Kytkin luistaa

VILMI TEEMU 23.11.2009 19:53

Ducato 3litran koneella. kun kiihdyttää 5 tai 6 vaihteella kierrokset nousee nopeesti ja palautuu sitten. Luistaako kytkin vai mikä siinä luistaa? vm.-07 30tkm. ajettu ei kyllä pitäis. Pienillä vaihteilla ilmiö ei esiinny.

PELLIKKA ERKKI 23.11.2009 20:27

Jos autossasi on käsivälitteinen laatikko ja huomaat kierroslukumittarista että kierrokset nousee mutta nopeus ei, kyllä se on sitten kytkin joka luistaa jostakin syystä. Ei kannata luistatella ettei mene ihan p.skaksi, toivotaan attä korjaantuisi vielä säädöllä.

HALMEENMÄKI JUHANI 23.11.2009 20:33

Olisi melkoinen ihme jos on enää säätö. Ovat nykyisin autot järjestään joko nestehallintaisia tai automaattisäätöisellä vaijerilla.

LINDROOS LAURI 26.11.2009 22:37

Jos nyt toteat "pienen luiston", niin kannattaa mennä kipinkapin pajalle. Kohta se luisto kasvaa, matka katkeaa ja poltat vielä asetelman ja vauhtipyörän... Mahdollinen vika on tullut ihmeen vähillä kilometreillä.

HARJUNPÄÄ KARI 27.11.2009 07:49

Jos kytkin luistaa, niin se luistaa sitten kyllä joka vaihteella.

LEVOLA LAURI 27.11.2009 08:23

kYLLÄHÄN SE ON NIIN ETTÄ SEN LUISTON HUOMAA HUOMATTAVASTI PAREMMIN ISOILLA VAIHTEILLA. K.O LAITTEESSA EI OLE SÄÄTÖÄ JOTEN TOIVOTAAN ETTÄ TAKUUTA ON VIELÄ JÄLJELLÄ. P.s: eräältä rutulaiselta meni kytkin jossain euroopassa jossa olisi pitänyt olla vielä takuu kunossa mutta sielä sanoivat että k.o vika oli as. itse aiheuttama (960 e)....... Onneksi Suomen takuuosasto loisti ja hoiti asian tehtaan kanssa kuntoon ja palautti rahat asiakkaalle.

PALIN MATTI 27.11.2009 10:48

Niin luistaakin, mutta sen huomaa ensimmäisenä suurilla vaihteilla. Pieniä vaihteita käytetään yleensä kiihdyttämiseen ja koska nopeus on silloin jatkuvasti kasvava, on moottorin kierrosluvun ja ajonopeuden vertailu vaikeaa.

Suurella vaihteella kiihdytettäessä ei nopeus lähde kasvamaan niin nopeasti, jolloin moottorin kierrosluvun suhteeton kasvu on paremmin huomattavissa.

Pienellä vaihteella tasaista nopeutta ajettaessa ei moottorista voikaan ottaa sellaista vääntöä, että kytkin luistaisi.

Näin se menee.

KOSKINEN OLLI 27.11.2009 12:37

"Pienellä vaihteella tasaista nopeutta ajettaessa ei moottorista voikaan ottaa sellaista vääntöä, että kytkin luistaisi."

Näin se menee. Ja jos ajaa siten että kytkin ajossa luistaa, niin luisto senkun vaan paranee ; D

LINDROOS LAURI 01.12.2009 22:13

Kerrotko Veli Teemu, miten lopulta kävi? Selvisikö vika ?

t. Lauri

HYTÖNEN RAIMO 02.12.2009 23:16

Ei se nyt aivan noinkaan mene, vaan kyse on pikemminkin vastuksesta (tai oikeammin vastuskitkasta). Kyllähän moottorista saa ulos millä vaihteella tahansa suurimman väännön, ei se siitä kiinni ole.

Mutta vastuskitkasta on. Jos olet uponnut akseleita myöten savivelliin, niin kyllä se kytkin luistaa ykköselläkin (jos töppönen pitää eikä ala sutia).

KOSKINEN OLLI 03.12.2009 01:21

"Pienellä vaihteella, tasaista nopeutta ajettaessa ei moottorista voikaan ottaa sellaista vääntöä, että kytkin luistaisi."

Näin se oli.

Siinä ei ollut: "Akseleita myöden savikuoppaan juuttuneena edestakaisin kiihdytellessä ja runnoessa, moottorista ei voikaan ottaa sellaista vääntöä että kytkin luistaisi"

; )

HYTÖNEN RAIMO 03.12.2009 01:36

Just joo, tavalliseen tapaan meni tinkaamiseksi. Mutta rautalangasta:

Ykkösellä nopeus on pieni vaikka kaasu olisi pohjassa, ja suurin vääntö saavutetaan paljon ennen huippukierroksia. Tasaisella maalla vastuskitka on välityksistä johtuen (ykkösellä) pieni, eikä kytkin luista.

Mutta olkoon. Tarkoitin vastauksellani vain sitä, että kyllä se kytkin voi luistaa ykköselläkin. Uskokaa tai olkaa uskomatta, ei se minua häiritse:-)))))))

KOSKINEN JANI 03.12.2009 08:42

Kytkin ei yleensä luista pienillä vaihteilla koska laitteen kiihtyvyys on riittävän nopea mikä taas aiheuttaa sen että moottorin hitausmomentit pienentävät kytkimelle asti tulevaa vääntömomenttia. Eli aina kun moottori kiihtyy vääntömomentti moottorista ulos on pienempi kuin tilanteessa jossa on kuormitus on sama kuin vääntömomentti. Ja silloin kun on liian suuri mäki että vauhti hiipuu niin silloin kytkimeen vaikuttaakin suurempi vääntömomentti kuin mitä moottori tuottaa, eli pyörivien massojen hitausmomentti aiheuttaa lisämomenttia.

heh, onpa "selkeää tekstiä :D

VILMI TEEMU 03.12.2009 11:56

Kysyin asiasta asiantuntijalta (SAH). Kaveri oli mieltä on ominaisuus. Selitti niin monimutkaisia etten ymmärtänyt jotain kytkimen kaksoismassa vauhtipyörästä (tai mitälie) että kuuluukin antaa periksi kovimmilla väännöillä. Löytyykö kellään kokemusta vastaavasta laitteesta. En aio kyllä pajalle viedä kun takuut on menneet.

KOSKINEN OLLI 03.12.2009 12:51

Kyllä se tinkaaja taitaa löytyä sieltä savikuopan suunnasta...

Ryhdyit torjumaan väitettä, jota kukaan ei ole esittänyt.

Jonkin aikaa rakentamaasi olkinukkea potkittuasi, poistut voittajana.

HYTÖNEN RAIMO 03.12.2009 14:37

Kyllähän totuus on se, että kytkin luistaa (luistatetaan) joka kerta kun autolla lähdetään liikkeelle. Voit kokeilla luistamattomuutta painamalla kytkimen pohjaan, panemalla ykkösen silmään, polkemalla kaasua ja lipsauttamalla vasemman jalan sivuun kytkinpolkimelta. On vähän erilainen lähtö (jos paikat kestää) kuin luistamattomalla kytkimellä. Ja jos kokeilet, en vastaa seurauksista.

PALIN MATTI 03.12.2009 16:18

Niijjustiisa mutakuopisahan met niilä piirongeila täälä ajama. Onko kukkaan koskaan ees saanu siliälä tielä aijjaakkaan.

JANHONEN MATTI 03.12.2009 17:43

Kyllähän nuo ensimmäisessä viestissäsi kuvaamat oireet viittaa vahvasti kytkimen luistamiseen. Mikäli autossa on kierroslukumittari niin siitähän näkee luiston heti kun vertaa kierrosluvun muutosta nopeuden muutokseen, vaikkei kytkinteknikkaa muuten tunne.

Manuaalivaihteistoisen auton voimansiitoketjussa moottorin ja tien välissä ei ole kun kaksi kohtaa jotka voi luistaa, ja ne on kytkinlevy ja rengas. Jos on muuta se on joustamista.

Mitä asiantuntijasi mielipiteeseen tulee tuosta kaksoismassavauhtipyörästä, niin siinä hän on oikessa, että sen kuuluukin (vain hieman) joustaa vedätyksen alkuvaiheessa, mutta luiston kanssa sillä ei ole tekemistä. Ellei sitten ole niin, että siitä on irronnut kappaleita, jotka estää kytkinlevyn normaalin toiminnan.

Kaksoismassavauhtipyörällä on monta tehtävää. Sen ensisijainen tarkoitus on kuitenkin estää värinää ja mm. suojata kytkintä ja voimasiirtoa tunnottomilta käyttäjältä. Mm. moottorin lastutus l. väännön lisäys ja tunnoton revitys on myrkkyä auton kaksoismassavauhtipyörälle. Ei ole mikään ihme, että niitä menee jo noissa kilometrilukemissa. Osa on aika kallis ja vaihtotyö ottaa oman aikansa, koska vaihteisto pitää irroitta.

Tuosta allaolevasta linkistä saat jotain osvittaa siitä mikä kaksoismassavauhtipyörä on. Kyseessä on LUK, mutta niitä on toteutettu hyvin monella tekniikalla, on kehän suuntaisia jousia, on säteensuntaisia jousia ja ties mitä.

Jotkut ovat kyllästyneet koko kapineeseen ja vaihtaneet tilalle vanhanmallisen vauhtipyörän ja ompa niitäkin jotka ovat hitsanneet kaksoismassavauhtipyörän kiinteksi. Lukitus hitsaamalla vaatii ehdottomasti vauhtipyörän pintojen tarkistuksen heittokellolla ja uudelleen tasapainotuksen.

Kysymuksessä on sinällään ole mistään uudesta keksinnöstä, vaikka sitä sellaisena markkinoidaan. Jo vanhoissa maamoottoreissa, Porilaisessa ja Wikströmissä on jousikurmitetut tasapainolimput estämässä värinää.

http://www.luk.de/content.luk.de/en/products/dampers/zms_sv/zms_lv/zms_lv.jsp

On myös esitetty epäilyjä siitä, että tämä entinen viitosvaihteen ongelma on vaihdelaatikon uudistamisen myötä vaihtanut paikkaa ja väärästä ajotyylistä johtuvat iskut vaiheiston kautta moottorille ottaakin vastaan kaksoismassavauhtipyörän joustomekanismi. Tiedä häntä, kun en tiedä miten tuo kaksoismassavauhtipyörä reagoi vaihteiston läpi moottorille meneviin voimiin.

PALIN MATTI 03.12.2009 18:59

Kaima kirjoitti: "Manuaalivaihteistoisen auton voimansiirtoketjussa moottorin ja tien välissä ei ole kun kaksi kohtaa jotka voi luistaa, ja ne on kytkinlevy ja rengas."

Todellisuudessa niitä niitä kitkalla välittyviä voimakohtia on kolme.

HALMEENMÄKI JUHANI 03.12.2009 19:33

Janhoselle kiitokset hyvästä kmvp-referaatista. Sen verran lisättäköön että on melkoisen monen auton vikakohta, enkä oikein usko käyttövirheeseenkään. Meinaan kun MB'ssä ollut jo kolmisen kymmentä vuotta, mutta isot ongelmat ovat ihan eri merkeissä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.