Matkailuautomme Kylmäpuhallus!!!!

SORRI RAINER 04.10.2009 17:10

Kyselin tuolta toiseltapuolelta tehtiinkö Deltaautossa oikea korjaus.Kartanlukijan polviin tuulee,menin Hämeelinnan Delttaautoon jotta saisin apua tuulemiseen,korjasivat sillälailla ottivat raitisilmaläpän pois käytöstä,toimittiiko oikein vai höyrystyykö ikkunat,koska vieläkin tuulee kirjoittakaa mielipiteitänne,nimittäin ylläsjärvellä on ollut jo pakkasia ja ikkunoista täytyy nähdä. Tv Raikku

JOKINEN REINO 04.10.2009 17:18

Meinaatko että ainoastaan sisäkiertilma puoli pelaa ,jos näin on varmasti huurtuu.Tämä on ducatojen vika, repsikalle vaan pitkät villahousut jalkaan.Omassa fiiussa sama vika.

TERVO JARI 04.10.2009 17:34

http://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=14173650

Lueppas tuolta, Paliinin Matilla on "resepti" tuohon "vaivaan" . . .

Jari

Ps. En viittinny/jaksannu ite tuota esiin kaivaa mutta kyllä se sielä on . . .

JOKINEN REINO 04.10.2009 18:55

Alkoi nyt itseäni myös kiinnostamaan tuo ducaton kylmäpuhallus.Mikä ja missä kohden on se läppä mikä pitäisi "pönkätä"?Onko se aukossa missä on raitisilmasuodatin vai missä?Eikö näiden läppien pitäisi avautua ja sulkeutua kopissa olevista hanikoista?Ymmärrän kyllä jos ei näin ole kun on italialaisesta masiinasta kyse.

HUOVINEN SIRPA 04.10.2009 19:36

Hankkikaa AUTO, niin ei tartte tommosien asioitten kanssa painiskella,ducato.....huh huh. Esko

JOKINEN REINO 04.10.2009 19:36

Kirjoittelin aiemmin tietämättä, mistä oli kyse.Kelailin sivuja taaksepäin ja löysin Asiantuntija, viestin mistä läpästä on kyse, mikä pitää "pönkätä"että kylmäpuhallus repsikan jalkatilaan loppuu.Sen läpän pönkityksen vuoksi ei ikkunat huurru.

JOKINEN REINO 04.10.2009 19:53

Minä uskallan moittia omaani,Mutta en hauku toisen omaa.No mutta aina tulee joku jolle kaksi on kahdeksan.JNE:

PALIN MATTI 05.10.2009 09:07
Älä välitä Reino. Tuo Sirpa on ollu aina vähän tuomonen...

)

PS: Se kylmävuoto estetään pönkkäämällä mekaanisesti se sisääntuloilman ohjausläppä siihen raitisilma-asentoon. Sillon ei patopaine pääse sitä raottelemaan ja päästämään raitista ilmaa suljetun kierron kanavan kautta vastavirtaan kojelaudan alle ohjaamoon.

Sisääntuloilman ohjausläpän hallintakoneisto on niin löysää tekoa, ettei se jaksa pitää läppää paikallaan ajoviiman aiheuttamassa patopaineessa.

NYYSSÖNEN KAJ 05.10.2009 09:11

;-(> jospa Hiivatti onkin tarkoitettu vain kaupunki ajoon? niinkuin Matti kertoi:-)

Onks mää Volvomieskaj

HUOVINEN SIRPA 05.10.2009 17:48

Matille vaan, että ei se Sirpa, vaan se Esko... ;)

PALIN MATTI 05.10.2009 17:55
Sorry Esko. Sanoma sitte, että se tuo Esko on ollu aina vähän tuomonen...

)

HALTTUNEN TEUVO 05.10.2009 20:58

Ovistakin tuulee, vaikka takareunan ritilät on teipattu. Ovien avauskahvojen ympäriltä tulee ulkoilmaa ja oven pienen sivuikkunan alareunassa on sormen mentävä reikä oven sisälle, siitäkin tulee vetoa. Tarvittaisiin kuumailmapuhallus ovien sisälle.

EKDAHL MARKKU 05.10.2009 21:59

Sen läpän tukkiminen, josta kylmää ilmaa vetää matkustajan jalkatilaan, onnistuu ainakin vuosimallissa 2006 seuraavasti:

Irroita hanskalokeron yläpuolella oleva syvennys ja hanskalokero. Pääset näkemään kojelaudan alla, melko keskellä kojelautaa olevan raitisilmanoton kotelon. Pyydä avustajaa heiluttelemaan raitisilma-/sisäkierron vipua ja katso itse kojelaudan alle ja paikallista läppä em. kotelon takareunasta, jonka ajoviima painaa raolleen. Tämä läppä ei ole oikeastaan varsinainen raitisilmankierron katkaiseva läppä, vaan samassa kotelossa oleva toinen läppä, jonka tarkoituksena on päästää jonkin verran raitista ilmaa suoraan jalkatilaan. Se vain ei ajoviimassa pysy kokonaan kiinni.

Raitisilmankierron vivun vaijeri menee raitisilmankierron läppään (saman kotelon etumainen läppä), ja sieltä välivivulla ohjataan tuota takimmaista läppää. Irroita välivipu, lähtee vääntämällä irti. Tämän jälkeen ruuvaa tai pönkää takimmainen, nyt ilman välivipua "irralleen ilman ohjausta jäänyt" läppä niin, että takareuna on yläasennossa.

Veto loppuu siihen paikkaan ja sisä-/raitisilmankierron ohjaus toimii edelleen normaalisti. Lisäksi teippaat noin puolet kuskin jalkatilan ilmasuuttimesta tukkoon. Nyt apukuskille tulee saman verran ilmaa kuin kuskillekin. Ei tarvitse kumpikaan enää villasukkia. Hommaan kuluu ihmettelyineen puoli tuntia.

EKDAHL MARKKU 05.10.2009 22:01

Tarkennusta edelliseen, tuo välivipu, joka pitää irroittaa, on kotelon vasemmalla puolella ja vähän vaikea nähdä, mutta kyllä se käsikopelolla sieltä löytyy.

KILLSTRÖM NIELS 06.10.2009 07:20

Onko tuo kylmäpuhallusongelma myös -07eteenpäin malleissa?

KUNNAS TAPANI 06.10.2009 13:05

Ei. Niihin on tuotekehitys suunnitellut ihan omat ongelmat.

HUOVINEN SIRPA 06.10.2009 13:14

Kiitos Matti, nyt tuntuu Eskostakin paremmalta..

MERIKALLIO VELI-PEKKA 06.10.2009 14:47

Kerrotko Tapani mullekin noista uusista tuotekehittelyn ongelmista, olen nyt ajellut lähes kolme vuotta 2007 mallin Detskulla, ei sitten mitään murheita.

Olen muutoinkin säälinsekaisin tuntein kuulostellut erilaisten autojen omistajien itkuja, aina on joku paikka remontissa, itsellä vissiin Audin ja Mersun maanantaikappaleet, molemmilla ajettu parisataa tuhatta, eikä muuta kuin öljyn ja suodattimien vaihdot normaalirytmissä.

KUNNAS TAPANI 06.10.2009 20:35

2008 Ducatossa resonanssiääni konehuoneessa (josta on täälläkin ollut juttua) ja huomattavasti vanhempaa Ducatoa ikävämpi kytkin: ensi alkuun oli sula mahdottomuus lähteä liikkeelle ilman kytkimen pomppimista (ei onnistunut edes Delta-auton mieheltä) ja kun se saatiin kuntoon, oli jäljellä vielä jalkapohjankutitustoiminto, eli jos kytkimen painoi alas niin, että kierroksia oli 2500 tai enemmän, tuntui sieltä melkoinen värinä.

Vanhempi (-05) oli paljon mukavampi ajaa.

JOKINEN REINO 06.10.2009 20:53

Juu näin tein ,ja otin vielä puhaltimen moottorin irti.kinnitin läpän liimamassalla, ja lisäksi parilla ruuvilla.Ei tule kylmä sieltä,mutta tulee kyllä puhaltimen ilmakanavan rakosista, on ruuvei kasattu päällekkäin kahdesta osasta.Etupuolen sain teipillä tukittua, mutta takapuoli onkin eri juttu, kun on vielä ilmastoinnin putket siellä välissä sähläämässä.On se nyt parempi, mutta hyvää siitä ei saa millään ilveellä.Pitää vissiin painaa uretaania ,koko kojelaudan alus täyteen.

VALLIUS MARTTI 07.10.2009 05:06

Olen samaa mieltä veli-pekan kanssa minulla jo toinen uusi kopainen 130 multijet eikä ole ollut pienintäkään sanomista saatikka moiteita ovat palveleet 100% luotetavasti ja kilometrejä on tullut jo 95000km.

SORRI RAINER 07.10.2009 12:20

Kiitoksia hyvistä neuvoista jotka alkoivat Mattin kirjoiuksesta.Met olemme nyt lumisaeisessa Ylläsjärvellä.Matka kotiin Turun Saaristosta sujui hyvin.Vaimolla oli villahuopa polvilla lämmittämässä.Tv Raikku

JOKINEN REINO 07.10.2009 19:55

Ducaton lämmityslaite on yhtä tiivis ,kuin heinälato.kotelot vuotaa joka rakosesta ,kun on se sisäilmankiertoläppä liimattu vesitiiviiksi.Otin vielä kerran puhaltimen irti ,ja laitoin liimamassaa sisäpuolelle kotelon rakoihin kaikkiin, minne vain sain näpit mahtumaan. Mutta vielä sinne keskelle jäi paikka mitä ei voinut sisältäpäin kitata ,se on paikka mistä ilmastoinnin putket kulkee läpi ilmakanavan .Tungin sinne väliin alakautta superloonia väliaikaisesti ,jos vaikka löydän jostain sitä oikeaa mömmöä mikä noiden ilmastointiputkien tiivistämiseen on tarkoitettu.Onhan työmaa .......kele.

KILLSTRÖM NIELS 08.10.2009 19:28

Sama täällä -08 multijet ei valittamista. kertynyt vasta kohdallani 6000km elokuusta pelaa kuin se kuuluisa junanvessa ja on hyvä lämmityslaite verraten siihen entiseen 90seen, sitähän ei saanut vedottomaksi millään.

JOKINEN REINO 08.10.2009 20:11

6000km.Ei kerro vielä paljon mitään,mutta toivottavasti ovat parantaneet laatua monessa kohtaa ,ja tehneet huollon helpommaksi ettei tarvi koko hökötystä ,purkaa pienen asian vuoksi.On hyvä, että ainakin lämppäriä on paranneltu.Lisäkilometrit sitten näyttää ,onko muualtakin paranneltu.

KILLSTRÖM NIELS 09.10.2009 07:12

No jos tää nykyinen kestää samanlailla kuin se edellinen joka "viihdytti" meitä 19v ja 200000km. Niin olen erittäin tyytyväinen.

SORRI RAINER 11.10.2009 11:11

Kiitos vieläkerran neuvojille.Ei olekkaan niin helppo laitto,automme on 06 malli hymer joka on intecroitu malli.Hanska lokero on irti katselen onko muuta tietä korjata kun alakautta. Tv Raikku

KULMALA JARMO 22.10.2009 22:35

Ensinmäinen automme vaunujen jälkeen oli -07 alustainen fiat jossa todettiin että ajo autoa minä tai vaimoni, aina repsikka lisäs vaatteita.Auto vaihdettiin Italialaisesta korista asumiskylmän vuoksi"Miller" Ruotsalaiseen saman alustan -09 autoon.Nyt asumislämpöä riittää vaikka muille jakais,mutta ohjaamon lämpöongelmat ovat ajonaikana samat,repsikka palelee ja kuski tarkenee.ps.On Webasto,nokkapeitteet,moottorin alustasuoja.???

SORRI RAINER 23.10.2009 10:59

Eilen olimme viimeksi korjaamolla,vikaa tutkittiin lämmittimen kylkitiiviste on jäänyt pois tai on rikki.Laitto on kauhea homma automme on hymer integroitu purkaa täytyisi koko etupää laitomme siihen jeesusteippiä minkä saatiin.On ollut niin leudot kelit ei tiedä onko auttanut yhtään.TvRaikku

JOKINEN REINO 23.10.2009 13:30

Jos näissä uudemmissa on sama lämmityslaite kun esim.2003-2006 niin parhaiten sen pystyy tiivistämään puhallinkotelon sisäpuolelta.Ensin repsikan penkki pois, että on työtilaa.Sitten hansikas lokero pois ,ja kotelo kojelaudan päältä ,että voi irroittaa läppien välisen tangon ,jotta raitisilmaläpän voi tarvittaessa sulkea.Puhaltimen moottori irti, että sisäkiertoilmaläpän voi liimata kiinni. Pönkkäys ei riitä ,koska läppä on niin heikko ja usein kiero.Samoin puhallinkotelon jakosauma on tiivistettävä liimamassalla sisäpuolelta, niin pitkälle kuin näpit yltää. Kotelon muodon vuoksi, sisältä päin ei saa koko jakosaumaa tiivistettyä ,loput ulkopuolelta .Kotelon pahin paikka on mutka kotelon keskellä, mistä ilmakanava menee lämmitylaitteen kennolle ,jos on vielä ilmastointi, ilmatoinnin putket kulkee kotelon lävitse ,tuon mutkan kohdalta.Yritin kysellä kyseistä massaa, millä ilmastointiputkien juuret kotelon läpiviennin kohdasta on "tiivistetty huonosti"ei ole saatavissa tehdas kamaa.Käytin ulkopuolen tiivistykseen sinitarraa ja valimoteollisuudessa käytettävää "jenkkinauhaa"Sisäilmakiertoläpän ja kotelon jakosauman liimasin FIX-IT rakennusliimalla, on sään kestävää.Otin lisäksi ovien sisäkahvat irti ,ja teippasin kaikki mahdolliset aukot ovipelleistä ilmastointiteipillä, samoin ilmareijät oviverhoiluista.Homma oli suuritöinen, mutta kannatti!

PIETARILA ILKKA 02.12.2009 21:23

niin Dukato huh huh tee paita päällä 25 asteen pakkasella LPRannan Deltassa osataan tääkin ei palele

FLINK ISMO 03.04.2010 17:55

Onko tämä läppä, minkä minä myös jouduin tukkimaan, sisäkierron imuaukko.Puhallin ei saa sisäkierto asennossa ilmaa laisinkaan? Onko vaara että puhaltimen liitokset alkavat vuotaa tämän vuoksi? Läppä ei tosiaan sulkeutunut kunnolla,ja varmasti vuoti kylmää, ulkoa ilmaa otettaessa.

PALIN MATTI 03.04.2010 18:46

Ei mee näin. Se on molempien kiertojen imuaukko. Kanavassa olevan läpän asento määrittelee otetaanko ilma lämmityslaitteen puhaltimelle ulkoa vai sisältä. Läpän hennon säätömekanismin takia saattaa ajoviiman aiheuttama patopaine suuremmissa nopeuksissa raottaa sitä ulkoaottoasennossa niin, että patopaine pääsee myös sisäkierron ilmanottakanavaan ja puhaltaa sieltä etumatkustajan jaloille. Se ilma virtaa silloin siinä sisäimukanavassa tavallaan vastasuuntaan.

Ei siis aiheuta mitään ylimääräisiä rasituksia kanavistolle se. Muutenkin tuollaisen keskipakopuhaltimen aikaansaama paine on millibaarien luokkaa, millä ei ole mitään seksuaalista merkitystä laitteitten kestävyydelle.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.