Johto

JÄRVINEN JARI 11.10.2009 18:43

Mistä vedetään ducatossa sisätilalämppärille johto? Vm -02

PALIN MATTI 11.10.2009 18:58

Useimmiten kannattaa sähkö sisätilalämppärille ottaa sitä varten apumiehen jalkatilaan sijoitetusta pistorasiasta. Siihen sisäpistorasiaan johto vedetään automallista riippumatta aina lohkolämmittimen virtakaapelin haaroituskappaleesta.

Johto sisätilalämppärille voidaan vetää myös joltain asunto-osan verkkovirtapistokkeelta. Tällöin auton on oltava kytkettynä verkkovirtaan sen asunto-osan sähkösyötön kautta.

JÄRVINEN JARI 11.10.2009 19:13

"Siihen sisäpistorasiaan johto vedetään automallista riippumatta aina lohkolämmittimen virtakaapelin haaroituskappaleesta."

Tätä juuri tarkoitinkin, mutta mistä kohtaa se johto tuodaan rintapellin läpi, vai tartteeko ruveta poraamaan reikää, vai onko siellä joku valmis kohta mistä se tuodaan läpi?

Taisi olla vähän epäselvä ja hätänen kysymys.

TERVO JARI 11.10.2009 19:54

asunto-osan 230V:tin järjestelmästä ?

Vai onko kulkine "ilman caravan" sähköä ? Pelekässä lämmitys piuhan nokassa . . .

Jari

Ps. Kun "nöyrästi" katselee niitä läpivientejä näkyy sisäpuoleltakin, sieltä kuljettajan ja vänkärin jalkatilasta . . .

HÄMÄLÄINEN MARKKU 11.10.2009 20:21

Kannattaisi harkita samaa ratkaisua joka meillä oli edellisessä autossa nimittän: Asensin lokolämmittimen pistokkeen ohjaamon puolelle sisään, jolloin ei tarvitse kuin yksi sähköliitäntä verkkoon. Samalla kun kytkeytyy valtakunnan verkkoon latautuu myös auton akut ja auto lämpeää. Sisätilanlämmityksen voikin myös sitten ottaa asunto-osan sähköistä. Etuja tulee myös talvileirinnässä, kun haluaa jatkaa aamulla matkaa, voi lohkolämmittimen kykeä siinä aamukahvin keton lomassa, ilman ulkona käyntiä.

JÄRVINEN JARI 11.10.2009 20:50

Erittäi hyvä idea. tämän otan käyttöön. Eipähän tarvita mitään esim. erillisiä akkuvahteja kun homma hoituu näinkin yksinkertaisesti.

Kiitos.

ASIKAINEN MATTI 13.10.2009 11:22

Mutta keskustelusta ei vielä käynyt ilmi, mistä löytyy se reikä johdon tai pistorasian läpivientiä varten konehuoneen ja sisätilan välille. Ellei sitä ole, niin mihin kohtaan se olisi järkevintä tehdä?

JÄRVINEN JARI 13.10.2009 17:25

Niinpä. Sitä minäkin ole tässä odotellut.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 13.10.2009 18:17

Jos alusta on 02 - 06 (tätä uusinta edeltävä) sarjaa pitäsi miltei akun takana ylhäällä rintapellissä olla kumitulppa, samalainen myös kuskin puolella. Reikä on niin iso, että siitä pitäsi lämmittimen kaapelinkin sopia läpi.

Sisäpuolelta joutuu poistamaan hanskalokeron päällä olevan kaukalon päästäkseen aukkoon sisältä käsiksi.

Muista versioista ei ole tietoa. vm-89 Ducatoon tein rintapeltiin lävistimellä reiän.

Meni rintapellistä miten tahansa läpi, kannatta reikä tiivistää vaikka sinitarralla ääni/ilmatiiviiksi.

KAUPPI ERKKI 14.10.2009 10:45

Monissa matkailuautoissa on EBL laturi jonka verkkomuuntaja on oikosulku herkkä jos lähdetään kylmää autoa lämmittämään asunto-osan pistokkeen kautta niin rikkoutumisen riski kasvaa huomattavasti koska kylmä auto on aina kostea lisäksi laturi on kallis uusittavaksi siksi suosittelen moottori lämmityksen ottamista kuitenkin ulkopuolelta ja sisätilalämmittimen johdon asentamista rintapellin lävitse siellä on kyllä läpiviennit valmiina jos viitsii vähän katsella.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 14.10.2009 10:59

Eihän siellä kylmässä ole kostea laturi. Laturi kostuu vasta siinä vaiheessa kun auton lämpötila ja kosteus nousee, kun kosteus tiivistyy kylmsmpiin osiin.

Jos autoon/vaunuun ei mennä sisälle viemään hengitys ja muuta kosteutta ei paikat kostu lämmitettäessä, mikäli tuuletus on ollut toimiva.

Ei minulla ole (ainakaan vielä) ollut EBL:n kanssa ongelmia vaikka olen autoa Webastolla lämmittänyt. Eikä sähköinen lämmitys poikkea Webaston lämmöstä, minulla kun on lisäksi yleensaä lataus samalla päällä ettei akku sippaa.

PALIN MATTI 14.10.2009 17:19

Ei kai se sisätilalämmittimen virta sen akkulaturin läpi mene. Ihan erillisiä laitteita ovat ne. Lämmitin kuormittaa vain 230 V sähköverkkoa, eikä laturia.

TAPANINEN JORMA 14.10.2009 17:38

Sieltä akun yläpuolelta aivan rintapellin yläkulmasta löytyy myös 94-02 Ducatoista sisälämmittimen johdolle riittävän iso valmis reikä.Ei muuta kuin läpivientikumi ensin piuhaan ja pujotat läpi.Muistaakseni sinne mahtui käsi jalkatilan puolelta vetämään johto esiin mitään irrottamatta..T. Jorma

KAUPPI ERKKI 14.10.2009 21:10

Asunto- osan sähköpistokkeesta menee aina sähkö EBL laturille minusta on turha kierrättää sähköä moottori lämmittimelle ja sisätilalämmittimelle asunto-osan pistokkeen kautta.

Nollarajan tuntumassa metalli hikoilee eli kosteus tiivistyy metalli pinnoille jota on laturin sisäosissa tällöin on oikosulkuvaara eli moni EBL laturi rikkoontuu juuri tästä syystä siksi suosittelin että sähkö otettaisiin moottoritilan kautta mutta kukin tehköön niinkuin parhaalta tuntuu.

WIGREN BJÖRN 14.10.2009 22:59

Miksi et käytä Webastoa , sehän lämmittää sekä moottorin ja sisätilan .

PALIN MATTI 15.10.2009 16:47

Meinaakko Erkki, että asumustila pittää ensin jollaki muula ilveellä lämittää ja kuivata, ennenku voi verkkojohon liittää seinään? Ylleensähän toimittaan niin, että ensin pannaan töpseli seinään ja sitte vaikka sähkö- tai kaasulämmitys pääle.

JÄRVINEN JARI 15.10.2009 18:39

En omista sellaista ylellisyyttä kuten webasto tai eberi. Ovat julmetun kalliita. Kyllä sitäkin vaihtoehtoa on mietitty.

JÄRVINEN JARI 03.12.2009 20:32

Noniin. Nyt on sitten lohkolämmittimen johto viety repsikan puolelta sisätilaan sieltä yläkulmassa olevasta reiästä.Tilannetta olen seuraillut noin kuukauden verran ja ei mitkään kosteusjutut ole rikkoneet mitään laturia. Homma toimii moitteettomasti ja akkukin latautuu siinä samalla, mutta se on vielä tutkimatta, että miksei auton oma akku lataudu, kun kytketään valtakunnan verkkoon. Ei ole latautunut ennen tätä operaatiotakaan. Fiat Ducato 2.8idTd Hobby -02

TERVO JARI 03.12.2009 21:16

Kopio:

Noniin. Nyt on sitten lohkolämmittimen johto viety repsikan puolelta sisätilaan sieltä yläkulmassa olevasta reiästä.Tilannetta olen seuraillut noin kuukauden verran ja ei mitkään kosteusjutut ole rikkoneet mitään laturia. Homma toimii moitteettomasti ja akkukin latautuu siinä samalla, mutta se on vielä tutkimatta, että miksei auton oma akku lataudu, kun kytketään valtakunnan verkkoon. Ei ole latautunut ennen tätä operaatiotakaan. Fiat Ducato 2.8idTd Hobby -02

Kopio loppu.

Tuossa syssyllä laitatin asuntoautooni moottorilämmittimen ja pistokkeen pyysin laittamaan sisälle autoon, hyvin toimii . . .

Nou roplem . . . ;-)))

Kausipaikallani kun on mahdoton lämmittää as-auton moottoria "perinteisellä" lämmittimen johdolla, ( uudenaikaiset europistokkeet ) joten tuo oli ainut vaihtoehto, otetaan moottorilämmittimelle virta sisätilassa olevasta pistorasiasta ja maksetaan normaalisti kulutettu sähkö jonka auton sähkökeskuksessa oleva mittari mittaa . . .

Nuot kosteus jutut ? En ymmärrä . . .

No ei oo kauhalla annettu, ehkä ei voi sillä vaatiakkaan . . .

Jari

EEROLA TEEMU 03.12.2009 22:19

Jarin kanssa samaa mieltä. Mistä ihmeen kosteusongelmasta he mahtaa kirjoitella? Kyllä elämä on tällekin äijälle ollut paljon helpomapaa ja yksinkertaiselle yksinkertaista. Etsivälle löytyy onkelmia, kunhan jaksaa etsiä... Juuri tänään ihastelin, että harrasteautossa vuodesta 1984 asti ollut Defan sisälämmittimen ohjaussysteemi on toiminut kaikki nämä vuodet ja talvet "kuin junan vessa" ilman yhtään kosteusongelmaa.

KAUPPI ERKKI 04.12.2009 10:14

Eivät kaikki asiat näköjään ole menneet jakeluun
Jari on asentanut moottori lämmityksen haaroituskappaleesta sisätila lämmittimelle virran tähän asti ok ei tule kosteusongelmia koska virta tulee moottorilämmittimen kautta sisätila lämmittimelle mutta sitten se jatko jarin kirjoituksessa "mitkään kosteus jutut jne.. Tätäkautta otettua verkkovirtaa ei saa kytkeä suoraan asunto-osan verkkolaitteisiin sillä sulake on silloin väärä asunto-osan sulake pitää olla määräysten mukainen eli sen pitää pudottaa molemmista johdoista virran pois samanaikaisesti eli sulake pitää olla kaksitoiminen jarin kirjoituksesta käy kuitenkin ilmi että virta on otettu myös asunto-osan laturille näin ei saa tehdä

Ainut oikea virransyöttö asunto -osaan on auton kyljestä silloin virta kulkee oikean sulakkeen kautta

Mitä tulee irvailuihin kosteus ongelmista niin ne syntyvät juuri tämän pistokkeen kautta kun lähdetään lataamaan akkuja kylmässä autossa jarin auton asunto-osan laturi saattaa olla jo vaurioitunut siten että se ei enää lataa kuin asunto-osan akkua tai sitten paneelin kytkin on väärässä asennossa.

HAAPANEN TIMO 04.12.2009 10:39

Minä ymmärsin Jarin ottavankin virran auton kyljestä ja edelleen autossa sisällä olevasta pistorasiasta normaalilla lohkolämmittimen johdolla lämmittimeen.

Siis se pikkupistoke, mikä normaalisti on puskurissa on nyt sisällä autossa. @timppa

SUOMINEN TAUNO 04.12.2009 10:47

Näin se on kätevä, koska silloin ei tarvita auton ulkopuolella kuin se yksi johto. Samalla saa akkujen latauksen käyntiin ja voi myös lämmittää auton sisätiloja joko auton omalla lämmityslaitteella tai erillisellä sähkölämmittimellä.

KAUPPI ERKKI 04.12.2009 11:14

Näin se tuntuisikin luonnollisemmalta teksti "lohkolämmittimen johto viety repsikan puolelta sisätilaan" antaa asiasta hieman väärän kuvan pitäisi paremminkin puhua moottoritilaan

Mutta kuten sanoin kukin tehköön kuten parhaaksi katsoo.

TERVO JARI 04.12.2009 18:08

Tuo Erkin esiintuoma asia on aiheellista ottaa huomioon . . .

Mistä ja miten sähvöä tuuaan "piironkiin" . . .

Itelläni moottorilämmitin ottaa käyttämänsä virran asunto-osan pistorasiasta ja moottorilämmittimen "pikkupistorasia" on normaalin tavan mukaisesta asennuksesta poiketen asunto-osan etuosassa "vänkärin" jalkatilassa, josta se "ekovihree" johto on kytketty asunto-osan pistorasiaan. ( Normaalisti se "pikkupistorasia" on auton ulkopuolella joko puskurissa tai vastaavassa paikassa ). . .

Tässä tapauksessa ei ole tapahtunut tuota Kaupin Erkin esille tuomaa väärää tapaa tuoda sähköjä asuntoauton sisälle.

Jari

KAUPPI ERKKI 04.12.2009 20:00

Olen kantapään kautta oppinut sen asian jos auto seisoo käyttämättömänä vaikkapa kuukauden tai kaksi niin on parempi jos ensin lämmittää auton sen omalla lämmityslaitteella jos akussa vain on virtaa kuin että ensimmäiseksi lykkää sinne 240 v ja vasta sen jälkeen aloittaa lämmityksen minulta ainakin paloi tämä EBL laturi juuri sen takia kun lähdin kylmää autoa lataamaan kuului vain sihinää ja pauketta laturista ja sieltä pääsi savut ulos eikä sähkölaite toimi sen jälkeen kun savu karkaa.

Minusta seisakin jälkeen on parempi laittaa auto käyntiin ja ladata akkuja auton laturin kautta jolloin ei verkkovirta aiheuta tuhoa asunto-osan laturissa ja mikä estää laittamasta kaasulämmitystä päälle auton käydessä Ehkä asialle saisi paremmin ymmärrystä jos tietää uuden laturin hinnan.

Aikaisempi kirjoitukseni sähkön kulkusuunnasta johtui väärinkäsityksestä ajattelin että sähkövirran kulkusuunta olisi ollut moottoritilasta auton sisälle koska Järvisen jutusta "johto viety repsikan puolelta sisätilaan " antaa sellaisen kuvan että ns syöttövirta olisi kulkenut näinpäin.

Tervon taikka sanotaanko Jarien asentama kytkentä on ihan hyvä jos ummistaa silmänsä ja korvansa siltä mitä minä tuossa ylempänä kirjoitin turvallisempikin se on siinä mielessä että asunto-osan sulake katkaisee virran kulun molemmista johtimista samanaikaisesti oli pistoke mitenpäin tahansa.

TERVO JARI 04.12.2009 20:09

auto on kokoajan laturissa ?

Silloinhan laturi ei pääse "huurtumaan" kun sillä on "töitä" koko ajan . . .

As-autossani on EBL 104-3 7A 10AGFF, kun sieltä "mittaripanelista" katsoo akkujen varaus tilaa on hupiakun jännite n. 14 A ja auton akun n.13 A viisarimittarin näyttö on pikkasen "väljä". ( Laturi on ollut silloin kytkettynä verkkovirtaan kun mittari on luettu ) Ja tuo hupiakku on sellanen AGM akku.

Onko tuon laturin jatkuva käyttö järkevää ?

"Raiskaako" se akut ?

Se kun ei ole todennäköisesti mikään "älylaturi" ? ?

Jari

KAUPPI ERKKI 04.12.2009 21:59

Olet jari ihan oikeassa jos auto on johdon päässä koko ajan niin laturi pysyy lämpimänä eikä se haittaa vaikka ei olisi kuin kerran viikossa

Ehkä se on älylaturi koska maksaa yli tonnin

Monipuolinen se on toiminnaltaan koska lataa molemmat akut verkkovirralla ja taasen auton käydessä virta menee laturin läpi ladaten akun sekä syöttää virtaa mm jääkaapille yleensä ottaen koko 12 v virta kulkee tämän laturin kautta asuntoauton eri käyttöpisteisiin.

Eiköhän kausipaikoilla kuitenkin käytetä sähköä koko ajan.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 05.12.2009 14:20

Voihan se laturi kosteudestakin hajota, mutta itsellä oli kytkentä edellisessä autossa jossa lämmityspistoke oli sisätilassa ja laturi läksi käyntiin samalla kun johdon liitti autoon.

Tämä ratkaisu oli meillä käytössä 17 vuotta ilman ongelmia joten en usko ainakaan omassa käytössäni aiheesta syntyvän ongelmia.

Kosteusongelman voi havaita, jos ohjaamon penkkien jalat ovat kosteat, niin silloin myös laturi saattaa olla kostea.

Nykyisessä autossa on Webasto, eikä sähkölämmitintä ja kytken kyllä laturin aina kun käytän Webastoa

Jokainen toki toimii omalla vastuullaan.

JÄRVINEN JARI 05.12.2009 14:58

No johan tuli jupinat. Eihän tänne kohta uskalla mitään kirjootella kun näinkin iso "meteli" tuli yhdestä vaivaisesta johdosta. Haapasen Timo on ymmärtänyt asian aivan oikein. Puskurissa oleva tämä pieni pistoke on viety auton sisä tiloihin, ja tästä pienestä pistokkeesta on viety johto asunto-osan 230V pistorasiaan, jolloin minun käsitykseni mukaan lohkolämmitin lämpiää ja mahdollisesti kytketty sisätila lämmitin posottaa lämmintä ja akku latautuu, kun auton KYLKEEN liitetään tämä sininen pistotulppa tai vaihtoehtoisesti vanhan mallinen lohkolämmittimen isolla päällä oleva johto. Ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia ja sulakkeet ovat pysyneet ehjinä. Tämä kyseinen ajoneuvo on minulla ympärivuotisessa käytössä koska autot on tarkoitettu ajettaviksi eikä seisomaan "puoleksi" vuodeksi. Autot tykkää kun niillä ajetaan.

KAUPPI ERKKI 05.12.2009 18:45

Nou hätä juttuni oli opiksi ei ojennukseksi.

Ja verottajakin rakastaa tunnollista ajoneuvoveron maksajaa.

SUOMALAINEN RITVA 05.12.2009 21:40

olet oikeassa Erkki yleensä laturiti hajovat kun esim. auto on käyttämättä ( ei ajeta pitemmän aikaa) ,niin käyttäkää autoa ennenkui laitatte verkkovirran "päälle 220V"akut kerkeävät latautua jonkin verran EI tule jännite piikiä niin muuten minulla on kunnostettuja latureita EBL:lliä (kahtokaa taravapuolelta kunnostettuja vermeitä)

NIITTYARO TAPANI 05.12.2009 23:23

Taitaa ne akkujen jännitteet sentään olla voltteja (V) eikä ampeereja (A) eli 14V ja 13V.

TERVO JARI 06.12.2009 10:11

Kopio:

Taitaa ne akkujen jännitteet sentään olla voltteja (V) eikä ampeereja (A) eli 14V ja 13V.

Kopio loppu

Olet aivan oikeassa, Volttejahan ne pitää olla, ajatusvirhe tullut on . . .

Tekevälle sattuu, mutta jos ei mittään tee, sänkyynsä kuolee . . .

Jari

KAUPPI ERKKI 06.12.2009 10:50

Onhan siinäkin tarpeeksi jännitettä kun heittää kuperkeikan eli voltin :-)

Perskules sain sentään yhden puolestapuhujan

Tämä verkkomuuntaja on juuri se ebl laturin heikko kohta kun sinne johdetaan 240 v niin jos se sattuu olemaan sopivasti kostea niin sihinä ja pauke on toden-näköinen seuraus.

Ei peltikate tarvitsisi aluskatetta ellei kosteus tiivistyisi alapinnalle.

HAAPANEN TIMO 06.12.2009 14:18

Tervon Jarille vastaan. Eikös se hupiakulle menevä 14V ole liikaa jatkuvaan lataukseen?

@timppa

TERVO JARI 06.12.2009 17:24

Kopio:

Eikös se hupiakulle menevä 14V ole liikaa jatkuvaan lataukseen?

Kopio loppu.

Sen takia olen ottanut "tösselin" irti seinästä.

Pistän sen paikoilleen vasta päivää aikaisemmin kun lählen liikenteeseen . . .

Tuosta pitäis ottaa selvää mikä on todellinen jännite, laiskuus vaan teettää, mittarit ym. vermeet kyllä löytyy ja tietoo mistä mitataan . . .

Jari

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.