Tarkkaa työtä, että alkaa hajoamaan kun takuu loppuu

LINNAMÄKI LEA 09.10.2009 22:59

Joo, 6 kk:n kuluttua kun takuu loppui, hajosipa etupyörän laakerit, eli kuluivat niin että oli pakko vaihtaa. Mitenkähän ne osaakaan tehdä niin sopivasti, kun takuuaika päättyy, niin sitten osatkin alkaa hajota? Ajettu jotain 55 000 km:n nurkilla vähän päälle.

HALMEENMÄKI JUHANI 11.10.2009 21:40

Entäs sitten? Unohtakaa jo se takuu: http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/80bb2d70-0c19-4efa-99a8-a15394e4e8a1.aspx

KOSKINEN OLLI 11.10.2009 23:18

Ottamatta kantaa tähän yksittäistapaukseen, lienee niin että jos auton pyöränkulmat ovat siten, että kuluu renkaat normaalia enemmän, niin ei se rasitus renkaisiin tule muuta kautta kuin pyöränripustuksen ja pyöränlaakereiden kautta. Renkaiden runsas kuluminen johtuu useinmiten siitä, että auraus on väärä, ja jompikumpi rengas menee tuolloin pienessä sivuluistossa koko matkan ajan. Tuleehan tuosta myös laakereille kovin paljon lisäkuormaa...

LAUKKANEN MAURI 12.10.2009 12:16

Kyllä se taitaa olla niin ettei ole enää laitetta joka ei särkysi. Laitoin joku vuosi sitten listan tänne omista vermeistä,joiden kanssa on ollut ongelmia ja oletin että se oli silloin huonoa tuuria,mutta tässä lisää särkyneitä laiteita;

WW Caddy VM 05 ajettu 116 000km. Etupyörän laakeri, 55tkm. Sähkövikoja ,peräkoukun rasia vettä täynnä;uusittu Auto ei käynisty;vakaudenesto päällä;hinattu korjaamolle;purettu hälyt/päivitys. Eberi savutaa/vaihdettu höyrystimen "sihti".puhdistus. Vasen vetoakseli;suojakumi rikki 115 000km.

FIAT MATKAILU AUTO 2.8JTD Vasen etulaakeri rikki. Jäähdydyts komresori vuotaa feronia/heikko jääd.teho;korjaamatta toistaiseksi. Aurauskulmat päin perse-ä,säädetty.

Tuossa aluksi mitä tuli mieleen;ei näitä vehkeitä ole tehty kestämään;tuumasi m laukkanen

LAUKKANEN MAURI 12.10.2009 12:19

Vielä lisää;WW Caddy ,vesipumppu vuosi,vaihdettu jakohihnan vaihdon yhteydessä.

VIRTANEN HANNU 12.10.2009 13:09

Mikähän se noissa Fiatin laakereissa on kun itsellä on Toyota Hiace vm. -81 ajettu nyt 335000 km. Alkuperäiset laakerit kaikissa pyörissä, samoin alkuperäiset pallonivelet jne. No ehkä se matkailuauton paino on liikaa pakettiauton laakereille.

HALTTUNEN TEUVO 12.10.2009 14:23

Vuosikymmenet ajelin näillä: Ford, Opel, VW, Saab, Merzedes. Tuskastuin kestävyyden kelvottomuuteen ja ostin Japanissa valmistetun Toyotan, joka on ollut nyt 7 vuotta. Vain oikean etujarrumännän tiiviste on tuottanut pettymyksen. Työn latu ja auton kestävyys ovat huikeasti korkeammalla tasolla kuin noissa eurooppalaisissa.

HÖRKKÖ VIRVE 12.10.2009 14:49

Ei se Toyotakaa ny niin bueno ole. Meidän Corolla Versoon vaihdettiin koko moottori kun mittarissa oli n. 80tonnia, onneks oli takuu vielä voimassa (vuosmalli 2007, oli ammattiajossa). Nyt on tommonen vanha Hiace, millä ajettu n. 167000km (meillä ollut vuoden) ei siinäkään kyllä mitään moitittavaa ole muuta kun et on vähä laiska ;) (tuntuu tietysti kun on ajellu vähän tehokkaimilla henkilöautoilla tässä muutaman vuoden). Paras auto alusta asti oli karvalakkimalli vw transportter 1996 mallinen (1,9), siinä ei ollut ikinä mitään ongelmaa, ajettiin se 446000km (neljässä vuodessa), auto näyttää edelleen olevan ajossa..kesällä näin Lahden seudulla sen. Mersuis sitävaston oli vaikka mitä häikkää lähinnä moottorissa, puhumattakaan siinä LT volkkaris. Kyl se taitaa olla vähän tuurista kiinni, että saa sen hyvän ja toimivan, oli se merkki mikä vaan.

LAUKKANEN MAURI 12.10.2009 15:35

Ettei totuus unohtuisi;Olen sitä minäkin ajanut 4 (nejä)kpl Toyota Hiace merkkisijä autoja ns.alusta loppuun. Kun olin nuorempana ns.isontalon renki niin yleensä se paku vaihdetiin 50 000km tietämissä ,sain aina uuden hiacen käytöön eikä minulle jäänyt niistä mitään positiivista kuvaa;kun auto oli huolossa niin aina vaihdetiin hirveästi varaosia. Kyllä se hiace oli kylmä ja meluinen auto ja sitäpitsi erittäin vaarallinen;ei mitään suojaa edessä. Mutta kun tuli uudet mallit niin turvallisuus parani,mutta vanhat vaivat jäi jäljelle;heikot mootorit teholtaan ja kova meteli ja kylmyys. tämmöistä tuumi HIACE laukkanen.

SIILIN AIMO 12.10.2009 16:16

Samoin kävi minunkin Fiatille. Jo 30.000 km:ssä alkoivat etupyörän laakerit ääntää ja jaksoin sitten ajaa vielä 10.000 km, jossa ne vaihdettiin uusiin. Takuu ei ollut enää voimassa. Yritin lähestyä tehdastakin virhevastuun perusteella maahantuojan välityksellä, mutta koskaan ei tullut mitään vastausta. Maahantuoja ei tietenkään lähtenyt korvaamaan mitään yli-ikäiselle autolle, kun oli kyse matkailuautosta. Myönsivät kylläkin, että pulmia laakereiden kanssa on ollut myös pakettiautokäytössä. Ei ole mitään tekemistä pyöräkulmien kanssa näillä laakerivaurioilla. Leikkasin auki laakerit uteliaisuuksissani ja toinen laakeririvi kummassakin laakeripaketissa oli selvästi ylikuumentunut, rasva muuttunut punaiseksi ja sekä laakerirullien, että -kehien pinnassa pieniä kiinnileikkautumia. Jos laakeri ei ole alimitoitettu, ja jos sen valmistuksessa ei ole jotain vialla, niin sitten asennuksessa tehtaalla on tapahtunut jokin virhe tai laakerin sovitus paikoilleen on liian tiukka. Aika näyttää, kestävätkö uudet laakerit sitten paremmin. Sekä alkuperäiset ,että uudet laakerit olivat SKF:n (Espanja)valmistamia.

HAAPANEN TIMO 12.10.2009 17:35

Mulla on uudesta alkaen -02 Transporter, nyt ajettu 572 000 km. Edessä alkuperäiset laakerit, takalaakerit oli mitoitettu 400 tonniin, silloin kympin välein hajosivat.

HALMEENMÄKI JUHANI 12.10.2009 18:23

07-Verso ei sitten ole Japania nähnytkään, vaan on turkkilainen. Jos moottori on isompi D4D niin ex-itäblokista.

Kyllä noin lähellä takuuajan umpeutumista asian voi viedä eteenpäin. Esim Mazdalla on otettu hiljattain umpeutuneen takuuajan jälkeen tavaksi vastata puolella kuluista juurikin epidemiaksi osoittautuneiden pyöränlaakereiden kohdalla.

LINNAMÄKI LEA 13.10.2009 23:14

Renkaissa ei mitään epätasaista kulumista. Siltä osin asiassa ei ole vikaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.