Fiat Dugato 2.5 TDI -98, kaipasin tietoja,

TERVO JARI 15.09.2009 20:33

Miten huohotin talvella ? Pitääkö laittaa "saattolämmitys" huohotinputkeen moottorin ja ilmansuodattimen välille ? Tuota lämmitystä omistamassani Hymer koppasessa integroidussa kun ei ole . . . Sähköllä vai nestekierrosta ?

Jos sähköllä, mistä osat ?

Jos nestekierrosta, sisätilan lämppärin letkusta kierto ?

Ja nuot ajovalojen korkeudensäädöt ? Mehut on "pihalla", kannattaako ruveta "elvyttään" ? Skodan säätimet kun ei maksais kuin 85 euroo ja soveltuvat Fiiuun . . .

Moottorilämmitin ? Voiko asentaa kyseiseen moottoriin muunlaista lämmitintä kuin lohkoon asennettavan ?

"Letkulämmitin" ? Voiko tuollaisen asentaa ? Toimiiko ?

Noita letkulämmittimiä on sellaisia jotka laitetaan joko ylä tai alavesiletkuun välille kokoluokkaa 40-50mm letkuun, tai sellaisia jotka asennetaan sellasella n.19mm letkulla "johonkin" väliin . . . Tuleeko kumpainenkaan malli kyseeseen tuon moottorimallin kohdalla ?

Ja vielä yksi varteenotettava vaihtoehto:

Öljylämmitin, lämmitettäisiin moottoriöljy öljypohjan kautta kuten VW:n autoissa nykyään.

Löytyykö mistään niitä mallia "ennesvanhaan" magneetilla kiinnitettäviä lämmittimiä ? Sellaisen tai kaksikin kun pläjäyttää ölijypohojaan nii luulin ölijyn huilaavan lämpimänä motissa ?

Jari

NIRKKO RITVA 15.09.2009 21:41

tiedoksesi;se on ducato ceellä eikä geellä

TERVO JARI 15.09.2009 21:43

vihre, no jopsa se esnkeralla onistus oike . . .

Jari ;-)))

Ps. Onneks meitsin tukato on varustettu WC:llä . . . ;-)))

RIKKOLA ESA 15.09.2009 22:03

Itselläkin ol sama ongelma valojen säädön kanssa,yrittelin vanhoista osista kasailla yhtä ehjää.Ei alkanut oikein toimia,vaikea saada ilmattua.Kävin tilaamassa skodan systeemit ja huomenna pitäis asentaa ja käydä katsastuskonttorilla.Aika helppo asentaa,kai olisi paras ottaa katsastuksen jälkeen pois ja pitää lämpösessä et toimis ens vuonnakin.

HALMEENMÄKI JUHANI 16.09.2009 17:53

Se syy miksi Ducato on syytä kirjoittaa oikein on haku. Haku "Ducato" ei löydä jos lukee "Tugado" tms ;)

"Letkulämmitin" ? Voiko tuollaisen asentaa ? Toimiiko ? Noita letkulämmittimiä on sellaisia jotka laitetaan joko ylä tai alavesiletkuun välille kokoluokkaa 40-50mm letkuun, tai sellaisia jotka asennetaan sellasella n.19mm letkulla "johonkin" väliin . . . Tuleeko kumpainenkaan malli kyseeseen tuon moottorimallin kohdalla ?

Unohda isoon letkuun laitettavat, niin lämmitinvalmistajatkin ovat unohtaneet. Se 19mm versio tulee lämmityslaitteen letkuihin, eikä kannata laittaa jollei ole suosituksena. Ei ainakaan ilman kiertovesipumppua kaverinaa. Saataatpi sekoittaa pahasti moottorin ohjauksen kuten VAG ja 1,8-20-venaisessa teki.

Öljylämmitin, lämmitettäisiin moottoriöljy öljypohjan kautta kuten VW:n autoissa nykyään. Löytyykö mistään niitä mallia "ennesvanhaan" magneetilla kiinnitettäviä lämmittimiä ? Sellaisen tai kaksikin kun pläjäyttää ölijypohojaan nii luulin ölijyn huilaavan lämpimänä motissa ?

Muinaishistoriaa nekin, öp-lämmittimet tulevat nekin kiinteästi ja ovat yleensä kevytmetallipohjaan kiinnitettäviä.

www.defa.com ja www.calix.se sivulta löytyy sitten kopiot asennusohjeistakin eli näet jo etukäteen miten & minne se moottorinlämmitin tulee.

TERVO JARI 16.09.2009 18:19

etsiskelen kyseisiä vaihtoehtoja on se että tuo "loki"lämmitin on kotioloissa hankala asentaa, letkulämmittimet/öljypohjalämmittimet ovat helpompia kotioloissa asentaa kun ei ole nostimia/"rasvamonttua" . . . Mutta täytynee unohtaa moiset . . .

Tuo huohotin asia:

Juhani, mistä muualta kuin Delta-autosta on saatavissa tuota sähkölämmitintä huohotinputkeen, kun ei sille "konkurssipesälle" viittis maksella ylihintoja varaosista ?

Jollei laittais sitte nestekiertolämmitystä kyseiseen kohteeseen . . .

Tietääkö kukaan nettisivustoa jossa noista asioista on jutuntynkää/kuvia ?

Jari

LAHTI ANTTI 16.09.2009 18:55

Juhani, mistä muualta kuin Delta-autosta on saatavissa tuota sähkölämmitintä huohotinputkeen, kun ei sille "konkurssipesälle" viittis maksella ylihintoja varaosista ?

Elämä on.............

HAAPANEN TIMO 16.09.2009 19:42

Eikös sen huohotuslämmittimen saa helposti vedellä toimivaksi siitä pienestä letkusta joka lirittää koko ajan vettä takaisin paisuntasäiliöön. Metalliputkesta kierto huohottimen ympäri, ja sitten vasta säiliöön. @timppa

HUOVINEN SIRPA 16.09.2009 19:58

On niillä onkelmat noitten tukatojen kanssa.... Esko

LAHTI ANTTI 16.09.2009 20:13

Älä muuta virka, on hyvä kun vaunussa pysytty. Säästyy monelta vaivalta. ☺ ☺

TERVO JARI 16.09.2009 21:32

vaan ratkaisemattomia asioita joihin haen ratkaisuja ja niihin haen täältä laajapohjaista näkemystäasiaan kokeneemmilta harrastajilta ja nuot neljä edellä olevaa viestiä eivät kovin paljon asiaa eteenpäin vie mutta näyttävät kirjoittajien "tason" kylläkin, tuontasoisesta kirjoittelusta olisi hyvä päästä eroon, mutta . . .

Jari

HALMEENMÄKI JUHANI 16.09.2009 22:04

Sen verran vielä tuosta moottorinlämmittimestä että mitä tuoreempi moottori niin sitä enemmän siinä on "haistelijoita" eli lämpöantureita, ja mitä lähempänä anturia on "väärää tietoa" sitä huonommin moottori toimii. Yleisin on tuo liika lämpö, jolloin moottorin ohjaus luulee talvipakkasia kesäkeleiksi. Eli ei ole ihan helppoa lämmitintehtaillakaan kun jokainen asennus pitää testata ihan käytännössä, ja silti ehkä 5% ensimmäisistä julkaistuista sovelluksista menee pieleen.

Huohottimen vaihtoehtoisesta lämmityksestä en uskalla paljoa sanoa muuta kuin että itse rakentaisin moisen soveltaen. Joko esimerkiksi tekemällä lämmityslaitteen letkuun haaran, siitä lämpöeristettyä putkea huohottimelle ja sen ympärille kiepiksi kupariputkea, koko paketti hyvin eristäen. Samaan tapaan on Suomessa tehty esim naftaputkien ympärille lämmitystä jo kauan. Tai sitten menisin Motomarketiin tms ja ostaisin moottoripyörän kahvalämmitinelementin. Semmoinen jotain 10x10cm kalvo, joka lämpeää 12 voltilla, ja niitä on paketissa kaksi. Ottaa parisen ampeeria virtaa, saa muotoiltua hyvin kun putki on suurempi kuin pari senttiä halkaisijaltaan.

EERIKÄINEN JUHANI 16.09.2009 22:24

Hyvä vinkki,kahvanlämmitin,pisteet Halmeenmäelle.

HAAPANEN TIMO 17.09.2009 16:00

Kurkkaappa Jari sinne paisuntasäiliöön auton käydessä. Pienestä letkusta tulee jatkuvasti moottorinlämpöistä vettä, siitä on helppo vetää kierukka huohottimen ympäri. Eikä haittaa lämppärin toimintaa.

KOMULAINEN JORMA 17.09.2009 17:12

Jollen nyt ihan hakoteillä ole niin se huohotin ongelma on johtunut "taskusta" huohotinletkussa, Lyhyessä ajossa ei kosteus moottorissa kerkiä haihtua ja tiivistyy siihen taskuun ja jäätyessään tukkii sen. Nirhasemalla pätka pois letkun alapäästä, "tasku" ja samalla koko ongelam on poistunut. toiminut -92 ja -02 Tukatoissa....

-Jorkki-

TERVO JARI 17.09.2009 17:44

niin Juhani Timo kuin Jormakaan, Kiitokset hyvistä vastauksista. Näistä "otan onkeeni" ja toteutan jonkin taikka samallakertaa useammankin vaihtoehdon.

Yhtaikaa olen ollut yhteydessä asian tiimoilta Kaupin Erkkiin, Erkiltäkin sain hyviä neuvoja Kiitokset hänellekkin.

Näistä tiedoista hyötyy monimuukin kuin minä, sillä olisi kiva kun noitä "päättömiä möläyksiä" ei tulisi joukkoon, mutta "möläyttelijöitä" löytynee "maaliman tappiin asti" . . .

Jorkki milloin tuut käymään ? Tiiät kyllä missä . . .

Jari

TERVO JARI 17.09.2009 17:46

autoissa tilanne, onko niissä pahemmin niitä "haitelijoita" ?

Taitavat olla vielä "patarautaa" ? ?

Kyseessä on Fiat 2.5 TDI ja vuosimalli 1998 ja kyseessä 116 hv:n kone.

Jari

EEROLA TEEMU 17.09.2009 18:04

Tuo Timon mainitsema järjestely on kaikkein paras ja tehokkain huohottimen lämmitin. Helppo itse asentaa. Ei tarvitse liittää sähköihin. Idioottivarma toiminta, ei mene koskaan rikki ja toimii aina kun moottori käytössä. Ei maksa oikeastaan mitään, tarvitaan vain ohutta kumiletkua ja lämmöneristeeksi ympärille jotain lodin lämmitysputkiin tarkoitettua eristettä mitä saa mm. vesijohtoliikkeistä.

EEROLA TEEMU 17.09.2009 18:11

Piti tietysti olla "kodin" lämmitysputkiin... Uudemmista Ducaton koneista en tiedä, mutta ainakin noihin 2,8 idTD myllyihin sopii hyvin ja eiköhän se 2,5 kone ole samaa rakennetta.

TERVO JARI 17.09.2009 18:47

pistämässä tiisselin käyntiin, ei kestänyt kuin hetki kun rupes letku lämpeneen ja kun pikkasen "tuuppas" kaasuun lähti lämmin "litku" liikenteeseen.

Se "pikkuletku" lähtee moottorinpuolelta ennen termaria, jos oiken tulkitsin ? Menee sekä paisunta-astialle ja haaralla jäähdyttimelle.

Joten eiköhän tuo ole se konsti jolla varmistetaan Jorkin konsti. Tosin putkea lyhentämättäkin saa sen "taskun" pois, nostaa kannakkeessa putkea hieman ylöspäin, "tasku" on pois.

Tuon letkupaketin kun teippaa alumiiniteipillä "paketiksi" ja päälle solukumieriste, siinä se on.

Eikö letkulämmitintä voi liittää todellakaan tuohon koneeseen, vaikka laitettaisiin kiertopumppu 12V:lla lisäksi, Primuksen pumppu kun olis ihan jouten siihen tarkoitukseen ?

Jari

HALMEENMÄKI JUHANI 17.09.2009 20:00

Sitten pitää virittää joku sydeemi joka käynnistää sen 12V pumpun kun lämmittimeen alkaa tulla 230V. Akku ei varmaan montaa päivää pyöritä nestettä jos pumppu olisi aina päällä. Eli juu, toimii, mutta se kytkentä ei ole plug-and-play vaan samaa kuin maallikko yrittäisi asentaa jotain Vistaan...

Ja 1998 on jo vähäpäästöinenkin eli on siellä muutakin kuin hehkun ja lämpömittarin anturit.

TERVO JARI 17.09.2009 20:48

etsiskelen tuollaista "halpaa" vaihtoehtoa kun käyttö on satunnaista ja nuot asennustaidot omaan ja tarvikkeet löytyy hyllystä jopa tarvittaessa Primuksen 2kw:n sähköpatruuna ja 12V:tin kiertopumppu , tosin se pitäis asentaa muualle kuin moottoritilaan (oletus vielä, en ole tutustunut sen asennusohjeisiin/sijoitukseen, minne saa laittaa ja miten, epäilen että ei saa laittaa moottoritilaan )

Tuossahan sähköpatruunassa olis ohjaus kiertopumpulle joten se puoli olisi kondiksessa ?

Jari

HALMEENMÄKI JUHANI 18.09.2009 15:52

Sitten tulee vastaan sekin että moottoritilassa olevia panssarikaapeleita ei saa silpoa, eikä niihin saa tökkiä omia viritelmiä. Juu, en ole pahan ilman lintu, vaan kun ovat suojanneet hyvin nuo piuhat. Noissa on hemmetin tiukat vaatimukset, yksi merkki joutui vaihtamaan tuhansia johtoja aikoinaan semmoisen puolen millin "löysyyden" takia liittimen muoviosissa.

HAAPANEN TIMO 18.09.2009 16:28

Aikoja sitten laitoin (-88) transuun pikkuletkusta kupariputkikierukan lasinpesusäiliöön. Kylminä vuodenaikoina pidin systeemiä käytössä, iloisesti lähti alijäähtynyt tahma ja tavallinen suolavesi lämpimällä vedellä tuulilasista. Yhtään huonoa puolta ei tainnut hommassa olla.

TERVO JARI 20.09.2009 12:26

Kopio:

Sitten tulee vastaan sekin että moottoritilassa olevia panssarikaapeleita ei saa silpoa, eikä niihin saa tökkiä omia viritelmiä. Juu, en ole pahan ilman lintu, vaan kun ovat suojanneet hyvin nuo piuhat. Noissa on hemmetin tiukat vaatimukset, yksi merkki joutui vaihtamaan tuhansia johtoja aikoinaan semmoisen puolen millin "löysyyden" takia liittimen muoviosissa.

Kopio loppu.

Eihän nyt kukaan ole mitään kaapeleita katkomassa ? Saati niihin "viritelmiä" laittamassa, en ymmärrä ? ?

Enintään jäähdytys/lämmitysnesteletkuja . . .

Jari

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.