakin yli jo 20v, ja ladassa, kun lähti romutamolle, 29 v.
Auton takavalot, ja nuo pyörien ABS tunnistimet, ja mitäniitä on varsinkin tämänpäivän raskaan liikenteen vehkeissä on.
Petteri sanoi oikeen asian. Jos kysytään kokemus neuvoja, niin annetaan jos kellä tietoo, eikä komentoida kannattaako, ja miksi pitää, koska eihä mekään tykkää, jos mejän hankintoja joku arvostelee.
Ittekukin päätäkööt ostelunsa järkevyyden.
Tp

Veli-Pekka Merikallio 16.02.2024 09:36

Älähän nyt Petteri, järkijätkä, ala jeesustelemaan, mitä täällä saa sanoa ja mitä ei!

Jos aloitteleva karavaanari haluaa kokemusperäistä tietoa siitä, onko viisasta asennuttaa tuhansien eurojen kulmatuet matkikseen, katson oikeudekseni ilmoittaa (kuten esim. Timppakin), jotta sen rahan voisi käyttää hyödyllisemminkin. Elämässä näkyy pärjäävän vallan hyvin ilman minkäänlaisia kulmatukiakin.

Edelleenkin jokainen saa ostaa mitä haluaa ja milloin haluaa, pyydettiin kokemuksia aihepiiristä ja niitä on tullut, hyvä niin!

Pekka Jylkkä 16.02.2024 13:44

Ei millään pahalla mutta täällä kommentoidaan kuten nuilla autofoorumeilla.
Sellaiset kaverit jotka ei tunnista kiertokankia kampiakselista antaa hyviä teknisiä neuvoja.
Tämä ei ollut tarkoitettu kellekkään mutta lisää käyttökokemuksia toivoisin :).
073364

Timo Haapanen 16.02.2024 14:35

Mutta kun ei käyttökokemuksia ole ilmaantunut niin kai vanha vaanari voi kertoa pitkän kokemuksensa elämästä ilman moottorijalkoja. Ei se niin kovin kamalaa ole ollut.

Olen kyllä ilmasäkeillä joskus autoa oikaissut, mutta paljon olen nukkunut vinossakin.

Ari Kuusisto 16.02.2024 14:47

Eikä kumminkaan kovin kieroutuneita unia silti ole nähnyt?


Vissiin ne jotka ostaa hydrauliset ymmärtää niiden paremmuuden verrattuna mekaanis-sähköisiin käkikelloihin eikä täältä meiltä paapoilta kysele.
muokattu: 16.2.2024 14:53
Petteri Haverinen 17.02.2024 11:34
Pekka Jylkkä

Ei millään pahalla mutta täällä kommentoidaan kuten nuilla autofoorumeilla.
Sellaiset kaverit jotka ei tunnista kiertokankia kampiakselista antaa hyviä teknisiä neuvoja.
Tämä ei ollut tarkoitettu kellekkään mutta lisää käyttökokemuksia toivoisin :).
073364

Saksan keskustelupalstalla oli noista vähän keskustelua ja joku kirjoitti, että suurin ero hydraalisiin verrattuna noissa on, että ovat kääntyvää mallia ja välillä voi joutua kaivamaan maahan kuoppaa, että saa jalat toimimaan. Lisäksi kertoi, että sopivat parhaiten max 6-metriseen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.