Päästötodistus CO2

HÄNNINEN JUKKA 19.11.2009 09:28

Nämä tulevan veron perusteina olevat CO2 päästöarvot löytyvät maahantuojien kautta 01.04.2009 alkaen ensirekisteröidyistä autoista. Fordilla maksaa todistus 50,- ja sen kiikuttaminen katsastuskonttorille ja vaikkapa uudelleenrekisteröinti on kannattava vaiva.

LIIMATAINEN HANNU 19.11.2009 09:32

No perhana, sitten vain tilaamaan sellainen. Mutta minulla se ensikatsastus, tai oikeastaan toinen, vasta vuonna 2012. Muuttuuko taas 'säännöt' ennen sitä, ans' kattoo?

Ps. Oliko se Sinun tyttöystäväsi joka siinä linkissä esitteli sitä 'miesten m-autoa'? Jukka hei?

SUOMINEN TAUNO 19.11.2009 10:49

Mahtaako se kuitenkaan ihan noin helposti mennä. Eihän Ford ole maahantuoja matkailuautoille. Tietenkin alustana olevalle Fordille voisi varmaan saadan jonkun tyyppitodistuksen, mutta päteekö se sitten missään.

HÄNNINEN JUKKA 19.11.2009 11:12

Härra soittaa itse alustansa maahantuojalle ja kyseleepi sieltä..

HÄNNINEN JUKKA 19.11.2009 11:24

Ystävättäreni ovat vaatimattomia, eivätkä mieluusti tuo itseään julki. Kaverit sensijaan reilusti.

LIIMATAINEN HANNU 19.11.2009 12:04

Ai perkee Jukka! Onkos tuo Sinun hyväkin kaveri? Että tiedän vähän varoa, sanomisissani!

Ja hyvin vaatimattomastihan se ystävättäresi esiintyy, vaatimaton habituskin ja ehkä luonnekin! Vaatimattomuus kaunistaa!

NIEMINEN OLAVI 19.11.2009 16:35

minulla on sprinter mb 316cdi rekisteriotteessa teksti vähäpäästöinen, onkohan vero täysmääräinen?

KATEISTO EERO 19.11.2009 17:06

Mistähän saksalaiset löysivät 2008 Jumpperin päästötiedot, kun tarjosivat Berliinissä ikkunaan vihreää "Umweltplakettia"? Pyysivät ensin nähdä rakisteriotteen. Kai ottivat ylös valmistunumeron?

RYHÄNEN MATTI 19.11.2009 19:32

Muuten ihan hyvä noihin pakettiautoihin saa päästötodistuksia, mutta kun kyseessä on alusta niin se todistus koskee vain ALUSTAA. Kun alustan päälle rakennetaan matkailuauto ei todistus enää kelpaa koska auton painot, ilmanvastu yms. ovat muuttuneet ja ne vaikuttavat kulutukseen, eli päästöjen määrään. Auto täytyy olla mitattuna niillä heebeleillä kuin se on. Siis korinrakenentaja on tällöin se joka voisi mittautta päästöarvot autolle kun siinä on kaikki rakenteet valmiina (kaikki eri versiot ja mallit vaativat omat mittauksensa!), jolloin ne kelpaisivat direktiivin mukaisiksi päästöarvoiksi ja näin ollen myös kelpaisivat AKE:lle. Että silleen!

KLEMETTI SEPPO 19.11.2009 19:43

Jos vero alkaa vaikuttaa kovastikin matkailuautojen myyntiin, uskon että maahantuojat ja jälleenmyyjät ovat pakotettu toimenpiteisiin päästöarvojen hankinnassa. Tähänkin asiaan pitäisi liiton ottaa kantaa ja ruveta yhteistyössä heidän kanssa ajamaan asiaa. Asia on nuori ja jospa seuraavassa jäsenlehdessä jo asiasta jotain olisi kukaties heillä kerrottavaa. Kun vero ei varmasti poistu, olisi se ainakin oikeudenmukainen ja se mikä kuuluu. Myös vanhemmillekin autoille.

HALMEENMÄKI JUHANI 19.11.2009 19:44

Juuri näin.

RYHÄNEN MATTI 19.11.2009 19:57

Vanhempien autojen päästötodistuksia tuskin kannattaa alkaa hakea. Ne pitäisi mittauttaa direktiin mukaisesti ja en ole varma onko Suomessa yhtään laitosta jolla olisi nuo mittausoikeudet ja direktiivinmukaisen todistuksen anto-oikeus, ei edes VTT:llä ? Ja vaikka olisi hintaa olis useita TUHANSIA euroja per mittaus ja todistus kelpaisi ainoastaan sille mitatulle ajoneuvolle jos mittauttaja on muu kuin valmistaja!

LIIMATAINEN HANNU 19.11.2009 20:29

Klemetti Seppo kirjoitti asian fiksusti, olen täysin samaa mieltä!

EEROLA TEEMU 19.11.2009 21:00

Ryhäsen Matin kanssa samaa mieltä. Ellei tarvittava todistus -mistä sitten tulisikin- koskisi koko mallisarjaa ja kaikkia siihen kuuluvia autoja, niin ei taida kannattaa. Täällähän on jo yhdestä aika tuoreesta autosta, mille CO2- arvo oli ilmoitettu, saatu AKEn "hyväksyntä" ja siinä vero oli n. 300 e eli n. 200 e halvempi kuin painoon perustuva "könttä". Rahaahan sekin on, mutta varmaan jo 4-5 v ikäiselle autolle voisi tulla sen suuruisia "todellisia päästömaksuja" mihin tuo kg- pohjainenkin johtaa. Henkilöautopuolella kg- maksu on joissain tapauksissa halvempi kuin "todellinen" olisi.

Tässä vaiheessa itketään liikaa siitä käyttömaksun noususta 280% painon perusteella. Nousu olisi lopulta samaa, tai liki samaa luokkaa, vaikka ne CO2- arvot olisi saatavilla myös vanhemmista m- autoista. Tämän luulisi vähän keventävän mieltä, sillä ei olisi mahdollista sekään, että vanhat nokivasarat pääsisivät halvemmalla kuin ympäristöystävälliset uudet autot.

KOSKINEN OLLI 19.11.2009 22:37

Haloo:

Kyse on kuitenkin vaan siitä että nykyhallitus haluaa rahaa kotimaan matkailua harrastavilta matkailuautoilijoilta. Ei tässä nyt Helsingistä etelään suuntautuvaa matkaílua, laivalla tai lentokoneella, niitä ei veroteta päästöistä.

KEKÄLÄINEN HARRI 20.11.2009 12:19

Muuten miten pakettiautojen ja henkilöautojen päästöt on mitattu, kun aina sanotaan, että asuntoauton paino ja muoto lisää kulutusta alustaaan verrattuna. No pitää paikkansa, mutta onhan muissakin autoissa varaa ottaa kyytiin kuormaa kantavuusrajoille asti ja jopa katolle tavaraa, mikä ihan varmaan vaikuttaa kulutukseen ja päästöihinkin. Olen sitä mieltä myös, että tämä on vain hallituksen keino kerätä rahaa kirstuihin ja niinhän on monesti nähty ja koettu. Keksitään joku ryhmä ja rankaistaan sitä isolla kädellä luottaen ettei nytkään mitään vakavaa tapahtu, mitä nyt "pikkuisen" sisäpiirin mutinaa tai jotain muuta meille suomalaisille tyypillistä.....ei hyvänen aika. Jos päästöt haluttaisiin mitata en usko, että se mikään mahdottomuus olisi ja kustannuksetkin olisivat autojen määrään liittyen pakko olla kohtuulliset...onhan asuntoautoja suhteellisen paljon, et ihan jonoksi asti olisi porukkaa...

VARTIAINEN JOUKO 20.11.2009 12:51

Kun tuli tuo viimeisin AKE:n ajoneuvoverolippu ja sen loppusummana on tämä yleinen veron määräytymissumma, niin ajattelin taas kerran apulantaa koko touhusta. Meidän torikassimme (Peugeot 107) CO2 arvo kun on 106 grammia/km. Sitten hoksasin mukana tulleesta ihfomateriaalista, että ensikeväänä veroperuste tulee lopultakin päästöperusteiseksi. Siis vähäpäästöisyys ja pieni kulutus tulee lopulta selvänä rahallisena hyötynä. Niinpä puutarhakaravaanarin "paikallaan matkaamisesta" on oma etunsa.

AHOLA JARI 20.11.2009 14:49

Lainaus - EEROLA TEEMU: "Ryhäsen Matin kanssa samaa mieltä. Ellei tarvittava todistus -mistä sitten tulisikin- koskisi koko mallisarjaa ja kaikkia siihen kuuluvia autoja, niin ei taida kannattaa."

Tutkailin tuota oman Fordini esitettä; "Transit Alustaohjaamot" siellä oli imoitettu typpihyväksynnän CO2-päästöt. Muistaakseni oli 256g/km, ja väittäisin sen olevan jonkinlaiselle "läjälle" eikä pelkälle nupille. Nimenomaan tuolle kokonaismassalle 3 550 kg. Ford ei itse tuohon myy/rakenna lavaa tai päällirakenteita...

Tästä innostuneena lähetin "pesän"-rakentajalle s-postitiedustelun, että onko CO2-lukemaa mitattu/laitettu EU-tyyppihyväksyntään.. Katsotaan vastaavatko - viimeksi kyllä vastasivat ohjekirjakyselyyn :o

NIITTYARO TAPANI 20.11.2009 15:05

Kyllä ainakin sakuille kelpasi kun lähetin kopion rekisteriotteesta ja sain muutaman viikon kuluttua sen vihreän lätkän jolla saa ajaa noihin rajoitettuihin keskustoihin. Miksi se ei kelpaisi täällä? Onhan sakut aina olleet kuuluisia tarkkuudestaan ja tekniikan ymmärtämisestään. Toista olisi jos tutkijana olisi ranskalainen tai Silvion maan kansalainen, silloin se epäilyttäisi ketä hyvänsä.

SIHVOLA MARKUS 20.11.2009 17:26

Olettaisin ,että ne saksan lätkät on väritetty vuosimallin,eikä päästöjen mukaan.

SUOMI SEPPO 20.11.2009 18:23

Pakokaasuhyväksynnän mukaan. Esim. Euro IV @seppo

HAAPANEN TIMO 21.11.2009 09:11

Päästöjen mukaan tietty. Mun mielestäni voisi veron jyvittää Euronormien mukaan. Tuolla alimmaisena: http://www.berlin.de/sen/umwelt/luftqualitaet/de/luftreinhalteplan/download/touristeninfo_en.pdf

Euro 4 on aika vähäpäästöinen, ei sille kuulu raskain vero. Euro 1 saisi maksaa täyden viissatasen. @timppa

HAAPANEN TIMO 21.11.2009 09:14

Eihän se taulukko linkin alimmaisena olekkaan, vaan melkein etusivulla.

HÄNNINEN JUKKA 21.11.2009 10:03

Olen samaa mieltä tuosta veroperustelusta. Tapaus Siilin johti lopulta EY-tuomioistuimessa jopa alvienkin palauttamiseen. Suomen verottaja ns. pieraisi imelät. Kukas se olikaan se Siilinin asianajaja...?

HÄNNINEN JUKKA 21.11.2009 10:27

Petteri Snell. Ja EY-tuomio Suomen valtiolle perustui ristiriitaisuuteen, syrjivyyteen ja muutenkin pöljään suomalaiseen lainsäädäntöön. Tuliskohan Petteri Snell meitä jelppimään?

PALIN MATTI 21.11.2009 10:42

Siisti moottoripyörä Jukala tuosa kuvasa.

HÄNNINEN JUKKA 21.11.2009 11:06

Matilla näyttää olevan tupla t näppiksessään..

PIETARILA ILKKA 02.12.2009 20:55

2007 3 sarjan Dukatoon missä on Defflessin kori tulee mukana CO2 todistus käy vaan konttorilla merkintä tulee otteeseen minulla on jo

SOHLBERG JUHA 03.12.2009 08:35

Minkä näköinen pruju tuo dethlessin paperi on. Kävin illalla kaikki auton mukana tulleet laput läpi ja ei iskenyt ainakaan heti silmään...

T: Juha

KEKÄLÄINEN HARRI 03.12.2009 09:10

Niin kiinnostaa minuakin. Kysyin auton myyjältä jo aikaisemmin, että saako todistuksen jälkikäteen tehtaalta ja kuulema ei. Minulla on 2008 huhtikuussa rekisteröity Dethleffs Ducaton alustalla. Kerropa meille missä tai mistä saa päästötodistuksen??? Uskon, että muitakin kiinnostaisi...

MERIKALLIO VELI-PEKKA 03.12.2009 10:10

Tottavie kiinnostaisi, itsellä 2007 Detsku/Ducato.

HAAPANEN TIMO 03.12.2009 17:38

Taulukkoja katselin tuosta toisesta keskustelusta. Melkoisen tarkkaan kaksisataa liikaa menee veroa -08-09 alle 3500 kilon autoista. Kaikki viranomaiset ja päättäjät tämän tietävät, voiko se mennä näin? Vähän epäilen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.