Rengaspaineista

PEIPPO PASI 28.05.2009 09:01

Vaihdoin autoon Bridgestonen kesärenkaat.Auton (Detlessi 5881)oven pielessä suositukset 5 bar edessä ja takana.Renkaan kupeessa kuitenkin maksimit 450 psi tai jotain sinne päin...eli vissiin 4,5 bar.Kyselin renkaan myyjältä asiasta,sanoi että voi laittaa 5 baariakin eikä ole mitään vaaraa vaikka maksimi olis 4,5...Onko kokemuksia "ylipaineilla" ajosta,kestääkö kumit kuluukoko keskeltä yms.???

SUOMINEN TAUNO 28.05.2009 09:48

Ainakin Michelineillä ja Goodyearin Cargoilla olen käyttänyt tuota 5 barin painetta. Metalliventtiilit on tietenkin syytä olla.

Bridgestonesta ei ole kokemusta, mutta tuo 450 psi:n maksimipaine ei pitäne paikkaansa, koska se on jo yli 30 baria.

GRÖNLUND JORMA 28.05.2009 09:55

http://www.convertworld.com/fi/paine/

Tuossa on muuten melko hyvä muuntotaulukko vaikka mille.

PEIPPO PASI 28.05.2009 11:34

Kun en aamulla muistanut noita renkaan merkintöjä,ni kävin nyt tarkastamassa, uudessa Bridgestonessa merkinnät 450 kpa ja 66 psi vahna Misukka 80 psi ->Misukkaan siis voi valmistajankin mukaan laittaa sen 5 tai vaähän ylikin,mut entäs tää uus???

SUOMINEN TAUNO 28.05.2009 13:18

Niin se näyttää olevan, että 4,5 baria olisi enimmäispaine. Kyllä se vähän löysä on, jos auton valmsitaja 5:ttä suosittelee. Itse ajelen 5:n barin paineilla samantyyppisellä autolla.

HAAPANEN TIMO 28.05.2009 17:19

Onko renkaat oikean kokoiset. Myyjän sanomisiin ei pidä luottaa yhtään, myyjät puhuu siten kun haluat kuulla. Mun mielestäni on aivan selvää, ettei maksimipainetta pidä ylittää. Ja yhtä selvää on ettei 4,5 riitä, jos 5 pitää laittaa. Siellä on vääränlaiset renkaat. Katso rekisteriotteesta minkälaiset renkaat autoosi vaaditaan, ja vertaa ostamiisi. @timo

LAHTI ANTTI 28.05.2009 17:54

Onkos Pasi saanut muutaman kympin halvemmalla sopimattomat renkaat joihin ei voi riittävästi painetta laittaa?

EEROLA TEEMU 28.05.2009 19:12

Eräät myyjät todellakin puhuvat mitä vaan, jotta saisivat varasastossa olevat ylivuotisetkin renkaat kaupaksi. Johtunee myös siitä, ettei monet asiakkaat tiedä rengasasioista paljoakaan.

Toisaalta. Jos rengas on painoluokaltaan oikea ja sille on annettu tietty max. paine, niin rengas toimii yhtä hyvin m- auton kuin samanpainoisen pakettiautonkin alla silloinkin kun auto on sallitussa max. kuormassaan ja renkaassa valmistajan ilmoittama max. paine. Korivalmistaja ilmoittaa yleensä vain yhdet painelukemat, vaikka saman m- auton voi rekisteröidä esim. 3,5 t tai jopa 4,0 t luokkaan. Silloin ilmoitetaan yleensä myös 2 eri rengaskokoa, joista kapeampi riittää 3,5 tonniselle. Tällöin painetta ei tarvitse olla yhtä paljon kuin 4,0 tonnisen leveämmissä ja isompipainoluokkaisissa renkaissa. Ts. tässä tapauksessa renkaat saattavat olla täysin rek. otteen mukaiset ja se 4,5 riittää.

Eri m- autokerhojen nettisivuilla käydään paljonkin keskusteluja renkaiden suurimmmista sallituista paineista ja kyllähän lopputulos on että renkaan valmistajan antamia maksimipaineita ei pidä ylittää. Paineissa on pelivaraa, koska varsinkin kesäkelillä renkaat lämpenevät ja paineet nousevat.

LEINO JAAKKO 28.05.2009 20:44

Mulla alla 215/70-15C 109/107 niinkuin rek otteessa. Tarkistin renkaan kyljestä, jossa 450 kPa 65 psi. Kauppias tarjosi 5,0 bar. met.vent.tapit tietysti. jäi mieleen koulusta +-*/ ei potens, mut toim ok. onks paineet oikeet?

HALTTUNEN TEUVO 28.05.2009 21:12

Ducado vm. -04 ohjekirjassa sanotaan Camping Car renkaisiin laitettavan 5 bar ja joihinkin muihin (en muista tarkkaa nimitystä) 4,5 bar. Mitä muiden kirjoissa sanotaan?

SUOMINEN TAUNO 29.05.2009 08:10

Transitin 08 ohjekirjassa sanotaan, että eteen 3,5 bar ja taakse 5,0 bar. Tässä täytyy ottaa huomioon, että nämä arvot ovat normaalia pakettiautokäyttöä varten, jolloin painonjakauma on varmaankin tuohon sopiva.

Ainakin alkoviautossa painoa on etupyörillä tukevasti, joten olen ymmärtänyt, että eteenkin olisi hyvä laittaa tuo 5,0 bar. Täytyypä tutkia, löytyisikö asunto-osan valmistajan papereista mitään mainintaa.

PEIPPO PASI 29.05.2009 12:40

Ymmärtämättömyyttäni en älynnyt renkaita ostaessani kysyä renkaitten max paineita...Ostin vaan semmoset renkaat joissa painoluokka pitäs riittää koppiautolle...Täällä palstallakin keväällä kyselin eri merkeistä kokemuksia ,joiden perustella valitsin Bridgestonet(toki hintakin vaikutti päätökseen)...Täälläkään kukaan ei muistaakseni sanonut että pitää tarkastaa myös max.paineet...vain painoluokista oli keskustelu

LARES PETTERI 29.05.2009 13:02

Ducato 2004 oik. oven pilarissa on korin valmistajan liimaama lappu jossa paineet eteen ja taakse 5.5 bar

TERVO JARI 29.05.2009 16:59

B 654 integroitu, alla Contin 215/75x15 camppingit ( muistaakseni koko oli noin, en viitti lähtee pihalle tarkistaan ), renkaan kylijessä lukoo et max käyttöpaine 5,5 bar ja auton suositus on 5 bar, hennoo laittaa ton 5 bar ku max käyttöpaine on isompi . . .

Jari

EEROLA TEEMU 29.05.2009 18:21

Mitä kirjassa sanotaan? Tuossa on edessä 3 ohjekirjaa 2000- luvun alkupuolen Ducato Maxeja koskevat ohjeet:

1) Korivalmistaja Knaus: Jos käyttää pakettiauton rengasta 215/75-R16C, niin painesuositus on 4,5/ 4,5. Jos alla on samankokoiset Camping renkaat, niin suositus on 5,5/5,5.

2) Saksan ja Suomen Ducaton suositus on aivan sama ja painoindeksiksi ilmoitetaan 113/111-N tai -Q.

Yleiselle Ducaton 14- alustalle ilmoitettu korkein painesuositus on 5,0 bar 215/70R15 109Q Camping renkaille ja C-renkaille 215/70R15C (109/107R) eteen 4,1 ja taakse 4,5.

Em. paineet on tarkoitettu "max. sallitussa lastissa olevalle ajoneuvolle". Oikeastaan m- auton akselipainot pitäisi punnita sekä kevyen kuorman, että raskaan lomamatkakuormituksen mukaisina ja valita erikseen paineet molemmille näille. Lisäksi tulisi ottaa huomioon painojakautuma akseleiden välillä, koska harvoin samat paineet kaikissa pyörissä tuottavat parasta lopputulosta. Liian vaikeaako? Kysymyshän on vain yhden ajoneuvon rengaspaineista, jotka muutenkin pitäisi tarkistaa vähintään kerran kuukaudessa. Mutta sittenkin?

RUONTI KARI 31.05.2009 23:12

Onko kellään kokemusta kuinka paljon rengaspaineet eroaa jos mitataan kylmänä tai ajolämpimänä. Suositellut paineet on kai kylmälle renkaalle(?), tahtovat vain olla aika lämpimät silloin kun huoltikselle ehtii.

AHJOS TIMO 01.06.2009 08:44

Ajolämpiminä rengaspaineita ei pitäisi mitata. Ruokailu huoltoasemalla riittää ajolämmön viilentämiseen. Lauantaina totesin, että kun auto oli ollut pysäköitynä ruokailun ajan, auringonpuoleisten renkaiden ilmanpaine oli 0,1 bar korkeampi kuin varjonpuoleisten. Varjonpuoleisissakin oli 0,1 bar enemmän kuin niitä edellisen kerran täyttäessäni. Ilman lämpötila vaikuttaa ja sitäpaitsi eri huoltamoiden mittareissakin on eroja.

IHANDER MARKKU 01.06.2009 16:26

Laittakaa renkaisiin typpeä. Ei tartte välittää lämpötiloista. Maksoin typityksestä Järvenpään Euromasterilla keväällä 5 euroa / rengas.

HUOVINEN SIRPA 02.06.2009 20:49

Sehän tästä vielä puuttuikin, typpi Esko

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.