Antakaa asiantuntijat tietoa teholastusta /-boxista ummikolle

RUOTSALAINEN JUKKA 10.08.2009 20:33

Hei taas alan konkarit,

käännyn jälleen puoleenne, kun en yksinkertaisesti tiedä näistä asioista mitään!! Toivon, että saisin kysymyksiini asialliset vastauksen (niin puolesta kuin vastaankin). Etukäteen jo kiitos niistä.

Kesälomareissu tuli heitetty noin 3500 km ja nyt käytössä oli viime talvena vaihdetty tiheämpi viitosvaihde (25 % tiheämpi). Autona 6,8 m pitkä, alkovi painoltaan 3.5 t (lastissa varmasti enemmän), Fiat 2,8 JTD. Havaintona oli, että noin 90 - 95 km matkavauhti kierrätti konetta noin 2500 kierrosta/min. 110 km:ssa kierrokset olivat noin 3000 kierrosta / min. Tasaisella ja kohtuullisissa mäissä ei ollut ongelmia: vitosella pystyi pitämään matkavauhdin suht mukavasti. Matkavauhtina käytin noin 90 km / h mittarin mukaan. Mutta Saksan etelä osassa, jossa on pirun pitkiä ja osittain jo nousuakin olevia mäkiä, niin jouduin jopa kolmosvaihteen kaivamaan esiin ja menemään mäet noin 60 km tuntivauhdilla. En kuvitte, että voisin jatkossa ajella nämä mäet "matkavauhdilla", mutta en ole kiva olla rekkojenkaan tiellä: pieni tehonlisäys olisi paikallaan.

Auto on muuten hyvä ja toimiva kokonaisuus, mutta tuo moottorin teho tuntuu hivenen rasittavan. Olen kuullut näistä teholastuista ja -bokseista, mutta olen pihalla kuin lumiukko näistä asioista. Voisitteko valaista vähän mistä on kyse. Mielellään vastauksen hyvin kansan kieltä ja selvää suomea. Tässä muutamia "pelkojani / kysymyksiäni" näiden härveleiden tiimoilta:

mihin tehon lisäys perustuu onko vaarassa, että moottori rikkoutuu tai vahingoittuu, jos tällaisia laitteita käyttää voiko olla jotain muuta haittaa tai riskiä näistä laitteista miten katsastuksessa pitää menetellä näiden kanssa (kuinka laillisia tai laittomia nämä ovat) onko vaikutuksia päästöihin (eli katsastuksen päästömittaukseen) miten laitteet asennetaan ja kuka sellaisen voisi tehdä pääkaupunkiseudulla minkä hintaisia laitteet ovat voiko laitteet poistaa helposti ja taas palauttaa helposti (käytännössä miten) mitä muuta tulisi huomioida, kun pohtii edellä mainitun kaltaisia asioita??

Olisin kovin kiitollinen vastauksista. Tarvittaessa voi vaikkaa soittaa minulle (050 550 5589/Jukka).

PALIN MATTI 11.08.2009 06:37

Haulla löytyy täällä aiheesta aiemminkin käytyjä keskusteluja. Tässä esimerkkinä yksi niistä: http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=32453075

Kannattaa myös vierailla noitten lastutusfirmojn kotitivuilla. Niistä saa myös tarpeellista tietoa. Tässä malliksi yksi: http://www.motorbit.fi/

KOIVISTO ESA 11.08.2009 09:44

Moro Itse tuli heitettyä kesäkuussa samanlainen reissu, samankokoisella autolla paitsi moottorina on "vain" 2,3 JTD. Olen laittanut siihen Tehoboxin boxin, joka on siis plug&play tyyppinen lastutus. Ei siis ohjelmoinnilla tehty. Olen ajanut sillä nyt noin 10000 kilometriä eikä ole ollut mitään ongelmia. Alpeilla ajaessakin sai päästellä harvalla viitosvaihteella matkavauhtina 110 km/h. Autona siis alkovi auto. Joissain jyrkemmissä kohdissa sai hakea nelosta, mutta ei kyllä ikinään kolmosta, puhumattakaan vauhdin putoamisesta 60 km/h:iin. Kuullostaa siis minusta kovin oudolta. Ennen lastutustakin moottorini veti ihan hyvin, mutta lastutus vähensi vaihtamista neloselle huomattavasti. Nykyään sitä ei juurikaan tarvitse tehdä maantieajossa. Itse olen ainakin tyytyväinen lastuun. Myös kulutukseen lastu on vaikuttanut hiukan alentavasti.

RUOTSALAINEN JUKKA 11.08.2009 22:13

Hei edellinen kirjoittaja, ottaisitko yhteyttä minuun, niin voisin puhelimessa hivenen haastatella, kun tänne sivuille ei kovin hirveästi tekstiä ole tullut. Erityisesti oisin kaivannut pääkaupunkiseudulta yritystä, josta bokseja voisi ostaa. Ilmeisesti on asennus on niin helppo, että niitä ei kukaan tee, vaan jokainen räplää itse laitteen kiinni?

terveisin

Jukka

VIRTANEN HANNU 11.08.2009 23:13

http://www.teholastu.com/index.php?main_page=index&cPath=43_71_171 eli tuoltahan tuo löytyy "tee se itse miehen" boxi fiatiisi

KOSKINEN JANI 14.08.2009 13:05

Kallita oli tuolla nuo boksit.

Vuosimallia ei aiheen aloittaja kertonut mutta oletan mallimerkinnän perusteella että kyseessä on common rail kone että on edes mahdollista virittää purkeilla ja softilla.

Saksassa myyvät tuollasta perusboksia 69€ ja toimituskulut 10€. Tulee suutinkiskon paineanturin johtoliittimeen ja huijaa paineanturin tietoa. Näin moottorinohjausyksikkö kuvittelee paineen olevan alempana kuin onkaan ja laskee syöttömäärän väärällä paineella ja sitten koneeseen meneekin enemmän polttoainetta kuin oletetaan. Tuo ei vaikuta ahtopaineisiin eli varsinaista ongelmaa moottorin keston suhteen eit juurikaan ole. Ainoa missä eroa voi olla on suutinpaineiden nousu mutta useamman purkin/auton kanssa olen ollut tekemisissä ja mikään ei ole ongelmia aiheuttanut. Niin ja tehoa tulee lisää sen takia että kone ei enää ole niin savuton kuin aiemmin. Yleensä nuo on menneet tuollasen bokin kanssa läpi heittämällä kunhan on polkenut putken puhtaaksi ennen katsastusta.

Ja linkki vielä saksan ebayhin http://cgi.ebay.de/Powerbox-Chiptuning-Fiat-Ducato-2-8-JTD-Tuningbox_W0QQitemZ140278201860QQcmdZViewItemQQptZAutoteile_Zubeh%C3%B6r?hash=item20a93b7e04&_trksid=p3286.c0.m14

RUOTSALAINEN JUKKA 16.08.2009 11:45

Hei kaikki,

aluksi erityinen kiitos niille, jotka puhelimitse ottivat yhteyttä ja kertoivat kokemuksia/kommenttejaan ja näin auttoivat asiassa.

Hankintapäätökseni kohdistui boksiin lähinnä siitä syystä, että sen saa tarvittaessa pois helposti.

Perjantaina asensin sen ja nopea 30 km lenkki osoitti, että potkua on tullut lisää. Muutoksen huomasi erityisesti siten, kun polkaisi kaasua kunnolla, niin alkoi selvästi tapahtua. Luonnollisestikaan en päässyt testamaan niitä Saksan pitkiä ylämäkiä.

Ummikolle asian teki hämääväksi, kun oli pohdittava ratkaisu lastu vs boksi. Ensin tein valinnan lastun ja boksin väliltä ( siis boksi). Sen jälkeen oli tehtävä valinta boksien väliltä. Niistä oli vaikea saada kunnon tietoa, mutta lopulta löysin itselleni sopivan ratkaisun. Asennus oli helpohko ja onnistui myös "peukalo keskellä kämmentä" mieheltäkin l. minulta. Boksin mukana tuli selkeät ohjeet kuvien kera. Potikan säädin 8-9 väliin (maksimi 9).

Kerron lisää, kun kilometrejä on enemmän.

Kesänjatkoa!

KAAKKOLAHTI ANITA 25.08.2009 20:46

Moi ?? Kiinnostukseni no nyt noissa boksissa ja kysynkin mistä Ruotsalaisen Jukka ostit boksin????

HINTIKKA ARI 26.08.2009 10:05

Samoin kiinnostaa minua... mistä ostettu boksi ja jos se ei ole suuri salaisuus niin mitä maksoi.

Alkuperäisessä viestissä puhuttiin kierroksista ja nopeudesta ja tiheämmäksi vaihdetusta viitosesta... tuli vaan mieleen että onkohan minullakin tiheä viitonen?

Millaset kierrokset on "normaalilla" viitosella esim. kun mittari näyttää 90 km/h?

UUSITALO MARKO 26.08.2009 15:23

"Millaset kierrokset on "normaalilla" viitosella esim. kun mittari näyttää 90 km/h? "

Ducato Maxilla tasan 2000.

ALANKO TIMO 26.08.2009 15:39

Mikähän noista ebayn bokseista käy freelnder 2.0 td4 automaattivaihteiselle, kun ei ole toi saksan kieli hallussa. kiitoksia etukäteen

LAHTI ANTTI 26.08.2009 15:50

Tuolla on jotain tietoa suomeksi.

http://www.voimaa.com/

LEIVO JUKKA 26.08.2009 20:34

vakio 2000 kierrosta/ 86km/t ja tiheällä 70km/t 5-vaihde, sanoivat Delta-autossa

RUOTSALAINEN JUKKA 27.08.2009 20:19

Hei, kyseltiin mistä hommasin boksin. Samalla kerron miksi ostin tuolta. Mutta huom. tämä ei ole mikään mainospuhe: jokainen ostaa mistä ostaa ja millä perusteilla tahansa. Minä päädyin ko putiikkiin, kun luin heidän sivut ja ko firmasta löytyi puhelinnumero,josta vastasi elävä ihminen. Eli vakuutuin tekstien ja keskustelun pohjalta asiasta. Linkki löytyy alta ja sieltä löytyy hinnat ym. asiat. Varmasti saa halvemmallakin, mutta kuten sanottua, minulle painoi vaa`assa "usko", että tämän putiikin kanssa homma pelaa + usko, että kcr tuotteena olisi ollut jo pitkään markkinoilla.

Katsokaa ja ihmetelkää. Parin viikon takainen 100 km, lenkki todisti, että potkua on tullut lisää. Positiivistä on se, että tavanomaisessa ajossa tehonlisäystä "ei huomaa", mutta sitten kun tehoja tarvitaan eli kun lyö lapikasta enemmän tulevat tehot mukaan. Voisin kuvitella, että uudet tehoreservit tulevat käyttöön vasta tilanteessa, jossa kaasua painetaan reilusti. Saa kommentoida.

terveisin Jukka

http://www.ldhtuning.fi/

LEIVO JUKKA 28.08.2009 07:38

No siihen loppu halut ku entiseltä emännältä. Luulisi sen lisätehon tulevan koko vääntöalueelle.

KOSKINEN JANI 28.08.2009 08:26

Kyllähän se tulee koko alueelle, mutta normiajossa sitä eroa ei huomaa kun kaasua pitää painaa muutama milli vähemmän. Ja aika usein tuo kaasupoljin on softassa tehty niin että suurin osa 3/4 osaa liikkeestä tuo puolet tehosta ja lopun painaminen reilummin tehoa. Tällä haetaan helpompaa tasakaasuajoa.

Mutta aika paljon ollaan valmiita maksamaan henkilökohtaisesta palvelusta mikäli tuolla tosiaan maksaa lähemmäs 700 euroa? Kutakuinkin samaan rahaan jotkin firmat päivittää ecun ja mittaa vielä tehotkin että on oikeasti jotain muutosta tullutkin.

SOHLBERG JUHA 28.08.2009 11:21

Tääsä on yksi erittäin pätevä liike, josta saa hyvää palvelua ja ammattitaito on Suomen huippua. Itse myös asioin ko liikkeen kanssa kilpa-autopuolella. Esim Rica-tuotteet toimivat erittäin hyvin...myös siviili Volvossa laulaa sellainen softa...

T: Juha

http://www.turbotec.com/index.php

LEHTONEN TIMO 01.10.2009 13:43

Olen seuraillut näitä keskusteluja muutaman vuoden ja päätin myös kirjautua tähän palveluun.Tästä viestiketjusta jäi sellainen kuva että ihmisiä kiinnosti se mistä saisi tehobokseja matkailuautoihin pääkaupunkiseudulta.Yritykselläni on Vantaalla toimipaikka josta bokseja saa.Pyrimme laittamaan ns. CommonRail-boksit myös samantien kiinni asiakkaan autoon. Boksin hinta JTD-Fiatiin,HDi-Peugeotiin/Citroeniin ja CDi- Sprinteriin 180 euroa asennettuna.Meillä on bokseista 4 vuoden kokemus.Lisää tietoa www.finnautomobile.net

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.