Riittääkö lämpö trumatic 4/4E lämppärissä?

KÄMÄ JUHA 26.08.2009 22:03

Onko kellä kokemusta Suomen talvessa?

PALIN MATTI 27.08.2009 07:53

Riittää tai ei. Riippuu ihan minkälaista ja kokoista tilaa sillä halutaan lämmittää. Ja kuinka nopeasti ja mihin lämpötilaan.

SUOMINEN TAUNO 27.08.2009 08:00

Viime talvelta on kokemuksia Burstnerin alkoviautosta Truma Combi 4 EH lämmittimellä.

Kylmimmillään yövyin -26 asteen pakkasessa ja ainakin silloin lämpö riitti hyvin. Autossa oli Huhtalon Matin peite ohjaamossa, mutta ei mitään lämpöseinää ohjaamon ja asuinosan välissä.

NIITTYARO TAPANI 27.08.2009 15:13

Minulla on tosin se Combi 6 EH mutta ei se juuri täysillä käy kuin alkulämmityksessä. Auto on 6,5m integroitu Hymer ilman kaksoispohjaa.

SUOMINEN TAUNO 27.08.2009 16:23

Minulla on vähän sellainen käsitys, että kovalla pakkasella ei kaasupullosta saa riittävästi kaasua tulemaan tuota 6 Kw tehoa varten. Lämpöisemmällä ilmalla se tietysti onnistuu, mutta silloin ei ehkä moista tehoa tarvita. Tietenkin käyttämällä myös sähkövastuksia, saa 6 Kw ulos kovallakin pakkasella.

KÄMÄ JUHA 27.08.2009 18:30

Kyselen siksi kun saksassa myynnissä olevissa euramobil 660HB alkovi-malleissa pääosin on ko.lämmitin.Mitenhän lie jaksaa pitää lämpimänä asuinosan lisäksi , alkovin ja kaksoispohjan?

SUOMINEN TAUNO 27.08.2009 19:08

En usko, että lämmön riittävyyden kanssa tulee ongelmia. Oma autoni on samankokoinen alkovi ilman kaksoispohjaa. Kaksoispohja on lämmön kannalta tietenkin etu.

Ongelma on enemmänkin se, että saa lämmön jakautumaan tasaisesti autoon. Siihen taas vaikuttaa lämmityslaitteen sijoittelu ja venttiilien sijainti ja säädettävyys. Kaksoispohjaa ei varmaan kannata ruveta liikaa lämmittämään, koska siellä ei asuta. Alkoviin pitäisi mennä lämmitysputkisto ja jos lämmitin on auton takaosassa, saatetaan tarvita välipuhallin.

KÄMÄ JUHA 27.08.2009 19:42

Miten vesi-ja viemäriputket on siinä vedetty? Pysyykö sulana talvella vai käytätkö niitä talvella?

SUOMINEN TAUNO 28.08.2009 08:11

Minulla on Nexxo Family 645. Viime talvena tein autolla pari hiihtoreissua Lappiin ja vedet olivat käytössä. Alimmillaan pakkanen oli -26 astetta ja putket pysyivät sulina.

Autossa putkilinjat ovat hyvin lyhyet ja kulkevat pääosin lämmitetyssä tilassa tai pohjan eristeiden sisällä. Pohjan alle ei ole vedetty eristämättömiä putkia.

Pysäköin auton talvella hieman keula ylöspäin, jolloin vedet valuvat liukkaammin jätevesisäiliöön eivätkä jää makaamaan putkiin.

NIITTYARO TAPANI 30.08.2009 20:35

Tuohon en osaa sanoa mitään, tosin pullot ovat eristämättömän seinän takana joten ei siellä varmasti aivan yhtä kylmää ole kuin ulkona. Lisäksi ainakin minulla on lämmitys paineen alentimessa (DuoComfort) joten se ainakaan ei estä kylmillä ilmoilla kaasuuntumista.

Kun 6kW lämppäri ei huuda täysillä niin siinä on joko 2 tai 4 kW enkä muista koskaan asumisvaiheessa kuulleeni sen käyvän täysillä vaan tuota 4kW korkeintaan. Tässä kombissä en osaa sanoa koska kovimmilla pakkasilla joissa olen ollut noin -30C viime tammikuussa Muonion lähellä minulla oli myös sähkö päällä mutta edellisessä 7m alkovi Knaussissa ei ollut sähköä ja ei niitä huipputehoja tarvittu asuessa, tosin -30C ei koskaan sattunut sen auton kanssa mutta alle -20 on kokeiltu muistaakseni -26C.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.