Auttomaattivaihteinen matkailuauto

HÖLSÖ MARKKU 01.08.2009 12:00

Millaisia kokemuksia automaattivaihteistosta matkailuautossa onko auton merkillä merkitystä kokemusta on vaan mbja bmw vaihteistoista henkilöautossa molemmat ajettu 250 tkm toimivat ja on toimineet moitteettomasti.Minulla on ollut vain manuaalivaihteisia asuntoautoja peugeot merkkisiä jotka on toiminut hyvin ,nyt olen kiinnostunut automaatista,siksi kysynkin kokemuksianne,että ei tulisi kovin suuria yllätyksiä.

JANHONEN MATTI 01.08.2009 13:35

Itsellä on ollut tätä ennen viisi "polkuautoa" ja nyt talvesta saakka MB:n Sprinter/Hymer automaatilla. Jos on automaatti hyvä henkilöautossa niin matkailuautossa se on vielä parempi ja suorastaan tarpeellisempi. Automaatilla auton käsiteltävyys erityisesti ahtaissa paikoissa, ruuhkassa ja/tai kaupunkiliikenteessä on ihan omaa luokkaansa, puhumattakaan ajamisen helppoudesta.

LINNAMÄKI LEA 01.08.2009 14:51

Fiat Sharky on ensimmäinen "asumusautoni" ja kun villiinnyttiin asuntoauto-ostoon, ja käytiin koeajelussa useamman kaupungin matkailuautoliikeiden autoja, ja tämä sitten oli vuorossa. Kumpikin vilkaistiin toisiamme, kun oli molemmat koeajettu. Huomasin isännästä hyväksynnän, että tämä on meidän auto.

Silloin yli 2 vuotta takaperin tämä oli ainut automaatti, mikä kiertelyn aikana kohdalle osui. Ja kuulemma seuraavat automaatit piti tulla vuoden päästä. Muut liikkeet ilmoittivat, ettei kertakaikkiaan ole automaatteja.

Aikoinaan kun mulla Toyota Land Gruiser, en tahtonut näillä reumakäsillä pystyä niitä vaiheita enää vaihetelmaan. Sitten ostin Hiacen käsivaiheisen. Kun käsien tilanne huononi, en enää silläkään selvinnyt, tuli Neon automaattivaihteinen.

Sepä oli taivaallinen lahja, ja taas autoilu sujui. Ainoa ongelma vaan oli, että en tahtonut päästä autoon ja autosta pois kipeine nivelineni.

No nyt sitten "asumusauto" automaativaihteisto mahdollistaa liikkumiseni, muutoin ei autolla ajosta tulis enää yhtään mitään. Yhdellä kädellä sujuu ajaminen yhtä hyvin ja taas mennään.

Autoon pääsy ja autosta poistumisen olen ratkaissut "teknisellä keksinnölläni" porrasjakkaroilla. Ne lasken narun varssa autosta ulos, näin pääsen kivasti niitä pitkin alas. Ja taas kun olen noussut niitä pitkin autooon, narulla nykäisen jakkarat takaisin autoon, ja taas menoksi.

Takuuaikana viime talvena tuli ongelma, avaimet eivät lähteneet virtalukosta pois. Kauan hakivat vikaa, ja vaihtoivat jälleen kerran Delta Autossa ehjiä osia uusiin, eikä avain vaan virtalukosta mihinkään lähtenyt. Loppujen lopuksi joku sähkövika oli vaihdekepin jossain..... joku vaihteistojuttu se oli. Onneksi oli takuuaika vielä. Muutonhan korjaus olisi maksanut mansikoita.

Varjopuolena automaateissa se korjauskustannuksen suuruus. Eihän niitä enää korjata, vaan aina uudet systeemit.

Olen kyllä vannoútunut automaatin kannattaja.

KUJANPÄÄ MARKKU 01.08.2009 15:25

En eppäile kokemuksiasi. Sitävastoin esitän omat arveluni. Kasselin mäet on hyvä testirata. Mikäli tomaatti hoitaa hommansa siellä meidän keskivertokalustolla paremmin ja jouhevammin, on se varteenotettava vaihtoehto seuraavaa keksintöä valittaessa. Kepittäessä niitä mäkiä tiedän, että siinä automaatilla olisi haastetta pärjätä.

JANHONEN MATTI 01.08.2009 19:24

Kokeilin keväällä automaatin mäennosukyvyn Kasselin mäessä, mennessäni sitä kautta Montenegroon. Niin meni mäelle siinä missä manuaalikin.
Kaseelin mäessä samoin kuin muissa vastaavissa mäissä ratkaisee myös takaa tulevan liikenteen lukemistaito aika paljon. Jos siinä päästää syntymään tilanteen - vaikkapa liiasta kohteliaisuudesta suhteessa ohittaviin henkilöautoihin - jossa moottorin vääntö pääsee tipahtamaan optimialueelta, niin eihän sitä tilannetta pelasta enää mikään.

KUJANPÄÄ MARKKU 01.08.2009 19:49

Aivan näin, mutta uskoisin kujanpään reagoivan nopeammin kuin tomaattipään. Kujanpää kujanpäällä kykenee ylläpitämään tilanteen vaatimia optimikierroksia tomaattipäätä paremmin..

KOSKINEN OLLI 01.08.2009 23:21

Joku sanoi mulle sellaisen perussäännön että jos pankkitilin saldo ei ole viittätonnia ennen seuraavan palkan tuloa, kannattaa valita käsivalintainen vaihteisto.

JANHONEN MATTI 02.08.2009 10:34

Ei siihen nyt ihan 5.000 e mene jos automaatti sattuu särkyään korjauskelvottomaksi - mikä on varsin epätodennäköistä jos sillä nyt vähänkin on öljyä. Tuosssa alla linkissä Saksan hintoja mersun manuaali- ja automaattilaatikkojen hinnoista. Sprinerin laatikkohan on halvempi kun suurten bensamersujen laatikot pienemmästä tehomitoituksesta johtuen. http://www.goherrmanns.de/Mercedes-Benz-Getriebe/Mercedes-Getriebe.aspx

HÖLSÖ MARKKU 02.08.2009 11:00

On kiva kuulla että matkailu sujuu,sama pyrkimys on minullakin automaatilla ajo kyllä sujuu viimekesänä luovuin manuaalivaihteisesta matkailuautosta kun en voinut sillä enää ajaa.nyt taas matkaiu on alkanut kiinnostaa vaikka olenkin pyörätuolissa liikun kyllä automaatisilla henkilöautoilla nyt vaan etsin sitä matkailuautoa,tarjonta vaan ei ole kovin runsas sopivista autoista

LINNAMÄKI LEA 02.08.2009 11:24

Kävin minäkin kyselemässä, josko vaihtaisi, nyt kun toi toimintakyky romahti sen vernemyrkytyksen johdosta, josta tuli lisävaurioita toimintakykyyn. Ajattelin, että nyt passaisi hakea jo sitä veron palautustakin valtiolta, ja ajattelin kysellä, jos vaihtaisi autoa uudempaan. Mutta mutta, automaatteja ei tunnu olevan tarjolla. Ja tilauksestakin niiden saanti tuntui olevan vuosien kysymys.

Tällaisessa pienessä lyhyessä mallissa haluaisin pidättäytyä, koska tämän parkkeeraaminen käy tavalliseen parkkiruutuun. Vaan hivenen menee yli parkkiruudun. Keulan voi jättää sen verran parkkiruudun yli.

Minä olen retkutellut kaikenmoisilla metsäteilläkin, huonoilla. Ihme, etten ole jäänyt jumiin. Siltä maastoautoaikakaudelta veriin jäi kaikenlaisten polkujen ajaa rytkyttely, niin että tuppaa olemaan liikaa rohkeutta asuntoautollakin poiketa kaikenmaailman polkuja ajelemaan.

Joo, silloin kun ostin tämän auton huuhtikuussa 2007, sanoivat, että seuraavat automaatit tästä autosta tulee keväällä 2008. Niitä ei ole vielä tähän päivään mennessä kuitenkaan tullut. Sanoi myyjä, kun tässä kesällä kävin kartoittamassa autonvaihtomahdollisuutta sen autoveron takaisinhakua varten.

Enpä sitten käynnistänyt koko veroasiaa, koska ei ole automaattivaihteisia autoja, johon sen käyttäisi, jos sieltä myönteinen päätös tulisi.

KORPPI SEPPO 02.08.2009 19:25

Lea. Kirjoitat:"Sanoi myyjä, kun tässä kesällä kävin kartoittamassa autonvaihtomahdollisuutta sen autoveron takaisinhakua varten."

Mutta eihän matkailuautossa ole autoveroa. Miten sen voi silloin saada takaisin?

LINNAMÄKI LEA 02.08.2009 21:33

Njaa, sitten ei myyjäkään ollut ajan tasalla

HUOVINEN SIRPA 03.08.2009 00:53

En tunne Kasselin mäkiä,mutta ootko koskaan ajanu tomatilla? Esko

KUJANPÄÄ MARKKU 03.08.2009 10:51

Ainoastaan henkilöautoilla, mutta monilla, eikä yksikään ajamistani ole vaihtanut 100% ajoituksella. Automaatti on mukava, enkä sitä mitenkään periaatteessa molli, mutta meidän kalustoillamme ja esim. juuri kilometrien pituisissa nousuissa vaihtamisen oikealla ajoituksella on suuri merkitys. Pienikin viive väärässä paikassa pudottaa tarpeettomasti nopeutta jota tomaatti taas yrittää korjata, ja niin edelleen ja edelleen.

SUOMINEN TAUNO 03.08.2009 13:02

Suurimpaan osaan automaattivaihteistoja on liitetty mahdollisuus valita vaihteita käsin. Toisin sanoen automaatilla voi ajaa kuten manuaalilla, mikä kuulostaa tietysti vähän hölmöltä.

Tämmöisellä toiminnallisuudella varustettu laatikko on mahdollista myydä myös autoilijalle, joka tuntee olevansa ylivertainen hammasrattaiden siirtelijä.

Olen ajanut automaatilla vuodesta 82 lähtien enkä koskaan ole tarvinnut näitä manuaalitoimintoja.

KUJANPÄÄ MARKKU 03.08.2009 13:10

No minä olen vaikka sitten se ylivertainen hammasrattaiden siirtelijä, sitähän tarkoitit. Silti en luovu vielä käsityksestäni pienestä erosta kepittämisen hyväksi tietyissä tilanteissa.

IPATTI VEIKKO 03.08.2009 13:48

Ehdottomasti paras loota on aina sopiva vaihde päällä. Onhan vakionopeussäädin parhaimmillaan myös a-laatikon kera. Eiköhän suurimmass osas ole saman firman tekeleitä a-laatikot kuin formuloissa. A-lootaanhan saa ominaisuuksia vaikka millämitalla, riippuu vaan siitä millä varustuksellla tehdas sen tilaa.

SUOMINEN TAUNO 03.08.2009 14:34

Näinhän se taitaa olla, mutta kuulut kyllä todella suureen ja edustavaan joukkoon.

On yleiseurooppalainen ilmiö, että manuaalista hammasrattaiden siirtelyä pidetään jotenkin olennaisena osana autoilua. Jenkeissä tilanne on toinen, koska siellä on totuttu automaatteihin.

Merkittävä tekijä automaatissa on jatkuvasti pehmeä kytkentä voimansiirrossa. Kengurubensaa ei ole ilmennyt edes meidän perheen naisväen ajossa.

LÄHTEENMÄKI TUULA 03.08.2009 14:35

Meillä on ollut MB Adriatik automaattiavaihteistolla ja kaikki henkilöautot sitten v.1999. Nyt keväällä 2009 'uskaltaiduimme' Fiatin ns.robottiautomaattiin,koska automaattilaatikolle luvataan 5 vuoden takuu. Kesällä ajoimme Ranskassa mm.Tarnin kanjonin,Verdonin kanjonin,Alppien rinteitä pikkuteillä(italia,Itävalta).Autossa on myös manuaalivaihteisto 'näpäytyksellä' ylös/alas ( 6 vaihdetta),jota mieheni kokeili Hochtorin ylityksessä-ylös ja alas.Kun ei tarvinnut vasenta jalkaa käyttää(ei ole kytkintä),meni se hyvin.Alunalkaen vaihdoimme automaattiin juuri siksi,ettei kytkintä tarvitse käyttää.Fiatilla täytyy olla 160hv,että saa automaattivaihteiston. Olemme aina ihmetelleet,mikseivät eurooppalaiset hanki enemmän automaattivaihteisia autoja yleensäkin,koska silloin ei tarvitse ajatella vaihtamisia,senkuin ajelee ja tarvittaessa jarruttelee.Helppoa on.Fiatin automaatista on siis vain vähän kokemusta (8000km),mutta yllätyimme positiivisesti.Itse auto on ns.retkeilyauto/ Casa Car tehnyt,mutta riittää koleassakin automaattisen termostaatin ja Webaston takia erinomaisesti(vuoristossa Verdonin kanjonilla camping-alueella yö oli vain +8-10 !!)Niin ja kyllä ainakin Mersuja ja Fiatejakin saa aika nopealla toimituksella-kannattaa kysyä.

KUJANPÄÄ MARKKU 03.08.2009 14:49

No joo. Toinen puhuu aidasta, toinen sen seipäistä. Ei oo helppoo saada mitään perille kun kirjoittaja tarkoittaa venettä, mutta lukija ymmärtää sen puatiksi. Eikä jaksa pittää ...

PALIN MATTI 03.08.2009 18:14

Valmistaudu Qujis tulevaan. Kohta ei enää edes valmisteta ns. polkuautoja. Tai ei ainakaan pitäisi valmistaa...

KUJANPÄÄ MARKKU 03.08.2009 21:35

Joo kohta on Kasselin mäissä jatkuvat staut päällä kun tomaatit mennä ryömii ylös.

Jakso vielä jauhaa. Sitkee toi qujis.

NYYSSÖNEN KAJ 04.08.2009 08:38

"Joo kohta on Kasselin mäissä jatkuvat staut päällä kun tomaatit mennä ryömii ylös."

Kujis on Qujis jätti yllä vain kaksi kirjainta pois. Kasselia kovempi mäki on Sansebastian - Vittoria mäki taitaa olla 10 km pitkä ja paikoin yli 8% nousu, ylöspäin mentäessä viimeiset metrit on kuin kiipeis seinää pitkin.

Volvoon sais vaihettua Alison merkkisen automaattilaatikon + työ, se on 4-lovinen ja suhteellisen helppo asentaa. Mutta se mikä hirvittää on että noissa mainituissa mäissä kun minulla oli vain 6 lovinen laatikko niin, niin ylöpäin kuin alaspäin mentäessä vauhtia oli 10 - 20 km vähemmän kuin kun käytän 12-lovista laatikkoa. Vauhti 12-lovisella mäen yläosasssa Kassel jyrkin n. 40 - 60 km/h San Sebastian n. 30 - 40 km/h Nopeutta rajoittaa molemmissa mäissä moottorin lämpötila. Ajattelin vaihtaa jäähdyttäjän uuteen tehokkaampaan, maksaa 750€ + työ.

UUSITALO MARKO 04.08.2009 09:20

Osaako automaattiloota valita jyrkän vuoristotien alamäessä sen saman vaihteen millä noustiin ylös?

JANHONEN MATTI 04.08.2009 11:35

Osaakos manuaali? Koko keskustelu automaatin sopivuudesta on lipsahtanut väärille raiteille, Kasselin mäkiin ja alppiteihin josta valtaosa Suomen karavaanareista ei aja koskaan. Ja niissäkin tilanteissa automaattivaihteisella pärjää erittäin hyvin. Automaattivaihteistokeskustelussa usein jää vähemmälle huomiolle automaattiin kiinteästi kuuluva turbiinikytkin ja sen auton käsittelyä parantava ominaisuus. Esim Ducatossa jonka manuaalilootassa on sekä pitkä ykkönen että pitkä pakki yhdistettynä levykytkimeen, auton sujuva käsittely näyttää vähän heikommalla motoriikalla varustetuille olevan ylivoimaisen vaikeata.

TENHO TIMO 04.08.2009 11:38

Nyky tomaateissa on pääsääntöisesti myös käsivalinta mahdollisuus, joten ei ongelmia mäkipaikoissa. Niissä Kasselin mäissä on vauhti mäenpäällä 80-90 km/h, joten ei se tomaatti jarruta, vaan se mitä on sen lootan etupuolella.

timotee
KUJANPÄÄ MARKKU 04.08.2009 12:13
Esim Ducatossa jonka manuaalilootassa on sekä pitkä ykkönen että pitkä pakki yhdistettynä levykytkimeen, auton sujuva käsittely näyttää vähän heikommalla motoriikalla varustetuille olevan ylivoimaisen vaikeata.

Halusin kovasti ymmärtää tuon, mutta kun en?! Siis pitkä pakki siinä on, ykkönen sopivan tiuha.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.