Ehkä tyhmä kysymys?

JORMALAINEN JUHA 02.08.2009 13:22

.. mutta näin aloittelevana autoilijana kysyn, mitä lainsäädäntö sanoo kaasun käytöstä ajon aikana? Lämmitys/jääkaappi?

Eli lyhyesti, saako olla päällä vai pitääkö jääkapissa käyttää esim. akkua?

SUOKKO OIVA 02.08.2009 13:27

Anna palaa kaasulla vaan, ei sitä mikään kiellä...joissakin autoissa ilmavirtauksien myötä saattaa liekki vaan sammua joten kannattaa tarkistaa aina välillä.

LINNAMÄKI LEA 02.08.2009 15:24

Mulle ei oo edes kävässy mielessäkään, etteikö kaasua vois käyttää, jos järjestelmä on rakennettu kaasukäyttöiseksi. Aika jännä mieleesi tullut ajatus

LEHTIMÄKI VEIKKO 02.08.2009 15:59

Kyllä niitä viisaita "tosi tietäjiä" aina on, jotka hämmentää. Hyvä, että kysyit.

SUOMI SEPPO 02.08.2009 18:15

Käsittääkseni Saksassa ilman letkunrikkoventtiiliä ei saa ajaa pullot auki. Voi olla että on joku käyttöönottovuosiraja tässäkin pykälässä. Muistaakseni asiasta on aikaisemminkin ollut kirjoituksia. @seppo

REINI SEPPO 02.08.2009 23:03

Aloitappa kysymyksesi sillä: Mikä? on autosi vuosimalli/ lämmityslaitteen malli! On paljon helpompi antaa vastaus ,kun perus asiat on tiedossa. Jääkaappi on mahdollista pitää ajon aikana päällä ,kaasulla(suomessa)!! Mutta kaikkia lämmitys laitteita EI suositella t.se

MÄKINEN TAISTO 03.08.2009 14:42

jääkaappi Dometic. Auto 2005 hobby ,jonka ohjekirjassa lukee, että ajonaikana jääkaapin käyttö kaasulla kielletty RÄJÄHDYSVAARA.En tiedä onko tyhmä varoitus.ajon aikana olen pitänyt sähköllä hyvin pysyy kylmänä ja kaasua säästyy.Trumatic lämmitystä kyllä pidän päällä aina kun tarve vaatii.

LÄHTEENMÄKI TUULA 03.08.2009 14:49

Ajon aikana EI saa olla kaasu päällä,koska mikäli sattuu kolari / törmäys,niin kaasun ollessa päällä on räjähdysvaara. Saksassa ja muuallakin poliisiratsiassa tarkastetaan ja kaasun käyttö on ehdottomasti kielletty.Myös Suomessa kielletty. Sen takia auton virtalähteestä saadaan jääkaapin sähkö. Sama sääntö koskee asuntovaunua.

PALIN MATTI 03.08.2009 15:02

Olisko Tuulalla laittaa ko. lainkohta tähän kans esilkle, kun kerta näin toteat: "Myös Suomessa kielletty."

HAAPANEN TIMO 03.08.2009 15:35

Tuula puhuu perättömiä. Saksassa ja Ranskassa on käyttökieltoja matkailuautojen kaasunkäytölle, vaunuille ei sielläkään.

Suomessa ei ole käyttökieltoja, se on aivan selvä asia.

Lisäksi 31.12-06 jälkeen rekisteröidyissä autoissa ei ole käyttökieltoja missään, koska ko. päivämäärän jälkeen autoissa on koko EU:n alueella yhtenevät säädökset, ja sen mukaiset laitteet.

Käyttökieltotarrat saa huoleti repiä pois, niitä on vaunuihinkin ilmestynyt asiantuntemattomien myyjäliikkeiden laittamina.

@timppa

REINI SEPPO 03.08.2009 18:38

Noin ne asiat selviää,kun tiettään mitä kysyjä tarkoittaa!! Ne ohjekirjat on niin ja näin ,riippuen kuka teki käännöksen(onneksi ei sentään Googlen kääntäjä) Siinä kannattaa käyttää omaakin ajattelua ja varmistaa asia vaikkapa täällä! Tosin pienen varauksen kannattaa ottaa, myös täällä annettuihin vastauksiin ! lämppärisi ei kuulu niihin jota tarkoitin!!t.se

JORMALAINEN JUHA 03.08.2009 19:54

... níin tyhmä kysymys, kun näinkin paljon on keskustelua saatua aikaiseksi.

Ja itse kulkuneuvo Eura Mobil 585 LS Sport, Ducaton 2,8JTD alustalla vuosimallia -05

Lämmittimenä Trumatic C3402/C6002, jonka käyttöohjeessa ensimmäisellä sivulla sanotaan, että käyttöäajon aikana on rajoitettu mahdollisilla maakohtaisilla määräyksillä (Saksa, Ranska). Lisäksi Duomatic L Plus automaattivaihtaja.

Jääkaappina Dometic 6401 Että näillä mennään, ainakin aluksi :)

HAAPANEN TIMO 03.08.2009 20:50

Melkoisella varmuudella -05 ja Duomatic on sellainen yhdistelmä ettei Saksassa saa ajon aikana käyttää laitteita kaasulla. Lämmittimestä tämä ei johdu, vaan juuri tuosta Duomaticista. Varmaa tietoa Saksan käyttökieltojen ajanjaksoista ei mulla ole.

LÄHTEENMÄKI TUULA 04.08.2009 15:53

Ehkäpä @timppa tietää tämän asian tarkalleen pykälien mukaan. Olemme aina itse siirtyneet kaasusta sähköön,kun lähdetty ajamaan; sillä ainakin voi 'varmistaa' turvallisemman matkailuautoilun mielestämme.Oma automme on vuosimallia 2009,mutta matkattu on jo yli 40 vuotta yksin ja SFC nr 704:n kera. Taitavat olla vanhoilta ajoilta tietomme- tosin arkiajatteluakin saanee käyttää.Tuttavamme joutui ratsiassa kyllä "kiinni" kaasun käytöstä,mutta jospa polizei ei ollut EU-tasolla !! Hyvää kesän jatkoa kaikille ja muuten-- tyhmiä kysymyksiä ei ainakaan ole,on vaan erilaisia mielipiteitä ja todennäköisesti myös oikein pykäliä laissa.

SUOMINEN TAUNO 05.08.2009 08:05

Tilanne on varmaankin näin kuin Timppa sanoo. Ilmeisesti nämä EU säädökset edellyttävät, että autoissa on tuo nk. letkurikkoventtiili. Mutta entäpä, jos sitä ei ole?

Itselläni on vuonna 2008 rekisteröity auto ja siinä ei ole letkurikkoventtiiliä. Myyjän kanssa tästä keskustelimme ja johtopäätös oli, että kaasu täytynee olla ajon aikana suljettuna, koska venttiiliä ei ole.

VIROLAINEN ARVO 05.08.2009 15:29

Itselläni on -08 asuntoauto ja siihen ostohetkellä vaihdettiin letkurikkoventtiili, joka on ainakin Saksassa pakollinen, jos ajon aikana käytetään kaasulaitteita. Kaasun kulunki on kyllä sen verran pieni jääkaapille, etten ole ruvemnnut muuta ajattelemaankaan. Kyllä 12V riittää pitämään jääkaapin kylmänä, kun sen on saanut muulla tavalla ensin kylmäksi. Olimme kesän alussa kolme viikkoa Alpeilla (meno- ja tulomatka mukaan lukien)ja sen jälkeen olemme vielä pari viikkoa reissailleet, eikä kaasu ole vielä loppunut. Lämmitystäkin olemme jonkin verran kaasulla tarvinneet.

HAAPANEN TIMO 05.08.2009 17:48

Ikävä kyllä Tauno, sulla on säädösten vastainen auto.

Sun autossasi pitäisi olla paineensäätimessä hyväksymismerkinta 12864 Annex D Siinä säätimessä on mm. sisäärakennettu 30 mbar:n letkurikkoventiilli ja säätimestä pulloon johtava maakohtainen (Suomen pullokierre) letku, jossa on tätä letkunpätkää varten pullonpaineen alainen letkurikkoventtiili.

Tähän pullonpaineenalaiseen letkurikkoventtiiliin takertuvat kaikki, (Esim. Paavo Rousku Caravanlehdessä) vaikka se on sivujuonne koko asiassa.

Uudet säädökset kohdistuvat pääasiassa paineensäätimen ominaisuuksiin. Näihin ominaisuuksiin kuuluu mm. kaasunvirtauksen katkaiseminen letku/putken rikkouduttua. Näistä paineensäätimen jälkeisistä vaurioista ei tuo pullon vieressä oleva letkurikkoventiili tiedä tuon taivaallista.

Suosittelen vielä näin pitkän ajan kulumisesta huolimatta kääntymään myyjän puoleen, asennusvirhe on helposti nähtävissä.

@timppa

SUOMINEN TAUNO 05.08.2009 21:40

Kiitoksia, Timppa, seikkaperäisistä tiedoista.

Autossa on kaasupullokotelossa saksankielinen tarra, joka määrää sulkemaan kaasun ajoneuvon liikkuessa. Tarkoittanee, että ainakaan Saksassa pakollista letkurikkoventtiiliä ei autossa ole. Tuota hyväksymismerkintää ei ainakaan päältäpäin säätimessä näkynyt.

Tuntuu oudolta, että suomalainen katsastaja on kuitenkin hyväksynyt auton. Olisiko sielläkin vähän tiedon puutetta.

Täytyypä vähän selvitellä asiaa lisää. Kiitokset myös ketjun aloittajalle, että asia tuli esiin. Luulenpa, että minun autoni ei ole ainut näin asennettu.

PALIN MATTI 06.08.2009 08:08

"Tähän pullonpaineenalaiseen letkurikkoventtiiliin takertuvat kaikki, (Esim. Paavo Rousku Caravanlehdessä) vaikka se on sivujuonne koko asiassa."

Timo hyvä, ei ole se mikään sivujuonne. Tämä venttiili on järjestelmässä juuri se, mitä niissä direktiiveissä vaaditaan. Se juuri sulkee kaasun virtauksen mahdollisen letkun katkeamisen sattuessa.

Tämän letkurikkoventtiilin tulee olla mekaanisesti kytketty suoraan kaasupullon lähtökierteeseen ennen mitään muita laitteita. Venttiilin virtausasetuksen tulee olla hieman suurempi, kuin kaikkien kulutuslaitteiden yhteinen maksimivirtaus.

RÄSÄNEN VESA 06.08.2009 11:06

Minulla on sellainen käsitys, että erilaiset näkemykset letkurikkoventtiilistä johtuu siitä, että asiasta on EU-direktiivi, jota Suomessa ei ole implementoitu Suomen lainsäädäntöön, mutta eräissä muissa maissa (Saksa)se on lainsäädännössä. Suomen matkailuautoja koskeva lainsäädäntö on 1990 luvulta. Asiasta lienee olemassa myös standardi, jonka noudattaminen on kuitenkin vapaaehtoista.

Vesa

SAUKKO ARVO 06.08.2009 13:01

Itselläni-08 mallinen asuntoauto,kirja sanoo seuraavaa.Autossa on kaasupaineensäädin varustettu kaasuvirtaista valvovalla laitteella ja sisäänrakennetulla mittausliitännällä.Ja liitetty seinään murtumattomilla korkeapaineletkuilla.Kaasunkäyttö ajonaikana sallittu.

HAAPANEN TIMO 06.08.2009 17:53

Arvolla on juuri sellainen paineensäädin kuin pitääkin. Siitä varmasti löytyy merkintä EN 12864 Annex D.

Matille tähdentäisin korkeapaineletkun letkurikkoventistä, joka tietysti tarvitaan, mutta se hallitsee ainoastaan sitä letkunpätkää joka johtaa pullosta paineensäätimeen. Virtaukset ja paine on niin erilaisia tässä pullonpaineenalaisessa letkussa ettei sen letkun letkurikkoventiili reagoi millään tavalla paineensäätimen jälkeisiin vaurioihin Tätä asiaa ei helposti tunnuta ymmärrettävän.

Asian pihvi on paineensäätimen oma letkurikkoventtiili joka huolehtii kaikista putkista ja letkuista säätimen jälkeen. Säätimessä on muitakin ominaisuuksia, mm. kahdella kalvolla järjestetty alipaine, joka putken rikkouduttua imaisee kaasua takaisin. Näitä säätimiä on 800, 1200, ja 1500 g/h yhteiskulutuksille, kaasuputkien yhteispituus, ja se käytetäänkö 8mm vai 10mm putkea vaikuttaa myös valintaan.

Tämän asian valossa pullossa kinnitettynä oleva rikkoventtiili on sivujuonne, ja seuraus paineensäätimen kiinteästä asennuksesta erilleen pullosta. Paavo Rousku ei kirjoittanut mitään paineensäätimestä,se tuntui vähän oudolta, eikä ainakaan selkeyttänyt asiaa.

Vielä Taunolle. Säätimen tulee olla niin asennettu, että hyväksymisnumero on selkeästi näkyvissä. Katsastusmiehille asia ei kuulu, he luottavat kaasuasentajan paperiin. Meidän kulman katsastusasemalla tehdään paljon tuontikatsastuksia, he kertovat ettei AKE:lta ole tullut minkäänlaista tiedotusta yli kaksi vuotta vanhasta muutoksesta.

Suurimman syyn asennusliikkeiden tietämättömyydestä vieritän TUKES:selle. Selkeät aennusohjeet puuttuvat tyystin, eikä säädösten muuttumisesta tiedoiteta millään tavalla.

Vesalle. Direktiivissä määrätään jäsenvaltiot saattamaan "lait, aetukset, ja hallinnolliset määrykset voimaan viimeistään 30.9-07 mennessä" http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:330:0012:0015:FI:PDF

Lukekaa tarkasti. Minkäänlaisilla käyttökieltotarroilla ei voida määräyksiä kumota.

JANHONEN MATTI 06.08.2009 23:54

Eikös tuo asennusohje käy selville tuosta direktiivin 2006/119/EY kohdan 1.1.6.2 uudesta tekstistä.

HAAPANEN TIMO 07.08.2009 16:39

Kyllä yleisellä tasolla tulee. TUKES:sen olisi pitänyt lähettää asennusliikkeille edes tuo paperi. Minä löysin tuon alkuvuodesta hirveän työn jälkeen.

Vaunuissahan tamä uudenmallinen säädin myös vaaditaan, mutta sen saa asentaa suoraa pulloon. Minusta tämä olisi ollut riittävä parannus myös autoihin.

En keksi muuta syytä väliletkun olemassaoloon kuin sen ettei kaasu pääsisi niin helposti hölskymään nestemäisessä muodossa säätimen sisälle.

ASIKAINEN HANNU 25.08.2009 10:39

Jääkaappi toimii hyvin kaasulla ajon aikana. Koskaan ei ole sähköä tarvinnut käyttää. Automaattisytyshän sytyttää kaasun uudelleen jos ilmavirta sen sammuttaa. Näin ei ole käynyt. Kaasuasentaja puolestaan suositteli lämmityslaitteen sulkemista ajon ajaksi ainakin mikäli savutorvi johtaa laitteesta suoraan katolle. Oli nimittäin joutunut monessa autossa vaihtamaan polttimen kun alas painunut ilmavirta oli painanut myös liekin polttimeen sulattaen sen "möykyksi".

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.