Moottori sökönä!

MYLLY JORMA 15.03.2009 13:03

Fiat-asuntoauto ostetaessa ajettu 94000 km. Oston yhteydessä liikkeen toimesta huollettu, vaihdettu jakopään hihna ja katsastettu. Nyt ajettuna 107000 km. Jakopään hihna poikki kesken matkan. Moottori entinen. Myyjäliike sanoo ettei ole heidän vastuullaan enään. Kauanko jakopään hihnan pitää kestää? Onko kellään tietoa ennakkotapauksista vastaavanlaisista asioista että kuka maksaa tällaisessa tapauksessa?

LAUKKANEN MAURI 15.03.2009 13:44

Minulla oli Pösö Partener;siinä oli sama juttu,mutta auto oli tuotu ajamalla liikeeseen ja hihnan vaihtoväli oli käsillä,asentaja vaihtoi remmin ja pani koneen pyörimään ja sillin se kone hajosi kuten edellä;korjauskelvottomaksi. Ostin auton uudella vaihto koneella eikä ongelmia ollut. Minusta se Fatin jakopään vaihtoväli aika/tai km rajoiteinen 90 000km/tai 5 vuotta ,ei ole varmaa;jotain sinne päin,voi vaihdella vuosimerkettäin.

HALTTUNEN TEUVO 15.03.2009 14:38

Korjaamotakuu ja tuotevastuulaki tässä saattavat vaikuttaa. Soita oman alueesi kuluttajaneuvojalle.

JANHONEN MATTI 15.03.2009 14:41

Kyllä sen jakohihnan tulee kestää vähintään merkin maahantuojan ko. auton huoltokirjassa mainitsema kilometrimäärä tai aika. Se on se hihnan virallinen kesto-olettama - siis vähintään. Jos tuon 94.000 km (silloin ilmoitettu vaihdetun) ja 107.000 välillä on aikaa kulunut alle 48 kk (voi mallikohtaisesti vaihdella) niin vauriossa on kyse joko- materiaali- tai asennusvirheestä tai molemmista. Ulkoinen vaurio tuskin suojatussa hihnassa tulee kyseeseen.

Sisältyikö nuo mainitsemasi huoltotoimenpiteet auton hintaan vai teetitkö ne erikseen ns. omaan piikkiin ja onko sinulla siitä kuitit tallessa. Jos huollot taas sisältyi auton hintaan niin onko sinulla hihnan vaihdoista mitään muuta "kättä pidempää" kun myyjän sana, että hihna on vaihdettu 94.000 kilometrin kohdalla?

Käyttäjä ei voi vaikuttaa hihnan kestoon eikä hihnalle ole olemassa mitään huoltotoimenpidevaatimusta sen oletettuna käyttöaikana. Ts. omistaja ei voi laiminlyödä huoltoa kun sitä ei ole. Mikäli ostotapahtumasta on kulunut aikaa alle huoltokirjassa mainittu aika kuukausina on vastuu muualla.

Myyjä-/asennusliikkeen vastuuvakuutus olisi nyt poikaa!

LAUKKANEN MAURI 15.03.2009 16:33

Tussa linkki hihnanvaihdosta;http://www.caravan-lehti.fi/mp/db/webmagazine_articles/x/IMG/21672/attachment/036_037_jakohihna_C205.

OJANPERÄ OLAVI 15.03.2009 17:08

Ei niiden kanssa kannata alkaa väittelemään. Kuluttaja-asiamiestä he uskoo. Anna hänelle tehtäväksi,pääset kaikkein helpoimmalla ja saat koneen kuntoon. terv.olaoja

ÄIMÄNEN AIMO 15.03.2009 17:50

Tiedän tapauksen, ei tosin Ducato,jossa hihna katkesi n. 12000 km jälkeen. Ajallisesti noin yksi vuosi. Korjaamoliike yhdessä vastuuvakuutuksen kanssa korvasi tilalle uuden tehdaskorjatun moottorin töineen. Lisäksi kaikki muut välilliset kulut korvattiin.

MYLLY JORMA 15.03.2009 19:25

Kyllä otin heti ensimmäisenä yhteyden kuluttajasuojalautakuntaan. Meinasivat että kyllä autoliike on heikoilla tässä tapauksessa. Varsinkin kun oli todistaja mukana kuulemassa että auto viedään hihnan vaihtoon. Jännä nähdä nyt kun autoliikkeestä ei löydy merkintää liikkeestä joka olisi sen hihnan vaihtanut, vaikka on papereihin toimenpide kirjattu. Lisäksi korjaamo joka avasi moottorin arveli että hihnaa ei ole vaihdettukaan. Eiköhän se tässä viikolla selviä. Olisikohan ollut onni onnettomuudessa että moottori levisi kotinurkilla, sen sijaan että olisi levinnyt jossain Baltian tai Puolan metiköissä. Kusessa oltais, kun tällä viikolla piti lähteä monen kuukauden reissulle etelän maille.

PELLIKKA ERKKI 16.03.2009 17:46

Voi että minäkin lähtisin mielelläni matkustelemaan etelän maille, mutta pelottaa juuri tämmöset tapaukset, että autovanhus hajoaa vaikka hihnan katkeamisen seurauksena. Ja mukana kulkee vielä yleensä runsaasti tavaraa. Miten suu pannaan jossakin Puolan maaseudulla kun moottori pitäisi vaihtaa. Kyllä rahvaan on pysyteltävä lähempänä kotinurkkia. ...Kylläpä passoo...

HAAPANEN TIMO 16.03.2009 18:59

Uudenvuoden aaton aattona -06 klo 19.30 sylkäisi Transportteri vedet pihalle 50km. ennen Kappelskäriä. Laivan lähtöaika oli 22.00.

Olin yksin reissussa, tulossa Saksasta. Perässä vakuuttamaton vaunu keltapäisellä Saksan kilvellä ( siis ei rekisterissä muualla kuin Saksassa) Autossa sisällä uudenkarhea Triumph-moottoripyörä vailla mitään vakuutusta, sekä kaikissa tyhjissä väleissä viinipöniköitä.

Silloin ajattelin että nyt istutaan uudenvuodenpyhät kylmässä vaunussa tien penkalla vehkeitä vahtimassa. Vaan ei istuttu, tunnissa sain hinurin paikalle. Hinuri veti yhdistelmän Finnlinkin nokan eteen juuri kun laiva oli lähdössä. Jännää oli vähän aikaa.

JANHONEN MATTI 16.03.2009 19:44

Aattelitko, että ei ne Tanskan ja Ruotsin poliisit kuitenkaan niistä kaltapäisistä mitään ymmärrä, vai muutenko vain hait jännitystä elämään.

HAAPANEN TIMO 16.03.2009 20:04

Jännitystä,jännitystä. No, oli katsastamaton vaunu, ei siihen muuta saanut. Ja niin kurassa jo Saksan puolella ettei kilvestä väriä näkynyt. Sillan jälkeen Malmössä Ruotsin tullimies syynäsi vaunun sängynalusia myöten, muttei katsonut mitään papereita.Yksinäinen vaunuilija näytti epäilyttävältä.

PENNANEN JUHANI 16.03.2009 21:38

Niin siitä alkuperäisestä aiheesta eli jakohihnasta.Takuu riippuu siitä kuka työn on suorittanut ja onko käytetty alkuperäis vai tarvike osia.Ainakin valmistaja ja maahantuoja tarttuu näihin seikkoihin.Pikkukorjaamot useimmiten käyttävät tarvike osia joka vaikeuttaa monesti takuu asioiden käsittelyä.

JANHONEN MATTI 16.03.2009 22:16

Mylly Jorman ainoa sopimuskumppani asiassa on myyjäliike, jonka vastaa siitä, mitä auton kauppakirjassa tai muutoin on todistettavasti sovittu tai myyjän puolelta luvattu. Jos esim. ostajalle kerrotaan, että jakohihna on vaihdettu ja myöhemmin käykin ilmi, että sitä ei ole vaihdettukaan niin menettelylle on RL:ssa ihan oma nimike. On myyjän asia vastata tapahtuneesta. Se mitä varaosia on käytetty tai miten ne on asennettu on myyjän asia. Älä Jorma sorru siihen, että päästät myyjän pois välistä, joka kyllä mieluusti jättää sinut (asiakkaansa) tappelemaan asiasta korjaamon (oliko myyjän omistuksessa) ja varaosan toimittajan kanssa. Se on loputon suo! Sopikoot sotkun keskenään.

HOTANEN ARI 17.03.2009 19:15

Myyjäliike vain yrittää vetäytyä ison laskun maksajan roolista. JOs hihnanvaihto on todistellisesti luvattu eikä sitä ole tehty, niin täyttää selkeästi petoksen tunnusmerkit. Mikää ei estä viemästä asiaa eteenpäin kahdella rintamalla eli kuluttajanvalistajan sekä poliisin toimesta. Uskon että näin menetellen lopputuloskin olisi tyydyttävä.

RAIMESALO RAIMO 18.03.2009 10:00

Olisiko tästä Jormalle apuja: Henkilöautostani (Mersu) katkesi jakoketju viime vuonna. Olin kesällä kysellyt paikallisesta merkkiliikkeestä sen mahdollista vaihtotarvetta, jolloin ilmoitettiin että ei tarvitse koskaan vaihtaa. Kun se kuitenkin pari kuukauden kuluttua sitten katkesi, vaadin tietysti liikettä tilille väärästä neuvosta. No korjasivat moottorin veloituksetta.

SAASTAMOINEN REIJO 18.03.2009 18:26

Tästä tukea kaverille.Rellustani katkesi remmi muutama aika sitten.Biliassa ulkona starttasivat autoa todeten "uusi moottori vaan, romuna on 6t euroo".Sulateltuani asiaa vaadin nähdä tai kuvat viasta.Epäilin remmiä jossa oli kilsoja jäljellä muutama tuhat.Soitin kuluttaja-asiamiehelle jA KYSYIN oikeuksistani ja hänpäs luki esimerkkejä päätöksistä jotka olivat rohkaisevia.Hihnan pitää kestää luvatut km+varmuus.Ylimennessä maksat tietysti itse, muuten 20%. Yrittivät "ystävällisesi" tulla vastaan 50% mutten hyväksynyt.Maksoin 20% koska autosta tuli parempi uuden moottorin myötä.KAIKKI EDELLYTTÄÄ,ETTÄ REMMI ON VAIHDETTU MERKKILIIKKEESSÄ ja ajallaan.Muuten on varmasti vaikeaa todistaa kenen moka.

HALMEENMÄKI JUHANI 18.03.2009 20:06

On erittäin harvinaista että uusi jakohihna katkeaisi hihnan viallisuuden takia. Suurin syy on väärä asennus. Ja hyvin usein se näkyy rikkinäisistä osista. Uudemmissa Relluissa syy on hihnojen suunnitteluvirhe, jota on yritetty "korjata" laitattamalla autoihin kapeampi moniurahihna! Tarvikeosilla takuu toimii ehkä jopa paremmin kuin merkkiliikkeitten kanssa. Tarvikeosien takuuasiat kun käsitellään osien maahantuojan toimesta, joka puolestaan saa täyden korvauksen tehtaalta. Merkkiliike puolestaan ei saa takuutapauksista yleensä täyttä korvausta.

Jos jakohihna on jätetty vaihtamatta vaikka autoliike on näin luvannut, ja asialle on todistaja, niin maksumies on helppo löytää. Se on sitten eri asia kuinka helppo se korvaus on saada...

KOIVUPURO PEKKA 19.03.2009 20:38

Minkä kokoiseta koneesta on kysymys? Minulta löytyy 2.3 Ducaton kone. jolla ajettu 50tkm , kone on 2007 mallin autosta, mutta sopinee myös tuohon edellis koriseenkin ! Soittele jos kiinnostaa 0400-685599

MYLLY JORMA 25.03.2009 01:23

Odotellaan tässä kun saavat tarkastajat päätettyä että kuka maksaa. Herrojen kiireet.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.