Vetää joskus vasemmalle ja joskus oikealle

HÄMÄLÄINEN TOIVO 27.05.2009 12:49

Nimittäin tuo Ducaton 2,3 (2004) ohjaus. Riippuen luullakseni siitä minne viimeksi on ohjauksen jyrkästi kääntänyt. Tästä ohjauksen puoltamisongelmasta on joskus ollut puhetta, mutta en muista missä yhteydessä ja mikä olisi vialla. Matka alkaa jo viikonloppuna, eikä asiaan enää ennätetä puuttua. Täytyy vaan vetää rattia vastasuuntaan. Mutta olisiko syytä olla huolissaan?

MATTILA JARI 27.05.2009 13:02

MOI !

SILMUNEN HANNU 27.05.2009 13:05

Moi, meillä oli sama vika noin samanikäisessä Ducatossa. Kysymyksessä on kuulema etupyörien jousien päiden laakerit, miklä pitää vaihtaa. Meille sanottiin että se on Ducatojen tyyppivika. Me vaihdatutimme ne laakerit ja ongelma katosi, mutta kyllä sillä kuulema voi puoltavanakin ajaa, vaikka tarkkana saa olla, ja tylsää se ratin kampeaminen on. Meinaa vaan , että ymmärtääkseni voit silti reissuun lähteä!

t.Kaarina

MATTILA JARI 27.05.2009 13:07

MOI ! Mulla oli sama vika, syy: etupään iskunvaimentimien yläpään laakerit jumissa (ruostuneet), on sellainen metalli/muoviliukurengas. Kun laitat uudet niin muista laittaa runsaasti vasliinia väliin. Auto Fiat vm.2003

LIIMATAINEN HANNU 27.05.2009 13:27

Ai olikin ducaton ongelma, mie kun jo luulin että Toivolla ongelma poliittisessa suuntautumisessa? Yhet vaalit taas 'päällä'.

HÄMÄLÄINEN TOIVO 27.05.2009 13:58

Hannu veitikka meinaa, että olisin Kepun miehiä, nekun on kuulemma siinä keskellä huulesta-, välistä-, tms. vedätettävinä. Ei kyllä kysymyksessä on ajopolitiikka tällä kertaa. Meinaan, että jos siellä Dyne de Pylan kohdalla vetää ohjaus lopullisesti oikealle kun ne laakerit siellä iskarien päissä ruostuvat loppuun. Tätä vaaraa ei kuitenkaan liene, jos jotain noista vatauksista päättelin.

SUOMINEN TAUNO 27.05.2009 17:08

Joo, hyvin voi reissuun lähteä, jos vasta puoltamista ilmenee. Sitten, kun alkaa paikallaan rattia kääntäessä pauketta kuulumaan, kannattaa ruveta huolestumaan.

Vaihdatin omaan vanhaan autooni nuo laakerit kahdesti. Kestävät noin neljä vuotta eikä asialle oikein mitään mahda. Katsastusmies kertoi, että ovat suunnitellut vähän kuivempiin olosuhteisiin.

HAAPANEN TIMO 27.05.2009 20:49

Joskus on täällä kerrottu voitelemisesta, siten että lorautetaan hydrauliöljyä yläpuolelle. Sieltä se sitten hiljalleen valuu laakerille. En tiedä toimiiko homma. @timo

VALLIUS MARTTI 27.05.2009 21:04

Timo hyvä ei pidä uskoa tuolaisiin puheisiin ei sieltä ylhältä voi sine mitään lorautaa.Yksin kertaista vaihtaa uudet lakerit ei ole vaikea molemmat puolet vaihdettu alle 2 tuntia

HAAPANEN TIMO 28.05.2009 17:30

Voihan sinne yläpuolelle laittaa öljyä lillumaan pikkuisen, jos se sieltä välistä hiljalleen valuu alas, se menee suoraa oikeaan paikkaan. Ja jos se menee ennen laakerien juuttumista, ei ne juutukkaan.

VALLIUS MARTTI 28.05.2009 20:25

No voihan helavetti timo hyvä lakaa unelmoitsemasta öljystä sinne ei mene öljy ylhäältä päin,ja jos olisi mahdolisuus mennä se öljynen lakeri keräis kaiken paskan sine lakeriin,ainoastaan sine voi laitaa jäykää vaselinia siloi kun lakeri vaihdetaan siloin sine ei nopeasti pääse mantie pöly ja suola nille lakereille ei voi paljonkaan tehdä muuta kuin vaihtaa kun ne menee jumiin ja ne on yksin kertainenvaihtaa ja nopea.

SUOMINEN TAUNO 29.05.2009 08:02

Delta-autossakin puhuivat laakerien vaihdon yhteydessä tuosta vaseliinin laittamisesta. Sitä myöskin kokeiltiin, mutta kyllä ne laakerit kuitenkin neljän vuoden päästä olivat taas vaihtokunnossa.

Pääsin Deltassa näkemään, kun työtä tehtiin. Joustintuet näyttivät olevan irroitettuna, joten arvio, että jokamies tekisi homman parissa tunnissa, voi olla hiukan optimistinen.

HÄMÄLÄINEN TOIVO 29.05.2009 13:05

Kerro vielä Tauno, mitä se laakerien vaihto siellä Deltassa maksoi ...eikun kustansi? Perskules kun on uusi hieno sana tuo "kustansi", täytyy heti työntää sitä joka lauseeseen. On se etevä!

INBERG KALEVI 29.05.2009 15:12

Minulle maksoi Delta Autossa Tampereella toissa vuonna työ 226,80 ja osat 66,-. Eli 2x laakerit etuisk.yläp., tiiviste etuisk. yläp., ja pientarvikkeet. Työ tehtiin pikahuoltona ja kesti n. tunnin. Oli ihan sama vika kuin sinulla. Nyt toimii moitteettomasti.

PALIN MATTI 29.05.2009 18:53

Pikkusen hurja tuntivelotus on sielä Tampesterin Teltta-autosa. Siis tosiaanko 226,80 tunnin työstä? Normaali korjauspajasa tuola hinnala tuhottaan kamppeita ainaski kolomen - nelijän tunnin ajan.

SUOMINEN TAUNO 29.05.2009 19:39

Kysehän oli pikahuollosta, jolloin asiakas maksaa säästyneestä ajasta. Aika on nimittäin rahaa.

Itse asiassa huoltoaika oli tunti, mutta ei ollut mainittu, montako asentajaa oli auton kimpussa.

INBERG KALEVI 29.05.2009 20:00

Saatanhan minä ajassa erehtyä. On varaa antaa periksi. Katsoin hinnat laskusta ja yksiköksi oli merkitty 1, mutta saattaa se olla työvaiheen merkintäkin. Ei ne ole minulta Deltassa turhia veloittaneet. Asiallista ja nopeata palvelua olen aina saanut. Tässähän oli kysymys työn hinnasta, eikä tuntiveloituksesta.

SUOMINEN TAUNO 30.05.2009 08:37

Kyllähän se näin varmaan on. Kuvittelisin, että noin neljä tuntia hommaan korjaamolla menee. Minulla tehtiin samalla kertaa jakohihnan vaihto ja 5-vaihteen remontti, jolloin meni ns. koko päivä.

Valliuksen Martti pääsisi hommassa jo tuntipalkoille, kun alle kahden tunnin suoriutuu.

TILLI KALLE 04.06.2009 11:19

Eilen kaverin kanssa tehtiin 2002 mallin Fiiattiin kyseinen laakerien vaihto -operaatio. Ei aiempaa kokemusta kyseisestä vaihtotyöstä, aikaa varsinaiseen vaihtotyöhön tuhertui 2 tuntia. Käytössä toki oli korjaamotason työkalut ja kunnollinen jousen puristin.

Pieni takaisku tuli jälkimmäisen laakerin vaihdossa kun vetari pääsi iskarin irti ollessa luiskahtamaan vähän ulos ja lattialle lorahti lootasta puolisen litraa öljyä. Mutta tulipahan samalla todettua, että vaihteistoöljyt on priimakunnossa.

PETERI EERO 30.08.2009 21:11

Täällä Keminmaalla laakeri maksaa 16e. Joka paja osaa sen tehdä, kun niitä vaihdetaan pilvin pimein. Eräs liike sanoi sen kestävän jopa 2 vuotta. Itse olen vaihdattanut 2003 malliin 3 laakeria. Tunnin työ, kun avaa verhoilut sisältä valmiiksi= n. 60e osineen.

VALLIUS MARTTI 30.08.2009 21:59

Kyllä se Suomisen Taunon täytyy uskoa että iskarin laakerin vaihtamisessa ei mene kuin vajaat kaksi tuntia olen niitä vaihtanut pilvin pimein,ja käytösäni on täydeliset auto verstaan tilat ja työkalut,eikä ne ole mahdotomat vaihtaa kotonakaan kun muistaa että täytyy olla järeä jousen puristin aikaa tosin menee enemän.ETTÄ TÄLLEEN TAUNO ""KYLLÄ PASOO"

SUOMINEN TAUNO 31.08.2009 08:19

Toki uskon. Kerroin vain mitä hommaan korjaamolla meni aikaa ja arvelin, että pääset hommassa hyville tuntipalkoille. Olen edelleen samaa mieltä.

KLEMETTI SEPPO 09.06.2010 08:32

Miten paljon pitää purkaa sisältä, että pääsee iskarin yläpäähän käsiksi. Katselin omasta autosta ja löysäsin muutaman muovikuoren irti. Näytti vaikealta tapaukselta päästä kiinni iskariin. Eikö siinä ole samanlainen tapaus kuin henkilöauton iskarissakin, että pitää pitää kuusiokoloavaimella kiinni, jotta saa iskarin kiinnitysmutterin irti? Muutoin pyörii iskarin sisäosa mutterin mukana.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.