EnsikeralainenKaravaanari!!!!!

RUUSKANEN MAIJA 11.06.2009 17:29

Päivää.Olemme ostaneet juuri ensimmäisen matkailuauton,auto on vm.1985 Fiat Teve ajettu 247tuhatta,sisusta uusittu pari vuotta sitten samalla tehty täys remontti koneeseen sen jälkeen ajettu noin kolkyttuhatta.Papereissa ei mainittu mitään vaihteistosta.Lueskeltuani tämän palstan keskusteluja kiinitin ukkoni kanssa huomiota viitosvaihde keskusteluihin,voisko joku valaista asiaa kertoa miten vika ilmenee hajoaako se yhtäkkiä vai ilmoitteleeko mitenkään ja jos jollain on kokemuksia kyseisestä autosta olisimme kiitollisia vastauksista.

MIKKONEN MATTI 11.06.2009 18:48

Viitosvaihteen klassinen oire ilmoittaa itsestään siten, että vaihde ponnahtelee ajossa pois päältä. Minulla on sellainen käsitys, ettei ongelma ole näissä vanhemmissa pahin, vaan vuosituhannen alun malleissa, joissa moottorin teho nousi huomattavasti vaihteiston pysyessä ennallaan. Silti se n. 3,5 cm:n öljynpinnan nosto vaihdelaatikossa alkuperäisiin merkkeihin nähden on tarpeen. Sellainen hidastettu ja huolellinen vaihtaminen, jossa vaihdekeppiä ei väännetä, vaan odotetaan, että se menee kuin itsestään, ei ole pahitteeksi.

VÄLIAHDE JUSSI 11.06.2009 21:06

Minun käyttö kokemukseni mukaan jos vaihteet pysyy päällä ja laatikko ei äännä niin anna palaa. Minä aina vaihdan tai vaihdatan öljyt ja suodattimet. Muuten ei kannata luottaa myyjän puheisiin ,että ne on just vaihdettu. Ei se ikä ja näkö mutta, huoltamattomuus saa pahaa aikaan.

HAATAJA LASSE 11.06.2009 23:43

mulla oli 90:n fiiu ja karavaani kaverilta saadun neuvon mukaan tarkistin ja lisäsin vaihdelaatikon öljyä hieman yli max merkin,täytyy olla että laakeri saa voitelun.Kun öljyä on tarpeeksi niin minusta siinä ei ole huolta. Pelittää

PÄIVINEN UNTO 12.06.2009 07:36

Jos laatikko ei pidä ääntä eli huuda tai vongu ajaissa noin kahdeksaa kemppiä niin loota on terve. Pidä laatikossa öljyä reilusti yli ylä-rajan. Vitonen saa muuten huonosti voitelua. Vaihda öljyt tarpeeksi usein. Aja mieluummin vitosella yli kahdeksaa kymppiä ja muista se kyllä vetää pienempiäkin nopeuksia mutta pienemmät vaihteet on sitä varten. Terveisin UP.

RUUSKANEN MAIJA 12.06.2009 09:20

Tervehdys.Kiitos vastauksesta.Olisi kysymys,kun emme ole koskaan käyneet leirintäalueilla voiko siellä reilusti kysellä toimintatapoja sekä saako neuvoja miten pitää toimia vai katsotaanko noviiseja karsaasti.Terv.MR,VV.

KUNNAS TAPANI 12.06.2009 10:41

Aina kannattaa kysyä. Jos nyt sattuu olemaan vastapuolella joku aloittelijaan ylimielisesti suhtautuva pösilö, niin se ei ole sen aloittelijan vika. Minä olen kysellyt paljon sekä leirintäalueilla että netissä ja (lähes) aina olen saanut hyvin asiallista ja mukavaa opastusta. Niistä harvoista poikkeuksista ei kannata ottaa hernettä nenäänsä.

KUUSELA MARKO 12.06.2009 14:05

Pystyykönä moottorin kuntoa jotenkin tarkastamaan? Vaikka olisi ns.huollettu? Ajattelin,että toivottavasti teille ei käy samalla tavalla kuin minun ensimmäiselle m-autolle. Meidän eka oli 87-hobby 600,2.5d,fiatin koneella. Ensimmäisenä kesänä,siis vain 2kk oston jälkeen,ajoin oulusta kotia päin,n50km sen jälkeen.Kone laukesi,onneksi vain yläkerta.Hihna oli ok,mutta ei KIRISTIMET,no tuon jäljenhän jo tietää mitä tapahtuu.Aikas tyhmä on ollut joku edellissistä omistajista,ne kuuluu vaihtaa joka kerta kun hihna vaihdtetaan. Mikä on 60tkm,tuon ikäisessä autossa. No ei tuo vielä mitään,tasan vuosi tuon jälkeen.--! Losashti kone aavasaksan st1 asemalla,tällä kertaa alakerta. Kone lähetettiin koneistamoon kemiin,sieltä ihmeteltiin,että mikäs kone se tuo on,ei numerot täsmää alkuunkaan,siitähän selvisi et moottori oli vaihdettu!! Mikä tarkoittaa sitä,että sillä on voitu ajaa vaikka 300tkm. Näiden kalliden huoltojen jälkeen,ostin uudemman(ei ole enään) ja päätin,halvalla voi saada hyvän,joka osoittaituu sudeksi! Hobby on edelleen,ein vaan noin vanha.

KAAKKOLAHTI ANITA 12.06.2009 21:01

Vaihteitossa on semmonen levy jota vastaan 5 ratas painaa ja kun se kuluu niin 5 vaihde ei pysy päällä..Onhan noita vaihteita hajonnut kyllä totaalisesti ,et öljyt tulleet pihalle. Mut sitä ei kannata murehtia vielä jos vaihteet pelaa niin antaa mennä.Älä rasita 5 vaihdetta liikaa(Vedätä liian raskaasti alhaisilla kierroksilla). Niin ja tarkista ,että vaihtossa on vähän yli ylä rajan öljyn pinta niin 5 vaihhde kestää enenpi.

HUOVINEN SIRPA 13.06.2009 03:49

Onneks olkoon, Oikeen Viiatti. Eihän parempaa autova matkailuun. Päästele vaan menemään, että karstat lähtee... Tietty Wv olis parempi. Niistä vaihteista, jos ovat ZF:n,voi olla synklonirenkaissa kulumaa Esko

KUJANPÄÄ MARKKU 13.06.2009 09:53

Tervetuloa kööriin.

Tuossa jo porukat antoivat ohjeita öljyjen tarkistuksista. Muuten olen sitä mieltä, että nautiskelkaa joka kilometristä ilman ennakkohuolia. Eihän teillä mahottomia pääomia siinä ole kiini ja onhan selvää, että tuon ikäisessä kalustosaa alkaa kaikenlaisia vaivoja ilmetä jossain vaiheessa ja useammin kuin uudemmissa. Omistajahistoriasta vois saada selville konerempan teettäjän ja kysäistä häneltä kajottiinko silloin lootaan. Ja jos se 'makaroniloota' huolettaa, niin vaihdata siihen rattaita sun muita muutamalla satasella niin kauan kun aurinko paistaa.

Ota se Autoliiton/Karavaanarin tiepalvelu. Jos kotimaanmatkalla sattuu jotain yllättävää niin sieltä saa apuja.

Eikun mukavia matkoja.

JANHONEN MATTI 13.06.2009 11:38

Jos se viitosvaihteen kunto askarruttaa niin sen kunnon voi kyllä helposti tarkastaa/tarkistuttaa. Viitonen on rakennettu vaihdelaatikon jatkoksi laatikon ulkopuolle. Tarkistus ja tarvittaessa viitosen rattaiden ja synkronipakkojen vaihto on ammattilaiselle noin tunnin homma. Kun poistaa vahdelaatikon päästä viitos-vaihdettaa suojaavan peltikopan niin siinähän se on koko rakennelma nähtävissä. Joissain vanhoissa malleissa vitosvaihteen suojakoppa ei sovi tulemaan ulos muuten kun laskemalla moottorin vaihdelaatikon puoleista päätä hieman alaspäin. Tämä taas tapahtuu siten, että laitetaan ensin moottorin vaihdelaatikon puolenen pää tunkin varaan, jonka jälkeen avataan vaihdelaatikon päästä moottoria kannattavat pultit moottoritilan puolelta ja lasketaan tunkilla hieman moottorin päätä alemmas jollon suojakoppa sopii irtoamaan. Kun pyyhkii rattaat ja synkronipakat puhtaaksi öljystä ja kytkee viitosen päälle ja päältä pois niin näkee missä kunnossa viitosvaihde on. Samalla kannattaa tarkistaa myös vaihdelaatikon pään laakerien mahdollinen kuluneisuus. Jos haluaa/on tarvis irrottaa koko vitosvaihteen osat niin se tapahtuu avaamalla vaihdelaatikon akselien päissä olevat lukitut mutterit. Akselit voi lukita mutterien avaamista ja kiristämistä varten siten, että irrottaa vaihdevivut ja kääntää kaksi vaihdetta päälle yhtä aikaa jolloin laatikko menee "jumiin". Suojakopan paperitiiviste kannattaa ostaa ennen kun ryhtyy hommaan. Voi olla, että tiiviste säilyy ehjänä koppaa irroitettaessa, tai sitten ei. Toinen joskin epäluotettavampi testi on ns. valotesti vahdelaatikon ja perän öljystä tehtynä. Siinä ajon jäljiltä oleva lämmin vaihteiston öljy lasketaan puhtaaseen astiaan. Annetaan öljyn laskehtia astisssa jonkin aikaa, jonka jälkeen kaadetaan öljystä valtaosa pois niin, että pohjalle jää vain ohut kerros laskehtinutta öljyä. Nyt astiaa kallistellaan samalla kun öljyyn suunntaan kirkas kohdevalo jolloin öljyn seassa olevat metallihiukkaset alkaa kiiltämään. Tämän jälken voi vielä kuljettaa magneettia öljyn seassa ja katsoa paljonko magneetiin tarttuu metallia öljystä. Jos metallia on öljyn seassa epätavallisen runsaasti (sitä on aina vähän) on se sen merkki, että jostain irtoaa metallia ja hyvin usein se on lähtöisin juuri vitos-vaihteesta. Jos öljystä löytyy metallin kappaleita niin se on jo merkki pahasta vauriosta.

Tässä jos missä pätee se sääntö, että ehjää on halpaa korjata ja lisäetuna saa valita ajan ja paikan korjaukselle.

RUUSKANEN MAIJA 14.06.2009 20:45

Kiitos sinulle ja kaikille muillekin vastauksista,kyllä noilla neuvoilla ja ohjeilla alkuun päästään.Lähdetään tämän kuun seitsemästoista päivä kiertämään itä,keski ja länsisuomi,sittenpä näkee miten käy.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.