Mistä nostaa hallitunkilla?

NISKANEN JOUNI 01.04.2009 15:34

Alkaa tuo renkaanvaihtoruljanssa pikkuhiljaa olla käsillä. Suunnittelin hommata hallitunkin ja hoitaa homman omin pikku kätösin. Mistähän kohtaa tuota matkailuautoa tohtisi nostaa, ettei käy niin kuin entisellä äijällä: "Markan sutari teki kympin vahingon"?

LEHTIMÄKI VEIKKO 01.04.2009 18:36

Eikös ne nostokohdat aika hyvin ole merkitty kun reilusti kumartuu katsomaan. Itse vaihdatin talvirenkaat liikkeessä ja siellä nostivat akselista kahdella tunkilla samanaikaisesti. Tällä tavalla auto nousee suorassa ja ei niin helposti tunkki kaadu ja aiheuta näin vahinkoa. Yleensä se neljäs rengas on helpoin :)

KAUPPI ERKKI 01.04.2009 20:27

Ostin syksyllä 2004 mallin Burstnerin ja talvirenkaita vaihtaessani huomasin että asunto-osan valmistajalta oli unohtunut semmonen pieni yksityiskohta kuin renkaan vaihto jos auton nostaa takapäästä kokonaan ylös niin takarenkaita ei saa pois vaan pitää nostaa toisella tunkilla taka-akselia niin paljon että renkaan saa väänneltyä sivuttain pyöräkotelosta pois Hirvittää ajatuskin että mitenkä homma onnistuisi tien päällä. Edellisessä autossa LMC homma oli suunniteltu siten että helma oli saranoitu pyörän kohdalta ja pyörä oli siinä kuin tarjottimella.

REINI SEPPO 01.04.2009 20:56
Ne on kyllä HYVIN näkyvillä ( runko kotelon paikkeilla).

Itsekin törmäsin siihen takarenkaiden pois ottoon: Nosta auto niin ylös ,että voit työntää renkaan auton ALLE(alhaalta) Ainakin mulla toimi , toivottavasti muillakin t.se

PYLKKÖ RAIMO 01.04.2009 22:54

Mulla kokemuksena,että jos nostaa takapäätä akselista tunkilla,täytyy myös koria nostaa toisella tunkilla,kuten edellä oli kerrottu.Siis rengas ei irronnut,jos vain akselista nosti ylös.Yhdellä tunkilla nostan tämän auton korista ja rengas muljahtaa ulos aika kivasti.Joskus vanteen keskiö on "liimaantunut " kiinni akselin päähän niin,että jouduin moskalla lyömään rengasta sisäpuolelta että se irtosi akselista. Kätevä avain tuo teleskooppivarrella varustettu pyöränmutterin avain,sillä jaksaa helposti kiertää pultit auki ja kiinni.Lisäksi se sopii takapyörien irrotukseen aika hyvin,pyöräthän ovat syvällä auton ulkoseinästä sisäänpäin.

HYTÖNEN RAIMO 01.04.2009 23:52

Nostopisteet vaihtelee merkeittäin. Jos kyseessä yleisin alusta Fiat Ducato (kuin myös Citroen Jumper ja Peugeot Boxer) niin samasta kohtaa kuin alkuperäisellä saksitunkillakin (etuoven etureunan kohdalta ja takaa etummaisesta jousikorvakkeesta (n. tuuman reiällä varustettu taso). Jos nostaa taka-akselista, monen matkailuauton koteloitu takapyörä jää vaihtamatta.

HÄMÄLÄINEN TOIVO 05.04.2009 14:12

Kun vaihdatatte renkaita (mm. Fiat Ducato-alustaiset), pitäkää huolta siitä, että nostot tapahtuvat vain ja ainoastaan oikeista ja tarkoitukseen varatuista paikoista. Säästytte monelta harmilta. Siellä kun on rengasliikkeissä näin ruuhka-aikona kaikenlaisia fiksuja ruuhka-apulaisia, jotka heti ovat säästämässä aikaa ja nostelemassa autoa taka-akselista tms. sopimattomasta paikasta. Muutoin ovat helmat tms. rikki.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.