Oletteko testanneet

PELLIKKA ERKKI 28.10.2009 19:30

Nyt kun nuo ulkolämpötilat pyörii nollan seutuvilla on hyvä testata kulkimen lämpimyyttä. Jos laittaa sähkölämmittimen päälle 1000w:lle ja huonetermostaatti täysille, kuinka monta astetta on ulko ja sisälöpötila ero. Minulla se on vajaa 15 astetta.

Testailemaan.

LINDBLOM ALF 28.10.2009 23:23

0-lämoötilassa on 1 kW nostanut sisälämpötilan noin +20 asteeseen, kun vaunu on ilman asukkaita. Tämä 20 asteen ero pätee noin -10 asteeseen asti, sen jälkeen ero pienenee asteittain noin 15 asteeseen. Vaunu on Kabe Onyx.

HÄNNINEN JUKKA 28.10.2009 23:46

mulla se 1000 wattia hurajaa jatkuvasti. Aina kun oven avaan. Noinkin mielenkiintoinen aihe antaa spekulaatioille runsaahkosti tilaa. Lähtisin tutkimaan asiaa ensin kalibroimalla ulko- ja sisälämpömittarit. Pitäisin tarkan huolen siitä miten 50 metrin päässä olevan huvilani sisä/ulkolämpömittrini (kalibroimaton) korreloi piirongin vastaavaan. Ostaisin mustakantisen vihkon, huippulaatuisen flaijerin ja laatisin sisä- ja ulkohuussiini seinälle muistilapun. Kävisin sitten päivittäin tsekkaamassa arvot, merkitsisin ne vihkoon. Keväällä sitten syöttäisin 5-6 kuukauden havainnot tietsikkaan, käyttäisin jotain excel-ohjelmaa ja printtaisin lopputuleman. Rattoisasti siinä tutkijan talvi suolautuisi...

HALTTUNEN TEUVO 29.10.2009 08:51

Hyvä ja mielenkiintoinen testi. Tarkkuus ja kelvollisuus ylittää helposti matkailukulkineiden ominaisuudet.

PELLIKKA ERKKI 29.10.2009 09:03

Sanovat Kaben olevan hyvin eristetty talvivaunu, ja nuilla arvoilla se sitä on.

HALTTUNEN TEUVO 29.10.2009 09:23

Oikeastaan tuloksiin pitäisi ilmoittaa piirongin pituus, leveys ja korkeus, sekä tuuleeko minkä verran testin aikana.

RUOSTELA RAUNO 31.10.2009 18:52

Tämä voisi olla ihan mielenkiintoinen tieto ainakin niille jotka suunnittelevat auton ostoa/vaihtoa talvikäyttöä ajatellen. Niinkuin alla olevissa viesteissä todetaan niin tämä läpöarvohan riippuu jonkin verran ulkoisista olosuhteista mutta ehkä olennaisempi tieto kuitenkin olisi auton/asuinosan merkki ja malli sekä lämppärin tyyppi.

Itselläni on Fiat Dethleffs A6881 alkovimalli (7m) Alden pannulla ja tarkoitus on tosiaan pitää pientä peruslämpöä (Alden 1kW) päällä (220v kiertovesipumppu) tässä muutaman talvikuukauden ajan (auto on pressukatoksessa). Miksikö? No mulla on sille satunnaista käyttöä (yöpymisiä) tässä koko talven ajan (on siis vakuutuksessa koko talven) joten esim. petivaatteet ovat siellä koko ajan ja lämpiävat näin ollen paljon nopeammin kun varsinainen lämmitys kytketään päälle. Pysyyhän se pelätty kosteuskin näin paremmin poissa.

No havainnot tähän mennessä ovat olleet niin että kun ulkolämpötila on ollut nollassa niin autossa on sisällä noin 15-16 asteen lämpötila. Niin ja mulla on ollut lämpöverho siinä ohjaamon takana ja autossa ei ole kaksoispohjaa.

MIKKONEN MATTI 03.11.2009 22:17

Vanha Matkaaja-auto ohjaamon väliseinällä. Digitaalinen mittari sisällä ja ulkoanturi johdon päässä ulkoilmassa. Lämpötilaero 18,5 astetta nollan ja muutaman pakkasasteen tuulettomassa kelissä useamman päivän aikana mitattuna.

Alden patruuna 1 kW:n teholla. Pakoputken päällä muovisanko. Ilman sankoa 16,5 astetta, koska ilmavirta jäähdyttää pannua sisältä.

LAHTI ANTTI 03.11.2009 23:23

Miten sähköpatruunan päässä on pakoputki ja miten ilmavirta sitä jäähdyttää?

PELLIKKA ERKKI 04.11.2009 09:01

Niin minulla jäi ilmoittamatta auton koko. Auto on intekroitu 7,5 metriä pitkä -90:n Fiilis. Sähköllä lämmitetäessä patterikierron sulut on siinä asennossa että neste ei kierrä kylmässä tilassa olevassa Priimus pannussa.

MIKKONEN MATTI 04.11.2009 12:36

Nokun sähköpatruunan lämmittämä neste kiertää Pysty-Alde -pannun kautta ja pannun palotilassa hujeltaa vapaasti kylmä ilma, jos ei pannun korsteenin päähän laita ämpäriä, joka ohjaa pakoputkesta tulevan lämpimän ilman takaisin piipun ulkovaippaa pitkin tulevaksi tuloilmaksi. Eristetty pannumyssy olisi tietysti ämpäriä parempi ja ehkä nätimpikin.

Pannu on suunniteltu siten, että lämpö palotilasta siirtyy mahdollisimman tehokkaasti sitä ympäröivään vesivaippaan, jonka vuoksi veto palotilan kautta myös jäähdyttää jonkin verran. Voisihan tuloilmarööriin laittaa sulkupellinkin, mutta sen saattaisi unohtaa avata ryhtyessään lämmittämään kaasulla. Paras olisi tietysti, jos pannun voisi sulkea kierrosta silloin kun lämmittää pelkästään sähköllä,

KORPPI SEPPO 04.11.2009 19:58

Pidän ihan kohtuulllisena kulutuksena. Olen monivuotisen "tutkimuksen" perusteella päätynyt omassani seuraavaan. Auto on puoli-integroitu 6 metriä pitkä Bürstner. Minulla yksi ulko-sisälämpötilaero vaatii n. 75 wattia. Ohjaamossa ei ole mitään erikoisia ikkunaeristeitä. Vain normaali väliverho.

Terveisin sateisesta/tuulisesta/aurinkoisesta, välillä erikseen ja välillä yhtäaikaa, Ranskasta.

VÄLIAHDE JUSSI 04.11.2009 21:35

Mulla sama homma vaikka, onniin Saksasta alkovi malli,onneksi siinäkin tuuletus pelaa, painovoimaisenakin. Pitääpä alkaa seuraamaan lämpötila eroja,kun tähän asti olen pärjännyt,noissa omissa vehkeissä ilman mitään lämpömattoja, ei oo tullut seuranneeksi lämpötilaeroja evvk,korjaan tapani ja kirjaan ylös tulokset.Nyt-2ulkona /kamppeet +1 materiaalit kuivat.Tilanne nyt Oulussa.

LINNAMÄKI LEA 04.11.2009 21:45

En edes viitsi testata, koska sisälämpötila nousee kuin saunassa. Nytkin on pienimmillään, niin sisälämpö on siinä 17-18 astetta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.