Ajoneuvoveron vaikutus auton hinnassa.

PELLIKKA ERKKI 20.11.2009 08:38

Jos vero nousee 300 euroa, on se minun ajoneuvon hinnasta 2%. Mitenkä se on veljillä. Näin nähdään jokaisen "pettymyksen suuruus".
...Hauskoja kotimaan talvimatkoja kaikille...

PALIN MATTI 20.11.2009 11:57

Ettet nyt sekottas vaan autoveroa ja ajoneuvoveroa keskenään. Tämän nyt tapetilla olevan ajoneuvoveron suuruutta ei ole mitenkään siottu ajoneuvon arvoon tai hankintahintaan. Ei ole siis mitenkään verrannollinen siihen.

Ihan puhas käyttömaksu se on eelleenki.

PELLIKKA ERKKI 20.11.2009 12:54

Kun tiedän ajoneuvoni arvon ja mahdollisen veron korotuksen (300e) on helppo laskea montako prosenttia se on auton arvosta. Ymmärrän hyvin että esim. 60000e:n arvoisen auton omistaja ei viiti sitä laskea (0,5%) koska on sitten hankala napista. Kaikki on niin suhteellista. ...Hauskaa talven odotusta...

LEIVO JUKKA 20.11.2009 14:45

Ja jos joku uskaltaa mainita kohonneista kiinteistöveroista, tehdään kaulaan jengat päätä kääntämällä. Onhan sillä talo millä leuhkia.

KEKÄLÄINEN HARRI 23.11.2009 07:19

Niinpä et ilmeisesti ole ihan ajantasalla, siitä että ajoneuvovero on vero ja sitä maksetaan joka vuosi niinkuin käyttömaksuakin piti muuten maksaa yhden vuoden ja edelleenkin sitä maksetaan kiltisti. Niinhän se on että se 358 € veroa maksetaan tästä eteenpäin joka ikinen vuosi auton arvoon liittymättä mitenkään. Ihan sama maksaako auto 500 tai 500 000 €. Ja sekin että sanotaan rikka rokassa tämäkin vero niin joopa...pakkohan se on olla jostain muusta pois sitten vaikka joudutaankin näillänäkymin maksamaan taas tuokin maksu. Eli niin ei kaikki ole aivan älyttömän rikkaita sentään. Jossainhan ne rajat on tultava. Palkat ei nouse ollenkaan siinä tahdissa mitä kaikki maksut taas tekevät. No tiedänhän minä, että joukossa on kultalusikka suussa syntyneitäkin ...kait, mutta luulen kuitenkin että vähemmistö ja siksi kaikki ns. ylimääräiset maksut kirpaisee. Ei kaikille asuntoautoilukaan sentään harrastus ole vaan jokapäiväinen kulkuneuvo, et pitäis osata ajatella muitakin. Minä ajan asuntoautolla ainoastaan kun tarvitsen eli lomaillessa silloin no kuka sanoo että lomailu on harrastusta. Tietty kotonakin voisi mädäntyä ja sillee. että tällästä tähän väliin näin aamutuimaan.

AHJOS TIMO 23.11.2009 10:03

"Niinhän se on että se 358 € veroa maksetaan tästä eteenpäin joka ikinen vuosi auton arvoon liittymättä mitenkään."

Kyllähän se vero tulee vaikuttamaan käytetyn auton hintaan. Ostaja tai autoliike "diskonttaa" myöhempien vuosien veron ostohetkeen ja ottaa sen huomioon käypää hintaa arvioidessaan. Toisin sanottuna: Jos on tarjolla kaksi muuten samanlaista matkailuautoa, joista toista verotetaan CO2-perusteella ja toista CO2-rekisteröinnin puuttumisen vuoksi painon perusteella, niiden välille muodostuu pysyvä hintaero.

KEKÄLÄINEN HARRI 23.11.2009 11:14

Niinpä ja se on vähemmän mielenkiintoista nähdä ja todeta sitten, kun vaihto tulee kyseeseen, missä hyvitys hinta on, kun mietitään ostajien innostusta matkailuautoiluun. Pitää ja kannattaa ilmeisesti pitää auto loppuun asti, jos on varaa..;) verojen jälkeen. Johan toi on jo vuoden vanha niin vielä jokunen vuosi olis aikaa auton kestoiän puitteissa...ja hyvä, että tuli vaihdettua sellainen peli millä pärjää jatkossakin. Ei ihan heti tule itselle parempaa vaihtoehtoa vastaan.

EEROLA TEEMU 23.11.2009 11:33

Ahjos Timolle. Vanhan ja uuden m- auton hintojen välillä on aina ollut valtava ero. Jos vero jatkossa discontataan vanhan hintaa laskevaksi, niin oikea summa on maksimissaan n. 200 e/v, koska sen verran pienempiä CO2- arvojen mukaiset "todelliset" verot ovat (eivät siis 385 e pienenmpiä). Kun tänään ostat 60 000 e uuden "CO2-auton", niin parin vuoden ja 25 tkm jälkeen et helpolla saa siitä edes 50 tonnia. Samanlaisen uuden hinta on sinä aikana puolestaan noussut. Elämä on kallista, vaikka vertaa kahta CO2- arvotettua autoa keskenään.

Käytetyn auton todellinen arvo disconttauksineen selviää vasta kaupantekohetkellä ja on aina neuvottelujen tulos. Kaksi saman ikäistä ja mallista autoa eivät ole läheskään aina samanhintaisia. Esim. auton käyttöhistoria, ajetut km, siisteys, kunto, varusteet ja yleinen haluttavuus päihittävät jonkun 200 e vuotuisen "ylimääräisen" maksun (= pari tankillista dieseliä/v), josta helposti saa vielä osan pois järkevällä seisottamisella.

KEKÄLÄINEN HARRI 23.11.2009 11:58

Totta tuokin, mutta uskon, että ihmiset osaavat laskea sen "vaivaisen" 200 € päällekin ostohetkellä. Tasaahan se sitten hintaa toisen auton kanssa mikä olisi kenties paremmassa kunnossa, väliraha tasoittuisi silloin. Tottakai tuolla on vaikutusta. Sanokaa mitä sanotte. Ainakin tiedän itsestäni. No uuttahan sitä vaihdetaankin eli siinä mielessä ei tarvitse miettiä auton käyttöhistoriaa. Kunhan omasta tietää ja sen kertoo parhaimmalla tavalla vaihtotilanteessa. Kyllä se hyvityshintaan kokonaisuutena vaikuttaa. Uskokaa pois. Onhan se 20 000 € välirahassa kaksisataakin jo prosentin...niih...mut joo nämä on rahamiehistä turhia löpinöitä. Ja tietty kannattaa ostaa kalliimpi vaihtoauto niin se 200 vaikutus pienenee entuudestaan. Niin monta kuin on mieltä niin monta on asiasta puolta ja vastaan. Tietty jos ok asia niin miksi yleensäkään näistä puhutaan. Vai onko tämä vain turhaa löpinää?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.